Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Zo 01 Nov 2015, 17:56

Ik verwacht dat er gewoon met Talent wordt gereden. De meeste, zo niet alle machinisten van de NS-standplaats Heerlen heeft rijbevoegdheid voor dit materieel maar niet meer voor DM'90
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 884
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor groningen » Zo 01 Nov 2015, 18:44

In het weekend zijn er drie nieuwe intercity's tussen Hamburg en Köln, die o.a. niet in Osnabrück stoppen. Zo kan tot een kwartier sneller gereisd worden.


Niet stoppen in Osnabrueck levert weinig tijdwinst op. Denk meer dat Bremen wordt bedoeld.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Plutona » Zo 01 Nov 2015, 19:10

regenmaker schreef:NS gaat de pendeltrein exploiteren. De frequentie wordt 1x/uur. Er wordt niet in Heerlen de Kissel gestopt.


Ligt het aan mij, of wordt deze verbinding echt tot het minimum beperkt? Dit zou dan ter voorbereiding moeten zijn op LIMAX, áls die al komt. Dat betekent dus dat treinreizigers naar Aken de komende 2,5 jaar moeten overstappen op Herzogenrath, met alle gevolgen van dien (o.a. vertragingen, die op de treinen uit Düsseldorf nogal eens voorkomen).
Is dit een correcte samenvatting, of is dit wat al te somber gesteld?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 19:47

Ja, ik zou ook liever een directe treindienst zien tussen Heerlen en Aken. Maar qua frequentie verandert er eigenlijk niet zoveel. Alleen een extra overstap.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Zo 01 Nov 2015, 20:24

Het pad tussen Herzogenrath en Aachen gaat gebruikt worden door een andere trein, namelijk uit Alsdorf. Daar krijgen ze nu 2x/uur een trein naar Aachen omdat de trein die daar nu slechts een uurdienst rijdt wel erg druk begint te worden (rijdt nu vaak met drie stellen). Dus in Herzogenrath hoeft niet op een vertraagde trein uit Düsseldorf gewacht te worden, de reistijd zal gelijk tot enkele minuten langer zijn alleen dan met een overstap.

Zie daar ook de reden voor het schrappen van de stop in Heerlen de Kissel: daarmee kan je twee minuten eerder in Herzogenrath aankomen en twee minuten later vertrekken dan voorheen.

Neemt niet weg dat ook ik het jammer vind, maar ik kan mij wel vinden in de argumentatie van de Duitsers, met de nieuwe dienstregeling gaan er meer reizigers op vooruit dan achteruit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Meltrain » Zo 01 Nov 2015, 20:32

Ze hadden natuurlijk ook gewoon de extra trein uit Alsdorf in Herzogenrath kunnen laten eindigen. Dan reden er wel twee treinen per uur naar Alsdorf en bleef er vanaf Heerlen een rechtstreekse verbinding naar Aachen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Z2N » Zo 01 Nov 2015, 21:10

Alleen lijkt het me dat de meeste reizigers uit Alsdorf naar Aken willen, dus dan schiet je niet zoveel op met een extra trein.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 22:24

Z2N schreef:Alleen lijkt het me dat de meeste reizigers uit Alsdorf naar Aken willen, dus dan schiet je niet zoveel op met een extra trein.

Dat lijkt mij ook. Dan staan die mensen uit Alsdorf nog te proppen in Herzogenrath. :P

Koppelen en splitsen te Herzogenrath geen optie? Of is de spoorindeling in Herzogenrath daar niet geschikt voor?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Zugführer » Zo 01 Nov 2015, 22:28

Er moeten inderdaad waarschijnlijk meer mensen van Alsdorf naar Aachen dan van Heerlen naar Aachen ;)
Koppelen gaat inderdaad niet omdat de trein uit Nederland alleen op spoor 3 kan aankomen en vertrekken geloof ik?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 22:34

Wanneer gaan ze Herzogenrath - Heerlen eigenlijk elektrificeren?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Zugführer » Zo 01 Nov 2015, 22:39

Elektrificatie moet eind 2017 klaar zijn volgens de huidige planning.
Zodat m.i.v. dienstregeling 2018 de sneltrein naar Aachen kan gaan rijden
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 22:41

Zugführer schreef:Elektrificatie moet eind 2017 klaar zijn volgens de huidige planning.
Zodat m.i.v. dienstregeling 2018 de sneltrein naar Aachen kan gaan rijden


Oké dus krappe planning.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Nov 2015, 22:42

@Zugführer: De trein uit Alsdorf kan in elk geval probleemloos op hetzelfde spoor binnenkomen in Herzogenrath als de trein uit Heerlen, sterker nog, dat is als je rechts blifjt rijden zelfs het enige spoor waarop je vanuit Alsdorf kunt binnenkomen. Probleem is meer dat je komend uit Aachen als je rechts wilt blijven rijden alleen nog maar naar Alsdorf kunt: in Herzogenrath is maar één spoor waarop je uit Nederland kunt binnenkomen en ook naar Nederland kunt vertrekken.
En kan me er wel iets bij voorstellen dat je, als je een halfuursdienst naar Alsdorf wilt rijden, dan in de knoop komt met kruisingen omdat alles via één spoor in beide richtingen moet wil je de mogelijkheid hebben om te splitsen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Plutona » Zo 01 Nov 2015, 23:00

Ben benieuwd of het aantal reizigers op de busverbinding Heerlen-Aachen zal toenemen door de knip. BusverbindingEN overigens, aangezien Veolia een bus Heerlen-Aachen via Avantis wil starten.
Maar goed, daar zijn weer andere topics voor.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor regenmaker » Zo 01 Nov 2015, 23:05

Plutona schreef:Ben benieuwd of het aantal reizigers op de busverbinding Heerlen-Aachen zal toenemen door de knip. BusverbindingEN overigens, aangezien Veolia een bus Heerlen-Aachen via Avantis wil starten.
Maar goed, daar zijn weer andere topics voor.


Veolia kan zoveel willen, maar lang zullen ze niet meer in Limburg zitten.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Wo 02 Dec 2015, 22:55

De laatste updates in het Fernverkehr:

Thalys naar Dortmund gaat voorlopig niet door vanwege de seinhuisbrand in Mülheim. Twee treinen zullen van/naar Essen rijden, twee andere treinen slechts van/naar Düsseldorf. Naar verwachting wordt in maart alsnog de beoogde dienstregeling ingevoerd.

De invoering van de nieuwe dienstregeling tussen Duitsland en Parijs in april wordt vermoedelijk uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekendgemaakt door de SNCF.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Z2N » Wo 02 Dec 2015, 23:54

Vooralsnog zijn de testritten op de LGV Est na de ontsporing van 14 november nog niet hervat, dus dat de nieuwe dienstregeling naar Frankrijk dan nog uitgesteld wordt was wel te verwachten.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Zabe
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 21:10

Verder is de stekker eruit: vanaf december 2016 rijden er hoogstwaarschinlijk geen db-nachttreinen meer :(. Dus geen cnl naar muenchen/zurich.

Edit: geen slaap of couchette wagen. Er zijn ook veel andere treinen met gewoon materieel, ice of ic.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 21:33

Je bent een jaar te vroeg en het is nog helemaal niet concreet wat er gaat gebeuren, aangezien DB heeft aangegeven op dat punt met de ÖBB (na DB de tweede aanbieder van nachttreinen in Duitsland) nog te willen kijken naar mogelijkheden. Het lijkt mij bijvoorbeeld best een optie om de dagelijkse nachttrein tussen Düsseldorf en Wenen van/naar Amsterdam te laten rijden, in plaats van de ICE die om 18:35 uit Amsterdam vertrekt bijvoorbeeld (Huh? Ja, de overstap in Köln tussen die trein uit Nederland en de nachttrein naar Wenen is op dit moment 10 minuten, dus dat sluit mooi aan). Moet wel het autovervoer geschrapt worden, maar van die terminals wou de DB ook al af...

Wat wel in de dienstregeling van 2016 gaat spelen is dat National Express tijdens het proefbedrijf op de RB26*, RB48 en RE7 heeft geconstateerd dat de deuren van hun nieuwe treinstellen bovenmatig veel storingen hebben. Dat klinkt misschien bekend, want de eerste deelseries van de Talent 2 hebben dat ook gehad. Bombardier dacht het probleem onder de knie te hebben maar het is bij de nieuwe treinen van NX toch weer gaan opspelen. National Express heeft daarom bij de Vulkaneifelbahn zes Rheingold-rijtuigen en elders twee locomotieven gehuurd die in het geval van tekorten ingezet kunnen worden.

*Verklaring: National Express op de RB26 Köln - Koblenz? Ja, dat zit zo: De MittelRheinBahn heeft een tijdelijk tekort aan Desiro ML-treinstellen door een hoge defectstand. Tot half december worden daarom een aantal treinstellen van NX ingezet op deze lijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Ma 21 Dec 2015, 00:16

Nog een paar ditjes en datjes uit NRW (Nieuwe netwerkkaart (PDF!):

De treindienst Düren - Euskirchen, die in 2016 elk weekend rijdt, heeft een lijnnummer gekregen en is voor het eerst op de netwerkkaart verschenen. Het lijnnummer RB28 werd tot december 2014 gebruikt voor de treinen tussen Sieg (Au) en Limburg, sindsdien is het nummer van die treindienst RB90.

De treindienst Dortmund - Dorsten, die met ingang van de nieuwe dienstregeling door DB Regio is overgenomen van de Nordwestbahn, rijdt nu met treinstellen type Baureihe 628. De geplande levering van de PESA-treinstellen wordt nu voorzien voor december 2016.

Gezien de aanpassingen aan de dienstregeling leek het al het geval maar het is nu definitief bevestigd: RB68 tussen Münster en Rheine is opgeheven. De exact parallel lopende treindienst RB65 van de Westfalenbahn is met veel ritten uitgebreid en wordt nu deels gereden door DB Regio. De netwerkkaart is het hier trouwens nog niet mee eens.

En station Welschen-Ennest zou hernoemd zijn naar Kirchhundem Welschen-Ennest. Dit staat wel bij de wijzigingen in het spoorboekje, maar niet in de dienstregeling en ook niet in Hafas. De naam staat bovendien ook nog verkeerd geschreven op de netwerkkaart (en daardoor op de wiki, dus dat kan ik nogmaals aan gaan passen).

Bij Brilon is eindelijk de juiste verkeerssituatie op de kaart te zien (aka nog steeds verwarrend), de kaart ontkende jarenlang dat de RB55 de meeste diensten reed tussen Brilon Wald en Stadt, maar nu de R42 rijdt heeft men de kans gezien het te verduidelijken. De treindienst van de R42 en RE57 rondom Brilon blijft voor de rest nog steeds buitengewoon ingewikkeld.

En een wijziging die alleen op de netwerkkaart is verschenen, niet in Hafas, niet in de dienstregeling en ook niet op de informatie uit Hessen, is dat de stations gelegen in NRW van de RB94 tussen Erndtebrück en Marburg plotseling aan de nieuwe naamgevingsconventie voldoen. Dat soort wijzigingen gebeuren in heel Duitsland aan de lopende band en de ene deelstaat is er verder mee dan de ander, maar over het algemeen worden dat soort wijzigingen wel wat grondiger aangepakt dan wat aanpassingen van de netkaart.

De naamswijzigingen van de stations aan de RB74 Bielefeld - Paderborn zijn dan weer een ander verhaal, die waren juist al een paar jaar op de stations doorgevoerd en zijn dit jaar nu voor het eerst ook op de netkaart terug te vinden. Maar daarover wordt de reiziger dan weer niet geïnformeerd in het spoorboekje. Het beleid rondom de naamsveranderingen voortkomend uit de nieuwe naamgevingsconventie is voor NRW behoorlijk slordig te noemen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Ma 28 Dec 2015, 20:19

Vlak voor kerst werd bekend dat de Mitteldeutsche Regiobahn in juni 2016 de stoptreindienst Leipzig - Geithain kwijtraakt aan DB Regio. DB Regio zal vanaf 12 juni 2016 deze treindienst rijden met Walvissen.

Op de uitslag van het laatste deel van deze concessie, de treindienst Leipzig – Döbeln, wordt nog steeds gewacht. Ook deze treindienst moet 12 juni van start gaan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Zo 03 Jan 2016, 07:00

Tenzij er voor 1 augustus 2016 een vervoersbedrijf is gevonden dat de exploitatie van de RB70 Putlitz - Pritzwalk in Brandenburg op eigen financiering wil rijden, zal de treindienst die dag sneuvelen. Op dit moment geeft het lokale busbedrijf, VGP, samen met de gemeente Putlitz net genoeg geld voor een handvol slagen per dag die worden gereden door Hanseatische Eisenbahn, maar het busbedrijf VGP zal na 31 juli worden geliquideerd vanwege striktere regels omtrent aanbestedingen.

Het einde van deze treindienst is al langer voorspeld. Sinds december 2007 geeft de deelstaat Brandenburg al geen exploitatiesubsidie meer, maar gaf de Landkreis nog een subsidie voor een busvervangende treindienst voor een periode van vijf jaar. Vlak voor het einde hiervan werd in november 2012 toch nog geld gevonden voor een tweejarige verlenging van de dienst. In december 2014 werd duidelijk dat de Hanseatische Eisenbahn de lijn nog één jaartje zou rijden en in december 2015 werd nogmaals verlenging aangekondigd, ditmaal van 7 maanden. Maar nu de subsidie vanuit het busbedrijf wegvalt wordt de situatie toch bijzonder kritiek.
Laatst gewijzigd door Suus op Zo 03 Jan 2016, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Meltrain » Zo 03 Jan 2016, 11:02

Maar wie wordt dan de opvolger van het busbedrijf VGP? Kan dat bedrijf de financiering van de spoorlijn niet overnemen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 03 Jan 2016, 11:38

Die opvolger zal wel de winnaar van een aanbesteding zijn, en als het dan niet bij de concessie hoort...
Even Googlen leert namelijk dat VGP een volledige dochter van het Kreis Prignitz is, 'tis dus een situatie zoals we die in Nederland ook gehad hebben met gemeentelijke vervoerbedrijven die niet aan aanbestedingen mee mochten doen. Vandaar dat het geliquideerd zal worden dus.

Zag op die site trouwens ook dat er al een buslijn vrijwel parallel aan de spoorlijn loopt. Dan is die trein alleen maar concurrentie voor de nieuwe busvervoerder dus.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Zo 03 Jan 2016, 11:44

De huidige onderaannemers nemen het busvervoer over totdat er aanbesteed gaat worden, maar de onderaannemers krijgen geen geld van de Landkreis voor de exploitatie van een spoorlijn.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten