NMBS Vervoersplan 2015

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Suus »

NMBS heeft in een persbericht de voorlopige wijzigingen bekend gemaakt voor de dienstregeling 2015:
Ingebruikname tunnel Schuman-Josafat:
De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel en het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26, door het bedienen van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan dat eind 2014 in werking trad, had al rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de dienstregeling beperkt is.

De verbinding IC17 Dinant-Namen-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek zal voortaan via de Schuman-Josafat tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden (met stop in Bordet).

De verbinding IC27 Charleroi-Zuid-Nijvel-Brussel-Luxemburg wordt via de tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven verlengd (met stops in Brussel-Schuman en Bordet).

De verbinding GEN-K tussen Geraardsbergen-Halle-Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd met de verbinding GEN-L Brussel-Luxemburg-Delta-Vilvoorde-Mechelen.

De nieuwe verbinding doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de nieuwe halte in Mouterij bedienen. Deze nieuwe relatie zal wel niet langer Delta en Merode bedienen.

De bestaande verbinding GEN-N tussen Halle-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman- Jette-Aalst wordt in twee geknipt: één verbinding – tussen Halle en Brussel-Luxemburg – wordt via Brussel-Schuman en de Josafat-tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen. De tweede verbinding bedient Aalst-Brussel-Luxemburg. ’s Ochtends en ’s avonds worden de treinen tussen de piekperiode verlengd tot Vilvoorde met stops te Etterbeek, Delta, Merode, Meiser, Evere en Bordet.

De verbinding GEN I Halle-Delta-Vilvoorde-Mechelen wordt behouden en zal via Hofstade en Muizen rijden, in plaats van via Weerde. Dat betekent dat beide haltes met Delta en Merode verbonden worden.

Twee P-treinen Landen-Leuven-Brussel-Luxemburg-Schaarbeek zullen via de tunnel Schuman-Josafat omgeleid en verlengd worden tot Eigenbrakel (met stop te Mouterij). Twee piekuurtreinen ’s avonds maken de omgekeerde beweging.

Twee P-treinen Eigenbrakel-Brussel-Luxemburg worden via de tunnel Schuman-Josafat verlengd tot Leuven, eveneens met bediening van Mouterij. ’s Avonds maken twee piekuurtreinen de omgekeerde beweging.

Lijn 15 Mol-Herentals:
Vanaf december kan op het baanvak Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden worden. Dat maakt een flexibelere inzet (diesel of elektrisch) van het materieel mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds)

Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds)worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel. Daarnaast wordt ook nog een tweede P-trein vanuit Mol naar Brussel (aankomst vóór acht uur te Brussel) bestudeerd.

Lijn 53: Kapelle-op-den-Bos – Leuven:
Reizigers vanuit Kapelle-op-den-Bos krijgen vanaf december opnieuw een rechtstreekse verbinding met Leuven door het verlengen van de P-trein Dendermonde-Mechelen tot Leuven (aankomst omstreeks 8u30).
Nog wat aanvullende informatie uit het Franstalige persbericht:
Ligne 75 Tournai - Mouscron : Mise en service d’un IC entre Tournai (5h53) et Mouscron (6h11) avec desserte de Froyennes et Herseaux.

Lignes 108 & 117 Binche – Braine-le-Comte : Ajout d’un train P local entre Binche et Braine-le-Comte pour compléter l’offre matinale permettant une arrivée à Bruxelles-Midi vers 7h00 via correspondance à Braine-le-Comte et retour le soir au départ de Bruxelles-Midi vers 18h00, toujours avec correspondance à Braine-le-Comte.
Edit: aanvulling met bij de NMBS weggevallen tekst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Thom91 »

Niet 2016?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Suus »

Het vervoersplan 2015 gaat in in december 2015, net zoals het vervoersplan 2014 in ging in december 2014.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Thom91 »

Ze lopen daar dus echt een jaar achter? :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Vinny »

Ze lopen wel meer achter bij onze zuiderburen...



(A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Jef400 »

Ach, als je ook een spoorlijn 0 en een R0 hebt valt het vervoersplan dat in het einde van dat jaar ingaat wel mee toch :P ?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS Vervoersplan 2015

Bericht door Stéphane »

We hebben ook een tramlijn 0 in de aanbieding :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten