Zwitserse spoorbeheerder betaalt boete aan vervoerder bij ve
Geplaatst: za 07 feb 2015, 10:26
Zwitserse spoorbeheerder betaalt boete aan vervoerder bij verstoring
In Zwitserland moet de spoorbeheerder bij infrastoringen die het treinverkeer belemmeren, een boete betalen aan de spoorvervoerder die hierdoor vertraging oploopt. Het toepassen van dit model kan in Nederland ook tot betere prestaties op het spoor leiden. Dat zei Roel van den Bosch, directeur van BoschSpoor, donderdag tijdens de 3-Day Railconferences in Frankfurt. De Zwitserse spoorwegen leveren in Europa de beste prestaties op het spoor als het gaat om punctualiteit, benutting van het spoor en beschikbaarheid.
De Zwitserse spoorbeheerder SBB Infrastruktur wordt streng beoordeeld als het gaat om punctualiteit. Zo wordt er in de berekening alleen gekeken naar de prestaties op werkdagen. En de uitgevallen treinen tellen ook mee. In Nederland gebeurt dat niet. De punctualiteit richt zich in Zwitserland op reizigerspunctualiteit waar in Nederland wordt gekeken naar de treinpunctualiteit. Dat bleek woensdag uit de presentatie van Wassim Badram, hoofd Assets en Technologie van SBB Infrastruktur.
Nederland heeft na Zwitserland en Japan het drukst bereden spoorwegnet ter wereld. Als het gaat om de optimale benutting van het spoor eindigt Nederland na Zwitserland op de tweede plek (zie figuur hieronder). “De Nederlandse spoorsector zou vanwege de overeenkomsten met het Zwitserse spoor er goed aan doen om meer kennis uit te wisselen met collega’s in Zwitserland”, vindt Roel van den Bosch.
Boetes
In de beheerconcessie is vastgelegd dat ProRail bij slechte prestaties op het spoor een boete van 75.000 euro aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet betalen. Bij de tweede en derde keer volgen respectievelijk boetes van 100.000 en 125.000 euro. De maximale boete staat bij ProRail op 2,75 miljoen euro per jaar.
Van den Bosch: “Dit is een vreemde situatie, omdat het ministerie ook de subsidies voor het spoorbeheer aan ProRail verleent. Wat er nu gebeurt, is dat er belastinggeld heen en neer wordt geschoven. Deze boete is voor ProRail geen goede incentive om beter te presteren.”
Verstoring
Het Zwitserse model zorgt er volgens Van den Bosch voor dat ProRail veel meer rekening zal houden met de gevolgen van haar handelen voor het treinverkeer. “Als ProRail bij een verstoring door haar schuld direct de schade moet terugbetalen aan de vervoerder en de reiziger, dan zullen er bewustere keuzes worden gemaakt met de planning van werkzaamheden en het voorkomen van spoedreparaties.”
Enkele slides uit de presentatie van Wassim Badram van SBB Infrastruktur:
Bron en meer
In Zwitserland moet de spoorbeheerder bij infrastoringen die het treinverkeer belemmeren, een boete betalen aan de spoorvervoerder die hierdoor vertraging oploopt. Het toepassen van dit model kan in Nederland ook tot betere prestaties op het spoor leiden. Dat zei Roel van den Bosch, directeur van BoschSpoor, donderdag tijdens de 3-Day Railconferences in Frankfurt. De Zwitserse spoorwegen leveren in Europa de beste prestaties op het spoor als het gaat om punctualiteit, benutting van het spoor en beschikbaarheid.
De Zwitserse spoorbeheerder SBB Infrastruktur wordt streng beoordeeld als het gaat om punctualiteit. Zo wordt er in de berekening alleen gekeken naar de prestaties op werkdagen. En de uitgevallen treinen tellen ook mee. In Nederland gebeurt dat niet. De punctualiteit richt zich in Zwitserland op reizigerspunctualiteit waar in Nederland wordt gekeken naar de treinpunctualiteit. Dat bleek woensdag uit de presentatie van Wassim Badram, hoofd Assets en Technologie van SBB Infrastruktur.
Nederland heeft na Zwitserland en Japan het drukst bereden spoorwegnet ter wereld. Als het gaat om de optimale benutting van het spoor eindigt Nederland na Zwitserland op de tweede plek (zie figuur hieronder). “De Nederlandse spoorsector zou vanwege de overeenkomsten met het Zwitserse spoor er goed aan doen om meer kennis uit te wisselen met collega’s in Zwitserland”, vindt Roel van den Bosch.
Boetes
In de beheerconcessie is vastgelegd dat ProRail bij slechte prestaties op het spoor een boete van 75.000 euro aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet betalen. Bij de tweede en derde keer volgen respectievelijk boetes van 100.000 en 125.000 euro. De maximale boete staat bij ProRail op 2,75 miljoen euro per jaar.
Van den Bosch: “Dit is een vreemde situatie, omdat het ministerie ook de subsidies voor het spoorbeheer aan ProRail verleent. Wat er nu gebeurt, is dat er belastinggeld heen en neer wordt geschoven. Deze boete is voor ProRail geen goede incentive om beter te presteren.”
Verstoring
Het Zwitserse model zorgt er volgens Van den Bosch voor dat ProRail veel meer rekening zal houden met de gevolgen van haar handelen voor het treinverkeer. “Als ProRail bij een verstoring door haar schuld direct de schade moet terugbetalen aan de vervoerder en de reiziger, dan zullen er bewustere keuzes worden gemaakt met de planning van werkzaamheden en het voorkomen van spoedreparaties.”
Enkele slides uit de presentatie van Wassim Badram van SBB Infrastruktur:
Bron en meer