Berlin Main Station tram link opens

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Thom91 »

Berlin Main Station tram link opens

THE new tram line connecting Berlin Main Station and Nordbahnhof S-Bahn station opened partially on December 14, although the eastern section to Nordbahnhof will not open before mid-2015.

The section of line which is now operational runs from the junction of Friedrichstrasse and Invalidenstrasse along Invalidenstrasse to a tram stop outside the northern entrance to Berlin Main Station. The line currently has a reversing loop west of the station although a western extension to either Alt-Moabit or Turmstrasse U-Bahn stations is currently being discussed.

Main Station is served by Line M5 services to Hohenschönhausen in the eastern suburbs which previously terminated at Hackescher Markt, using Berlin Transport's (BVG) Bombardier Flexity LRVs. The commissioning of the eastern section connecting Nordbahnhof to Invalidenstrasse will enable two more routes, Line M8 from Ahrensfelde and Line M10 from Warschauer Strasse, to serve the Main Station.

Bron en meer

14 december is de eerste tramlijn vanaf het Centraal station in Berlijn geopend. De lijn is een verlenging van de al bestaande lijn vijf en loopt over de Invalidenstrasse.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Ardan »

Ik wist niet dat ze al zover waren joh :o Maar inderdaad, ik zie het op de kaart, een grote lus westelijk van het station met drie haltes erin en wachtsporen.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door n-evo »

Vond het tijdens mijn bezoek aan Berlijn al heel raar dat het Centraal Station helemaal niet bediend werd door trams en maar paar bussen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door deadlock »

n-evo schreef:Vond het tijdens mijn bezoek aan Berlijn al heel raar dat het Centraal Station helemaal niet bediend werd door trams en maar paar bussen.
Er rijden 10 miljard s-bahns en RB's en RE's en nog een leuke metroverbinding. Zo nodig is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door n-evo »

Kennelijk is het wel nodig, anders hadden ze die tramlijn niet verlengd. Er stoppen 2-3 S-bahnlijnen uit m'n hoofd. Plus een metro. Dat is eigenlijk net zoveel als Amsterdam Centraal. Behalve dat daar ook nog 10 tramlijnen stoppen en ik weet niet hoeveel bus- en spoorlijnen (inclusief Sprinters). Daarmee vergeleken vond ik Berlin HBF opvallend weinig stadsverbindingen hebben.
Alargule

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Alargule »

Op zich ook niet zo verwonderlijk: zo centraal ligt dit station als 'centraal station' van Berlijn ook niet in de stad. Ik denk dat veel reizigers die hier per Fernzug aankomen dan ook eerst de S-Bahn nemen naar een van de beter verbonden stations om op centrale locaties te raken. Regionalzüge stoppen dan ook nog op andere locaties in Berlijn, zoals Alexanderplatz of Potsdamer Platz. Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Thom91 »

En Amsterdam is niet verwoest in een oorlog, is niet ruim 30 jaar gescheiden geweest .. etc etc
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Karl »

deadlock schreef:(...) Er rijden 10 miljard s-bahns en RB's en RE's en nog een leuke metroverbinding. Zo nodig is het niet.
Mwah, er is een noord-zuidverbinding waar wat regionale treinen doorheen rijden, onder meer met stops te Potsdamer Platz en Gesundbrunen en een oost-westverbinding met aansluiting op het S-bahnnet, kom je er dus op uit dat behalve dat kruis (van noord-zuid en oost-west) er nog hele gebieden met een (zeer) stedelijk karakter geen verbinding hebben met het hoofdstation. De opening van U55 enkele jaren terug dicht een deel van dat hiaat (zuidoost), de tram doet nu het noordoostelijk gedeelte.
Het is een spectrum.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Thom91 »

Er is ook nog een S-Bahn in aanbouw richting Gezondebron
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Amsterdam is ook al lang niet meer afhankelijk van het CS. Behalve de Intercity Direct, Thalys en ICE stoppen alle andere intercity diensten ook op 1 of meerdere andere stations in de stad. Dus wat dat betreft.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Berk-24 »

Alargule schreef:Op zich ook niet zo verwonderlijk: zo centraal ligt dit station als 'centraal station' van Berlijn ook niet in de stad. Ik denk dat veel reizigers die hier per Fernzug aankomen dan ook eerst de S-Bahn nemen naar een van de beter verbonden stations om op centrale locaties te raken. Regionalzüge stoppen dan ook nog op andere locaties in Berlijn, zoals Alexanderplatz of Potsdamer Platz. Dat maakt Berlijn dus wat minder afhankelijk van het Hauptbahnhof dan Amsterdam.
Het Hauptbahnhof is juist aangelegd op een plek waar het makkelijkst een Noord-Zuidtunnel te graven en plek is voor een groot station. Die is er niet in Zooologischer Garten, Friedrichstrasse of Alexanderplatz. Verder zou men misschien het Hauptbahnhof op een neutrale locatie bouwen en niet specifiek in West (Zooologischer Garten) of Oost (Friedrichstrasse of Alexanderplatz).

Het is wel jammer dat er geen S-Bahnverkeer door de Noord-Zuidfernverkehrtunnel gaat, al dan niet door treinen die een stroomvoorziening dmv een bovenleiding krijgen. Dat zou een mooie Noord-Zuidverbinding door het Hoofdstation leiden. Die huidige RE-treinen rijden ook niet heel erg frequent en zijn bedoelt voor reizigers die naar Brandenburg reizen en niet voor reizigers binnen Berlijn.. Een 5-minutenfrequentie is wel wenselijk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Thom91 »

Nouja, hangt ervan af hoe je Duivendrecht definieert ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Hainje »

Duivendrecht kan gerust gesloten worden. Gr gr.
🍉
Alargule

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Alargule »

Berk-24 schreef:Het Hauptbahnhof is juist aangelegd op een plek waar het makkelijkst een Noord-Zuidtunnel te graven en plek is voor een groot station. Die is er niet in Zooologischer Garten, Friedrichstrasse of Alexanderplatz. Verder zou men misschien het Hauptbahnhof op een neutrale locatie bouwen en niet specifiek in West (Zooologischer Garten) of Oost (Friedrichstrasse of Alexanderplatz).
Klopt, en op dat hele idee van het Pilzkonzept dat de noordzuidtunnel mogelijk maakt is ook veel kritiek gekomen, juist omdat de centra van west- en oost-Berlijn er beide zo ver door van het hoofdstation komen af te liggen. Lange-afstandstreinen rijden bijvoorbeeld niet meer via Zoologischer Garten, en dat wordt toch wel als een gemis ervaren. Maar goed: you win some, you lose some.
Het is wel jammer dat er geen S-Bahnverkeer door de Noord-Zuidfernverkehrtunnel gaat, al dan niet door treinen die een stroomvoorziening dmv een bovenleiding krijgen. Dat zou een mooie Noord-Zuidverbinding door het Hoofdstation leiden. Die huidige RE-treinen rijden ook niet heel erg frequent en zijn bedoelt voor reizigers die naar Brandenburg reizen en niet voor reizigers binnen Berlijn.. Een 5-minutenfrequentie is wel wenselijk.
Dat moet op den duur door de S21 voorzien gaan worden. Op den duur, want in Berlijn...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Thom91 »

Gelukkig stopt het gros wel in Spandau..
Komt wel goed schatje.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Obus »

En dan meteen de bajes in. O ja, die bestaat niet meer.

On topic:
Ik begrijp persoonlijk ook niet waarom men Bahnhof 'Zoo' heeft geschrapt. Je zit daar in hartje West-Berlijn, het belangrijkste deel van de stad. Of denk ik nog te veel in Koude Oorlog terminologie? Na de val was het in ieder geval overzichtelijk: Zoo voor West-Berlijn, Ost voor ja, Oost-Berlijn. En toen werd Zoo geschrapt voor het nieuwe Hbf. Zodat je nog een keer mag overstappen voor West-Berlijn.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door deadlock »

Nou wat verschrikkelijk die overstap.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Geert »

Scheelt zo een kwartiertje reistijd. Overstappen op HBF en weer terugreizen (vanuit Nederland gezien dan)..
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Ruben »

Ach, ik denk dat de zakenreiziger liever op een modern station als Hbf uitstapt dan op Zoo. Vervolgens neemt men een taxi en maakt niemand het uit of die nu opeens vanaf Hbf moet vertrekken i.p.v. Zoo, op wellicht de baas na die de eventueel grotere afstand betalen moet. Volgens mij is wat dat betreft Hbf ook in het voordeel doordat de wegeninfrastructuur eromheen een hogere capaciteit kent (neem Tiergartentunnel die je gelijk op Po-Platz brengt). Veel regeringsfunctionarissen die voorheen in Bonn zaten komen nu met de trein naar Berlijn, niet toevallig is daarom het Hbf zo gewenst geweest op de locatie dichtbij het regeringswijkje.

Als je als toerist een hostel naast Zoo hebt geboekt dan kost het je een kwartier meer reistijd ja, maar Berlijn is zo groot dat niet elke toerist onmiskenbaar in de omgeving van Zoo zijn ho(s)tel zou hebben. De verbindingen vanaf Hbf zijn ook door diverse frequente metrobuslijnen gewoon goed om snel in de hele stad te geraken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Ardan »

Mijn vaste hotel zit in Wilmersdorf.. en daarheen reis ik altijd eerst naar Hbf, en dan ruuuustig de trein uit, even om me heen koekeloeren, weekkaartje halen, naar de S-Bahn naar Zoo en dan de U9. Mja, is iets langer reizen dan wanneer mijn trein op Zoo zou stoppen maar op een hele vakantie maakt dat kwartiertje/halve uurtje extra echt geen zak uit.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Scheelt zo een kwartiertje reistijd. Overstappen op HBF en weer terugreizen (vanuit Nederland gezien dan)..
Als ze nou eens ICE's lieten rijden via de NBS en die NBS zouden upgraden naar 330 ipv 230 dan was dat meer dan terugverdiend én meer reizigers hebben er profijt van.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Obus »

Als ze nou de hele spoorlijn 'ns een upgrade zouden geven :!:
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door deadlock »

De spoorlijnen Deventer-Almelo, Almelo-Salzbergen en Salzbergen-Löhne mogen inderdaad wel een keer naar minimaal 160 ja.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door deadlock »

Ik lees net dat het de bedoeling is om tot aan de grens het traject aus te bauen naar 200 mogelijkerwijs 230km/u en dat dat in 2015 moet gaan starten. Wat en hoe dat concreet gaat plaatsvinden kan ik niets over vinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berlin Main Station tram link opens

Bericht door Suus »

Ik kan mij herinneren dat vorig jaar in fases de meeste wissels tussen Bad Bentheim en Osnabrück zijn vervangen, o.a. bij Salzbergen en Ibbenbüren, mogelijk was dat een voorbereiding hierop?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten