DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor michiel71 » Ma 08 Dec 2014, 15:58

De Duitse spoorwegen overwegen om de BahnCard af te schaffen.
Hiervoor in de plaats komt een Bahn.Bonus Comfort, vergelijkbaar met
bonussystemen in de Luchtvaart, zoals Flying Blue Miles
Deze miles kunnen worden ingewisseld voor gratis reizen, upgrades, tegoedbonnen, hotelovernachtingen, koffers, tassen, reis-accessoires, spellen, speelgoed, outdoor, sport, multimedia, bioscoop, enz.

Ooit is de BahnCard met 50% korting ingevoerd, om autobezitters te verlokken om vaker met de trein te gaan.
Zelfs op momenten dat de trein al bomvol zit, krijgen bezitters van deze kaart 50% korting op de normale prijs.
In een tijd waarbij er concurrentie is met Fernbusse, is dit niet meer rendabel.

Veel gelegenheidsreizigers gebruiken zoekportalen, die géén rekening houden met speciale kortingspassen.
In het kader van yieldmanagement, moeten juist deze reizigers worden verlokt om op rustige tijden te reizen.
Op de momenten dat regelmatige reizigers de hoogste prijs voor hun reis moeten betalen (bijv. in de spits),
krijgen ze tegelijkertijd ook de meeste bonusmiles (elke euro besteding levert 1 bonusmile op).

Ik ken in de luchtvaartwereld géén abonnement, waarbij je tegen een jaarlijks bedrag 50% korting krijgt.
Wel kan ik als frequente luchtvaartreiziger gratis meedoen aan allerlei bonusprogramma's.

Met de nieuwe werkkostenregeling is het overigens ook fiscaal gezien voor de werkgever erg gunstig,
om zijn medewerkers die vaak of ver moeten reizen belastingvrij te kunnen belonen.
In de werkkostenregeling (WKR) kan een werkgever in 2015 maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon (de 'vrije ruimte') besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor zijn werknemers. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de werkgever loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%.
Daarnaast kan de werkgever aan de werknemer bepaalde zaken onbelast blijven vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen door gebruik te maken van de zogenoemde gerichte vrijstellingen, bijvoorbeeld vergoedingen en verstrekkingen voor vervoer en reiskosten, zoals losse kaartjes voor zakelijke reizen met openbaar vervoer.

Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 07.12.2014

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor waldo79 » Ma 08 Dec 2014, 18:30

Die WKR is bedoeld voor Nederlandse werkgevers. Zo structureel wordt er niet op Duitsland gereisd om dat voor werkgevers lucratief te maken. Grensverkeer is maar een fractie van binnenlands verkeer. Het lijkt me sterk dat een Duitse krant een link legt met een Nederlandse fiscale regeling...

Kortom, ik begrijp je citaat niet?
Mij best :)

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor michiel71 » Ma 08 Dec 2014, 19:33

waldo79 schreef:Die WKR is bedoeld voor Nederlandse werkgevers. Zo structureel wordt er niet op Duitsland gereisd om dat voor werkgevers lucratief te maken. Grensverkeer is maar een fractie van binnenlands verkeer. Het lijkt me sterk dat een Duitse krant een link legt met een Nederlandse fiscale regeling...

Kortom, ik begrijp je citaat niet?


Ook de NS is bezig met de invoer van een Bonus & Miles programma en overweegt de abonnementen die gebaseerd zijn op reizen in de piektijden te beëindigen (Afschaffing Altijd Vrij en Altijd Voordeel abonnement. en daarvoor in de plaats de de NS Business Card met een Bonus & Miles programma aan te bieden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Suus » Ma 08 Dec 2014, 19:47

Ik zou graag een bron voor die bewering zien. Het zou, zeker in het geval van Altijd Vrij namelijk nogal een schoffering van een kleine groep maar erg belangrijke groep klanten zijn. Die klanten hebben vaak zeer bewust gekozen voor Altijd Vrij en zijn niet gediend van een nog duurder abonnement waarbij ze van te voren niet meer weten hoe hoog hun reiskosten uitvallen.
Rame à l'approche

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor michiel71 » Ma 08 Dec 2014, 20:42

Bee schreef:Ik zou graag een bron voor die bewering zien. Het zou, zeker in het geval van Altijd Vrij namelijk nogal een schoffering van een kleine groep maar erg belangrijke groep klanten zijn. Die klanten hebben vaak zeer bewust gekozen voor Altijd Vrij en zijn niet gediend van een nog duurder abonnement waarbij ze van te voren niet meer weten hoe hoog hun reiskosten uitvallen.


Bron: OV-conferentie.

Momenteel worden er scenario's uitgerekend, waarin is voorzien van een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse pricecap, zoals die bestaan in Londen, zonder dat je hiervoor van te voren een abonnement moet aanschaffen (postpaid i.p.v. prepaid).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Suus » Ma 08 Dec 2014, 20:51

Ik vind dit te vaag, in de wetenschap zou je hier niet mee wegkomen. Bedoel je misschien het Openbaar Vervoer Congres dat in maart werd gehouden?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Vinny » Ma 08 Dec 2014, 23:05

Deze geluiden waren 10 jaar geleden al te horen in de wandelgangen van ambtelijke overlegorganen met allerlei commerciële adviesraden en dergelijke meuk. Ik verwacht overigens niet dat hier nog eens werk van gemaakt wordt.

Ik vind zelf overigens dat de analyse in de meeste gevallen op zichzelf terechte pijnpunten benoemd, alleen de oplossing daarvan mij meestal tot droevenis stemt. De OV chipkaart in Nederland is daar een mooi voorbeeld van: die heeft incidentele treinreizen die niet noodzakelijkerwijs in de spitsuren plaatsvinden nog duurder (of veel omslachtiger) gemaakt, terwijl het probleem van te goedkoop aangeboden spitsvervoer voor reguliere OV-reizigers nog altijd bestaat. Daarin verschilt de Nederlandse situatie niet wezenlijk met de Duitse situatie. In Zwitserland is het overigens nog veel erger: daar zijn maandabonnementen relatief erg goedkoop, en dat leidt tot een sterkere tendens om in de spitsuren met het OV te reizen, want een maandabonement is natuurlijk vooral te gebruiken voor dagelijks forensenverkeer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:10

In Duitsland zijn incidentele reizen nog duurder dan in Nederrland (voor de IC/ICE al helemaal), maar daar tegenover staan weer goedkope dagkaarten etc.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor baladid » Ma 08 Dec 2014, 23:22

Je mag een Nederlandse IC niet met een Duitse IC verglijken, eerder met een RE. En dan ziet het me de prijzen al heel wat normaler uit. En even eerlijk: Wie betaalt in Duitsland nou de volle prijs? Zelfs voor morgen krijg ik bijvoorbeeld bij Hannover-Frankfurt voor iedere IC-rit nog een Sparpreis, soms zelfs voor iets meer dan de helft.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:30

Nou ook voor Regionalverkehr zijn de verschillen fors.
Vb Nijmegen-Emmerich is €11 voor 35 km
Doetinchem-Enschede is €10 voor 60 km
Beide vol tarief enkele reis
Bij de laatste zijn de stoelen comfortabeler (die Duitse bussen hebben planken) en de commerciele snelheid ligt hoger.
Dat is wel een verschil.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor baladid » Ma 08 Dec 2014, 23:42

En wat is nou de Duitse reis? Nijmegen-Emmerich? Is al weer 1944?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:56

NIAG is een Duitse vervoerder die Duitse tarieven hanteert.

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor waldo79 » Di 09 Dec 2014, 00:25

Je vergelijkt een busreis (vanuit Nijmegen: houdt daar eens mee op) met een treinreis.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Zugführer » Di 09 Dec 2014, 00:28

Je vergelijkt een binnenlandse reis met een grensoverschrijdende reis, zou ik zeggen
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor baladid » Di 09 Dec 2014, 01:36

Even een vergelijking van prijzen (eerst NL, dan DE)
25 kilometer: 5,00 | 5,90
50 kilometer 9,00 | 9,70
100 kilometer 16,50 | 19,20
200 kilometer. 24,30 | 35,40
Duitsers duurder, vooral omdat Nederland vroeger tegen de maximumprijs gaat (is ook kleiner)
Nu met AltijdVoordeel/Bahncard50 (kosten beiden rond de 250€ per jaar)
25 kilometer: 4,00/3,00 | 2,95
50 kilometer: 7,20/5,40 | 4,85
100 kilometer: 13,20/9,90 | 9,60
200 kilomter: 19,40/14,60 | 17,70
Nu is Duitsland in de spits altijd goedkoper, buiten de spits wordt Duitsland pas duurder als NL naar de maximumpreis gaat.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Erno-BE » Di 09 Dec 2014, 08:18

waldo79 schreef:Je vergelijkt een busreis (vanuit Nijmegen: houdt daar eens mee op) met een treinreis.

Nee, ik vergelijk twee busreizen met elkaar en van Nijmegen-Emmerich is de enigste waarvan ik de prijs weet.

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor dennistd » Di 09 Dec 2014, 11:24

baladid schreef:Even een vergelijking van prijzen (eerst NL, dan DE)
Nu met AltijdVoordeel/Bahncard50 (kosten beiden rond de 250€ per jaar)
25 kilometer: 4,00/3,00 | 2,95
50 kilometer: 7,20/5,40 | 4,85
100 kilometer: 13,20/9,90 | 9,60
200 kilomter: 19,40/14,60 | 17,70
Nu is Duitsland in de spits altijd goedkoper, buiten de spits wordt Duitsland pas duurder als NL naar de maximumpreis gaat.

Maar nu gaat tante Truus uit Borne vijf keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad, een reis van ongeveer 100km. Tante Truus gaat verder nooit met de trein, maar heeft een Dal Voordeel-abonnement hiervoor. Ze reist dan ook buiten de spits. Een enkele reis kost daardoor €10,60, totaal dus €106 + €50 = €156. In Duitsland komt ze op €19,20 x 10 = €192 als goedkoopste optie (Bahncard25 zou neerkomen op €19,20 x 0,75 x 10 + €62 = €206). Dan is Nederland toch goedkoper, door de hogere prijs van de kortingskaart in Duitsland, die ook nog eens minder korting geeft. En in Nederland betaal je ook nog eens voor 11 (tarief)kilometers die je niet reist.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor baladid » Di 09 Dec 2014, 11:36

Als Tante Trudi ouder dan 60 is betaald ze maar 41€ voor haar Bahncard en zitten we dus bij 185€.
Nederland is qua inwoners en oppervlakte verglijkbaar met NRW. Tante Trudi is dus 5 NRW-Ticktets nodig, kost 142,50€. Mooi 13,50€ goedkoper dan Tante Truus.
(Tante Trudi kan dan zelfs nog met de bus in de steden)
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Suus » Di 09 Dec 2014, 11:50

Als Tante Truus ouder is dan 60 betaalt ze 50 euro voor Dal Voordeel en 24,50 voor 7 keuzedagen. Daarmee kan ze zeven keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad voor slechts 74,50 :)

Mooi 68 euro goedkoper dan Tante Trudi en nog meer dagen pret ook :mrgreen:

En Tante Truus kan ook nog drie kleinkinderen een gratis jaarabonnement op de trein cadeau doen :wink:
Rame à l'approche

michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor michiel71 » Di 09 Dec 2014, 14:41

dennistd schreef:Maar nu gaat tante Truus uit Borne vijf keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad, een reis van ongeveer 100km. Tante Truus gaat verder nooit met de trein, maar heeft een Dal Voordeel-abonnement hiervoor. Ze reist dan ook buiten de spits. Een enkele reis kost daardoor €10,60, totaal dus €106 + €50 = €156.


Bee schreef:Als Tante Truus ouder is dan 60 betaalt ze 50 euro voor Dal Voordeel en 24,50 voor 7 keuzedagen. Daarmee kan ze zeven keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad voor slechts 74,50 :)
Mooi 68 euro goedkoper dan Tante Trudi en nog meer dagen pret ook :mrgreen:
En Tante Truus kan ook nog drie kleinkinderen een gratis jaarabonnement op de trein cadeau doen :wink:


In de plannen van de NS moet Tante Truus zonder gedoe van een abonnement, na afloop van haar reis gewoon contactloos de laagste prijs betalen via "Achteraf Betalen voor Consumenten' (ABC)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Berichtdoor Suus » Di 09 Dec 2014, 14:56

In de plannen van NS krijgt de consument de keuze, geen verplichting. :idea:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast