Zorgen over ov-chipkaart voor Olympische Spelen in Londen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25113
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Zorgen over ov-chipkaart voor Olympische Spelen in Londen

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Aug 2008, 21:59

Zorgen over ov-chipkaart voor Olympische Spelen in Londen

Vincent Dekker

Moeilijkheden rond de gekraakte Britse ov-chipkaart dreigen problemen te gaan veroorzaken voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Een nieuwe, veiliger kaart is mogelijk niet op tijd klaar.

Transport for Londen (TfL), het gemeentelijk vervoerbedrijf van de Britse hoofdstad, heeft na tien jaar plotseling voortijdig het contract opgezegd met de leverancier van zijn ov-chipkaart, Oyster Card geheten. Een reden is niet gegeven, anders dan dat TfL denkt dat een andere leverancier ’een betere kaart voor minder geld kan leveren’.

Het besluit komt kort na een paar grote storingen van het systeem en vooral ook nadat onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen hadden aangetoond dat de Oyster Card niet meer veilig is. De Londense kaart is gebaseerd op dezelfde chip die ook in de Nederlandse ov-chipkaart zit. De geheime beveiligingsmethode daarvan is inmiddels helemaal achterhaald. Daardoor konden Radboud-medewerkers in Londen gratis reizen op gekloonde kaarten en het systeem zodanig ontregelen dat het onbruikbaar werd.

De Olympische Spelen van 2012 hadden de eerste ’plastic spelen’ moeten worden, zoals dat in Londen werd genoemd. Het publiek moest met een plastic kaart, de Oyster Card, niet alleen zonder geld op zak kunnen reizen, maar ook de stadions binnen kunnen komen. Nu die kaart is gekraakt, kan gebruik ervan het gevaar meebrengen dat criminelen grootschalig gaan frauderen met dure toegangskaartjes voor de evenementen. Dat risico zou voor de organisatoren van de spelen onaanvaardbaar zijn.

TfL zou nog tot minstens 2015 gebruik maken van de leverancier van de Oyster Card, dus to ruim na de Olympische Spelen. Maar het contract is nu dus, bijna vier jaar voor het begin van de spelen, opgezegd. Vier jaar lijkt een lange tijd om een nieuwe ov-chipkaart te ontwikkelen. Maar in de praktijk blijkt dat er veel meer tijd voor nodig is. De ontwikkeling van de Nederlandse ov-chipkaart, een simpele kopie van onder meer de Oyster Card, heeft al minstens zeven jaar gekost. En Londen heeft in Sydney een akelig voorbeeld. De Australische stad begon in 1996 een ov-chipkaart te ontwikkelen voor de Olympische Spelen die er in 2000 werden gehouden. De kaart was er in 2000 niet en begin dit jaar is het project na twaalf jaar zonder resultaat gestaakt.

Bron: Trouw
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast