Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31519
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor Suus » Do 20 Nov 2014, 20:02

Het Oostenrijkse ministerie van verkeer heeft bekend gemaakt dat de ÖBB ruim anderhalf jaar lang verkeerde assen onder een aantal Railjet-treinen heeft laten plaatsen. ÖBB had assen geschikt voor regionale rijtuigen met maximumsnelheden van 160 kilometer per uur onder de treinen geplaatst, terwijl de Railjets snelheden tot 230 km/uur bereiken. De ÖBB zegt dat er geen enkel gevaar voor de reizigers heeft bestaan en dat de fout per ongeluk is gegaan. Onafhankelijke experts lijken dit te bevestigen. Het ministerie heeft aangegeven dat de betroffen treinen niet harder mogen rijden dan 160 km/uur zolang de assen niet zijn uitgewisseld.

Bron: http://www.krone.at/Oesterreich/OeBB-Ra ... ory-428201
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor Thom91 » Do 20 Nov 2014, 21:03

OMG! :X
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor Ronaldussen » Do 20 Nov 2014, 22:39

Hmz. Je plaatst assen die geschikt zijn tot 160 km/u onder treinen die tot 230 km/u en je beweert doodleuk dat er geen gevaar voor de reizigers is geweest? Waarom mag men dan ineens niet meer harder rijden dan 160 als 230 geen gevaar opleverde voor de reizigers?
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor Geert » Vr 21 Nov 2014, 00:13

Ronaldussen schreef:Hmz. Je plaatst assen die geschikt zijn tot 160 km/u onder treinen die tot 230 km/u en je beweert doodleuk dat er geen gevaar voor de reizigers is geweest?

Volgens het artikel omdat bij assen de asdruk een veel grotere rol speelt dan snelheid (en er waren wielassen gebruikt die eigenlijk bestemd waren voor zwaardere dubbeldekkers, dus die asdruk was blijkbaar niet een probleem). Geen idee of die verklaring spoort overigens :)
Waarom mag men dan ineens niet meer harder rijden dan 160 als 230 geen gevaar opleverde voor de reizigers?

Omdat het ministerie liever op safe speelt en dat dus toch maar verbood toen het twee weken geleden ontdekt werd...

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor IC140 » Vr 21 Nov 2014, 08:23

Ik vermoed dat het met slijtage te maken heeft. Ze kunnen dan wel 230km/u, maar slijten erg hard waardoor het onderhoudsregime niet voldoet en zich na X kilometer pas een mogelijk gevaar voordoet.

Iemand anders nog een speculaasje?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor Vinny » Za 22 Nov 2014, 11:35

De Fyra had bodemplaten die slechts geschikt waren voor een maximumsnelheid van 160 km/h in sneeuwloze weersomstandigheden. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Berichtdoor deadlock » Di 16 Dec 2014, 00:03

Vinny schreef:De Fyra had bodemplaten die slechts geschikt waren voor een maximumsnelheid van 160 km/h in sneeuwloze weersomstandigheden. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...

Zonder gewonden enzo (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten