Pagina 1 van 7

Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 22:08
door Berk-24
Ik lees in Rail Magazine mei 2015 dat de Bentheimer Eisenbahn mogelijk in 2018/2019 wordt gereactiveerd voor personenvervoer. In hoeverre klopt dit?

Ik sta hier niet louter positief tegenover. De spoorlijn is erg kronkelig en dus zou er weinig reistijd geboekt kunnen. Bovendien zullen reizigers nog steeds in Bad Bentheim moeten overstappen en dus heeft een trein nauwelijks voordelen boven de huidige busdienst.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 22:21
door deadlock
Dat is al definitief en in RM staat ook niet dat het mogelijkwijs gaat gebeuren maar er staat zelfs gedetailleerd uitgelegd waarom het goedkoop kan?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 22:38
door Suus
De Bentheimer Eisenbahn is een van de drie "overlevenden" van een lijst van 58 onderzochte spoorlijnen in Niedersachsen. Op het laatste moment is helaas nog een vierde spoorlijn afgevallen.

De andere twee spoorlijnen waar men vorige maand is gestart met de werkzaamheden voor reactivering zijn Einbeck-Mitte - Einbeck-Salzderhelden (klein nieuw onzinnig zijlijntje tbh) en Salzgitter-Lebenstedt - Salzgitter-Fredenberg (heel makkelijke quick win, gewoon een vaag stomplijntje weer een stukje verder op rijden). Emden - Aurich is op het laatste moment afgevallen.

De Bentheimer Eisenbahn heeft als doelstelling vanaf 2025 op de gehele lijn vanaf Coevorden tot Bad Bentheim reizigersvervoer aan te bieden, aldus Spiegel: http://www.spiegel.de/wirtschaft/servic ... 28975.html :)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 23:06
door Berk-24
Emden-Aurich had naar mijn inzienseer potentie dan Bentheim-Neuenhaus. De eerste is veel minder kronkelig en eindigt niet in the middle of nowhere maar in de belangrijkste plaats van de regio. Met een waslijn erbij lun je ook.nog de RE15 makkelijk doortrekken naar Aurich. Dat is bij de lijn naar Nordhorn niet het geval aangezien de RB61 gaat doorrijden naar Hengelo.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 12 mei 2015, 21:19
door Meltrain
De reactivering van Emden - Aurich gaat helaas niet door omdat het bedrijf Enercon zich heeft teruggetrokken uit het project.
(Volgens OdR 2015-4 gaat het trouwens om het traject (Emden -) Aurich - Abelitz, maar als ik op Abelitz zoek, vind ik alleen een riviertje.)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 12 mei 2015, 21:22
door Jef400
Nouja Berk-24 je vergeet de stad Nordhorn. En daar zit toch behoorlijk wat reizigerspotentieel.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 12 mei 2015, 22:21
door Berk-24
Op zich heb je gelijk, maar als je naar de kaart kijkt zie je dat de bus in een redelijk rechte lijn van Bad Bentheim naar Nordhorn kan rijden, terwijl de trein een slingerroute moet volgen. Daarnaast zou de trein tot Neuenhaus rijden. Reizigers richting Emlichheim worden dan geconfronteerd met een extra overstap.

Een trein heeft pas echt meerwaarde als dat ding doorrijdt naar Rheine en verder. Hiervoor is elektrificatie van Bentheim-Neuenhaus nodig. Er zijn dan twee opties mogelijk. De RB61 laten splitsen en combineren in Bentheim met een deel naar Hengelo en een deel naar Neuenhaus of de RB65 (Münster-Rheine) 1x/uur laten doorrijden naar Neuenhaus (hierdoor hebben Bentheim en Schüttorf ook een rechtstreekse verbinding met Münster.

Ik ben niet tegen reactivering van de Bentheimer Eisenbahn maar dan moet er wel meer gebeuren dan slechts een boemeltreintje.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 08:48
door Statler Rail
Meltrain schreef:De reactivering van Emden - Aurich gaat helaas niet door omdat het bedrijf Enercon zich heeft teruggetrokken uit het project.
(Volgens OdR 2015-4 gaat het trouwens om het traject (Emden -) Aurich - Abelitz, maar als ik op Abelitz zoek, vind ik alleen een riviertje.)
Abelitz is de plaats waar de goederenlijn naar Aurich aftakt van de spoorlijn Emden - Norddeich. Bij het voormalige station Abelitz is ook een passeerspoor dat nog gebruikt wordt.

Het zal dus zijn (Emden -) Abelitz - Aurich. Wel jammer dat deze lijn van de lijst verdwenen is. Mijn idee was om de trein Groningen-Leer door te trekken naar Emden en Aurich. Hoef je dat traject ook niet direct te elektrificeren.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:51
door dennistd
Er is een prima cross-platform overstap mogelijk in Bentheim, als de trein uit Neuenhaus/Nordhorn (op spoor 3) om .53 aankomt en om .07 weer vertrekt. Van/naar Rheine heb je dan 4 minuten overstap, van/naar Hengelo 10 minuten. De doorgaande trein zet je dan in beide richtingen op spoor 2.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 12:25
door verfmeer
Zou een trein Coevorden-Bad Bentheim sneller zijn dan de huidige route via Almelo?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 17:18
door dennistd
Het is rechtstreeks nog geen 58 kilometer, dus het zal ongetwijfeld sneller zijn dan de omweg via Almelo-Mariënberg (81km). Ik denk alleen niet dat er heel veel vraag zal zijn voor het hele traject. Emlichheim-Nordhorn denk ik wel, maar grensoverschrijdend zal het nihil zijn denk ik: grote steden met hogescholen/universiteiten of veel winkels liggen er niet.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 20:01
door julsteren
Nee dat is het ook niet, op van en naar Nordhorn na (wat wel een lekkere binnenstad heeft hoor) zal het voornamelijk forenzenvervoer zijn naar de RB61, en in de vakanties en weekenden wat campingmensjes die met hun fiets de trein in gaan. (Dus een groot Mehrzweckabteil is geen overbodige luxe dan :P )

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 16 mei 2015, 11:19
door baladid
Op het traject rijdt je nu ook al de "Fietsenbus", dus die vraag is er zeker.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 16 mei 2015, 11:30
door Suus
Nordheim - Bentheim is de drukste buslijn van die regio. Niet dat die regio nu heel veel buslijnen heeft, maar toch.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 15 mar 2016, 10:21
door Suus
De Bentheimer Eisenbahn heeft van de LNVG een contract gekregen om voor een periode van drie jaar personenvervoer op de spoorlijn Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus te verzorgen. Het contract loopt van 8 december 2018 tot december 2021. Zie: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... XT:DE:HTML

Naar verwachting krijgt de Bentheimer Eisenbahn de beschikking over een aantal LINT41's uit de materieelpool van de LNVG.

Naar verwachting wordt de treindienst in 2022 verlengd naar Coevorden. Zie: http://www.gn-online.de/Nachrichten/Ab- ... 43828.html

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 21 feb 2017, 10:08
door groningen
Bentheimer Eisenbahn heeft 5 Coradia Lint 41 diesel treinstellen besteld voor het gedeelte Bad Bentheim naar Neuenhaus. Treinen moeten gaan rijden op 20 december 2018.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 31 aug 2017, 14:53
door regenmaker
Verder lees ik dat er interesse is in een trein Emmen - Bad Bentheim.

Bron: https://www.gn-online.de/grafschaft/lan ... 99316.html

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 31 aug 2017, 15:04
door Durashift
Waarom een pantograaf intekenen op de treinanimatie als er dieseltreinen besteld zijn?

Ik las gisteren dit bericht nog:

COEVORDEN - De gemeenteraden van Coevorden en het Duitse Emlichheim moeten samen optrekken bij de plannen voor de spoorverbinding Emmen - Bad Bentheim.
(..)
Dat willen burgemeester Bert Bouwmeester van Coevorden en zijn collega Daniela Kösters van Emlichheim. Volgens Bouwmeester moeten de regionale overheden de handen ineen slaan en samen een plan inleveren bij het nieuwe Nederlandse kabinet en de nieuwe regering van de Duitse deelstaat Niedersachsen.

Lees meer bij de bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/125241/ ... verbinding


Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 31 aug 2017, 15:32
door Suus
Ik geloof dat men in eerste instantie van plan was de spoorlijn te elektrificeren.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 31 aug 2017, 16:25
door julsteren
Dat Pantograafje ook op die trein, en die geluiden :')

Dus hij gaat stoppen op:

Bad Bentheim
Quendorf
Nordhorn-Blanke
Nordhorn
Neuenhaus-Süd
Neuenhaus

En er komt een kruisingsspoor bij Hestrup (om goederen te passeren denk ik dan).

Mooie ontwikkelingen :pos:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 14:48
door Nitein-Repart
dennistd schreef:Er is een prima cross-platform overstap mogelijk in Bentheim, als de trein uit Neuenhaus/Nordhorn (op spoor 3) om .53 aankomt en om .07 weer vertrekt. Van/naar Rheine heb je dan 4 minuten overstap, van/naar Hengelo 10 minuten. De doorgaande trein zet je dan in beide richtingen op spoor 2.
4-minuten overstap in Bad Bentheim is veel te kort, aangezien de RB61 regelmatig een paar minuten te laat is. De Grensland vertrok om .10 en daarbij was er al een groot risico op gemiste aansluitingen in Bad Bentheim. Nee, je kunt echt niet eerder dan om .10 uit Bad Bentheim vertrekken.

En daarbij, kun je überhaupt in 20-minuten van Bad Bentheim naar Neuenhaus met nog een heel aantal stops? Dan moet je al met twee omlopen werken en dat maakt die hele ractivering in duur grapje, waarbij er geen sprake is van verbetering van het vervoersproduct ten opzichte van de huidige bus aangezien de (onbetrouwbare) overstap in Bad Bentheim blijft.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 20:26
door dennistd
Er gaat gekruist worden in Nordhorn op het halve uur. Daarnaast is er in Hestrup een mogelijkheid tot kruisen met goederen. In Bentheim zal het vertrek zo rond .10 liggen en aankomst rond .50

De huidige buslijn vertrekt ook om .10 en daarbij moet je nog eerst naar de trap lopen, trap af, tunnel door, trap op en naar de bus lopen. Straks is het alleen maar het perron oversteken. Daarnaast heb je vooral veel tijdswinst op Nordhorn-Neuenhaus: dat stuk zou in 10 minuten afgelegd moeten gaan worden, waarmee je een kwartier pakt ten opzichte van de huidige bus.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 20:39
door Nitein-Repart
Het voordeel van de bus is dat de bus een paar minuten kan wachten als de trein een paar minuten te laat is. In Nordhorn is er een buffer van 5 minuten en in Emlichheim wordt in 10 minuten gekeerd. Een trein moet op vertrektijd weg, om zo de kruising of kering te halen, omdat anders de tegemoetkomende trein vertraging oploopt, waardoor er bij die trein de aansluiting verloren gaat.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 20:58
door Suus
Een bus moet net zo goed op tijd weg om aansluitingen of keringen te halen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 13 okt 2018, 14:20
door regenmaker
Door de komst van de nieuwe trein tussen Bad Bentheim en Neuenhaus wordt het busnet fors gewijzigd.

Lijn 100 gaat van Neuenhaus Bahnhof via Uelsen, Itterbeck en Wilsum naar Emlichheim rijden. De bediening van Itterbeck is nieuw t.o.v. de huidige situatie.
Lijn 200 blijft alleen tussen Neuenhaus Bahnhof, Hoogstede en Emlichheim rijden.
Verder komt er nog een bus tussen Neuenhaus en Nordhorn alleen wordt de route gewijzigd. De noodzaak van een directe verbinding is niet meer nodig en daarom worden voortaan de wijk Bookholt van Nordhorn en Kloster Frenswegen ontsloten per bus. De reistijd per bus neemt ongeveer met 10 minuten toe.
Bovendien wordt het ZOB van Nordhorn minder belangrijk binnen het busnet. Het knooppunt komt te liggen bij Nordhorn Bahnhof.

Meer informatie over de reactivering: https://www.projekt-regiopa.de/ Hier is ook te lezen dat de oplevering naar zomer 2019 wordt verplaatst (pdf).