Ghost trains

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ghost trains

Bericht door Statler Rail »

Hainje schreef:
Statler Rail schreef:Mocht iemand nog een spoorboekje uit midden jaren negentig hebben liggen, dan ben ik wel benieuwd naar een scan/foto van dat ongenummerde tabel. Hij zat volgens mij ergens rond tabel 20.
Dit is uit het boekje '93/'94, de treinen hebben (voor zo ver ik terug kan vinden) gereden tot mei 1996.
Spoiler: show
Afbeelding
Oh ja, de Valkenburg Expressen! Die heb je ook nog gehad!

Dat was trouwens niet het tabel dat ik bedoelde, dat was nog een ander tabel met als relaties Groningen/Leeuwarden-Maastricht/Heerlen/Horst-Sevenum. Ik moet toch maar eens mijn verzameling oude spoorboekjes opzoeken op de zolder van mijn ouders... :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ghost trains

Bericht door Hainje »

Statler Rail schreef: Afbeelding

loc quote
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding
De meeste ritten reden in ieder geval tot mei 1996, wel staan er in het laatste boekje wel een paar ritten meer dan in het boekje van '93/'94 (foto). Wellicht dat er ook enkele extra/minder verbindingen waren in '94/'95, maar dat moet je dan maar even op zolder bij je ouders gaan zoeken. Wat je vast geen straf vindt. ;)

Oh trouwens, voor de volledigheid, deze tabellen zaten in het boekje na tabel 61. De Valkenburg Express zat op de pagina na tabel 20.
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ghost trains

Bericht door Tom024 »

Ik denk eerlijk gezegd dat een van de laatst overgebleven treinen de 23522 (niet 100% zeker van dat nummer) Roosendaal - Schiphol via Den Bosch is geweest. Reed met 10 of 12 bakken VIRM, dus heel perron 1 in Roosendaal vol. Stopte in mijn herinnering niet op Gz en Tbu (Tbr bestond nog niet). Regelmatig gebruik van gemaakt tot Ht, altijd plek volop.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ghost trains

Bericht door Hainje »

Ja daar heb ik zelf ook nog in gezeten. Die reden zeker weten in 2004 nog.

Edit: Tot en met 9 december 2006 nog zelfs.
Te weten de:

3522:
Rsd 6:54
Bd 7:12
Bd 7:15
Tb 7:30
Tb 7:31
Ht 7:46
Ht 7:47
Ut 8:17
Ut 8:20
Asdz 8:42
Shl 8:49

Tot 8-12-2005

Ut 8:19
Dvd 8:42
Asd 8:53

3561:
Tot 8-12-2005

Asd 16:40
Dvd 16:49
Dvd 116:50
Ut 17:12

Vanaf 11-12-2005

Shl 16:43
Asdz 16:51
Ut 17:12
Ut 17:17
Ht 17:56
Ht 17:56 17:47
Ehv | 18:06
Tb 18:11
Tb 18:13
Bd 18:31
Bd 18:32
Rsd 18:46
Laatst gewijzigd door Hainje op za 16 dec 2017, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door Daniel »

Die heeft gereden tot de omklap van de dienstregeling in 2007 zover ik weet. Maar 10-12 bakken in Roosendaal? Dat ding combineerde toch in Den Bosch met een stel uit Eindhoven?

Edit: Ow nee, zie nu in de wiki dat 'ie alleen in de avondspits splitste. Maar hij reed inderdaad tot en met dienstregeling 2006.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ghost trains

Bericht door Tom024 »

Nee, voor de 23522 kwam er geen treindeel uit Ehv. Toen was kennelijk een halfuurdienst Ehv - Ht middenin de spits nog voldoende?!

Dat er ook een tegentrein was wist ik niet of was ik alweer vergeten. Leuk om te weten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door Daniel »

Er zat alleen maar een gat in de dienst tussen Eindhoven en Den Bosch toen op het moment dat de trein uit Roosendaal kwam. In de spits kwamen de meeste treinen gewoon vanuit Eindhoven, maar twee stuks begonnen al in Maastricht en eentje reed als stoptrein Weert - Eindhoven om daarna als IC verder te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ghost trains

Bericht door en-es »

Kan die vroege ochtendtrein Arnhem-Emmerich die vroeger reed ook als ghost train worden beschouwd?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ghost trains

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef:Echte "ghost trains" hebben we helaas niet in Nederland. Ik denk dat station Leeuwarden Achter de Hoven nog het meest dichtbij komt als "Ghost Station": op de kaart bestaat het niet maar toch stoppen er elke dag drie treinen.

(..)
Halte Onze Lieve Vrouwe ter Nood wellicht ook?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Halte_Onz ... e_ter_Nood
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ghost trains

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Laat de bedoeling van een Ghost Train nou net zijn om een spoorlijn te sluiten. _O-

(..)
Nou, als ik dat filmpje van forummer Wijkhoven zo bekijk.. is het doel van een Ghost Train nou juist om die hele, bureaucratische en kostbare, procedure - zonder zekerheid op de gewenste uitkomst- te vermijden en opvolging te geven aan het contract door middel van het absolute minimum aan te bieden.

Het is mij wel duidelijk dat Ghost treinen (gelukkig) in NL niet bestaan. Wij kennen hier immers bedieningseisen qua frequentie per tijdseenheid en tijdvak. :pos:

Mooi voorbeeld van een overheid die bedacht heeft om het ene zo moeilijk mogelijk te maken (vanuit een nobele gedachte om de dunne lijnen in tact te houden voor de burgers..denk ik dan maar) en dan aan de andere kant de vrijheid van frequentie aan de vervoerder te laten, wat uiteindelijk in de praktijk tot een vergelijkbaar (ongewenst) resultaat leidt. :roll:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ghost trains

Bericht door Statler Rail »

OLV Ter Nood is inderdaad een goeie! Het was helemaal mooi geweest als er ook nog 1x per dag een trein zou stoppen... :D
Hainje schreef:
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding
De meeste ritten reden in ieder geval tot mei 1996, wel staan er in het laatste boekje wel een paar ritten meer dan in het boekje van '93/'94 (foto). Wellicht dat er ook enkele extra/minder verbindingen waren in '94/'95, maar dat moet je dan maar even op zolder bij je ouders gaan zoeken. Wat je vast geen straf vindt. ;)
Dank! Die bedoelde ik! *O*

Leuk trouwens, die trein die je met pen erbij hebt geschreven dat ie naar Assen en Groningen doorrijdt. Dát is dus de trein die tot kort geleden nog op zondagavond als toegevoegde intercity Utrecht-Groningen reed.

De Efteling Express 's ochtends vanuit Groningen reed trouwens op een tijd dat ooit de "ambtenarentrein" Groningen - Den Haag reed, na verplaatsing van het PTT-hoofdkantoor naar Groningen. Ooit was dat volgens mij een losse trein vóór de normale intercity aan. Maar dat is echt van voor mijn tijd... :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ghost trains

Bericht door Hainje »

Die tijden heb ik er niet bij gezet, dat was de vorige eigenaar van de boekjes. :P
🍉
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Ghost trains

Bericht door hidihi »

Niet alle stations op de hoofdlijn worden elk half uur bediend. Je hebt Rotterdam stadion en Thialf. Ook had je vroeger een station bij het PSV stadion. Tevens had je een station bij een bedevaarsoord in de buurt van den Haag(hoe hete dat station ook alweer). Hoe dan ook deze treinen bedien(d)en deze stations alleen bij evenementen. Is het historisch gezien zo gegroeid dat deze stations niet bediend hoefden te worden of heeft de NS nog een specifieke procudure moeten door lopen om een ontheffing te krijgen voor deze stations? Utrecht Maliebaan wordt elk uur bediend wordt, toch vindt ik de rit van dit station toch wel spook trein achtig karakter hebben. De trein rijdt eerst een heel stuk slechts 30kmh en dan wordt de trein op een zij spoor gezet en dan moet de machinist van cabine wisselen. Betaald het museum voor deze treinritten of draagt de NS de kosten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door Daniel »

Statler Rail schreef:De Efteling Express 's ochtends vanuit Groningen reed trouwens op een tijd dat ooit de "ambtenarentrein" Groningen - Den Haag reed, na verplaatsing van het PTT-hoofdkantoor naar Groningen. Ooit was dat volgens mij een losse trein vóór de normale intercity aan. Maar dat is echt van voor mijn tijd... :wink:
Die ambtenarentrein had in elk geval een voortrein tussen Zwolle en Utrecht, neem aan dat je 't zo bedoelt?

Aan bijzondere treinen in de NoordOost voor de komst van de Hanzelijn had je ook nog de toenmalige serie 1500 (als ik me niet vergis) die bestond uit één avondspitstrein die afwijkend Groningen - Rotterdam Centraal reed zonder splitsen in Utrecht. Naar Den Haag ging dan een losse trein die ergens anders vandaan kwam, volgens mij was dat de stop-IC die dan vanaf Zwolle als normale IC doorging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door Suus »

Nou, de 1500 is al vanaf 2007 de treindienst Amsterdam Centraal - Amersfoort. Er is wel een flinke tijd een 12573 geweest op zondagavond van Utrecht naar Groningen, terwijl het nummer voor de treinen naar Groningen altijd 500 en 700 was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ghost trains

Bericht door Statler Rail »

Daniel schreef:
Statler Rail schreef:De Efteling Express 's ochtends vanuit Groningen reed trouwens op een tijd dat ooit de "ambtenarentrein" Groningen - Den Haag reed, na verplaatsing van het PTT-hoofdkantoor naar Groningen. Ooit was dat volgens mij een losse trein vóór de normale intercity aan. Maar dat is echt van voor mijn tijd... :wink:
Die ambtenarentrein had in elk geval een voortrein tussen Zwolle en Utrecht, neem aan dat je 't zo bedoelt?
Dat bedoelde ik niet; dat met die voortreinen kwam vrij vaak voor in de Noordoost; eigenlijk altijd als er tussen Zwolle en Amersfoort/Utrecht méér dan 15 bakken nodig waren, reden de treindelen los ipv gecombineerd over de Veluwe en kreeg je zodoende een voortrein, met treinnummer 125xx (Den Haag) of 127xx (Schiphol).

Ik bedoelde de situatie veel langer geleden, dat ie echt helemaal van Groningen tot aan Den Haag als een losse trein reed, buiten de normale treinen om. Volgens mij stopte deze trein zelfs niet in Amersfoort. Maar dat is van voor mijn tijd; ik heb dat ooit gelezen op die maillijsten (NS-discussies, BNLOV, OVL) die je vroeger had. :D
Later werd de ambtenarentrein als trein 501/502 in de normale intercity NoordOost geintegreerd, met als enige afwijking dat er een apart treinstel met extra eerste klas in zat en dat ie ook in Haren stopte. Volgens mij had de 4444 ook al stopcontacten in de eerste klas.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Is het historisch gezien zo gegroeid dat deze stations niet bediend hoefden te worden of heeft de NS nog een specifieke procudure moeten door lopen om een ontheffing te krijgen voor deze stations?
Historisch gegroeid. Die stations zijn niet opgenomen in de hoofdrailnet concessie.

Als er nu een nieuw station wordt gebouwd aan het hoofdnet moet NS wel een ontheffing aanvragen als ze er niet willen stoppen (dat was het geval toen Hoevelaken werd geopend).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Nou, de 1500 is al vanaf 2007 de treindienst Amsterdam Centraal - Amersfoort. Er is wel een flinke tijd een 12573 geweest op zondagavond van Utrecht naar Groningen, terwijl het nummer voor de treinen naar Groningen altijd 500 en 700 was.
Toch maar even in de spoorboekjes gedoken dan... Hij is inderdaad zo uniek als ik dacht: in elk geval dienstregeling 2004/2005/2006 kenden een trein 1556 die alleen op vrijdag reed van Groningen naar Rotterdam Centraal. De trein naar Den Haag reed als voortrein en kwam in z'n geheel uit Leeuwarden.
Eigenlijk twee unieke treinen dus want het was ook de enige voortrein in de week met Den Haag als bestemming, waarbij de treinserie 1500 toen dus maar bij één trein per week gebruikt werd.

In dienstregeling 2007 is die serie 1500 inderdaad de IC van Amersfoort naar Amsterdam geworden en bestond die ene afwijkende trein ook niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ghost trains

Bericht door Ronald »

Ergens rond 1997/1998 was er een sneltrein in de ochtend van Arnhem naar Amsterdam via Amersfoort (Valleilijn). Reed met (V)IRM. Ook een leuke uitzondering.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ghost trains

Bericht door webguy »

Niet helemaal Ghost-train, maar zo had je ook voor 2007 de stoptrein Arnhem - Utrecht die 1x per uur reed geloof ik (en alleen in de spits?). In de uren dat de ICE ook reed stond dat ding vaak een minuut of 3-4 op de sporen bij Maarn Goederen zodat de ICE kon passeren.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ghost trains

Bericht door Dennenboom »

Statler Rail schreef: Ik bedoelde de situatie veel langer geleden, dat ie echt helemaal van Groningen tot aan Den Haag als een losse trein reed, buiten de normale treinen om. Volgens mij stopte deze trein zelfs niet in Amersfoort. Maar dat is van voor mijn tijd; ik heb dat ooit gelezen op die maillijsten (NS-discussies, BNLOV, OVL) die je vroeger had. :D
Later werd de ambtenarentrein als trein 501/502 in de normale intercity NoordOost geintegreerd, met als enige afwijking dat er een apart treinstel met extra eerste klas in zat en dat ie ook in Haren stopte. Volgens mij had de 4444 ook al stopcontacten in de eerste klas.
Heb de invoering vanaf de winterdienstregeling 1979/80 nog meegemaakt: een aparte getrokken trein met SNCF Corail materieel die extra capaciteit aanbood van Groningen naar Den Haag en inderdaad niet stopte te Amersfoort. Eerste spoorboekje waarin die trein vermeld wordt is die van 1980. In 1983 of 1984 werd het Franse materieel vervangen door ICR. In een volgend stadium verving deze trein zoals gezegd de normale Intercity Groningen - Den Haag en schakelde daarna weer van ICR op ICM (met de genoemde 4444) over. Overigens was er ook voor 1979 zo'n situatie: het befaamde treinstel 1970 met veel eerste klas maakte deel uit van de Intercity Groningen - Den Haag.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Ghost trains

Bericht door Frank »

webguy schreef:Niet helemaal Ghost-train, maar zo had je ook voor 2007 de stoptrein Arnhem - Utrecht die 1x per uur reed geloof ik (en alleen in de spits?). In de uren dat de ICE ook reed stond dat ding vaak een minuut of 3-4 op de sporen bij Maarn Goederen zodat de ICE kon passeren.
Inderdaad alleen in de spits, maar wel tweemaal per uur. Buiten de spits was dit de stoptrein Arnhem - Ede zoals we die nu kennen en stopte de sneltrein Arnhem - Den Haag / Rotterdam eenmaal per uur extra te Veenendaal-De Klomp.

Hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe meer rare uitzonderingen je krijgt trouwens. Merk ik wel met toevoegen van oude treinseries op de wiki...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ghost trains

Bericht door Vinny »

Klopt. De NS streeft naar een starre en klokvaste dienstregeling. Er zijn nauwelijks nog speciale spitstreinen. Meestal slechts 'verdikkingen' van bestaande series.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ghost trains

Bericht door en-es »

Op Amersfoort-Amsterdam had je ook spitstreinen tot halverwege jaren 90. Richting Amsterdam in de ochtendspits en richting Amersfoort in de middagspits. Die stopten alleen in Baarn, Hilversum, Naarden Bussum en Weesp. Een van die treinen uit Amsterdam heeft zelfs een jaar als Noordzee Express naar Hamburg gereden. Verder stopten in de ochtendspits een paar IC's in Baarn, waaronder eentje uit Enschede die uit Duits materiaal bestond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Ghost trains

Bericht door Suus »

Ik vond er eentje in het Belgische spoorboekje van 1958/1959. In 1956 werden alle stations tussen Luik en Visé gesloten en vervangen door een busdienst.

Er bleef echter toch nog één treinpaar per dag rijden (‘s ochtends van Visé naar Kinkempois en ‘s middags andersom) waarbij drie (Visé-Central, Liège-Cornillon en Liège-Vennes) van de volgens sommige berichten al gesloten stations toch nog bediend werden.

In 1961 werden de laatste treinen die deze drie stations bedienden ook geschrapt. Bressoux werd vanaf 1960 weer bediend, maar alleen door autotreinen. Pas in 1984 stopten ook andere passagierstreinen weer in Bressoux.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten