Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
GERMANY: The Münster procurement tribunal has rejected DB Regio’s objections to the decision to call separate passenger service operating and rolling stock provision contracts for the Rhine-Ruhr Express project.
A group of four transport authorities led by Rhein-Ruhr body VRR is seeking to award three contracts for the operation of RRX regional services from December 2018.
These would use a standardised fleet of at least 71 double-deck electric multiple-units which the authorities plan to procure and finance themselves under a stand-alone train provision contract. This is because VRR was concerned that smaller potential bidders for the operating contracts might find it difficult to finance such a large order worth up to €900m.
Bron en meer
Het Münster procurement tribunaal heeft DB Regio's bezwaren afgewezen op het besluit om een aparte vervoerder en materieeleigenaar op het Rhine-Ruhr Express project te zetten.
Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 29 okt 2014, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Re: Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
Dat is heel vervelend voor DB want dat zou straks ook wel eens kunnen gaan gelden voor de andere aanbestedingen in NRW.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
Plus dat je in een aanbesteding vaak bonus punten wint met nieuw materieel en/of voorzieningen in het materieel. Nu moet je gaan concurreren op prijs en kwaliteit/service. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Re: Rhein-Ruhr-Express procurement objection rejected
Dit is inderdaad een flinke ondermijning van de strategie van DB.
DB heeft vergeleken met private vervoerders duur personeel, maar kan toch relatief goedkoop inschrijven omdat ze grote contracten hebben met materieelleveranciers zodat ze veel goedkoper kunnen bestellen dan andere vervoerders. Daardoor worden de totaalkosten flink gedempt.
Veel aanbestedende autoriteiten zien dat inmiddels ook in en zijn tegenwoordig bereid om het materieel nadat het besteld is door de vervoerder over te kopen, maar tot nu toe is dat altijd een optie geweest, niet verplicht. Nu gaat de VRR nog een stukje verder waardoor DB hun uitgangspositie verliest en daar zijn ze uiteraard pissig over. Het botert al langer niet tussen de VRR en DB, VRR vindt dat DB er de kantjes vanaf loopt bij de onderhandse contracten en DB ziet dit als een nieuwe poging om hun macht te doorbreken.
DB heeft vergeleken met private vervoerders duur personeel, maar kan toch relatief goedkoop inschrijven omdat ze grote contracten hebben met materieelleveranciers zodat ze veel goedkoper kunnen bestellen dan andere vervoerders. Daardoor worden de totaalkosten flink gedempt.
Veel aanbestedende autoriteiten zien dat inmiddels ook in en zijn tegenwoordig bereid om het materieel nadat het besteld is door de vervoerder over te kopen, maar tot nu toe is dat altijd een optie geweest, niet verplicht. Nu gaat de VRR nog een stukje verder waardoor DB hun uitgangspositie verliest en daar zijn ze uiteraard pissig over. Het botert al langer niet tussen de VRR en DB, VRR vindt dat DB er de kantjes vanaf loopt bij de onderhandse contracten en DB ziet dit als een nieuwe poging om hun macht te doorbreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten