Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

Haha ja het was zeer druk. Ik was blij dat ik vorig jaar zomer vanaf Tief vertrok naar Interlaken
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Z2N »

Zeg Bee, heb jij enig idee of de Wintersport-verleningen van de CNL naar Chur en Innsbruck nog rijden in 2016? Ik krijg ze niet uit Hafas...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Innsbruck Hbf wel: Op vrijdagen van 26 feb tot 1 apr 2016, treinnummer 419. Chur kan ik ook niet vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door webguy »

Meestal wordt het in Duitsland een 10419 ofzo
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Statler Rail »

Bee schreef:Er staat ook veel ICE's van lijn 10 in die op Gesundbrunnen beginnen en dan via Hbf tief naar Spandau rijden.
Interessant. En dat ook met passagiers vanaf Gesundbrunnen? Tot op heden gebeurt dat alleen als ledig mat. Je moet immers ook kopmaken op Hbf en daar sta je enige tijd stil. Niet een erg logische verbinding dus.

Ik neem aan dat de verhuizing naar Hbf-tief om de door mij eerdergenoemde redenen is: sneller en meer ruimte?

Overigens post ik dit vanuit ICE10 onderweg naar Hbf-tief - vond ik wel grappig. 8-) :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

webguy schreef:Meestal wordt het in Duitsland een 10419 ofzo
Dat weet ik, maar dan nog staat het er niet in, zie screenshot van Köln Hbf op 25 maart 2016.
Afbeelding

Staan overigens nog twee andere leuke treinen op Köln Hbf die dag, de Schnee-express (MT 13489). Die trein is een stuk sneller van Köln in Innsbruck :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:
Bee schreef:Er staat ook veel ICE's van lijn 10 in die op Gesundbrunnen beginnen en dan via Hbf tief naar Spandau rijden.
Interessant. En dat ook met passagiers vanaf Gesundbrunnen? Tot op heden gebeurt dat alleen als ledig mat. Je moet immers ook kopmaken op Hbf en daar sta je enige tijd stil. Niet een erg logische verbinding dus.
Als je het toch al rijdt is het ook geen probleem om dat met reizigers te doen, kan voor sommige delen van de stad toch weer een overstap schelen door de onhandige ligging van het Hauptbahnhof :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

Pimpel rijdt nu door naar Südkreuz (logisch want met een enkele loc en geen stuurstand achterop is het lastig keren op Hbf). Maar daarna? Keert hij op een perron op Südkreuz? Lang, kort? Verder rijden lijkt me niet, je komt volgens mij geen keersporen meer tegen (was er zelf in september nog en had de neiging door te reizen naar Südkreuz bij aankomst maar ben toch op Hbf uitgestapt).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De trein uit Amsterdam komt in Südkreuz aan op spoor 3 en vertrekt op spoor 8, daartussendoor doen ze dus nog wat met die trein :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

Nabij Teltow ligt een rangeerterrein
Komt wel goed schatje.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door BR628 »

Alles wat eindigt op Südkreuz gaat leeg via de Berliner Außenring naar Rummelsburg. Bij Teltow ligt niks van betekenis waar treinen schoongemaakt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

BR628 schreef:Alles wat eindigt op Südkreuz gaat leeg via de Berliner Außenring naar Rummelsburg. Bij Teltow ligt niks van betekenis waar treinen schoongemaakt kunnen worden.
Dat is een klere-eind rijden :') Maar inderdaad, Teltow is volgens mij puur een goederenstation.
Ik doe ook maar wat
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Statler Rail »

Wel een leuke route. :)

Overigens rijdt het dagelijkse treinenpaar Norddeich-Cottbus v.v. nu door de werkzaamheden op de Stadtbahn ook een aparte route. Als ik het goed gezien heb vanaf Cottbus via B-Gesundbrunnen naar Wannsee en dan verder via Potsdam, Magdeburg, Hannover, etc. Dus Gesundbrunnen-Wannsee niet via Hbf, maar via de goederensporen langs Messe-Nord en dan bij Westkreuz de verbindingsboog naar Grunewald.

Volgens mij rijden op dat traject normaal geen reizigerstreinen, al ben ik er ook al eens een keer bij een stremming ad hoc langs omgeleid, maar dan van Wannsee via de noordwestkant naar Hbf-tief.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door BR628 »

De Eurocity-treinen Berlijn-Warschau worden schoongemaakt in Rummelsburg maar de Poolse lok keert (normaliter) op Berlin-Grunewald. Het leegmat rijdt via de Berlijnse Innenring via Gesundbrunnen. Het leegmat van de Euronight Wenen/Budapest-Berlijn kiest ook deze route.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door RobertT »

Bee schreef:Als Drehscheibe het schrijft verwacht ik wel dat het waar is, het blijkt ook uit de sinds vannacht beschikbare dienstregeling. Er staat ook veel ICE's van lijn 10 in die op Gesundbrunnen beginnen en dan via Hbf tief naar Spandau rijden.
Als ik even snel heb gekeken op Hafas,eindigen alle ICE's van lijn 10 in Gesundbrunnen,na kopmaken in Hbf(tief).
Overigens zijn er maar 4 die in Dusseldorf beginnen,de rest in Koln Hbf(5x) of Koln/Bonn Flughafen(6x)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De ICE10 heeft allerlei verlengingen inderdaad. Tussen Berlin en Hamm wordt gecombineerd gereden, dan rijdt een deel via Dortmund, Bochum, Essen, Duisburg, D-Flughafen naar Düsseldorf met verlengingen naar Köln/Bonn Flughafen of Köln Hbf. Het andere deel rijdt via Hagen en Wuppertal naar Köln en dan soms verder naar Bonn of Bonn en Koblenz. Het kan dus voorkomen dat de twee treindelen later nogmaals elkaar tegenkomen, maar de verlengingen vanaf Düsseldorf zijn vooral voor het vervoer binnen NRW interessant, de zuidelijkere route tussen Köln en Hamm via Wuppertal is ongeveer een half uur sneller.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door RobertT »

Je hebt gelijk,ik heb namelijk alleen maar gekeken naar de tak via Dortmund-Essen-Duisburg omdat die voor mij interessanter is als ik naar Berlijn reis.(via Venlo)
Overigens wordt Ostbahnhof steeds meer een 2e Lichtenberg,het fernverkehr aandeel neemt steeds meer af.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

Het is wel prettig dat je in Berlijn linksom of rechtsom altijd nog wel een centraal gelegen station kunt bereiken door de vele spoorlijnen die er in en om de stad liggen. Sinds eind 19e eeuw.. in Amsterdam kan men pas sinds eind 20e eeuw van alle kanten doorrijden naar een goederen/rangeerstation (Hoofddorp, Watergraafsmeer, Zaanstraat) via een redelijk centraal station (CS, Bijlmer of Zuid), al liggen die stations ook niet altijd even centraal. Ik vraag me wel eens af waarom er in Berlijn, en eigenlijk in heel Duitsland, zoveel spoorlijnen en boogjes en verbindingslijnen liggen vanwaaruit alles te bereiken is, terwijl in Nederland bij werkzaamheden op belangrijke punten alles compleet uitvalt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Nog meer nieuwigheden bij het Fernverkehr:

ICE 974 Stuttgart -> Kiel wordt een ICE Sprinter. Het nieuwe nummer wordt 1094. De trein stopt niet meer in Kassel, Göttingen en Lüneburg.

IC 2233 Hannover -> Leipzig wordt versneld en stopt niet meer in Hildesheim maar in Peine. De trein kan daardoor later vertrekken in Hannover.

De nachttreinen van/naar Hamburg stoppen voortaan ook in Lüneburg.

ICE 71 Hamburg -> Basel rijdt nu verder naar Chur. ICE 75 Hamburg -> Zürich rijdt ook verder naar Chur. De tegentreinen 72 en 70 starten ook in Chur.

ICE 276 Interlaken -> Berlijn rijdt nu ook op zaterdag, maar voortaan niet meer tussen Interlaken en Basel. Tegentrein 277 Berlijn -> Interlaken rijdt daarom voortaan ook op zondag, maar ook niet meer tussen Basel en Interlaken.

De nachttrein Oberhausen - Praag wordt aangepast. Deze trein begin/eindigt voortaan in Köln Hbf en stopt niet meer in Wuppertal en Hagen. De trein rijdt via Düsseldorf, Duisburg, Essen, Bochum en Dortmund en verder op de oorspronkelijke route. Op het binnenlandse traject tussen Dresden Hbf en Köln Hbf is de trein nu ook als intercity te gebruiken.

In het weekend zijn er drie nieuwe intercity's tussen Hamburg en Köln, die o.a. niet in Osnabrück stoppen. Zo kan tot een kwartier sneller gereisd worden

De intercity's Köln - Dresden worden vanaf februari 2016 gereden met IC2-rijtuigen, de intercity's Emden - Köln vanaf maart 2016.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door ICE105 »

Bee schreef:Innsbruck Hbf wel: op vrijdagen van 26 feb tot 1 apr 2016, treinnummer 419. Chur kan ik ook niet vinden.
De Chur poot is met ingang van dienstregeling 2015 al afgeschaft.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door dennistd »

Bee schreef:En dit zijn de nieuwe ritten van de HKX tussen Hamburg, Köln en Frankfurt:
HKX 1800: Köln (07:01) - Hamburg-Altona (11:22). Rijdt niet op zondag.
HKX 1802: Frankfurt (08:30) - Köln (10:53/59) - Hamburg-Altona(15:51). Op zondag niet tussen Frankfurt en Köln.
HKX 1803: Hamburg-Altona (08:35)- Köln (12:57/13:01) - Frankfurt (15:35). Op zondag niet tussen Hamburg en Köln.
HKX 1804: Frankfurt(12:30) - Köln (14:55/15:01) - Hamburg-Altona(19:20). Dagelijks
HKX 1805: Hamburg-Altona(12:36)- Köln(16:57/17:04) - Frankfurt(19:35). Dagelijks
HKX 1806: Frankfurt(16:30) - Köln(18:55). Dagelijks
HKX 1807: Hamburg-Altona(16:36) - Köln(20:57). Dagelijks

Tussen Köln Hbf en Frankfurt Hbf wordt gestopt te Bonn Hbf, Koblenz Hbf, Boppard Hbf, Bingen (Rhein) Hbf en Mainz-Mombach.
Je mist nog de 1807 die op zondag doorrijdt naar Frankfurt en de 1809 die alleen op zondag rijdt:
Spoiler: show
1800 Mo-Sa
Köln Hbf 7:01 - Hamburg Altona 11:22

1802 Täglich (So ab Köln)
Frankfurt Hbf 8:30 - Köln Hbf 10:53/10:59 - Hamburg Altona 15:21

1804 Täglich
Frankfurt Hbf 12:30 - Köln Hbf 14:55/15:01 - Hamburg Altona 19:20

1806 Täglich (Mo-Sa bis Köln)
Frankfurt Hbf 16:30 - Köln Hbf 18:55/19:01 - Hamburg Altona 23:20

1801 Di-Sa (Leerzug? Nicht im Fahrplan)
Köln Hbf - Franfurt Hbf <12:30

1803 Täglich (So ab Köln)
Hamburg Altona 8:35 - Köln Hbf 12:57/13:01 - Frankfurt Hbf 15:35

1805 Täglich
Hamburg Altona 12:36 - Köln Hbf 16:57/17:04 - Frankfurt Hbf 19:35

1807 Täglich (Mo-Sa bis Köln)
Hamburg Altona 16:36 - Köln Hbf 20:57/21:04 - Frankfurt Hbf 23:32

1809 So
Hamburg Altona 19:36 - Köln Hbf 23:57
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Een kleine aanvulling in NRW. De S19 zal voortaan de gehele dag minstens 1x/uur gaan rijden, waardoor er op werkdagen overdag elk half uur een S-Bahn naar Au (Sieg) gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door groningen »

IC 2233 Hannover -> Leipzig wordt versneld en stopt niet meer in Hildesheim maar in Peine. De trein kan daardoor later vertrekken in Hannover.
Dan kan deze trein veel later weg, want staat ook nog eens 12 minuten stil in Braunschweig. Als je het verschil van omrijden en lang stil blijven staan meerekent, dan kun je 25 minuten later uit Hannover vertrekken. Met stop in Peine (waar nooit een IC stopt) wordt de tijdswinst iets kleiner.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Plutona »

De pendeltrein die Heerlen - Herzogenrath gaat bedienen, wordt dat door DB of NS gedaan? Het grootste deel van het traject is immers in Nederland, en het zou niet de eerste keer zijn dat er Buffels in Duitsland gesignaleerd worden...
En weet iemand de frequentie? 1x/uur?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door regenmaker »

NS gaat de pendeltrein exploiteren. De frequentie wordt 1x/uur. Er wordt niet in Heerlen de Kissel gestopt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten