Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Berk-24 » Ma 11 Mei 2015, 22:08

Ik lees in Rail Magazine mei 2015 dat de Bentheimer Eisenbahn mogelijk in 2018/2019 wordt gereactiveerd voor personenvervoer. In hoeverre klopt dit?

Ik sta hier niet louter positief tegenover. De spoorlijn is erg kronkelig en dus zou er weinig reistijd geboekt kunnen. Bovendien zullen reizigers nog steeds in Bad Bentheim moeten overstappen en dus heeft een trein nauwelijks voordelen boven de huidige busdienst.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor deadlock » Ma 11 Mei 2015, 22:21

Dat is al definitief en in RM staat ook niet dat het mogelijkwijs gaat gebeuren maar er staat zelfs gedetailleerd uitgelegd waarom het goedkoop kan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Suus » Ma 11 Mei 2015, 22:38

De Bentheimer Eisenbahn is een van de drie "overlevenden" van een lijst van 58 onderzochte spoorlijnen in Niedersachsen. Op het laatste moment is helaas nog een vierde spoorlijn afgevallen.

De andere twee spoorlijnen waar men vorige maand is gestart met de werkzaamheden voor reactivering zijn Einbeck-Mitte - Einbeck-Salzderhelden (klein nieuw onzinnig zijlijntje tbh) en Salzgitter-Lebenstedt - Salzgitter-Fredenberg (heel makkelijke quick win, gewoon een vaag stomplijntje weer een stukje verder op rijden). Emden - Aurich is op het laatste moment afgevallen.

De Bentheimer Eisenbahn heeft als doelstelling vanaf 2025 op de gehele lijn vanaf Coevorden tot Bad Bentheim reizigersvervoer aan te bieden, aldus Spiegel: http://www.spiegel.de/wirtschaft/servic ... 28975.html :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Berk-24 » Ma 11 Mei 2015, 23:06

Emden-Aurich had naar mijn inzienseer potentie dan Bentheim-Neuenhaus. De eerste is veel minder kronkelig en eindigt niet in the middle of nowhere maar in de belangrijkste plaats van de regio. Met een waslijn erbij lun je ook.nog de RE15 makkelijk doortrekken naar Aurich. Dat is bij de lijn naar Nordhorn niet het geval aangezien de RB61 gaat doorrijden naar Hengelo.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Meltrain » Di 12 Mei 2015, 21:19

De reactivering van Emden - Aurich gaat helaas niet door omdat het bedrijf Enercon zich heeft teruggetrokken uit het project.
(Volgens OdR 2015-4 gaat het trouwens om het traject (Emden -) Aurich - Abelitz, maar als ik op Abelitz zoek, vind ik alleen een riviertje.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 12 Mei 2015, 21:22

Nouja Berk-24 je vergeet de stad Nordhorn. En daar zit toch behoorlijk wat reizigerspotentieel.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Berk-24 » Di 12 Mei 2015, 22:21

Op zich heb je gelijk, maar als je naar de kaart kijkt zie je dat de bus in een redelijk rechte lijn van Bad Bentheim naar Nordhorn kan rijden, terwijl de trein een slingerroute moet volgen. Daarnaast zou de trein tot Neuenhaus rijden. Reizigers richting Emlichheim worden dan geconfronteerd met een extra overstap.

Een trein heeft pas echt meerwaarde als dat ding doorrijdt naar Rheine en verder. Hiervoor is elektrificatie van Bentheim-Neuenhaus nodig. Er zijn dan twee opties mogelijk. De RB61 laten splitsen en combineren in Bentheim met een deel naar Hengelo en een deel naar Neuenhaus of de RB65 (Münster-Rheine) 1x/uur laten doorrijden naar Neuenhaus (hierdoor hebben Bentheim en Schüttorf ook een rechtstreekse verbinding met Münster.

Ik ben niet tegen reactivering van de Bentheimer Eisenbahn maar dan moet er wel meer gebeuren dan slechts een boemeltreintje.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Statler Rail » Wo 13 Mei 2015, 08:48

Meltrain schreef:De reactivering van Emden - Aurich gaat helaas niet door omdat het bedrijf Enercon zich heeft teruggetrokken uit het project.
(Volgens OdR 2015-4 gaat het trouwens om het traject (Emden -) Aurich - Abelitz, maar als ik op Abelitz zoek, vind ik alleen een riviertje.)

Abelitz is de plaats waar de goederenlijn naar Aurich aftakt van de spoorlijn Emden - Norddeich. Bij het voormalige station Abelitz is ook een passeerspoor dat nog gebruikt wordt.

Het zal dus zijn (Emden -) Abelitz - Aurich. Wel jammer dat deze lijn van de lijst verdwenen is. Mijn idee was om de trein Groningen-Leer door te trekken naar Emden en Aurich. Hoef je dat traject ook niet direct te elektrificeren.

dennistd
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor dennistd » Do 14 Mei 2015, 12:51

Er is een prima cross-platform overstap mogelijk in Bentheim, als de trein uit Neuenhaus/Nordhorn (op spoor 3) om .53 aankomt en om .07 weer vertrekt. Van/naar Rheine heb je dan 4 minuten overstap, van/naar Hengelo 10 minuten. De doorgaande trein zet je dan in beide richtingen op spoor 2.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor verfmeer » Vr 15 Mei 2015, 12:25

Zou een trein Coevorden-Bad Bentheim sneller zijn dan de huidige route via Almelo?

dennistd
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor dennistd » Vr 15 Mei 2015, 17:18

Het is rechtstreeks nog geen 58 kilometer, dus het zal ongetwijfeld sneller zijn dan de omweg via Almelo-Mariënberg (81km). Ik denk alleen niet dat er heel veel vraag zal zijn voor het hele traject. Emlichheim-Nordhorn denk ik wel, maar grensoverschrijdend zal het nihil zijn denk ik: grote steden met hogescholen/universiteiten of veel winkels liggen er niet.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor julsteren » Vr 15 Mei 2015, 20:01

Nee dat is het ook niet, op van en naar Nordhorn na (wat wel een lekkere binnenstad heeft hoor) zal het voornamelijk forenzenvervoer zijn naar de RB61, en in de vakanties en weekenden wat campingmensjes die met hun fiets de trein in gaan. (Dus een groot Mehrzweckabteil is geen overbodige luxe dan :P )

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor baladid » Za 16 Mei 2015, 11:19

Op het traject rijdt je nu ook al de "Fietsenbus", dus die vraag is er zeker.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Suus » Za 16 Mei 2015, 11:30

Nordheim - Bentheim is de drukste buslijn van die regio. Niet dat die regio nu heel veel buslijnen heeft, maar toch.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Berichtdoor Suus » Di 15 Mar 2016, 10:21

De Bentheimer Eisenbahn heeft van de LNVG een contract gekregen om voor een periode van drie jaar personenvervoer op de spoorlijn Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus te verzorgen. Het contract loopt van 8 december 2018 tot december 2021. Zie: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... XT:DE:HTML

Naar verwachting krijgt de Bentheimer Eisenbahn de beschikking over een aantal LINT41's uit de materieelpool van de LNVG.

Naar verwachting wordt de treindienst in 2022 verlengd naar Coevorden. Zie: http://www.gn-online.de/Nachrichten/Ab- ... 43828.html
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten