Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Daniel » Ma 06 Jul 2015, 14:53

Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels
Geplaatst op: maandag 6 juli 2015 14:51
Laatst bijgewerkt: maandag 6 juli 2015 14:53


Het Franse spoorwegbedrijf SNCF heeft geblunderd bij de aanschaf van nieuwe treinen. De recent aangeschafte toestellen voor de verbinding tussen het Franse Les Arcs - Draguignan en het Italiaanse Vintimille blijken te hoog om door de tunnels te kunnen.
De SNCF wilde met de aanschaf de capaciteit verhogen, maar de Bombardier-treinstellen blijken een paar millimeter te hoog voor de tunnel die Frankrijk met Italië verbindt. Dat onthult de krant Nice Matin. Dit najaar worden verschillende tunnels te lijf gegaan met vijlen om ervoor te zorgen dat de treinen er door kunnen rijden.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Ma 06 Jul 2015, 15:10

Hoezo heeft SNCF geblunderd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Gekko123 » Ma 06 Jul 2015, 15:51

Omdat de aanschaf van deze treinen volledig door de SNCF is gedaan, zonder hulp van de Italianen. Overigens hoorde ik van een vriend van me dat dit dezelfde treinen zijn die eerder al te breed bleken te zijn. Hoezo knullig :X
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor reisthijs » Ma 06 Jul 2015, 17:16

Als de perrons te breed zijn of de tunnels te laag is het zaak dat aan te passen. Daar is niks knulligs aan.

Of is het feit dat de NS sprinters aanschafte met een (volgens de oude norm) te lage vloer soms ook knullig?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Vinny » Ma 06 Jul 2015, 18:41

Als je treinen besteld die niet binnen je eigen PVR (profiel vrije ruimte) passen dan ben je het jezelf als vervoerder onnodig moeilijk aan het maken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Thom91 » Ma 06 Jul 2015, 19:21

Of een manier om sneller lijnen te financieren..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Z2N » Di 07 Jul 2015, 00:00

Dit is Frankrijk hoor, daar kan je sneller financieren wel vergeten.. ;)

Dit was eigenlijk wel te verwachten. De Regio2N, de trein in kwestie, is gebouwd naar het maximum van wat kan in het moderne Franse PVR. Alleen is er al sinds decennia sprake van onderbesteding op het Franse spoorwegnet, waardoor van veel lijnen details verdwenen zijn in de loop der tijd. Zo zijn er veel perrons die volgens een oude standaard gebouwd zijn, en daarna nooit meer aangeraakt zijn. Door tijdverloop verdwijnen dan de details, en door natuurkundige krachten kunnen deze ook veranderen. Als je dan een trein hebt die volgens de huidige normen net voldoet, kan het zo zijn dat deze op de oudere lijnen niet voldoen.

In het geval van deze tunnel kan het best zo zijn dat bij een spoorvernieuwing de spoorlijn stiekem iets omhoog gekomen is, zoals gezegd is er niet altijd geld om een ķleine fout die op een willekeurig moment (met uitzondering van de afgelopen paar jaar) op te merken, laat staan dat er geld is om het dan zomaar te corrigeren.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Di 07 Jul 2015, 07:34

Gekko123 schreef:Omdat de aanschaf van deze treinen volledig door de SNCF is gedaan, zonder hulp van de Italianen. Overigens hoorde ik van een vriend van me dat dit dezelfde treinen zijn die eerder al te breed bleken te zijn. Hoezo knullig :X

Er staat toch in het artikel dat rrf de verkeerde hoogtes heeft doorgegeven?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Vinny » Di 07 Jul 2015, 08:18

Dat toont het failliet aan van het infrastructuurbeheer in Frankrijk. Als gegevens als het PVR "zoek" raken, en sporen worden niet volgens specificaties onderhouden. Dan kun je er beter gewoon mee ophouden. Misschien een paar luxe bussen bestellen en reizigers over het wegennet vervoeren... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor n-evo » Di 07 Jul 2015, 08:40

reisthijs schreef:Als de perrons te breed zijn of de tunnels te laag is het zaak dat aan te passen. Daar is niks knulligs aan.

Of is het feit dat de NS sprinters aanschafte met een (volgens de oude norm) te lage vloer soms ook knullig?

Dat is zo'n beetje de definitie van knullig. Net als dat in Amsterdam overal haltes verhoogd worden die vervolgens nog lager zijn dan de Combino's die rijden. In Rotterdam lukt het ze wel om nieuwe haltes op dezelfde hoogte als de trams aan te leggen. Dus ja, dit soort dingen zijn knullig te noemen. Best wel een beetje. :wink:


KNULLIG
1) Amateuristisch 2) Gebrekkig 3) Klunzig 4) Lummelig 5) Onhandig 6) Onnozel 7) Onbeholpen 8) Onbenullig 9) Prullig 10) Schutterig 11) Stumperig 12) Stuntelig 13)

http://www.encyclo.nl/begrip/knullig

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor reisthijs » Di 07 Jul 2015, 09:41

Als de infra na aanpassingen nog niet goed is, dan is het knullig.

Nieuwe trams kopen die breder of langer zijn dan de oude is gewoon een bewuste keuze!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 683
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Durashift » Di 07 Jul 2015, 13:00

Gekko123 schreef:Omdat de aanschaf van deze treinen volledig door de SNCF is gedaan, zonder hulp van de Italianen. Overigens hoorde ik van een vriend van me dat dit dezelfde treinen zijn die eerder al te breed bleken te zijn. Hoezo knullig :X


Ik dacht bij het lezen al.. dit is toch al bekend..? Maar dat bleek de breedte te zijn i.c.m. de perrons..

Het artikel spreekt daar ook over in de laatste alinea

"Te breed
Dit is niet de eerste blunder 'van formaat' op het Franse spoor. Vorig jaar bleken nieuwe treinen voor regionaal vervoer te breed. De Franse spoorbeheerder (RFF) had verkeerde informatie aan het spoorbedrijf SNCF doorgegeven. Het vergde een verbouwing van maar liefst 50 miljoen euro om 1.300 perrons aan te passen."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Z2N » Di 07 Jul 2015, 13:15

Vinny schreef:Dat toont het failliet aan van het infrastructuurbeheer in Frankrijk. Als gegevens als het PVR "zoek" raken, en sporen worden niet volgens specificaties onderhouden. Dan kun je er beter gewoon mee ophouden. Misschien een paar luxe bussen bestellen en reizigers over het wegennet vervoeren... :wink:

Ik denk eerder dat een grote hernieuwing van het Franse spoorwegnet veel zou kunnen verbeteren. Veel regionale lijnen worden nu al helemaal niet meer onderhouden, waardoor duizenden kilometers spoorlijn bedreigd worden met sluiting. De reden dat ze niet meer onderhouden worden is in mijn ogen de extreem hoge kosten van de exploitatie, met maar een handvol treinen per dag, en toch een extreem dure manuele exploitatie van het netwerk, met o.a. 28000 seinmensen (verkeersleiding, manuele blokbediening) op 30000 kilometer aan netwerk!

Voor de grap: De SNCF heeft nu al zeker anderhalve maand bijna elke avond vlak voor het achtuurjournaal een 30 seconden durend programma op TF1, de grootste tv-zender van Frankrijk, met in elke aflevering aandacht voor een ander beroep binnen de SNCF-groep. Gisteren was het de beurt aan de Operateurs de Circulation, met een item waarin medewerker Pascal op ouderwetse manier de beveiliging regelt. Bedenk je bij de beelden dat de trein langs meerdere van dit soort stations komt, vaak ook nog met een extra kaartverkoop-balie, en de trein zelf ook twee man personeel heeft, en je hebt een beeld van de extreem hoge kosten van het Franse spoorwegnet.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2399
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor ArrivaBas » Di 07 Jul 2015, 20:11

Vinny schreef:Dat toont het failliet aan van het infrastructuurbeheer in Frankrijk. Als gegevens als het PVR "zoek" raken, en sporen worden niet volgens specificaties onderhouden. Dan kun je er beter gewoon mee ophouden. Misschien een paar luxe bussen bestellen en reizigers over het wegennet vervoeren... :wink:

Dat zou ik nou niet doen. Of je moet met 10 bussen achter elkaar aan rijden. :N
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Z2N » Di 07 Jul 2015, 20:41

:lol:

Dit is Frankrijk, een land waar dit een Intercitytrein kan zijn. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

groningen
Berichten: 884
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor groningen » Di 07 Jul 2015, 21:29

Vintimille


Volgens mij heet het plaatsje nog steeds Ventimiglia.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Di 07 Jul 2015, 21:38

reisthijs schreef:Als de perrons te breed zijn of de tunnels te laag is het zaak dat aan te passen. Daar is niks knulligs aan.

Of is het feit dat de NS sprinters aanschafte met een (volgens de oude norm) te lage vloer soms ook knullig?

Hoezo zou het niet knullig zin?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Di 07 Jul 2015, 21:40

groningen schreef:
Vintimille


Volgens mij heet het plaatsje nog steeds Ventimiglia.

En Ventimiglia heet in het Frans Vintimille. NOU EN. Moskou heet ook geen Moskou en Tokio heet ook geen Tokio en Londen heet ook geen Konden en Kopenhagen heet ook anders en Parijs ook. STOP MET ZAGEN
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor verfmeer » Di 07 Jul 2015, 22:20

groningen schreef:
Vintimille


Volgens mij heet het plaatsje nog steeds Ventimiglia.


Zullen we het dan maar gewoon Twintigduizend noemen?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jul 2015, 05:27

En ook dat klopt niet want het gaat om dubbele passen aangezien het om ouderwetse mijlen gaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Dennenboom » Wo 08 Jul 2015, 11:34

36 km, uitgaande van een Franse mijl. 29,6 km uitgaande van de Romeinse mijl.
http://www.leukeweetjes.nl/Hoe-lang-is-een-mijl

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor baladid » Wo 08 Jul 2015, 13:27

En het heeft helemaal nik met 20 mijl te maken, maar het komt van "Intemelium". Die 20 mijl naar Nice zijn toeval.
De Italiaanse Wikipedia legt het goed uit, als je Italiaans kan:
"Il toponimo Ventimiglia deriva probabilmente dalla parola ligure *Albom "città capoluogo" e dal genitivo plurale del nome etnico Intemeliom, quindi "città capoluogo dei Liguri Intemeli". Le due parole, attraverso la forma latinizzata Album Intimilium (attestata per es. in Plinio il Vecchio),[9] si fusero poi in Albintimilium,[10] con una crasi analoga a quella verificatasi per Albingaunum. In seguito alla deglutinazione di al- iniziale e al conseguente passaggio b>v si giunse a una forma Vintimilium (interpretata per etimologia popolare come Vigintimilium),[11] che nel Medioevo divenne infine Vintimilia.[12]

In epoca recente, a causa della toponomastica poco accurata di certi cartelli stradali, che ne abbreviavano arbitrariamente il nome in XXmiglia, si è diffusa l'erronea credenza che il nome della città derivasse da una distanza stradale, anche perché effettivamente, per una curiosa coincidenza, l'abitato di Ventimiglia dista circa 20 miglia dalla vicina città francese di Nizza, alla cui contea Ventimiglia è stata storicamente legata. Tuttavia tale teoria popolare sull'origine del nome non ha alcun fondamento storico."
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor deadlock » Wo 08 Jul 2015, 15:37

En dat kan dan weer niemand dus LEG EENS UIT.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor Thom91 » Wo 08 Jul 2015, 16:29

Kan je dat niet? Pfff
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Nieuwe treinen Frankrijk te hoog voor tunnels

Berichtdoor baladid » Wo 08 Jul 2015, 18:45

Ik kan het helaas ook niet zo goed dat ik het kan vertalen, ik versta wel de grote lijnen (die ik dus had samengevat).
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten