Pagina 2 van 3

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:47
door Ardan
Klopt :) Is omdat de bovenliggende straat te smal is.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:59
door Suus
De Pijp is gewoon een bak die van bovenaf is gegraven en waar twee individuele tunnelbuizen onder elkaar aansluiten. In Brussel gaat men één buis boren met een diameter van 11 meter en worden de stations geen grote open bakken.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: do 08 okt 2015, 15:59
door n-evo
MdJ schreef:Station De Pijp (Amsterdam) wordt ook zo gebouwd, althans: twee sporen boven elkaar, een spoor voor elke richting. Niet geboord, maar cut&cover. volgens mij.
Eh nee... Bij station De Pijp wordt het station zelf niet in de geboorde tunnel gebouwd.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: do 08 okt 2015, 17:50
door Ardan
Dat zegt hij ook.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: ma 28 dec 2015, 16:25
door Suus
De vergunning voor het nieuwe metrostation Grondwet dat het premetrostation Lemonnier gaat vervangen is aangevraagd. Op deze pagina een kaartje.

Het zou Brussel niet zijn als er geen nutteloze infrastructuur in het verhaal zou voorkomen: voor de nieuwe tramtunnel onder de Fonsnylaan gaat een wegviaduct gebruikt worden dat al heel wat jaren geleden buiten gebruik is genomen en daarna volledig werd opgeborgen onder het wegdek.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 18:11
door Suus
De plannen zijn volledig en de financiering is rond, ook aan de kant van het Brussels Gewest. De bouw start in 2018 en de opening zal in 2025 zijn. De eerste echte metro's in de bestaande Noord-Zuid-premetrotunnel rijden waarschijnlijk al in 2021.

Projectwebsite: www.metro3.be
Renders stations: o.a.http://www.bruzz.be/nl/video/dit-zijn-d ... -op-lijn-3

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: di 20 sep 2016, 12:37
door n-evo
Deze nieuwe as zal 10,3 km lang zijn en 18 stations tellen.
18 stations op 10,3 km? De Amsterdamse N/Z-lijn is maar ietsjes korter (9,7 km) en heeft maar 8 stations met nog een optie op 1 extra. :?

Heeft de Brusselse variant bizar veel stations of die in Amsterdam absurd weinig? Of gewoon beide? :P

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: di 20 sep 2016, 13:19
door trolly
Dat is nou het verschil tussen een metram en een betro.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: di 20 sep 2016, 13:27
door Suus
De Brusselse metro is wat meer op Parijse leest geschoeid, waar de gemiddelde afstand tussen stations zo'n 580 meter is.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: di 20 sep 2016, 13:55
door reisthijs
Bij de N/Z-lijn is dat dus ongeveer het dubbele (1,2 km) wat ook voor Nederlandse begrippen een bijzonder lange afstand tussen metrostations is.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 08:48
door Vinny
Dat is vergelijkbaar met sprinterstations in stedelijke gebieden.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 09:19
door Meltrain
trolly schreef:Dat is nou het verschil tussen een metram en een betro.
De betekenis van "metram" is nog wel af te leiden (een samenvoeging van "metro" en "tram"), maar wat bedoel je met "betro"?
Suus schreef:De Brusselse metro is wat meer op Parijse leest geschoeid, waar de gemiddelde afstand tussen stations zo'n 580 meter is.
Of gebaseerd op London, waar de stations in het centrum ook dicht bij elkaar liggen.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 12:14
door Alargule
Gelet op culturele banden gok ik toch op Paris (laat ik ook even aanstellerig het endoniem gebruiken).

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 19:38
door Chrysa
Meltrain schreef:maar wat bedoel je met "betro"?
Een ondergrondse railbus natuurlijk. *bus*

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 19:48
door trolly
Meltrain schreef:De betekenis van "metram" is nog wel af te leiden (een samenvoeging van "metro" en "tram"), maar wat bedoel je met "betro"?
Werkelijk geen flauw idee, maar het stond wel aardig. En Chrysa denkt dat ik iets bedoel *O*

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 20:05
door trolly
Alargule schreef:Gelet op ... banden gok ik toch...
Heeft die van Bruxelles helegaar niet.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 20:15
door Alargule
Trolly's dan?

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 23:08
door trolly
Alargule schreef:Trolly's dan?
U roept, wij draaien:
Afbeelding
En waarschijlijk op een soort van banden, hoewel je 't met die brusselaars nooit zeker weet.
Inderdaad, dankzij allemaalbusjes

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 00:18
door Chrysa
trolly schreef:En Chrysa denkt dat ik iets bedoel *O*
Oh? Ik roep ook maar wat, dat is het enige wat ik kan hier. :)

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: vr 23 sep 2016, 09:56
door trolly
-o-

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:56
door SLToilet
Het viel me ook al op, die korte afstanden, maar zoals Suus al vertelt is dit waarschijnlijk gebaseerd op het verhaal in Parijs, plus natuurlijk het feit dat die tramhaltes al dicht bij elkaar lagen. Waarschijnlijk was het een Franstalige die dan vrij automatisch Parijs als grootste voorbeeld heeft, waar men ooit zei dat metrostations op loopafstand moeten liggen en niemand te ver wil lopen.

In Nederland hadden we eerst ook relatief korte afstanden (iets boven de 500 meter) in de centra tot ongeveer een kilometer (wat vrij gebruikelijk is) buiten het centrum of wellicht iets meer in de periferie. Naarmate de tijd vordert zijn in de plannen hier de afstanden in de centra groter geworden. Wellicht zelfs ietsje té, ware het niet dat we tegenwoordig de metro niet meer als vervanger van maar als aanvulling op bijvoorbeeld de tram zien. Vergeet overigens niet dat er nog ruimte is voor een metrohalte onder de Sixhaven.

Kampioen in lange afstanden onder de grond is China, met Peking en Sjanghai waar 2 kilometer vrij doorsnee is. Ik ben daar echter geen voorstander van, omdat er dan weldegelijk gaten ontstaan in de dekking, met 1 kilometer ertussen wandel je in het midden net zo makkelijk naar de een als naar de ander, als er meerdere ingangen zijn is de loopafstand een nog-net-comfortabele 450-475 meter. En als je buiten die straal woont heeft de tram vast een betere dekking. In China wordt je feitelijk gedwongen om de taxi of bus te nemen, een tram is daar zeldzaam. En voorstadstreinen zijn dat ook, wat vermoedelijk de oorzaak is van de grote afstanden en de spaghetti van metrolijnen in die steden, wat ook veel meer prestige oplevert voor de bobo's dan een stoptreintje. Een tussenoplossing zijn snel- en stopmetro's, zie New York City, maar als dat niet in den beginne wordt aangelegd is dat een financieel drama.

Hoe dan ook, ik denk dat de afstanden een afweging zijn van o.a de bestaande vervoermiddelen, de manier waarop men oogt dat men naar de metro komt, de stedelijke dichtheid (Brussel is heel dichtbevolkt en met name Schaarbeek) en qua snelheid is het al een hele verbetering.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 15:35
door reisthijs
Nu hebben we het bij de Brusselse lijn wel over een gemiddelde voor de hele lijn. In het centrum liggen de haltes van de huidige premetro vrij dicht op elkaar, nog wel minder dan 500 meter. Dat is ook wel te verklaren uit het feit dat dit de directe vervanging is van bovengrondse trams.

Het nieuw aan te leggen traject is 5 km met 6 tussenstations, dat is dus gemiddeld ruim 700 m tussen de stations. Dat is toch best een nette afstand voor een metro.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: do 01 dec 2016, 19:32
door Suus
Naar aanleiding van zijn overlijden wordt sterk overwogen station Grondwet de naam "Toots Thielemans" te geven. Of de naam van het Grondwetplein ook nog hernoemd gaat worden is nog niet bekend, de bevoegdheid daarover ligt bij een andere overheid.

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: do 07 sep 2017, 11:20
door Suus
De opening van de nieuwe metrolijn dreigt vertraagd te worden van 2025 naar 2028 omdat dit volgens de bouwheer realistischer is. De Brusselse politiek vermoed echter dat dit een tactiek is van een Brusselhatende minister die eigenlijk geen zin heeft geld uit te geven aan dit project.

http://www.bruzz.be/nl/actua/metro-noor ... d-tot-2028
http://www.bruzz.be/nl/actua/smet-vertr ... nvaardbaar

Re: Brussels launches north-south metro project

Geplaatst: za 09 sep 2017, 12:32
door SLToilet
Met geld is alles mogelijk natuurlijk maar gezien de huidige status van het project en de huidige bureaucratie plus de omvang... Dan is 2028 niks om voor te schamen.