Nachtnet Antwerpen stopt eind juni
Geplaatst: di 09 jun 2015, 18:28
Nachtnet Antwerpen stopt eind juni
Dinsdag 9 juni 2015 — Op 27 juni rijden de Antwerpse nachtbussen de laatste keer uit. Zelfs aangevuld met een bijdrage van de gemeenten volstond de verkoop van vervoersbewijzen niet om de werkingskosten van het nachtnet te dekken. Bovendien werd de oorspronkelijke doelstelling – een verkeersveilige brug slaan tussen Antwerpen en de randgemeenten - niet steeds gerealiseerd. De Lijn zet het huidige nachtnet daarom stop. Samen met de stad Antwerpen en de betrokken gemeenten zoekt De Lijn nu naar betaalbare alternatieven voor verkeersveilig vervoer in de weekendnachten.
Dure extra buiten werkingsmiddelen
Het aanbieden van een nachtnet is een extra dienst die buiten de werkingsmiddelen van De Lijn valt. Om het aanbod te behouden, moest het nachtnet kostendekkend zijn. Dat bleek helaas niet het geval. De bijdrage van de bediende gemeenten en de verkoop van vervoerbewijzen volstaan samen niet om de werkingskosten te dekken. In tijden van besparingen wil De Lijn haar middelen zo efficiënt mogelijk inzetten om zo veel mogelijk mensen mobiel te maken. Dat betekent dat het aanbod voor woon-werk- en woon-schoolverkeer voorrang krijgt op een duur nachtnet voor een beperkt aantal gebruikers.
Vooral gebruikt in de stad
De eigenlijke doelstelling van het nachtnet was: een verkeersveilig alternatief bieden voor vervoer tussen Antwerpen en de randgemeenten. Maar die doelstelling werd niet helemaal gerealiseerd. Uiteindelijk werd het nachtnet vooral gebruikt in de stad zelf. Mogelijk zijn alternatieve vervoersvormen beter geschikt om Antwerpen en de randgemeenten verkeersveilig met elkaar te verbinden in de weekendnachten.
Zoeken naar alternatieven
Jean-Pierre Vaneygen, waarnemend directeur De Lijn Antwerpen: ‘Omdat we verkeersveiligheid belangrijk vinden, zoeken we naar alternatieven voor nachtelijk vervoer in het weekend. Daarom bekijken we momenteel samen met de stad Antwerpen en de betrokken gemeenten welke initiatieven er zijn of kunnen worden opgezet. Zo bekijken we of we het TOV-biljet (taxi + openbaar vervoer) kunnen opwaarderen. Daarnaast bekijken we ook collectieve taxi’s en systemen als taxistop, taxidienst PickMeUp, e.a.’
TOV: Korting op taxirit
Het TOV-biljet (Taxi en Openbaar Vervoer) bestaat vandaag al en omvat een heenrit met de bus of tram in het Antwerpse stadsgebied en 2 euro korting op de taxirit naar huis. Wie samen rijdt (maximaal vier passagiers per taxi), betaalt slechts een deel van de normale prijs of zelfs helemaal niets. Het TOV-biljet kost 3,50 euro en is te koop op de bussen van het stadsgebied Antwerpen.
Bron en meer
Dinsdag 9 juni 2015 — Op 27 juni rijden de Antwerpse nachtbussen de laatste keer uit. Zelfs aangevuld met een bijdrage van de gemeenten volstond de verkoop van vervoersbewijzen niet om de werkingskosten van het nachtnet te dekken. Bovendien werd de oorspronkelijke doelstelling – een verkeersveilige brug slaan tussen Antwerpen en de randgemeenten - niet steeds gerealiseerd. De Lijn zet het huidige nachtnet daarom stop. Samen met de stad Antwerpen en de betrokken gemeenten zoekt De Lijn nu naar betaalbare alternatieven voor verkeersveilig vervoer in de weekendnachten.
Dure extra buiten werkingsmiddelen
Het aanbieden van een nachtnet is een extra dienst die buiten de werkingsmiddelen van De Lijn valt. Om het aanbod te behouden, moest het nachtnet kostendekkend zijn. Dat bleek helaas niet het geval. De bijdrage van de bediende gemeenten en de verkoop van vervoerbewijzen volstaan samen niet om de werkingskosten te dekken. In tijden van besparingen wil De Lijn haar middelen zo efficiënt mogelijk inzetten om zo veel mogelijk mensen mobiel te maken. Dat betekent dat het aanbod voor woon-werk- en woon-schoolverkeer voorrang krijgt op een duur nachtnet voor een beperkt aantal gebruikers.
Vooral gebruikt in de stad
De eigenlijke doelstelling van het nachtnet was: een verkeersveilig alternatief bieden voor vervoer tussen Antwerpen en de randgemeenten. Maar die doelstelling werd niet helemaal gerealiseerd. Uiteindelijk werd het nachtnet vooral gebruikt in de stad zelf. Mogelijk zijn alternatieve vervoersvormen beter geschikt om Antwerpen en de randgemeenten verkeersveilig met elkaar te verbinden in de weekendnachten.
Zoeken naar alternatieven
Jean-Pierre Vaneygen, waarnemend directeur De Lijn Antwerpen: ‘Omdat we verkeersveiligheid belangrijk vinden, zoeken we naar alternatieven voor nachtelijk vervoer in het weekend. Daarom bekijken we momenteel samen met de stad Antwerpen en de betrokken gemeenten welke initiatieven er zijn of kunnen worden opgezet. Zo bekijken we of we het TOV-biljet (taxi + openbaar vervoer) kunnen opwaarderen. Daarnaast bekijken we ook collectieve taxi’s en systemen als taxistop, taxidienst PickMeUp, e.a.’
TOV: Korting op taxirit
Het TOV-biljet (Taxi en Openbaar Vervoer) bestaat vandaag al en omvat een heenrit met de bus of tram in het Antwerpse stadsgebied en 2 euro korting op de taxirit naar huis. Wie samen rijdt (maximaal vier passagiers per taxi), betaalt slechts een deel van de normale prijs of zelfs helemaal niets. Het TOV-biljet kost 3,50 euro en is te koop op de bussen van het stadsgebied Antwerpen.
Bron en meer