SNCB launches AM75 refurbishment programme

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Thom91 » Di 26 Mei 2015, 12:44

SNCB launches AM75 refurbishment programme

BELGIAN National Railways (SNCB) marked the launch of a €147m project to refurbish its fleet of 44 AM75 EMUs on May 21, when CEO Mr Jo Cornu unveiled the first modernised train at the company's workshops in Mechelen.

The fleet of four-car 3kV dc trains was built by BN, Belgium, between 1975 and 1979 and is mostly used on regional services from Antwerp to Roosendaal and Turnhout.

As part of the extensive refurbishment, the trains are being upgraded with a new interior, accessible toilets, multifunctional areas with tip-up seats, new doors and windows, and modern passenger information systems.

A second train is due to be completed later this year and the remainder of the fleet will be refurbished between 2016 and 2020.

Bron en meer

De Belgische spoorwegen NMBS gaat 44 stellen AM75 'Break' moderniseren voor €147 miljoen.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor deadlock » Di 26 Mei 2015, 12:51

Tegen de tijd dat ze klaar zijn kunnen ze naar de sloper of is het de bedoeling dat het nu met meer dan een trein per jaar gaat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Stéphane » Di 26 Mei 2015, 14:53

Hopelijk wel. Maar 3.4 miljoen euro is wel veel geld om die stellen nog max 20 jaar te laten rondrijden. :-S
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Suus » Di 26 Mei 2015, 14:59

In 2020, als de laatste uit revisie komt, is het jongste stel al de veertig gepasseerd en dan moet het nog vijftien tot twintig jaar mee. Dan is het ondertussen dus al 2040. Het spoorwegmuseum kan zo een filiaal openen in Roosendaal :mrgreen:
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 885
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor groningen » Di 26 Mei 2015, 20:30

Waarom is het nodig een engelstalige link te plaatsen?

NMBS renoveert varkensneuzen

De NMBS is gestart met de renovatie van de varkensneuzen die vooral op de lijnen Antwerpen-Turnhout en Antwerpen-Roosendaal worden ingezet. Over vijf jaar moet de hele vloot zijn vernieuwd.

De treinstellen van het type MR75-77, zoals de varkensneuzen officieel heten, rijden al veertig jaar, maar worden pas sinds kort op de lijn Turnhout-Antwerpen ingezet. De treinen zijn uitgeleefd en vertonen veel mankementen.

In de centrale werkplaats in Mechelen heeft de NMBS nu al één treinstel gerenoveerd. Het resultaat is opzienbarend. Het hele interieur is vernieuwd, maar ook de volledige elektrische installatie, die in de oude stellen vaak pannes veroorzaakte, is vervangen.

Nieuw is ook de besturing van de deuren. De deuren van de varkensneuzen zijn vandaag een belangrijke bron van ergernis. In de vernieuwde treinen gaan deze gegarandeerd open met een eenvoudige druk op de knop.

De eerste trein is klaar, maar kan pas na homologatie worden ingezet. Gedelegeerd bestuurder Jo Cornu, die de eerste trein donderdag kwam bekijken, hoopt dat de eerste vernieuwde varkensneus in het late najaar naar Turnhout kan rijden. De volgende 43 stellen worden in de loop van de volgende vijf jaar allemaal grondig gerenoveerd.

Bron: Nieuwsblad

Ik ben zo blij voor de Belgen dit stuk betrouwbaar museummateriaal instand houden. Beter dan nieuw spul, waar soms nog wel eens een vlekje op te vinden is.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Thom91 » Di 26 Mei 2015, 20:57

groningen schreef:Waarom is het nodig een engelstalige link te plaatsen?

Omdat ik nieuws zoek op Engelstalige websites, niet op Vlaamse websites.
Komt wel goed schatje.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Stéphane » Wo 27 Mei 2015, 10:02

De desiro's kostten 4,2 miljoen per stel en voor de stellen die enkel op 3kv rijden is dat vermoedelijk nog minder.
Als die ook 40 jaar zonder renovatie zijden kosten die 105 000 per jaar.
De AM75 renoveren kost 3,4 miljoen euro per stel, dus 170 000 - 266 000 per jaar. :|
De NMBS zal zo wel zijn redenen hebben zeker ?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

dennistd
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor dennistd » Wo 27 Mei 2015, 19:49

Ik denk dat het personeel in de werkplaatsen bezig gehouden moet worden...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Suus » Wo 27 Mei 2015, 20:01

Ja, vooral Salzinnes heeft de laatste jaren niet zoveel werk: moderne locomotieven vereisen minder onderhoud dan de oudere series, dus dit is een welkom project voor deze werkplaats. Mechelen is daarentegen komt om in het werk: renovatie break, duikbrillen, groot periodiek onderhoud MS96 etc.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31486
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme

Berichtdoor Suus » Vr 01 Jan 2016, 15:29

Het eerste treinstel zal op 11 januari zijn toelating ontvangen en in dienst gaan op de intercity Turnhout - Binche. Het gemoderniseerde treinstel heeft nog geen toelating voor Roosendaal.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten