Aanbesteding S-Bahn Berlijn dreigt fiasco te worden
Geplaatst: do 14 mei 2015, 15:56
Al geruime tijd zijn de Duitse deelstaten Berlijn en Brandenburg bezig met het aanbesteden van een deel van de S-Bahn Berlijn. Dit project heeft tot nu zoveel tegenslagen te verwerken gehad dat het ernstige gevolgen kan gaan hebben voor de reiziger.
De meeste bedrijven die geïnteresseerd waren in deelname hebben om verschillende redenen afgehaakt. Alleen de DB is nog overgebleven met een bod dat ruim boven de verwachte prijs ligt die de deelstaten hadden verwacht. Het materieel is daarbij een gecompliceerde factor.
Bij de aanbesteding moet de vervoerder in totaal voor 390 bakken aan nieuw materieel gaan inzetten. De aanbesteding die DB hiervoor heeft lopen is praktisch mislukt. Er waren drie geïnteresseerden: Siemens/Stadler, Bombardier en PESA. PESA lijkt geen schijn van kans te hebben en Bombardier krijgt de benodigde financiering niet rond omdat door DB door een ruzie met deze fabrikant eist dat de bestelde treinen eerst toegelaten moeten zijn voordat ze ook maar een cent willen betalen. Het gevolg is dat de relatief dure treinstellen van Siemens/Stadler de enige mogelijkheid lijken te worden.
Omdat het budget voor de exploitatie van het spoorvervoer de komende jaren niet omhoog gaat, is de verwachting dat doorgaan met de aanbesteding ernstige impact zal gaan hebben op de dienstregeling. Er zal dan noodgedwongen minder vaak en minder lang gereden kunnen worden dan nu het geval is.
Bron: http://www.berliner-zeitung.de/verkehr/ ... 84532.html
De meeste bedrijven die geïnteresseerd waren in deelname hebben om verschillende redenen afgehaakt. Alleen de DB is nog overgebleven met een bod dat ruim boven de verwachte prijs ligt die de deelstaten hadden verwacht. Het materieel is daarbij een gecompliceerde factor.
Bij de aanbesteding moet de vervoerder in totaal voor 390 bakken aan nieuw materieel gaan inzetten. De aanbesteding die DB hiervoor heeft lopen is praktisch mislukt. Er waren drie geïnteresseerden: Siemens/Stadler, Bombardier en PESA. PESA lijkt geen schijn van kans te hebben en Bombardier krijgt de benodigde financiering niet rond omdat door DB door een ruzie met deze fabrikant eist dat de bestelde treinen eerst toegelaten moeten zijn voordat ze ook maar een cent willen betalen. Het gevolg is dat de relatief dure treinstellen van Siemens/Stadler de enige mogelijkheid lijken te worden.
Omdat het budget voor de exploitatie van het spoorvervoer de komende jaren niet omhoog gaat, is de verwachting dat doorgaan met de aanbesteding ernstige impact zal gaan hebben op de dienstregeling. Er zal dan noodgedwongen minder vaak en minder lang gereden kunnen worden dan nu het geval is.
Bron: http://www.berliner-zeitung.de/verkehr/ ... 84532.html