Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Z2N »

Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Het Japanse technologie- en industrieconcern Hitachi neemt de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda over van moederbedrijf Finmeccanica. Dat maakten de twee bedrijven dinsdag bekend.

Eerder werd door bronnen al gemeld dat er een overeenkomst aan zat te komen. Hitachi neemt ook de signaleringsactiviteiten over. Met de overname is naar verluidt een bedrag gemoeid van 250 miljard yen (ruim 1,8 miljard euro). Het is de grootste buitenlandse overname ooit voor Hitachi. De transactie moet later dit jaar worden afgerond.

AnsaldoBreda is in Nederland vooral bekend van het drama met de Fyra-hogesnelheidstrein. Hitachi bouwt zelf ook treinen. Finmeccanica liet in november weten dat er een bod was gekomen van de Japanners op het dochterbedrijf.

Bron en meer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik vind dit wel een heel typisch bericht: de bouwer van één van de betrouwbaarste treintypes van het VK, die de bouwer van de meest onbetrouwbare trein ooit in Nederland overneemt. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Hainje »

Kunnen de producten van AnsaldoBreda alleen maar beter worden.
🍉
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Klaasje »

Ik las ergens dat ze niet alleen AnsaldoBreda hebben gekocht maar ook AnsaldoSTS. Die laatste is de leverancier van ETCS in de Thalys en V250 maar ook de patenthouder van het Franse beveiligingssysteem op de HSL: TVM. Dat zijn best interessante zaken als je je op de Europese markt wilt richten. Dan krijg je er nog een fabriek bij ook. Het personeel moet wat worden bijgeschoold maar desondanks gaat Hitachi Europa veroveren.. Onder andere met treinen uit Pistoia. Let maar op.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Visgraatmodel »

Ik denk dat de producten na deze overname best goed kunnen zijn. Hitachi maakt hele mooie dingen, niet iedereen zal het ermee eens zijn maar ik vind de Javelin uit de VK best wel cool!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Suus »

Britse treinen zijn eigenlijk altijd wel lelijk door het krappe profiel en wat vreemde veiligheidsnormen. :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Visgraatmodel »

Ik vind het vooral zonde dat een deel van het front altijd geel moet zijn. - De volgende uitspraak komt uit de inner-tiener in mij. - Dat kan soms zo erg vloeken met de huisstijl...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Britse treinen zijn eigenlijk altijd wel lelijk door het krappe profiel en wat vreemde veiligheidsnormen. :P
"het gaat om het innerlijk" (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Z2N »

Ik kan de Javelin anders ook wel waarderen, niet alleen vanwege zijn uiterlijk, maar ook vanwege zijn goede kwaliteit (snel optrekken, hoge snelheid en betrouwbaarheid). Persoonlijk zou ik ze dan ook zien als een prima vervanger voor het ICR en ICM, en indirect ook de V250.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door nvdw »

Als je kijkt naar de bedragen die met de transactie gemoeid zijn, dan is wel duidelijk dat het Hitachi om AnsaldoSTS te doen is. Het gaat om 773 miljoen euro en dat is alleen voor de 40% van de aandelen die in handen zijn van Finmeccanica. AnsaldoBreda gaat voor slechts 36 miljoen van de hand... (zie bv Bloomberg)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door deadlock »

En natuurlijk niet zozeer bedoeld om de productcatalogus in handen te krijgen maar om makkelijker een voet aan de grond in Europa te krijgen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Geert »

AnsaldoTokio.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Z2N »

In het VK gaat het al aardig goed voor Hitachi, naast de megaorder voor het InterCity Express Programme (122 IC-treinstellen, deels Hybride) heeft Abellio bij het winnende bod voor de Scotrail-Concessie een contract getekend voor 70 nieuwe voorstadstreinen van Hitachi. Ik kan me goed voorstellen dat dit slechts een eerste stap is in de groeiplannen voor Europa, en dat we binnenkort ook Hitachi-treinen op het continent zullen zien. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Hitachi koopt Fyrabouwer AnsaldoBreda

Bericht door Visgraatmodel »

Het zou mij niks verbazen als Hitachi over een aantal jaar nieuwe treinen mogen leveren. De periode van alleen maar Alstom, Bombardier en Siemens kopen is bijna over: een fabrikant zoals Stadler kan alleen maar betere dingen maken naarmate de jaren. Althans: Dat verwacht/hoop ik...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten