Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Obus » Za 08 Nov 2014, 10:20

Als het aan Belgisch minister Galant (MR) (FOD Mobiliteit) ligt, worden lege treinen geschrapt en vervangen door bussen van De Lijn, de MIVB en de TEC. Het betreft alle treinen die niet kostendekkend zijn. Galant: "Als lijnen niet rendabel zijn, dan moeten we die vervangen door busdiensten." Deze bezuiniging is de eerste stap in de totale besparing van 663 miljoen euro.

Lees verder

De volgende lijnen staan waarschijnlijk op de nominatie om gesloten te worden:

Wallonië:
Couvin - Charleroi
Gembloux - Jemeppe
Luttre - Manage
Mons - Quévy
Saint-Ghislain - Quiévrain
Liège - Luxembourg
Rivage - Marloie
Dinant - Arlon
Bertrix - Libramont

Vlaanderen:
Hasselt - Mol
Aalst - Burst
Eeklo - Gent
Ronse - Gent
De mortuis nil nisi bene

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor WSM » Za 08 Nov 2014, 11:00

Afbraakbeleid dus. Men zou beter eerst eens naar de exorbitante arbeidsvoorwaarden van het NMBS-'personeel' kunnen kijken.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor huibe » Za 08 Nov 2014, 11:30

Die omzeil je dus door deze constructie....

Kan de druk op de bonden ook opgevoerd worden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Erno-BE » Za 08 Nov 2014, 11:59

Kijk naar de Noorderburen: wat deden die met onrendabele lijnen, juist, aanbesteden en combineren (dus niet vervangen) met busvervoer. Mag men in België ook mee experimenteren. Tevens is een LINT41 een stuk efficiëter voor spoorlijnen met een slechte bezettingsgraad dan een MW41.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Ronald » Za 08 Nov 2014, 13:02

@Obus: waar haal je die trajecten zo gauw vandaan?

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Obus » Za 08 Nov 2014, 13:27

Dat is het gebruikelijke lijstje.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor marlies » Za 08 Nov 2014, 14:09

De manier waarop je het lijstje presenteert maakt niet duidelijk dat het jouw verwachting ipv iets dat daadwerkelijk zo is gecommuniceerd.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Frans F » Za 08 Nov 2014, 15:08

WSM schreef:Afbraakbeleid dus. Men zou beter eerst eens naar de exorbitante arbeidsvoorwaarden van het NMBS-'personeel' kunnen kijken.

Het geduld van de politici met de NMBS en zijn personeel is op aan het raken.Men heeft niet zo veel trek meer om nog een paar jaar met de bonden te gaan zeuren/staken over de arbeidsvoorwaarden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Suus » Za 08 Nov 2014, 19:37

Even los van dat lijstje, want dat kan ik nergens mee verifiëren al staan natuurlijk wel een paar van de usual suspects tussen, heb ik hier wel een mening over.

Ja, er rijden in België heel veel lege treinen, leger dan ik in Nederland gewoon ben, maar ik vind het iets te makkelijk om dan maar lekker te gaan schrappen, want eigenlijk kan je in België dan bijna al het stoptreinverkeer wel gaan schrappen. Het vervangen door busdiensten is eerder al gedaan in de jaren 80 met zowel een aantal lijnen die toen zijn gesloten en met een aantal treindiensten die zijn vervangen door parallele busdiensten langs spoorlijnen (vaak te herkennen aan een lijnnummer gelijk aan de (gesloten) spoorlijn). In de meeste van deze lijnen is er daarna weer flink geschrapt door de verantwoordelijke vervoerder, was het niet nog in het tijdperk van de NMVB dan wel bij De Lijn of TEC. Er zijn daarmee heel veel reizigers uit de trein verdwenen, pas ergens aan het eind van de jaren '90 heeft men de structurele daling van het aantal treinreizigers kunnen stoppen en dat kwam vooral omdat de Belgische overheden te zwak zijn om de wegen naar Brussel aan te pakken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Suus » Za 08 Nov 2014, 20:49

Inmiddels heb ik waarschijnlijk drie Waalse lijnen kunnen achterhalen: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... iten.dhtml
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Ronald » Za 08 Nov 2014, 22:38

Mm, de hele noordelijke Ardennen zonder trein. En een bus op die trajecten gaat ook echt niet werken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Vinny » Za 08 Nov 2014, 23:07

Ik wil er op wijzen dat het wel verbindingen zijn waar gewoon niet veel vraag naar bestaat, uiteindes in het netwerk zijn en bij busvervoer ook niet veel trager zullen worden. Er rijden te veel treinen naar onbeduidende gehuchten waar alleen nog maar schooljongens en schoolmeisjes in- en uitstappen op werkdagen tijdens de ochtend- en avondspits. Daarmee kun je natuurlijk geen rendabel OV-systeem exploiteren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Frans F » Zo 09 Nov 2014, 09:54

Bee schreef:Het vervangen door busdiensten is eerder al gedaan in de jaren 80 met zowel een aantal lijnen die toen zijn gesloten en met een aantal treindiensten die zijn vervangen door parallele busdiensten langs spoorlijnen (vaak te herkennen aan een lijnnummer gelijk aan de (gesloten) spoorlijn). In de meeste van deze lijnen is er daarna weer flink geschrapt door de verantwoordelijke vervoerder, was het niet nog in het tijdperk van de NMVB dan wel bij De Lijn of TEC.

Als je vrijwel lege treinen vervangt door bussen is het natuurlijk niet verwonderlijk dat die bussen ook vrijwel leeg blijven.

JeffreyMeijer schreef:Jammer Obus, jij publiceert iets. Dan zal je wel moeten zorgen dat het gene wat gepubliceerd is, klopt en een bron heeft.

Het lijstje mag dan speculatief zijn, iedereen voelt natuurlijk wel op zijn klompen aan dat het zeker voor driekwart zal kloppen. Een politiek probleem is wel dat er veel meer Waalse dan Vlaamse lijnen op staan.

Ronald schreef:Mm, de hele noordelijke Ardennen zonder trein. En een bus op die trajecten gaat ook echt niet werken.

Misschien een schone taak voor de Meinfernbussen van deze wereld.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor WSM » Zo 09 Nov 2014, 10:18

Frans F schreef:Het geduld van de politici met de NMBS en zijn personeel is op aan het raken.Men heeft niet zo veel trek meer om nog een paar jaar met de bonden te gaan zeuren/staken over de arbeidsvoorwaarden.

Op zich ook wel weer begrijpelijk. Hopelijk kan men met een dergelijke constructie ook de nodige standplaatsen opheffen en het betreffende 'personeel' ontslaan.
Ow nee, dat levert natuurlijk ook weer stakingen op...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 09 Nov 2014, 11:32

Frans, ik geef je gelijk hoor. Daar niet van, maar met incomplete lijsten kunnen we niets, helaas. Over het probleem dat er meer Waalse dan Vlaamse lijnen op staan kan ik alleen maar beamen. Maar met dit rariteitenkabinet wat er zit, kun je nergens meer een touw aan vast knopen. Kijk bijvoorbeeld naar het dreigende energietekort.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Vinny » Zo 09 Nov 2014, 11:41

Als je vrijwel lege treinen vervangt door bussen is het natuurlijk niet verwonderlijk dat die bussen ook vrijwel leeg blijven.
Dat is niet altijd zo. In diverse landen zijn voorbeelden te vinden dat het OV-gebruik opleefde toen de treinen vervangen zijn door bussen. Meestal omdat er een attractiever vervoersproduct kon worden geboden. Vaak is het wel tijdelijk, want dit speelt vooral in gebieden waar de jeugd wegtrekt en de dorpen langzamerhand ontvolkt raken in een toch al zo dun bevolkte regio. Ik vind het in Nederland juist redelijk knap dat kwijnende regio's met aanbesteed treinvervoer zo uit het dal lijken te klimmen. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het feit dat er treinen zijn blijven rijden, maar omdat alle publieke dienstverlening geherstructureerd is in Nederland, waardoor je met minder middelen toch meer kwaliteit kan bieden. Vergelijk een willekeurig dorpje in de Ardennen eens met een willekeurg dorpje in Groningen of Zuid-Limburg. En bedenk dan waar je liever woont, zeker als je een jaar of 17, 18 bent en op het punt staat te verhuizen naar de grote stad of kiest om op en neer te reizen en te blijven wonen waar je ouders wonen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Wubbo » Zo 09 Nov 2014, 18:58

Een dertigtal berichten verwijderd. Graag weer on-topic en met respect op elkaar reageren, en het modereren overlaten aan het beheer

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Suus » Ma 10 Nov 2014, 13:44

In feite lopen er met de spoorlijndiscussie twee discussies door elkaar heen.

Aan de ene kant heb je de NMBS die van onrendabele treinen afwil. Tot op heden heeft men dat vooral gedaan door individuele treinen te schrappen en ook in de nieuwe dienstregeling van 2015 zijn er weer onrendabele treinen geschrapt, maar dit keer heeft men het budget dat daarmee vrijkwam ingezet voor andere verbindingen waar men verwacht meer potentieel te kunnen behalen. Voor de NMBS is op die manier een lijn niet snel onrendabel, maar meer een individuele trein.

Aan de andere kant heb je Infrabel die al die spoorlijnen wel moet onderhouden en waar ook in het budget wordt gesneden en dan zijn de lijnen die in onderhoud duur zijn maar relatief weinig opbrengen het interessantste om te schrappen, zoals de in het artikel van HLN genoemde lijnen 42 t/m 44, waar zeer beperkt tot geen goederenvervoer plaatsvindt en waar ook niet bijzonder veel reizigerstreinen rijden. Infrabel heeft namelijk besloten dat het liever een kleiner maar goed onderhouden netwerk heeft dan een groot maar slecht onderhouden netwerk en probeert de politiek daar langzaam klaar voor te maken.

Als we dan naar Obus' lijstje kijken, die spijtig genoeg elke vorm van onderbouwing mist, dan zie je al snel waar zijn redeneerwijze misgaat. Zo heeft lijn 144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre maar acht treinen in het spoorboekje van 2015 staan, toch zal deze lijn helemaal niet zo snel worden opgedoekt omdat deze lijn juist cruciaal is voor het goederenvervoer. Spoorlijn 161 Brussel - Namur heeft bij Namur een forse helling die met een goederentrein niet te nemen is, dus rijden de goederentreinen die in Ottignies vanaf Leuven op lijn 161 invoegen na Gembloux via Jemeppe naar Namur. Hetzelfde is het geval voor de spoorlijn Dinant - Betrix - Athus. Zolang die lijnen open zijn en de treinen die er rijden voor de NMBS rendabel zijn zullen ze daar dus niet gaan schrappen. Je mag eerder de treinen in de dagranden en buiten de (school)spits in de gevarenzone plaatsen (met voorbeelden als de uitdunning van de lijn naar Noorderkempen tussen 10 en 14 uur).
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Obus » Ma 10 Nov 2014, 14:18

Bee schreef:Als we dan naar Obus' lijstje kijken, die spijtig genoeg elke vorm van onderbouwing mist, dan zie je al snel waar zijn redeneerwijze misgaat.


Die elke vorm van onderbouwing mist. Gelukkig ben je geen advocaat, Bee, want die stelling zul je niet kunnen verdedigen. Ik heb reeds aangegeven dat het hier om het 'gebruikelijke lijstje' gaat. En jij, als kenner pur sang van het Belgische ov, weet dus best wel waar ik het over heb. En verder wil ik je o.a. naar de volgende links verwijzen:

http://www.lachambre.be/QRVA/pdf/52/52K0012.pdf
http://lijn82.tk/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_144_(Infrabel)#Historique

Er is dus wel degelijk bewijs en onderbouwing.

Bee schreef:toch zal deze lijn helemaal niet zo snel worden opgedoekt omdat deze lijn juist cruciaal is voor het goederenvervoer.


Je redenering klopt voor geen meter. Een lijn kun je prima sluiten voor personenvervoer en open houden voor goederenvervoer. Er zijn tig lijnen waarbij dit het geval is, zoals bijvoorbeeld Gent - Terneuzen. Bovendien praten we hier over de reizigersafdeling van de NMBS, dat voor zover ik weet niet aan goederenvervoer doet.
De mortuis nil nisi bene

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Frans F » Ma 10 Nov 2014, 14:24

Obus schreef:Je redenering klopt voor geen meter. Een lijn kun je prima sluiten voor personenvervoer en open houden voor goederenvervoer. Er zijn tig lijnen waarbij dit het geval is, zoals bijvoorbeeld Gent - Terneuzen. Bovendien praten we hier over de reizigersafdeling van de NMBS, dat voor zover ik weet niet aan goederenvervoer doet.

Zoals Bee terecht stelt komt de drive om lijnen te sluiten vooral van Infrabel en niet zo zeer van de NMBS. En dan speelt het goederenvervoer wel degelijk een belangrijke rol in de discussie omdat Infrabel er niks mee op schiet als alleen het reizigersvervoer verdwijnt. Dat betekent immers bij gelijk blijvende kosten minder inkomsten uit de infraheffing.

Bee schreef:Aan de andere kant heb je Infrabel die al die spoorlijnen wel moet onderhouden en waar ook in het budget wordt gesneden en dan zijn de lijnen die in onderhoud duur zijn maar relatief weinig opbrengen het interessantste om te schrappen, zoals de in het artikel van HLN genoemde lijnen 42 t/m 44, waar zeer beperkt tot geen goederenvervoer plaatsvindt en waar ook niet bijzonder veel reizigerstreinen rijden.

Er spelen natuurlijk ook politieke zaken mee. Lijn 42 naar Luxemburg zie ik om die reden bijv. nog niet zo snel gesloten worden, het is de enige verbinding van Oost-Walllonie met Luxemburg en de lijn is belangrijk voor het toerisme in de Ardennen. Daarnaast is de lijn een paar jaar geleden volledig gemoderniseerd en zijn er de komende decennia weinig kosten te verwachten.

Je mag eerder de treinen in de dagranden en buiten de (school)spits in de gevarenzone plaatsen (met voorbeelden als de uitdunning van de lijn naar Noorderkempen tussen 10 en 14 uur).

Dat is een systeem dat niet werkt want met zo'n kaasschaafbeleid houd je geen reiziger over. Het lijkt bijv. beter het IR- en L-net samen te voegen en daarbij de zwakke L-stations te sluiten. Verder zal ook de discussie over eenmansbediening en onbemande stations nu toch eindelijk eens een keer gevoerd moeten worden.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Bakpapier » Ma 10 Nov 2014, 16:32

Inderdaad zie ik liever bezuinigingen op het personeel dan op het netwerk zelf. MAar dat levert natuurlijk stakingen op.

Ik begin eigenlijk steeds meer te voelen voor de (belachelijke) suggestie die iemand op dit forum deed: de hele treinenboel een paar weken lang maar plat gooien en al het personeel ontslaan als de stakingen uit de hand lopen en overnieuw beginnen met een gezonde organisatie...

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Bakpapier » Ma 10 Nov 2014, 17:09

Ik denk dat een beetje 'oorlog' in België echt geen kwaad kan (oorlog tussen aanhalingstekens hè, ik zeg niet dat NMBS personeel moet worden afgeknald of zo). Die verroeste, inefficiënte zooi daar mag eens flink op de schop, en ja dat kan pijn doen, maar uiteindelijk zal het beter zijn.

Net zoals dat je een langzame computer met allemaal ballast soms even helemaal leeg moet gooien en opnieuw installeren.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 10 Nov 2014, 17:11

Ben ik het wel mee eens ja. Maar zorg eerst dat alle uitzendkrachten en dergelijke eruit zijn, voordat je het vaste personeel ontslaat.
Leven, en laten leven.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Galant (MR): "Vervang lege treinen door bussen"

Berichtdoor Wubbo » Ma 10 Nov 2014, 18:27

Helaas blijkt het nog steeds onmogelijk om normaal een discussie te voeren. Daarom is dit topic nu dicht. Wie de schoen past trekke hem aan. Dank aan de mensen die wel normaal hebben gereageerd en diverse berichten hebben gemeld.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast