België goed van start met ETCS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

België goed van start met ETCS

Bericht door Fles »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Fles »

Lekker naar Litouwen joh, kan jou het schelen waar het ligt. BOUWEN! Dat noem ik nou ambitie _O_
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Daniel »

Goh, Litouwen maar 160 km van Namen joh... heb ik kennelijk toch niet opgelet bij Aardrijkskunde :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

En da's met omweg, want je gaat via Bertrix :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Mr-W »

Gaat hierdoor de materieel inzet nog veranderen of heeft al het huidige materieel al ETCS ?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Fles »

alles krijgt VGA. Variable Gauge Axles. Hartstikke duur maar geeft niks, Vlaanderen wordt gecompenseerd :) Turnhout krijgt er 14 rotondes bij. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Gaat hierdoor de materieel inzet nog veranderen of heeft al het huidige materieel al ETCS ?
Bijna al het materieel heeft al ECTS of krijgt dat in de toekomst nog ingebouwd. Zelfs de Breaks nog.

De upgrade van TBL1+ naar ECTS is relatief eenvoudig omdat het al van Eurobalises gebruikt maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door reisthijs »

Het is een overlay dus treinen zonder ETCS kunnen er ook nog rijden, dat blijkt ook uit het Infrabel-nieuwsbericht:
Langste spoortraject in Europa uitgerust met ETCS
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Fles »

Ik moet je corrigeren reisthijs, daar staat iets over Luxemburgse grens. Dat klopt natuurlijk niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:Lekker naar Litouwen joh, kan jou het schelen waar het ligt. BOUWEN! Dat noem ik nou ambitie _O_
Van het meest achterlijke systeem naar een mwah, mwah-variant van een nieuw systeem terwijl er beter te krijgen is of je minder geld kunt uitgeven voor ongeveer hetzelfde. Nou, nou, ambitie..Prorail heeft dan meer ambitie alleen begint iets later en doet dan sneller meer.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door julsteren »

Fles schreef:alles krijgt VGA. Variable Gauge Axles. Hartstikke duur maar geeft niks, Vlaanderen wordt gecompenseerd :) Turnhout krijgt er 14 rotondes bij. :pos:
Gaat m'n pa blij mee zijn, mag hij hopen dat het niet op de drukke ring van Turnhout wordt. Die weg is met de vele VRI's nu al een drama, op zondag. Laat staan op een maandagochtend waarbij het helemaal een zooitje is. Maar gelukkig is dit niet serieus.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door groningen »

Ze hebben het land nu veranderd in wat het moet zijn. Wat ik altijd begrepen is dat de lijn over Bertrix voornamelijk voor goederentreinen is. Dinant - Athus is 2 uur reizen; om de 2 uur (geen uursdienst).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

Bij de bouw van lijn 162 Namen - Luxemburg heeft men ervoor gekozen geen tunnels te bouwen. Daardoor heeft die lijn veel relatief steile hellingen en scherpe bochten. Lijn 154/165/166 heeft een eenvoudiger parcours en is daarmee aantrekkelijker voor goederentreinen. Bij de elektrificatie van die lijn heeft men dan ook gekozen voor 25 kV, gelijk aan Frankrijk en Luxemburg. Pas na de aflevering van de multicourante Desiro's wordt daar de reizigerstreinen ook met elektrische tractie gereden. Men is nu ook bezig met de herelektrificatie van lijn 162 naar 25 kV, de spanningssluis komt op de Maasbrug bij Namen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Frans F »

Ik ben vorige maand van Dinant via Bertrix en Virton naar Arlon gereisd en daar reden overal Desiro's inclusief op het zijlijntje naar Libramont.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

Klopt, aan het einde van 2012 zijn de MW41's op de Athus-Meuse vervangen door multicourante Desiro's (nummering 085xx). De MW41's zijn aan het bestand van Merelbeke en Antwerpen/Hasselt/Mol toegevoegd.

De spoorlijnen in de Belgische provincie Luxemburg zijn/worden allemaal voorzien van ETCS en 25 kV-bovenleiding, concreet betekend dat alle verouderde technische installaties tussen Namen en Luxemburg en Dinant en Luxemburg vervangen zijn/worden. Op lijn 43 Luik - Marloie is de bovenleiding nog niet afgeschreven, dus wordt er een spanningssluis gebouwd in de buurt van Marche-en-Famenne.

In het land Luxemburg zijn ze ondertussen bijna klaar met ETCS, alleen de lijn Luxemburg - Arlon is nog niet over, maar ook daar zal in de loop van 2015 ETCS ingeschakeld worden. De NMBS is bezig met het toelatingsproces van de multicourante Desiro in Luxemburg, op dat moment zal in ieder geval de vrij dure exploitatie van CFL3000 met I10-rijtuigen op lijn 42 omgeschakeld worden naar Desiro en indien noodzakelijk ook de IC Brussel - Luxemburg (al is de NMBS daar logischerwijs wat minder happig om).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je gaat toch geen IC Brussel - Luxemburg met stoptreinmaterieel rijden? :s
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Mr-W »

De IC Luik-Luxemburg met stoptrein materieel kan eigenlijk al niet,hoop maar dat dit een tijdelijke oplossing is tot dat AM96 reeks 501-547 is omgebouwd.
Bee schreef: op dat moment zal in ieder geval de vrij dure exploitatie van CFL3000 met I10-rijtuigen op lijn 42 omgeschakeld worden naar Desiro en indien noodzakelijk ook de IC Brussel - Luxemburg (al is de NMBS daar logischerwijs wat minder happig om).
Dacht dat de NMBS juist zit te pushen om die stellen toegelaten te krijgen in Luxemburg,verder heeft de NMBS voldoende rijtuigen om tijdelijk het wegvallen van AM96 op te vangen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

Ik heb nog steeds geen plannen gezien om AM96 volledig multicourant te maken. Ik heb sowieso het idee dat NMBS er eigenlijk vanaf wil. Ze hebben een relatief lage capaciteit, het halteren duurt lang door de smalle deuren en er zijn veel technische deelseries, maar precies de techniek die men niet nodig heeft zit in de treinen...
Laatst gewijzigd door Suus op di 28 okt 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Wubbo »

Dat lijkt me uitstekend, dat techniek die je niet nodig hebt ook niet in de trein zit? :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België goed van start met ETCS

Bericht door Suus »

Dat is een keer teveel niet inderdaad. Ik geloof dat een deel van MS96 TBL2 ingebouwd heeft of heeft gehad, maar precies het enige traject waar dat wordt gebruikt (lijn 2) is verboden terrein voor MS96...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten