Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor waldo79 » Ma 14 Sep 2015, 14:36

Wat betekent dit voor de reiziger en het treinenaanbod :?:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Ma 14 Sep 2015, 15:13

De dienstregeling van vorig jaar blijft behouden, maar met de volgende aanpassingen
Ingebruikname tunnel Schuman-Josafat: De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel en het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26, door het bedienen van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan dat eind 2014 in werking trad, had al rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de dienstregeling beperkt is.
  • De verbinding IC17 Dinant-Namen-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek zal voortaan via de Schuman-Josafat tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden (met stop in Bordet).
  • De verbinding IC27 Charleroi-Zuid-Nijvel-Brussel-Luxemburg wordt via de tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven verlengd (met stops in Brussel-Schuman en Bordet).
  • De verbinding GEN-K tussen Geraardsbergen-Halle-Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd met de verbinding GEN-L Brussel-Luxemburg-Delta-Vilvoorde-Mechelen.
  • De nieuwe verbinding doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de nieuwe halte in Mouterij bedienen. Deze nieuwe relatie zal wel niet langer Delta en Merode bedienen.
  • De bestaande verbinding GEN-N tussen Halle-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman- Jette-Aalst wordt in twee geknipt: één verbinding – tussen Halle en Brussel-Luxemburg – wordt via Brussel-Schuman en de Josafat-tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen. De tweede verbinding bedient Aalst-Brussel-Luxemburg. ’s Ochtends en ’s avonds worden de treinen tussen de piekperiode verlengd tot Vilvoorde met stops te Etterbeek, Delta, Merode, Meiser, Evere en Bordet.
  • De verbinding GEN I Halle-Delta-Vilvoorde-Mechelen wordt behouden en zal via Hofstade en Muizen rijden, in plaats van via Weerde. Dat betekent dat beide haltes met Delta en Merode verbonden worden.
  • Twee P-treinen Landen-Leuven-Brussel-Luxemburg-Schaarbeek zullen via de tunnel Schuman-Josafat omgeleid en verlengd worden tot Eigenbrakel (met stop te Mouterij). Twee piekuurtreinen ’s avonds maken de omgekeerde beweging.
  • Twee P-treinen Eigenbrakel-Brussel-Luxemburg worden via de tunnel Schuman-Josafat verlengd tot Leuven, eveneens met bediening van Mouterij. ’s Avonds maken twee piekuurtreinen de omgekeerde beweging.


De nieuwe dienstregeling is vanaf morgen beschikbaar via alle kanalen.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Thom91 » Ma 14 Sep 2015, 18:45

Iets scherper kaartje dan in de OP

Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 133
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor MarkNL » Ma 14 Sep 2015, 19:24

Het concept ziet er netjes uit. Maar waarom wordt de westelijke ringlijn / spoorlijn 28 niet beter benut? Via het Weststation en de metro sta je zo in het centrum en kan je de Noordzuid ontlasten.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Meltrain » Wo 16 Sep 2015, 11:08

Het zou handig zijn als het metrostation Pannenhuis dan ook vernoemd wordt in Thurn en Taxis. Nu lijkt het of er geen verbinding is tussen trein- en metrostation, terwijl die er in werkelijkheid wel is.
Verder ben ik benieuwd naar de frequenties en bedieningsperioden van de verschillende lijnen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Wo 16 Sep 2015, 17:36

Het wordt niet veel beter dan het nu is, pas op zijn vroegst 2017 komt er misschien eventueel extra geld beschikbaar voor het uitbreiden van de dienstregeling.

Lijn S4, S5, S7 en S9 rijden niet na 9 uur 's avonds en in het weekend, sommige lijnen rijden ook niet in de zomervakantie. IC 27 rijdt ook niet in het weekend, IC17 rijdt wel in het weekend maar niet naar Brussel-Nationaal-Luchthaven maar naar Brussel-Zuid. S5 rijdt tussen Halle en Geraardsbergen alleen in de piekuren.

S1 rijdt op werkdagen 2x/uur (maar slechts 1x/uur stop in Buda, Schaarbeek, Kapellekerk en niet na 20:00), in het weekend 1x/uur maar 2x/uur tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid (half uur verschoven, geen doorgaande treinen Antwerpen - Nijvel);
S2 rijdt op werkdagen 2x/uur, in het weekend 1x/uur;
S3 rijdt op werkdagen 1x/uur, niet in het weekend;
S4, S5 zie boven;
S6 rijdt elke dag van de week 1x/uur, tussen Aalst en Denderleeuw wordt alleen door S6-P-treinen gereden;
S7 zie boven;
S8 rijdt op werkdagen 2x/uur, maar slechts een keer doorgaand over Ottignies en LLN, het andere uur pendeltrein. In het weekend wordt tussen Ottignies en LLN 2x/uur een pendeltrein gereden, tussen Ottignies en Brussel wordt slechts 1x/uur gereden;
S81 rijdt op werkdagen 1x/uur, niet in het weekend;
S9 zie boven;
S10 rijdt elke dag van de week 1x/uur;
S20 rijdt op werkdagen 2x/uur, in het weekend 1x/uur.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor reisthijs » Wo 16 Sep 2015, 20:29

Geen eenheid in frequenties
Onduidelijke bediening van kleinere haltes
Rommelig nummering (niet makkelijk te onthouden welke lijnen er door de NZV gaan, een gekke uitschieter als S81)

Kortom, het blijft België...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 22:17

Vanwege het niet kunnen openen van de Schuman-Josaphat-spoortunnel per 13 december is de dienstregeling op het laatste moment opnieuw aangepast.

De volgende wijzigingen ten opzichte van de beoogde dienstregeling voor 2016 zullen plaatsvinden:
De intercity Charleroi - Luchthaven zal niet rijden tussen Brussel-Schuman en Brussel-Nationaal-Luchthaven, maar wel doorrijden naar Schaarbeek. Dit is anders ten opzichte van 2015, toen de trein nog eindigde in Bru-Luxemburg.
De intercity Dinant - Luchthaven zal niet rijden tussen Brussel-Schuman en Brussel-Nationaal-Luchthaven en doorrijden naar Schaarbeek. Dit was in 2015 ook het geval.

Lijn S5 wordt in twee treindiensten geknipt, namelijk Mechelen - Brussel-Luxemburg en Brussel-Luxemburg - Halle - Enghien - Geraardsbergen. Het noordelijke deel Mechelen - Bru-Luxemburg zal niet via Schuman rijden, maar via Merode en Delta.

De uitbreiding van de dienstverlening van lijn S9 gaat niet door, er worden voorlopig alleen de piekuurtreinen gereden zoals dit jaar voorzien zijn.

Zie een persbericht voor grafische informatie: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Zo 24 Jan 2016, 01:02

De uitbouw van spoorlijn 124 tussen Brussel en Nivelles en spoorlijn 161 tussen Brussel en Ottignies wordt dit jaar stilgelegd, omdat het beschikbare bouwbudget voor deze twee lijnen op is. De komende vier jaar zal er geen nieuw geld vrijkomen om de werkzaamheden te hervatten en ook na 2019 is niet duidelijk of er geld zal vrijkomen om de viersporigheid van deze trajecten af te bouwen. Wat er al is gebouwd zal dus mogelijk voor zeer lange tijd nutteloos bijliggen.

Bron: Brusselnieuws
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Z2N » Zo 24 Jan 2016, 01:11

Alleen in België dit... :shock: :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Meltrain » Zo 24 Jan 2016, 09:46

Hoe kan er ineens een tekort zijn? Was er destijds een verkeerde planning gemaakt?
Nu vinden er in Nederland ook vaak budget-overschrijdingen plaats, maar hier wordt dan meestal wel de klus afgemaakt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Vinny » Zo 24 Jan 2016, 21:13

Dat kan in Nederland ook wel gebeuren. Alleen is er bij ons meer een politieke insteek om wat eenmaal begonnen is ook af te maken. De A 4 tussen Delft en Rotterdam is een mooi voorbeeld van een project dat 40 jaar in couveusefase heeft gelegen. Qua OV ken ik niet echt zulke voorbeelden meer, de voltooiing van de Ringlijn Amsterdam is het laatste langslepende project waar wel al grondverzet was geweest.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Geert » Zo 24 Jan 2016, 21:44

Slecht voorbeeld, de reden dat de bouw van het stukje A4 Delft-Schiedam zo lang stil lag was niet omdat er geen budget was, maar omdat er telkens milieubezwaren naar voren werden gebracht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Jan 2016, 19:51

Was meer een reactie op Z2N. Nu zijn er in België wel meer zogenaamde "Grands traveaux inutilles" dan in Nederland, maar het is niet zo dat het bij ons "nooit" kan gebeuren....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Z2N » Ma 25 Jan 2016, 20:05

Nou heb ik eerder het idee dat de meeste (recente) GTI's die op die lijst staan voor Nederland goed bedoelde voorbereidingen zijn, een project halverwege afbreken waardoor het nutteloos wordt, of een project waarvan het nut nooit bewezen is alvorens het gebouwd is, komt hier niet voor omdat niemand voor deze verzonken kosten wil opdraaien.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Ma 25 Jan 2016, 21:23

Vinny schreef:Was meer een reactie op Z2N. Nu zijn er in België wel meer zogenaamde "Grands traveaux inutilles" dan in Nederland, maar het is niet zo dat het bij ons "nooit" kan gebeuren....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken

Ga voor de gein eens op Google Maps naar Station Etterbeek, zet de site op satellietmodus en loop de spoorlijn die naar rechts loop eens af. Bijna alles is al af, alleen de sporen liggen er nog niet. Zonde om dat jarenlang te laten liggen, daar het nut ervan wel bewezen is, spoorlijn 161 is de drukste spoorlijn van Wallonië en de derde lijn qua aantal reizigers van/naar Brussel (na 25 en 50A). De eerste lijn is ontdubbeld met spoorlijn 27, de tweede lijn wordt ook viersporig en daar is men nu in de laatste fase voor voltooiing: de nieuwe sporen zijn in gebruik, de oude sporen worden nu vervangen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Jan 2016, 23:13

Z2N schreef:Nou heb ik eerder het idee dat de meeste (recente) GTI's die op die lijst staan voor Nederland goed bedoelde voorbereidingen zijn, een project halverwege afbreken waardoor het nutteloos wordt, of een project waarvan het nut nooit bewezen is alvorens het gebouwd is, komt hier niet voor omdat niemand voor deze verzonken kosten wil opdraaien.

Ik heb wel het idee dat in Nederland een project pas wordt begonnen als alle seinen op groen staan. Dan wordt het ook echt afgemaakt (ondanks kostenoverschrijdingen en dergelijke). In Duitsland is men vooral veel trager en in België wispelturig. In Zwitserland is het trouwens nog erger, daar kan men rustig 25 jaar doen over een project.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Za 30 Jan 2016, 22:48

De Walen hebben waarschijnlijk geld gevonden om de bouw van de twee spoorlijnen af te kunnen ronden. Er zou een potje van 200 miljoen euro zijn voor de bouw van een treinstation bij Gosselies/Brussels South Charleroi Airport. Door de bouw van dat station uit te stellen kan het geld waarschijnlijk gebruikt gaan worden voor het Brusselse GEN.

Nu hebben de Walen ook liever dat de TEC de bediening van het vliegveld mag verzorgen, dus dit komt niet helemaal slecht uit :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Z2N » Za 30 Jan 2016, 22:56

Ik zat vanmiddag Villa Politica te kijken bij de VRT, en de kritiek vanuit de Waalse en Brusselse regeringen op de federale regering, vanwege het falende Brusselse mobiliteitsplan (waaronder het RER/GEN valt) was niet mals. :X Toen werd er al beloofd om nog eens goed naar de beschikbare gelden te kijken, blijkbaar is dit het dus geworden. :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Za 30 Jan 2016, 23:13

De mobiliteitsproblemen van Brussel hebben niet alleen te maken met het GEN natuurlijk, maar ook met de (voornamelijk auto)tunnels die niet zo heel goed onderhouden worden.

Met nu als triest dieptepunt de Stefaniatunnel die bij inspectie problemen vertoonde: in het tunneldak werden scheurtjes in het beton ontdekt. Toen men het beton weghakte om te voorkomen dat dit op de auto's zou vallen, bleek de bewapening dusdanig doorgeroest dat er instortingsgevaar dreigt. Waarna er een ouderwetse strijd losbarstte over geld: Brussel zou volgens de federale, Waalse en Vlaamse regering niet genoeg geld uitgeven aan de tunnels (autotunnels €0,5 miljoen per kilometer per jaar, metro/tramtunnels €1,1 miljoen per kilometer per jaar), waarna Brussel extra geld eiste van de andere regeringen. De federale overheid kwam met een list: Brussel kan extra geld voor de tunnels krijgen, maar dan krijgt Brussel wel minder geld voor de nieuwe metro naar Schaarbeek. Daarvan is de financiering ook nog steeds niet rond en wil men eigenlijk ook meer geld van de federale overheid.

En bij de GEN zou er dus nog wél geld in de projectkas zitten, maar het geld wat er nog in zit moet door Infrabel in Vlaanderen besteed worden vanwege de wettelijke verdeelsleutel van 40% voor Wallonië en 60% voor Vlaanderen. Vandaar dat de bouw van lijn 50A nog wel steeds doorgaat maar 124 en 161 dus stilliggen...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Vinny » Zo 31 Jan 2016, 09:43

Het wafelijzer bestaat ook nog steeds :cry:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 02:04

Denk je nu echt dat Wallonië daarvan af wil dan? :roll:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Ma 01 Feb 2016, 06:39

SuperGhost schreef:Denk je nu echt dat Wallonië daarvan af wil dan? :roll:

Die zijn het met de huidige sleutel niet eens. Die is vastgesteld op basis van inwoners terwijl de onderhoudskosten per kilometer spoor in Wallonië hoger zijn door de vele tunnels en bruggen.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 17:26

Maar op andere gebieden krijgen ze door die wafelijzerpolitiek juist weer meer geld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Berichtdoor Suus » Vr 26 Feb 2016, 17:28

Afgelopen nacht is de rampoefening gehouden in de Schuman-Josaphat-spoortunnel. Deze oefening zou vorig jaar al plaatsvinden maar werd afgeblazen wegens de terreurdreiging. Nu de oefening is gehouden kan de tunnel op 4 april openen en de definitieve dienstregeling gereden gaan worden.

Bron: De Redactie
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten