Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Bericht door Suus »

De VRR, het verkeersverbond in het Duitse Ruhrgebied, heeft besloten de frequenties van de S-Bahn aan te passen en diverse aanpassingen te maken aan het lijnennet. Deze veranderingen moeten in 2019 ingaan.

De belangrijkste aanpassing is dat de 20-minutendienst wordt verlaten voor de lijnen S1, S2, S3, S4 en S9. Vanaf 2019 moet in de spits elk kwartier gereden gaan worden en buiten de spits elk half uur (15/30-takt). Daarnaast worden de volgende maatregelen genomen:
  • Lijn S1 gaat tussen de spitsuren elk kwartier rijden tussen Dortmund en Essen, tussen Essen en Duisburg wordt er wel een halfuursdienst gereden. Tussen Duisburg en Solingen blijft er elke 20 minuten gereden worden. Het wegvallen van een trein tussen Essen en Duisburg wordt gecompenseerd door de RE42 Münster - Mönchengladbach.
  • Lijn S2 verliest de tak van Gelsenkirchen via Oberhausen naar Duisburg. De twee overige eindpunten (Essen en Recklinghausen) worden voortaan alle dagen van de week bediend, nu wordt Recklinghausen in het weekend niet bediend door de S-Bahn.
  • Lijn S2 en S4 zullen ook in de spits in een halfuursdienst blijven rijden. In de plaats daarvan komen er twee aanvullende spitslijnen: S24 Dortmund-Mengede - Dortmund-Dorstfeld - Unna-Königsborn en S42 Dortmund Hbf - Dortmund-Dorstfeld - Dortmund-Lütgendortmund. Deze twee nieuwe lijnen zullen in de spits elk half uur gaan rijden.
  • Lijn S9 krijgt een nieuwe noordtak van Gladbeck via Herten naar Recklinghausen. De twee noordtakken van lijn S9 zullen om en om bediend worden. Herten is op dit moment de grootste plaats in Duitsland zonder treinstation.
Aanpassingen en nieuwe lijnen bij de overige treinen:
  • Een nieuwe lijn RB3 van Duisburg via Oberhausen, Gelsenkirchen, Herne, Dortmund-Mengede en Dortmund Hbf, die een half uur verschoven van de RE3 zal rijden en tussen Duisburg en Gelsenkirchen op alle haltes zal stoppen waar de S2 nu ook stopt.
  • Rond Oberhausen wordt er geschoven met de regionale treindiensten. De (noordelijke) RB33 zal vanaf 2019 Bottrop - Oberhausen - Duisburg - Krefeld - Mönchengladbach gaan rijden. De RB44 wordt opgeheven. Nieuw is een RB41 Wesel - Oberhausen - Mülheim - Essen - Velbert - Wuppertal. Deze trein stopt niet op alle stations tussen Essen en Wuppertal en is ter compensatie voor het wegvallen van de derde trein tussen deze twee steden.
  • De RE14 gaat elk half uur rijden tussen Essen en Dorsten, zodat het wegvallen van de RB44 wordt gecompenseerd.
De treindienst van S8 wordt ook aangepast. De 20-minutendienst tussen Mönchengladbach en Wuppertal-Oberbarmen blijft behouden. Nu rijdt er vervolgens elke 40 minuten een trein tussen Wuppertal-Oberbarmen en Hagen, hier wil men een halfuursdienst. Samen met de voor 2019 aan te besteden RB40 Hagen - Essen zijn twee scenario's mogelijk, waarbij dan wel onderhandelingen met DB Regio noodzakelijk zijn. De opties zijn:
  1. Een rit van lijn S8 blijft rijden tussen Mönchengladbach en Hagen. Een rit van lijn S8 rijdt van Mönchengladbach naar Wuppertal-Oberbarmen en één rit rijdt van Mönchengladbach en Hagen met een stop van vijf minuten in Wuppertal-Oberbarmen en een stop van vijf minuten in Schwelm. De twee ritten die in Hagen eindigen rijden daarna via Witten en Bochum naar Essen in plaats van de RB40.
  2. Twee van de drie ritten van lijn S8 rijden Mönchengladbach - Wuppertal-Oberbarmen, een rit rijdt Mönchengladbach - Hagen. Een van de twee ritten van S9 die eindigen in Wuppertal rijdt een half uur verschoven van de rit van S8 naar Hagen. Beide treinen rijden daarna verder via Witten en Bochum naar Essen.
Bron
Laatst gewijzigd door Suus op wo 27 jan 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
  • Lijn S1 gaat tussen de spitsuren elk kwartier rijden tussen Dortmund en Essen, tussen Essen en Duisburg wordt er wel een halfuursdienst gereden. Tussen Duisburg en Solingen blijft er elke 20 minuten gereden worden. Het wegvallen van een trein tussen Essen en Duisburg wordt gecompenseerd door de RE42 Münster - Mönchengladbach.
Oke, op één lijn zijn dus drie verschillende frequenties. :? Kan het deel tussen Duisburg en Solingen dan niet beter onder een ander nummer gaan rijden, want doorgaande treindiensten lijken me met deze frequenties toch onmogelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Ardan »

Het wordt er wel lekker ingewikkeld op zeg :')

Eén van die ritten op de S1 gaat 10 minuten stilstaan op Duisburg Hbf om van -30- naar -20- te gaan.

S24 gaat tussen DO-Stadthaus en Unna-K alleen in de spitsrichting op tussengelegen stations stoppen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Zugführer »

Tja, klinkt niet echt als passend bij een S-bahn. Sowieso is een frequentie van 30 minuten wat aan de lage kant en 10 minuten stilstaan maakt het er ook niet echt sneller op. Sterke punt van het S-bahn concept is juist de vaste (relatief hoge) frequentie en vaste route. En frequent stoppen op alle stations, waar dat S24 verhaal ook niet echt aan bijdraagt :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

De twintigminutendienst komt nog uit de tijd dat Duitsland geen klokvaste dienstregeling had. Tegenwoordig levert de twintigminutendienst veel problemen op omdat het overige treinverkeer met uur- en halfuursdiensten rijdt, waardoor dienstregelingen op samenlooptrajecten moeilijk op te stellen zijn en de aansluitingen maar eens keer per uur gemaakt kunnen worden. Om die reden zijn München, Stuttgart en Frankfurt in het verleden al van dienstregeling gewisseld.

Het nadeel is dat in NRW allerlei regio's allemaal individueel moeten besluiten om een andere dienstregeling in te voeren en dat veel verkeer al in langlopende concessies is gegoten en dat dus niet zomaar minder werk afgesproken kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Zugführer »

Duidelijk verhaal :pos:
Je zou theoretisch gezien dus kunnen verwachten dat waar nu nog een 20 minutendienst blijft in een volgende stap in een nog verdere toekomst ook naar 30 of 15 minutendienst bijgesteld wordt, als de huidige concessie daar afloopt bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

In de regio Düsseldorf is dat wel te verwachten ja. Maar dat is dan pas in 2030 helemaal klaar als ook de S5 en S8 weer aanbesteed zijn.

In de regio Keulen wordt het een ander verhaal, daar zijn nog geen concrete ideeën bekend. Maar daar wordt gewerkt aan de introductie van nieuwe lijnen voor de S-Bahn dus daar kan nog van alles gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Vandaag is de bijbehorende aanbesteding gestart door de VRR.

Het gaat om de lijnen:
S1 (Dortmund – Solingen),
S2 (Dortmund – Essen/Recklinghausen),
S3 (Oberhausen – Hattingen),
S4 (Dortmund-Lütgendortmund – Unna),
S9 (Hagen – Recklinghausen/Haltern),
RB3 (Duisburg – Dortmund),
RB40 (Hagen – Essen),
RB41 (Wesel – Wuppertal).
Huidige vervoerders: DB Regio, Abellio Rail NRW.

De opdracht wordt in twee pakketten gegund, bieders mogen op één of beide pakketten bieden, maar een bieder zal slechts één van de twee pakketten toegewezen krijgen (er zullen dus altijd twee winnaars zijn).
Pakket 1:
S1 ca. 3,8 miljoen treinkilometer/jaar.
S4 ca. 1,0 miljoen treinkilometer/jaar
Totaal ca. 4,8 miljoen treinkilometer/jaar
Looptijd 15 december 2019 t/m 13 december 2031.
Het is toegestaan gebruikte treinstellen in te zetten.
Nahverkehr Westfalen-Lippe is een partner bij deze aanbesteding.

Pakket 2:
S2 ca. 1,2 miljoen treinkilometer/jaar.
S3 ca. 0,9 miljoen treinkilometer/jaar.
S9 ca. 2,8 miljoen treinkilometer/jaar.
RB3 ca. 0,9 miljoen treinkilometer/jaar.
RB40 ca. 0,7 miljoen treinkilometer/jaar.
RB41 ca. 0,6 miljoen treinkilometer/jaar.
Totaal ca. 7,1 miljoen treinkilometer/jaar.
Looptijd 15 december 2019 t/m 9 december 2034.
Van de vervoerder wordt verwacht nieuwe treinstellen in te zetten die eigendom worden van de VRR.
Er zijn geen partners bij deze aanbesteding.

Deelnemers moeten voor 9 november 2015 een aanbod aanleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Hans »

Op 7 oktober gestart met de aanbesteding, op 9 november inleveren.
Dat lijkt me wel erg kort!
Of is dat normaal in 'die Heimat' ?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Hainje »

Ja eh Hans, dat jij nu meer vrij bent dan dat je werkt....... -o-
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

In de openingspost wordt ook gesproken over spitslijnen S24 en S42, maar tot welk pakket gaan die dan behoren? Gezien de routes (meer S4 dan S2) lijkt pakket 1 me overigens het meest voor de hand liggend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:In de openingspost wordt ook gesproken over spitslijnen S24 en S42, maar tot welk pakket gaan die dan behoren? Gezien de routes (meer S4 dan S2) lijkt pakket 1 me overigens het meest voor de hand liggend.
Als die lijnen er komen in plaats van extra spitsdiensten, dan gaan ze inderdaad hoogstwaarschijnlijk naar de winnaar van deelnet 1. Maar in de openbare aankondiging van de aanbesteding worden de lijnen niet expliciet genoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

De VRR heeft 48 treinstellen type Baureihe 422 gekocht van DB Regio die vanaf december 2019 ingezet moeten gaan worden op de lijnen S1 en S4.

De uitkomst van de aanbesteding voor het leveren en onderhouden voor een periode van 30 jaar van treinstellen voor de lijnen S 2, S 3, S 9, S 28, RB 3, RB 40 en RB 41 wordt in maart 2016 bekend gemaakt.

De nieuwe vervoerders voor de twee deelnetten worden in het tweede kwartaal van 2016 bekend gemaakt.

Bron: http://mediencenter.vrr.de/presse/VRR_k ... _Regio.php
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

Ik dacht dat het de bedoeling was bij pakket twee dat de vervoerder treinstellen zou kopen en deze meteen zou doorverkopen aan de VRR, maar de VRR koopt dus treinen en stelt deze ter beschikking aan de vervoerder?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

Stadler selected to supply Rhein-Ruhr S-Bahn EMUs

Rhein-Ruhr transport authority VRR announced on March 17 that it had selected Stadler Pankow to supply 41 electric multiple-units and maintain them for 30 years.
The EMUs are to be deployed on S-Bahn routes S2, S3, S9, S28, RB3, RB40 and RB41 from December 2019, when a new operator is scheduled to take over and frequencies on the network will be increased. Tenders for the operating contract are to be called this year.

Bron en meer

Stadler mag 41 elektrische treinen leveren aan het VRR en deze onderhouden voor 30 jaar. Deze nieuwe stellen gaan rijden op de lijnen S2, S3, S9, S28, RB3, RB40 en RB41. Op dit moment loopt de aanbesteding van deze lijnen; de nieuwe vervoerder wordt later dit jaar bekend.

Opvallend trouwens dat de stellen ook voor lijn S28 zijn, aangezien die lijn grotendeels niet-geëlektrificeerd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Het nieuwe gedeelte van de S28, Mettman Stadswald - Wuppertal-Vohwinkel gaat als het goed is direct bij de opening elektrisch bereden worden, dat zou dit jaar in december moeten gebeuren. Voor de overige trajecten is de afronding van de elektrificatie in 2019 voorzien.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/wil ... -1.5821817
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

Welk materieel zou er dan nu al ingezet gaan worden totdat het nieuwe materieel er is: BR 423 ofzo?
En de exploitatie van de S28 blijft in handen van Regiobahn, aangezien dat bedrijf eigenaar is van een deel van het traject?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Er is een aanbesteding gedaan voor drie gebruikte elektrische treinstellen. Ik weet niet of daar al wat uit is gekomen. Van de bestelling bij Stadler zijn zes treinstellen voor de Regiobahn, deze zijn aangeven als optioneel, mocht de elektrificatie toch niet doorgaan.

Regiobahn heeft in december 2011 voor een periode van 10 jaar via een onderhandse gunning de exploitatie van de S28 toegewezen gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Ardan »

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom sommige S-Bahnnetten in concessies verdeeld zijn. Ik begrijp wel dat het wat makkelijker te behapstukken is maar één samenhangend netwerk maken is dan toch juist des te lastiger?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Er zijn meerdere opdrachtgevers met andere visies, en het opsplitsen in deelnetten is bij de VRR een beproefde tactiek om DB Regio zo veel mogelijk buiten spel te zetten, want de VRR heeft een hekel aan dat bedrijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door regenmaker »

Het is ook lastig met die treinverbindingen is ook dat die vaak in meerdere verkehrsbunden komen en die moeten natuurlijk ook tot overeenstemming komen tussen de bepaalde lijnen in het net. Gelukkig heeft NRW al een gemeenschappelijk tarief dus daar hoeft niet te veel over gediscussieerd te worden. Overigens worden bus- en treinlijnen in Duitsland vaak in lijnbundels aanbesteed zo heeft de opdrachtgever meer directe invloed op de dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Het nieuwe materieel voor de S-Bahn Rhein-Ruhr betreft treinstellen van het type Flirt 3XL.Er komen twee versies: Een korte met 180 zitplaatsen voor de lijnen S2 en S28 en een lange met 280 zitplaatsen voor de lijnen S3, S9, RB3, RB40 en RB41. De Flirt 3XL is speciaal geschikt voor voorstadsverkeer met kleine halteafstanden.

Zowel de overgenomen treinstellen van DB Regio als de nieuwe Flirt3XL krijgen een speciale S-Bahn-huisstijl, deze is volledig wit met VRR-lichtgroene koppen en deuren. In grijs worden abstracte motieven van bekende plaatsen of reisdoelen in de VRR op de trein afgebeeld. In deze brochure (PDF) is op pagina 12 en 13 een voorbeeld van deze huisstijl te zien op een treinstel type 422.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

De nieuwe vervoerders voor de twee deelnetten zullen pas in september bekend gemaakt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Meltrain »

Keolis and Abellio selected for Rhein-Ruhr S-Bahn contracts

GERMANY: Rhein-Ruhr transport authority VRR named Keolis and Abellio as preferred bidders for two contracts to operate local passenger services on July 7. Formal award of the contracts is subject to a 10-day standstill period, and the new operators are expected to take over from incumbent DB Regio in December 2019.

Keolis was selected for the Lot A contract, which will run for 12 years and covers services S1 Dortmund – Solingen and S4 Lütgendortmund – Unna which total 4·8 million train-km/year.

Abellio was chosen for the Lot B contract, which runs for 15 years and covers services RB3 Dortmund – Duisburg, RB40 Hagen – Essen, RB41 Wesel – Wuppertal, S2 Dortmund – Recklinghausen/Essen, S3 Oberhausen – Hattingen and S9 Hagen – Recklinghausen/Haltern am See totalling 7·1 million train-km/year.

An existing contract with DB Regio NRW covering services S6 and S11 is to be extended until 2023.

Bron: Railway Gazette

Keolis en abellio zijn verkozen als nieuwe vervoerders voor (een deel van) de S-Bahn Rhein-Ruhr met in ingang van december 2019.
Keolis gata rijden op de lijnen S1 en S4 en Abellio krijgt de lijnen S2, S3, S9, RB3, RB40 en RB41.

Zoals eerder in dit topic werd vermeld gaan de lijnen S1 en S4 rijden met bestaande treinstellen BR422 (die door het VRR van DB Regio zijn overgenomen) en gaan de lijnen S2, S3, S9, RB3, RB40 en RB41 met nieuwe FLIRTs rijden (waarvan een artist impression in het artikel staat).

De S6 en S11 blijven vermoedelijk tot minstens 2023 bij DB.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Goh, dat is toch nog sneller dan eigenlijk iedereen had verwacht. Wel weer goed nieuws voor NS natuurlijk *O*

Keolis is in dit geval beter bekend als Eurobahn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten