DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor ICE11 » Wo 18 Mar 2015, 18:28

De DB heeft vandaag het nieuwe concept voor de langeafstandsvervoer bekend gemaakt. Daarmee wil men vooral de concurrentie door de langeafstandsbussen afweren:

http://www.deutschebahn.com/de/konzern/ ... nsive.html

In het kort: Tot 2030 moet op iedere ICE-lijn minimum 2x/uur een ICE rijden en er komt een "nieuwe" net van 1x/2 uur rijdende ICs op lijnen, waar momenteel alleen regionale treinen rijden. Deze "nieuwe" IC-net is feitelijk niets anders als de wedergeboorte van de Interregio, die de DB rond 8 jaar geleden geschrapt had.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Mar 2015, 18:38

Wat is nou een bericht zonder kaartje? *O*

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thom91 op Wo 18 Mar 2015, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Z2N » Wo 18 Mar 2015, 18:40

Meer treinen, goedkopere kaartjes, gratis wifi, drie maanden-Bahncard, ziet er goed uit!
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Suus » Wo 18 Mar 2015, 19:22

Wat een wispelturig gebeuren weer. Eerst de intercity's/interregio's naar Trier, Siegen, Chemnitz opheffen en ze nu weer opnieuw in een plan introduceren. :')
Rame à l'approche

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor BR628 » Wo 18 Mar 2015, 20:09

Ook interessant: Magdeburg-Brandenburg-Berlijn krijgt weer een IC. Nu rijdt daar 1 IC-paar per dag, straks elke 2 uur. Bovenop de uurdienst RE1 en zelfs halfuurs RE1 dienst tussen Brandenburg en Berlijn.

Ook boeiend: ODEG rijdt een uurdienst met Stadler KISS tussen Berlijn en Cottbus. Daar rijdt nu 1 IC-paar per dag, straks ook elke 2 uur.

ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor ICE11 » Wo 18 Mar 2015, 20:39

Maar ik denk niet, dat de "nieuwe" IC concurrentie voor de regionale vervoer wordt. Ik denk het wordt meer een aanvulling. Bij voorbeeld kan men nu al op Bremen-Oldenburg-Leer-Emden-Norddeich in de IC-treinen met regionale tickets reizen en IC en RE vormen samen een uurdienst op dit traject.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Karl » Wo 18 Mar 2015, 20:56

Hoe wordt dit gefinancieerd?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

ICE11
Berichten: 92
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor ICE11 » Wo 18 Mar 2015, 21:03

Ik denk je bedoeld Bremen-Norddeich: De financering voor de met regionale tickets te gebruiken ICs loopt zo, dat de aanbesteder (dus de deelstaten Niedersachsen en Bremen) de differentie tussen het IC-tarief een het regionale tarief aan de DB betaald. Daardoor maakt de DB geen verlies en voor de aanbesteder is het nog steeds goedkoper dan een verhoging van de frequenties van de REs op dit traject. Overigens rijden de ICs tussen Bremen en Norddeich officieel als "regionale trein", hoewel het voor de klant natuurlijk gewoon een IC met IC-materieel en IC-treinnummer is.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Mar 2015, 21:15

Karl schreef:Hoe wordt dit gefinancieerd?

Eigen zak, Fernverkehr is open-access.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor deadlock » Wo 18 Mar 2015, 22:43

Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Karl » Do 19 Mar 2015, 09:26

Thom91 schreef:Eigen zak, Fernverkehr is open-access.
Eh, ja, dat snap ik wel, maar het klinkt alsof voor niets de zon opgaat. Meer treinen, beter product...

Dus, waar wordt er op gesneden? Of zorgen louter snellere treinen er voor dat je met dezelfde kosten aan materieelinzet en hetzelfde personeel meer treinen kan rijden. Dat is niet als kritiek bedoeld op het plan, maar voor wat, hoort wat...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 09:33

Catering in de intercity's kan je wel vergeten en de laatste echte intercityverbinding Hamburg - Bremen - Keulen wordt een ICE en daarmee gemiddeld duurder.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Berk-24 » Do 19 Mar 2015, 11:16

deadlock schreef:Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.

Op Stuttgart-Zürich na worden alle internationale verbindingen omgezet in ICE. Aangezien ICE duurder is dan IC lijkt mij dat DB niet gaan concurreren met Fernbussen maar zich juist een andere markt op zoekt. Het gaat niet alleen om de verbinding met Amsterdam, maar ook naar Aarhus, Warschau, Prag, Innsbruck en Zürich. Dat zijn nu nog IC's maar worden ICE's. Alleen naar Luxemburg komt DB Fernverkehr niet meer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 12:50

Er is ook geen duidelijk moment in de tijdlijn dat Amsterdam - Berlijn een ICE wordt. Kan nog heel lang duren dus.

Aarhus en Kopenhagen zijn nu al per ICE, wat daar na de afloop van de lease van de ICE-TD gaat gebeuren is nog onduidelijk, dat hangt ook samen met de elektrificatie van de Deense spoorwegen en de opvolger van de IC2/3/4.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 13:25

En die tunnel nabij Puttgarden natuurlijk! ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor baladid » Do 19 Mar 2015, 15:14

Berk-24 schreef:Op Stuttgart-Zürich na worden alle internationale verbindingen omgezet in ICE.

Waar lees je dat? Er staan volgens mij alleen maar de ICs in waar de verbinding verbetert wordt. Als dit alle ICs zouden zijn zouden sommige trajecten er wel erg karig vanafkomen...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Thom91 » Do 19 Mar 2015, 15:23

Kijk naar het kaartje, alleen Stuttgart - Zurich is nog een grijze lijn..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor baladid » Do 19 Mar 2015, 16:23

Ja. Maar er staat in de uitleg IC-NEU. ICs die bestaan blijven staan er volgens mij niet in.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor deadlock » Do 19 Mar 2015, 16:33

Rijdt er nu geen twee uurlijkse IC van Magdeburg naar Leipzig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 16:34

Uurlijks zelfs, 1x2uur Norddeich - Leipzig en 1x2uur Köln - Leipzig. Vormen samen een uurdienst op Hannover - Magdeburg - Leipzig.
Rame à l'approche

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor BR628 » Do 19 Mar 2015, 16:46

Waarbij de IC uit Köln naar Dresden doorrijdt.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor deadlock » Do 19 Mar 2015, 16:50

Dan lijkt het me heel sterk dat daar nog iets bijkomt als IC NEU.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor Suus » Do 19 Mar 2015, 16:51

Goede aanvulling. In die hoek zijn de verbindingen al een paar keer veranderd, dus ik wist niet met zekerheid of die trein nu wel of niet doorreed.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor baladid » Do 19 Mar 2015, 17:09

Maar daar veranderd wel het materieel naar dubbeldeks. Als dit het hele IC-net is, dan "Gute Nacht, Deutschland"... Een langeafstandtrein per uur op Koblenz-Mainz lijkt mij wel erg weinig...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer

Berichtdoor BR628 » Do 19 Mar 2015, 18:01

baladid schreef:Een langeafstandtrein per uur op Koblenz-Mainz lijkt mij wel erg weinig...
Vind ik meer dan genoeg. Vergeet niet dat het meerendeel van de reizigers reist tussen Köln en Frankfurt en daar is de NBS al voor. De IC's langs de Rijn rijden vaak al behoorlijk leeg rond.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten