Pagina 1 van 1

Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:17
door Wubbo
Bridj: Uber voor het openbaar vervoer
Geplaatst op: zaterdag 29 november 2014 17:13
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 november 2014 17:17


Wat krijg je als je het Uber-concept combineert met het openbaar vervoer en de toepassing van Big Data? Bridj. Een nieuw ov-concept dat afrekent met de vaste busroutes.

De service draait op proef in Boston. Na aanmelding wordt men opgepikt door een luxe bus, geschikt voor zo’n 12 personen, met leren stoelen, goed werkende wifi en koffie. Opzet is dat men maximaal een paar minuten loopt vanaf het vertrekpunt en ook weer maximaal een paar minuten naar de uiteindelijke bestemming.
Lees verder

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:22
door Dagren
Dat klinkt meer als een taxi die aan gecombineerd vervoer doet.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:24
door Frans F
Voor $5 zal het niet druk worden als je bedenkt dat het reguliere OV in de VS goedkoper is dan hier (en vaak behoorlijk wat goedkoper).

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 17:44
door Jef400
Zal hier in ieder geval niet werken. Daarnaast vraag ik me af wat hier de meerwaarde van is, en welke groep je wilt bereiken.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 18:45
door Bakpapier
1. Is niet nieuw, 'oppiktaxi's' bestaan al langer in de VS en elders.
2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
3. In NL is het met het OV in stedelijke gebieden eigenlijk ook altijd mogelijk om binnen zo'n 10 minuten loopafstand van je bestemming te komen met het OV.
4. In NL zijn we ook gewend om te fietsen, in de VS veel minder.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 19:26
door Frans F
Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 19:59
door Jef400
Daarom juist mijn vraag, dient het wel enig doel?

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 22:02
door huibe
Frans F schreef:
Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.
Alleen zou de snelheid van de tram omhoog kunnen door invoering van vetag.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 22:05
door The Greyhound
Frans F schreef:
Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.
Dat valt heel erg mee. In een groot aantal steden is het vervoer inmiddels heel behoorlijk.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 nov 2014, 22:26
door huibe
Als ik het zo lees is het gewoon een vorm van vraagafhankelijk vervoer op basis van een dienstregeling. Alleen de vretrektijd en routes kunnen op korte termijn wisselen.

Het voordeel tov regulier vervoer is de zitplaatsgarantie en directe route. Maar het is niet een systeem waar je overal en op elk tijdstip kunt op en af stappen.

Nadeel is wel dat de route en tijdstippen wekelijks kunnen wijzigen. Daarnaast staan nu alleen ochtendritten in het schema. (Begrijpelijk want dan zijn de vervoersstromen het dikst.)

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 16:45
door Fles
Als zij er ook bij in zit doe ik mee :P

Afbeelding

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 16:58
door Ronald
Alleen in die tuktuktuk van jou zit je wel wat dichter bij elkaar :Y

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 17:27
door Fles
er wordt niet getukt in die tuktuk, dat snap je 8-)

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 17:31
door Vinny
Hiermee wordt het concept van de deeltaxi weer nieuw leven in geblazen. In bijvoorbeeld Israël kan je best aardig met deze dingen reizen, ze hebben een eigen naam: Sherut. Omdat de chauffeurs eigen ondernemers zijn valt het niet onder openbaar vervoer. Maar omdat je dus kan delen valt de prijs enorm mee ten opzichte van de reguliere taxi en ze zijn meestal sneller dan een lijnbus.

In Nederland werkt dit concept niet. Het is te duur en te omslachtig voor hen die het openbaar vervoer gewend zijn en te weinig luxe voor reizigers die liever met de taxi reizen...

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 17:45
door Fles
heeft dat "sherut" etymologisch misschien wat te maken met de Marszrutka (van mars-route etc) zoals die over heel Oost-Europa overal rijden? Dat zijn ook busjes voor een man of tien, die een min of meer geregelde dienst rijden in aanvulling op het "normale" openbaar vervoer.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 17:54
door Bakpapier
Volgens mij betekent sherut gewoon 'dienst'....

EDIT: Yep mijn woordenboek bevestigt dit

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 20:21
door Vinny
Fles schreef:heeft dat "sherut" etymologisch misschien wat te maken met de Marszrutka (van mars-route etc) zoals die over heel Oost-Europa overal rijden? Dat zijn ook busjes voor een man of tien, die een min of meer geregelde dienst rijden in aanvulling op het "normale" openbaar vervoer.
Of de woorden met elkaar te maken hebben weet ik niet. Het concept lijkt me wel anders, in Oost-Europa is het volgens mij meer bestemd voor de lange afstand.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 17:27
door hidihi
Dit gaat niet werken. Opzich is flexibele routes maken geen probleem maar in landen waar het loon relatief hoog is kun je niet met 12 persoonsbusjes rijden. Je moet echt met 40/50 passagiers tergelijke tijd rijden om met de hoge personeelskosten break even te draaien.

Opzich ben ik wel een voorstander van dit idee met druk bevolkte gebieden maar dan moet er wel met 12 meter bussen gereden worden en moet de passagier in bepaalde omstandigheden soms ook 2x overstappen. Als je deze voorwaarden zou scheppen dan denk ik dat je het ook hier zou kunnen doen.

Bijvoorbeeld wij hebben het in een andere toppic gehad over lijn 188 Dordrecht-Kralingse zoom. Voor passagiers tussen de HES en Dordrecht zou je best een systeem kunnen ontwikkelen waarbij een passagier bij de HES inchecked en dat een centrale computer bepaald of de reiziger moet reizen via Blaak met de trein(bij file) of dat passagier moet wachten op een flexibele 188 (zonder file).

Ik geef nu een voorbeeld van lijn 188 maar in de spits zijn er in Nederland veel streekgemeentes die je met zowel de bus als trein kan bedienen. Fille en andere omstandigheden bepalen welke oplossing (bus of trein) het beste is. Voor vervoer naar zulke gemeentes zou je misschien in de spits als er voldoende passagiers zijn zo'n computer gestuurd systeem kunnen gebruiken waarbij de bussen flexibel rijden.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 17:41
door Frans F
hidihi schreef:Dit gaat niet werken. Opzich is flexibele routes maken geen probleem maar in landen waar het loon relatief hoog is kun je niet met 12 persoonsbusjes rijden.
In de VS zijn de lonen veel minder genivelleerd dan hier waardoor lager geschoolde arbeid daar een stuk goedkoper is. Dan nog denk ik dat 12 man inderdaad te weinig, maar 20 wellicht moet kunnen.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:29
door Nitein-Repart
Zou het niet eerder te maken hebben met het hoge minimumloon en de COA's dan met nivellering. Nivellering (wat overigens een feestje is) uit zich vooral in het afromen van hoge inkomens.

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 18:32
door Hainje
Ik neem aan dat je CAO's bedoelt? Anders praat je over het Centraal Orgaan opvang asielzoekers Afbeelding

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 00:21
door waldo79
Erno-BE schreef:Nivellering (wat overigens een feestje is) uit zich vooral in het afromen van hoge inkomens.
Ik weet niet wat het is, maar ik vind dit heel pretentieus voor iemand van 21 :') Alsof er zo'n enorme inkomensongelijkheid is in Nederland.

Verder is mijn opmerking helemaal off-topic.