Pagina 1 van 4

Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 10:19
door Frank
Een aardig BBC-artikel over "ghost trains", treinen die maar een enkele keer per week rijden en waar maar weinig mensen vanaf weten:

http://www.bbc.com/future/story/2015072 ... ost-trains

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 10:32
door Anne
In het artikel staat ook deze LINK naar de website over de Ghost-trains. Daar zie je dan ook een mooi overzicht van de bordjes op de stations. :P

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 11:07
door Suus
Van Newhaven Marine is er ook een geinig filmpje :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yTmumbrKohs[/youtube]

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 12:08
door Etienne
En hier van Londen Paddington naar West-Ruislip.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZlXta87qyxU[/youtube]

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 13:23
door Gideon
Zag laats een filmpje op Youtube en aan het begin dacht ik waarom?
Echter als je dan weet dat men sporen moeten sluiten als men het niet gebruikt denk je ow.
Zeker als dat vele stapen en geld kan kosten. Wel leuk om te lezen.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 13:26
door CamilleKreemers
Bestaat dit fenomeen ook in Nederland?

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 13:42
door Geert
Nee.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 14:27
door Stéphane
Het enige wat een beetje in de buurt komt is station Leeuwarden Achter De Hoven, lijkt me.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 14:43
door Bastiaan
Zoals je in het artikel kunt lezen, is er geen exacte definitie van een 'ghost train'. Als het gaat om treinen of stoppatronen die afwijken van de reguliere dienstregeling, zijn daar op het Nederlandse spoor zeker voorbeelden van. Leeuwarden Achter de Hoven lijkt op het eerste oog een ongebruikt station maar wordt inderdaad een paar keer per dag bediend zonder dat veel mensen dat weten. Enkele keren per dag stopt er nog gewoon een intercity in Hoogeveen, maar als je een NS-medewerker vraagt of je met de intercity naar Hoogeveen kunt, krijg je waarschijnlijk als antwoord dat dat alleen met de sprinter kan. Dat soort dingen vind ik aardig in de buurt komen van dit Engelse fenomeen.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 14:45
door reisthijs
CamilleKreemers schreef:Bestaat dit fenomeen ook in Nederland?
We hebben wel wel dit soort treintjes gehad op grensbaanvakken. Bijvoorbeeld Enschede-Gronau waar in 1981 nog maar één trein per dag reed.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 14:51
door Bastiaan
Spookbussen zijn er vast ook wel in Nederland. Een paar nutteloze ritten op een dag die er alleen zijn om een gemeente tevreden te houden. Misschien wel gebruikmakend van bepaalde infrastructuur die anders niet zou worden gebruikt. Kent iemand daar voorbeelden van?

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 16:07
door julsteren
Wat dacht je van de 9:01 IC Hengelo -> Enkhuizen (alleen op zondag)?

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 16:22
door Daniel
Bastiaan schreef:Spookbussen zijn er vast ook wel in Nederland. Een paar nutteloze ritten op een dag die er alleen zijn om een gemeente tevreden te houden. Misschien wel gebruikmakend van bepaalde infrastructuur die anders niet zou worden gebruikt. Kent iemand daar voorbeelden van?
Dat ken ik eigenlijk meer als MAT-ritten die opengesteld zijn voor reizigers. Zo was er jaren geleden in Dordrecht (nog ten tijde van SVD) een extra rit Oudelandshoek - Station een paar minuten voor de reguliere kwartiersdienst uit. Dat was een versterkingsrit de andere kant uit t.b.v. scholierenverkeer en gezien die bus toch terug naar het station moest mochten daar dan ook gewoon reizigers mee mee.
Recenter is ook een Dordts voorbeeld met lijn 9 op het traject Station - Leerpark: die rijdt ook in de tegenspitsrichting. En het zo in de dienstregeling opgenomen zijn ervan is eigenlijk ook wel de enige reden voor de aanwezigheid van een keerlus in het Leerpark want als die ritten leeg terug gereden hadden zouden ze ook zonder keerlus makkelijk naar het station hebben kunnen rijden via een andere route.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 17:22
door Vinny
Je hebt in Nederland wel dat incidenteel normaal niet gebruikte infrastructuur benut wordt, bijv. De spoorboog bij de Arena als er werkzaamheden zijn op de zuidtak.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 17:34
door CamilleKreemers
Bastiaan, moet ik dan denken aan de BorkumExpress van Groningen naar Eemshaven (rijdt 2x/dag in de zomervakantie)?

Lijn 63 Lauwersoog - Zoutkamp is misschien een beter voorbeeld van een ghost bus, die opengestelde materieelritten zijn voor de bussen van lijn 163? Ik weet overigens niet of je de term nutteloos moet koppelen aan deze lijn. Het gat van 3 uur wordt nu verminderd tot 1 of 2 uur, dus kan ook wel verbetering zijn voor Lauwersoog. (het gaat om 4 ritten per dag)

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 19:01
door deadlock
reisthijs schreef:
CamilleKreemers schreef:Bestaat dit fenomeen ook in Nederland?
We hebben wel wel dit soort treintjes gehad op grensbaanvakken. Bijvoorbeeld Enschede-Gronau waar in 1981 nog maar één trein per dag reed.
Dat was DB strategie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Kleef.

Re: Ghost trains

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 23:00
door Lijn65
Tot een tijdje terug reed lijn 86 in Groningen tijdens vakanties een viertal spookritjes per dag. 's Ochtends reed er een rit van het Hoofdstation naar P+R Hoogkerk, rond het middaguur reed er een retourslag (die reed overigens ook buiten de vakanties) en 's middags reed er nog een rit van Hoogkerk naar het Hoofdstation. Die ritten waren nergens aangekondigd, niet in de dienstregeling bij de haltes en ook niet ook niet online, waardoor er vanzelfsprekend ook nauwelijks gebruik van werd gemaakt. Het waren ritjes voor sociale werkvoorzinging Iederz, betaald door de gemeente. Tegenwoordig staan de ritten wel in de dienstregeling.

Re: Ghost trains

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 16:07
door Pim-AllianceB95
Dat waren dus niet echt spookritjes, die hadden wel degelijk een doel.

Re: Ghost trains

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 16:53
door waldo79
Volgens mij zijn het 'spookritten' als ze wel voor passagiers toegankelijk zijn, maar niet actief door de vervoerder gecommuniceerd worden (zie eerste post). Als ik de redenering van lijn65 volg, lijkt me wel sprake van spookritten.

Re: Ghost trains

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 11:22
door Meltrain
Die twee "ghost train hunters" bezoeken ook stations die alleen bij evenementen geopend zijn, zoals Manchester Unired.
Dan vallen stations als Rtst en Hrij ook in die categorie.

Re: Ghost trains

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 23:08
door Vinny
Dan is station Amsterdam ArenA een bonuspunt waard :D

Eens per jaar (?) heb je op de Havenspoorlijn in Rotterdam nog passagiersvervoer. Dat is ook wel een leuke, hoewel dat niet echt onder de definitie van "ghost trains" valt. Wel een leuk uitstapje trouwens.

Re: Ghost trains

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 12:21
door Wijkhoven
Leuk artikel! De oorzaak is dus vooral van bureaucratische aard. Grappig dat op dit vlak het VK ons verslaat in het hebben van de meeste rompslomp. :P

Re: Ghost trains

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 00:19
door Wijkhoven
Nog een leuk filmpje waar het concept wordt toegelicht:
(eerste 7 seconden is reclame)

Re: Ghost trains

Geplaatst: ma 11 dec 2017, 16:33
door SLToilet
*pakt lekker de intercity op Tbr op zondagochtend om 7:13*

In Nederland ken ik amper voorbeelden. Al zullen weinigen het bestaan van enkele treinen opmerken, zoals de rechtstreekse pseudo-sprinter, de tegenhanger van de bekende 6700-spitstreinen tussen 's-Hertogenbosch en Oss. 6720, 6722, wie heeft ze ooit bereden?

Een spooktrein heeft ook rond 2007 of 2008 gereden. Het was namelijk in de tijd dat een nieuwe sprinter was ingelegd tussen Den Bosch en Breda (13600, thans 6600), maar op zekere momenten waren er lege matritten die niet door reizigers mochten worden bereden. Later werden deze ritten wel gewoon toegankelijk. Weet iemand hier het fijne nog van?

Re: Ghost trains

Geplaatst: di 12 dec 2017, 12:19
door Pooh
Lege ritten zijn er toch wel meer? Conducteur stapt uit, lampen gaan uit, en machinist rijdt de trein nog door naar een volgende plek waar hij overnacht/'s ochtends vertrekt? Ik weet dat er in de jaren '90 vanuit deventer altijd nog een 'lege trein' naar Enschede vertrok, 's avond na de laatste trein. Als je de laatste trein gemist had kon je wel eens een lift regelen. Maar dat lijkt me niet onder 'spookritten' zoals in de UK vallen.