Pagina 1 van 1

ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 16:40
door Mr-W
De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat voor 46 miljoen euro slaaprijtuigen aanschaffen. Onduidelijk is of er een aanbesteding komt.

Tijdens een vragenuurtje voor lezers van de Kleine Zeitung, beaamde ÖBB-directeur Christian Kern dat de kwaliteit van de slaaprijtuigen te wensen over laat. “Wij gebruiken nu slaaprijtuigen van andere vervoerders. We hebben een programma opgezet waarmee we 46 miljoen euro in nieuwe slaaprijtuigen gaan investeren, die hopelijk in 2017 of 2018 gaan rijden. Wij geloven dat we hiermee aantrekkelijke verbindingen kunnen aanbieden. Helaas investeert Deutsche Bahn helemaal niets meer in nachttreinvervoer. Maar wij denken dat dit er over twee jaar heel anders uitziet.”
ovmagazine
kleinezeitung.at

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 18:30
door Frans F
Het lijkt me toch lastig als alle buurlanden er mee stoppen.
Want welke trajecten ga je dan rijden?

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 18:32
door verfmeer
Je kan toch gewoon bij de buitenlandse versies van Prorail een tijdspad aanvragen? Dat gebeurt volgens mij met wel meer treinen.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 18:43
door Zugführer
De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Wellicht kunnen ze straks ook bijvoorbeeld München - Venezia over gaan nemen (nu nog met DB materieel dacht ik?) en wat nieuwe nachttreinen naar Nederland inleggen ;)

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 18:58
door Frans F
Er is een verschil tussen uitvoeren en commercieel exploiteren. Als DB er mee stopt kan OBB natuurlijk voor eigen rekening in Duitsland gaan rijden maar of de Oostenrijkse belastingbetaler daar blij van wordt is maar de vraag. De meeste nachttreinen zijn immers al sinds jaar en dag verliesgevend.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 19:04
door Zugführer
Maar rijdt ÖBB in Duitsland niet voor eigen rekening dan?
Ik weet bijvoorbeeld wel dat DB en ÖBB gezamenlijk op eigen kosten de eurocity's naar Italië laten rijden, maar hoe het precies met nachttreinen zit weet ik eigenlijk niet

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 19:07
door Nitein-Repart
De klassieke nachttrein heeft in West-Europa geen toekomst meer, daar is men veel meer gebaad bij een goed HSL-netwerk. In denk dat de ÖBB zich op Oost-Europa wil richten, aangezien er daar nog geen fatsoenlijk HSL-netwerk is.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 19:07
door Frans F
Volgens mij valt het Duitse deel van het traject qua exploitatie onder DB.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 19:09
door Frans F
Erno-BE schreef:De klassieke nachttrein heeft in West-Europa geen toekomst meer, daar is men veel meer gebaad bij een goed HSL-netwerk. In denk dat de ÖBB zich op Oost-Europa wil richten, aangezien er daar nog geen fatsoenlijk HSL-netwerk is.
Dat zit je dan wel weer met de concurrentie van Wizz- en RyanAir en van talrijke obscure touringcarboeren.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 21:03
door reisthijs
Zugführer schreef:De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Niet helemaal, tussen Köln en Frankfurt staat er een DB-loc voor.

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 21:08
door Aking
reisthijs schreef:
Zugführer schreef:De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Niet helemaal, tussen Köln en Frankfurt staat er een DB-loc voor.
Die kan de ÖBB toch ook gewoon huren van de DB? Al dan niet met personeel.


Overigens juich ik het van harte toe! Kunnen ze gelijk de nachttrein naar Amsterdam weer terug laten keren :Y

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 21:17
door Zugführer
Maar zou zo'n huurconstructie nu niet al plaatsvinden?
Voor zover ik me kan herinneren was het personeel in Köln meteen al van de ÖBB.
Bovendien hoeft het feit dat de Deutsche Bahn niet meer in nieuw nachttreinmaterieel investeert niet te betekenen dat ze niet meer (willen) meewerken aan het rijden van een nachttrein uit een ander land of van een andere maatschappij, lijkt mij

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 21:55
door Vinny
Er zijn natuurlijk wel slaap- en nachttreinen die commercieel rendabel zijn omdat ze alleen seizoensgebonden rijden. Als de OBB brood ziet in het exploiteren van nachttreinen als open acces vervoer dan zullen ze ongetwijfeld geïnteresseerd zijn. Het kan een bedrijfsmatig interessante zet zijn. Met nieuwe rijtuigen kan je ook betere kwaliteit leveren. Ik vind het product nachttrein namelijk tamelijk matig. Te weinig sanitaire voorzieningen, nauwelijks ruimte voor je baggage, vaak is de catering slecht of gedurende een groot gedeelte van het traject afwezig.

Maar als reiservaring vind ik de internationale nachttrein nog altijd meesterlijk. Met zes volkomen onbekenden een nacht lang in een coupé doorbrengen en als vrienden de trein verlaten. :)

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 22:40
door Stefan
Precies, in 't voorjaar nog de nachttrein Boedapest - Boekarest gedaan met 2 vrienden.. 't Blijft toch heerlijk, in slaap vallen (en wakker worden uiteraard :P ) met de 'gekletter' op de spoorstaven op de achtergrond. :)

Daarnaast aan 't eind van deze maand voor de eerste (en gelijk laatste keer :lol: ) met de CNL naar Praag, we konden het toevallig nog voor een leuk prijsje boeken. :)

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: di 04 nov 2014, 23:42
door waldo79
Ik vond het een ontspannen manier van reizen en dan heb ik geen eens ervaringen in West-Europa 8-)

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Geplaatst: za 22 nov 2014, 11:13
door Timon91
Vergeet niet dat er ook nog binnenlandse nachttreinen zijn. De nachttreinen binnen Oostenrijk (uiteraard) en die naar Zwitserland worden ook met ÖBB materieel gereden. Denk hierbij aan Wien-Zürich (koersrijtuigen van Budapest-Zürich), Wien-Feldkirch, Graz-Feldkirch-Zürich. Die worden naar mijn weten best goed gebruikt, goed om te horen dat er geïnvesteerd wordt in nieuw materieel :)