Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Z2N » Do 21 Jan 2016, 21:19

Nieuws vanuit Frankrijk: de opening van de tweede fase van de LGV Est Européenne zal worden uitgesteld tot 3 juli, na de ontsporing van een testtrein in Eckwersheim op 14 november. Dit betekent dat de nieuwe dienstregeling, met een half uur tijdwinst naar Parijs, en daarmee de omleiding van veel TGV- en ICE-treinen via Straatsburg, ook drie maanden uitgesteld wordt.

Bij de opening zal (aldus mijn Franse bronnen) de lijn nog niet compleet open gaan, een gedeelte rond de aansluiting bij Straatsburg blijft enkelsporig in gebruik totdat het openbaar ministerie toestemming geeft om dat deel open te stellen. Voordat dit deel open kan moet er eerst gedurende zeven maanden opnieuw opgebouwd worden, er moet voor tientallen miljoenen aan herstelwerkzaamheden uitgevoerd worden. De beoogde tijdwinst zal dan ook niet compleet gehaald worden bij de opening, en mede hierdoor zal de opzet van de dienstregeling ook herzien moeten worden totdat de lijn definitief geopend kan worden.

Ook moet er nu op een rap tempo een nieuwe testtrein voor TGV-trajecten gebouwd worden, want anders komt de indienststelling van drie andere HSL-projecten (Tours-Bordeaux, Le Mans - Rennes, Nîmes-Montpellier), die voorzien stonden in de loop van 2017, in gevaar.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Vr 22 Jan 2016, 22:27

Arriva RP, een Poolse dochteronderneming van DB en de Niederbarnimer Eisenbahn starten een samenwerking die ergens in april of mei van start gaat. Samen gaan ze een dagelijkse doorgaande trein verzorgen tussen Berlin-Lichtenberg en Toruń die onder meer zal stoppen in Kostrzyn, Gorzów Wielkopolski en Bydgoszcz. De trein komt 's ochtends om half elf aan in Berlijn en vertrekt rond half zeven 's avonds weer uit Berlijn. Arriva RP stelt een treinstel type Baureihe 628 beschikbaar die ze tweedehands van DB Regio heeft overgenomen. Tussen Berlin en Kostrzyn levert de NEB het personeel.

Daarnaast rijdt er van 30 april tot 1 september elk weekend een "Kulturzug" tussen Berlijn en Wrocław. De trein rijdt op zaterdag en zondag en vertrekt tussen 8 en 8:30 uit Berlijn en zaterdag rond 19:00 en op zondag tussen 16:00 en 17:00 uit Wrocław. De rit duurt ongeveer vier uur en kost 19 euro per enkele reis. Tijdens de rit wordt er gezorgd voor cultureel entertainment en ook deze treindienst wordt met een losse BR628 gereden. Als er groepen reserveren wordt er mogelijk in dubbeltractie gereden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 23 Jan 2016, 11:55

Dus als ik het goed begrijp een BR 628 op Fernverkehr? Duitsland wordt steeds leuker.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Jan 2016, 15:13

Dat gebeurt sinds kort al hoor :wink: :


Het enige verschil is dat er in de door Bee genoemde treinen waarschijnlijk wel reizigers zullen zitten. :lol:

(Uitleg: De "Sylt Shuttle plus" is een trucje van DB. De BR 628 wordt in Niebüll achter de autotrein gehangen waardoor een verbinding (Hamburg-Altona -) Bredstedt - Niebüll - Westerland (Sylt) ontstaat. Dit zorgt ervoor dat er een langere doorgaande verbinding ontstaat, waardoor DB voorrang krijgt bij de toewijzing van de (zeer gewilde) treinpaden tussen Niebüll en Westerland. In werkelijkheid rijden de treinen tussen Bredstedst en Niebüll praktisch leeg.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Za 23 Jan 2016, 16:31

Het gedoe met de treinen naar Sylt is behoorlijk ridicuul inderdaad.

JeffreyMeijer schreef:Dus als ik het goed begrijp een BR 628 op Fernverkehr? Duitsland wordt steeds leuker.

Beide treindiensten worden gekwalificeerd als regionale treindiensten, ondanks dat ze behoorlijk lange afstanden afleggen.
Rame à l'approche

Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Timon91 » Za 23 Jan 2016, 17:37

Ik lees nu dat een retourtje Bad Bentheim met 100% korting NL uit de automaat tegenwoordig €12,00 kost in plaats van €4,80 door een prijswijziging bij de DB. Het goedkoopste Fernverkehrtarief is namelijk nu €6,00. Opmerkelijk, want vorig jaar was dit bij de DB (en bij NS Int'l online) ook al zo, maar bij de NS automaat nog niet. Schijnbaar is het nu allemaal gelijk getrokken door afspraken tussen de NS en de DB. Voortaan koop ik wel een kaartje tot de grens en dan weer vanaf Bad Bentheim, maar €6,00 voor een enkeltje Bentheim(Gr)-Bentheim kunnen ze op een plek steken waar de zon niet schijnt :')
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Jan 2016, 18:58

Maar geldt dat alleen voor een retourtje Bad Bentheim (Gr.) - Bad Bentheim of zijn ook de kaartjes verder dan Bad Bentheim duurder geworden?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Timon91 » Zo 24 Jan 2016, 12:36

Dat weet ik niet precies, de tariefwijziging is schijnbaar al een tijdje geleden in Duitsland doorgevoerd. Wat NS International op Facebook als reden voor de verandering aangaf is dat er afspraken zijn gemaakt tussen de NS en de DB om de tarieven gelijk te trekken, vandaar dat het hier uit de automaat nu ook een stuk duurder geworden is. Als ik andere korte IC-trajecten in Duitsland bekijk lijkt het inderdaad te kloppen dat voor korte stukjes die kaartjes extreem duur zijn. Wanne Eickel Hbf-Gelsenkirchen Hbf en Oberhausen Hbf-Duisburg Hbf kosten met de IC bij de DB respectievelijk €6,50 en €7,00. Gelukkig zijn er op die trajecten nog genoeg alternatieven en dat is op het stuk Bentheim(Gr)-Bentheim nou juist het probleem. Het is te hopen dat er goedkopere kaartjes komen zodra de RB Hengelo-Bielefeld gaat rijden.

Zonder korting kost een enkele reis Enschede-Bad Bentheim nu dus €14,20 - voor €5 meer kun je al een busticket Enschede-Berlin krijgen :X
Mijn Flickr account.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor webguy » Zo 24 Jan 2016, 13:19

is het ook niet een beetje als het NS tariefstelsel waar korte afstanden ontmoedigd worden? Als je dus een langere reis per IC maakt merk je er dus in de prijs weinig tot niks van.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Z2N » Zo 24 Jan 2016, 13:26

Dan is dit wel natuurlijk erg overdreven, om voor een stukje van 8 km 6 euro enkele reis te vragen is zelfs in het tariefstelsel van NS zo'n 3x te duur.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Timon91 » Zo 24 Jan 2016, 13:29

@webguy: ik denk het niet. Enschede-Bad Bentheim is 34 km, even ver als Enschede-Rijssen. Laatstgenoemde reis kost 2e klas vol tarief €6,80, minder dan de helft dus.
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jan 2016, 08:39

Ik denk dat het een bezuiniging bij de DB geweest is. Veel reizigers rijden verder vanaf Bentheim met bijv. het Schones Wochenende ticket.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Di 26 Jan 2016, 14:51

Bad Bentheim is vanuit Nederland geen interessant punt om een SWT-reis te starten, dan kan je beter naar Rheine doorrijden. Als je richting Hannover en verder wil met een SWT zijn ook Rheine en Osnabrück niet interessant, omdat je daar dan een overstap van ruim een uur hebt omdat IC en RE daar samen een (schuine) uurdienst vormen.
Rame à l'approche

Timon91
Berichten: 460
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Timon91 » Di 26 Jan 2016, 15:40

Ik denk sowieso dat meer mensen hun SWT-reisje vanuit Enschede (-Gronau) starten, daar gaan meer treinen én heb je geen grenskaartje nodig. Bad Bentheim is vooral interessant voor reizen met een IC-ticket. De DB heeft de laatste tijd nogal wat acties gehad met goedkope tickets tussen twee Fernverkehrstations, dan ligt Bad Bentheim toch wel gemakkelijk dicht bij de grens :) Ook een Europa Spezial vanaf Bad Bentheim is vaak een stuk makkelijker te krijgen dan vanaf Gronau. Een enkele reis Bad Bentheim-Warszawa is redelijk makkelijk voor €39 te krijgen, vanaf Gronau is dat al een stuk lastiger en vanaf Hengelo kun je online alleen maar een vol tarief tickets krijgen (bij NS Int, bij de DB gaat het vaak überhaupt niet) voor €136,60.
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jan 2016, 19:21

Bee schreef:Bad Bentheim is vanuit Nederland geen interessant punt om een SWT-reis te starten, dan kan je beter naar Rheine doorrijden. Als je richting Hannover en verder wil met een SWT zijn ook Rheine en Osnabrück niet interessant, omdat je daar dan een overstap van ruim een uur hebt omdat IC en RE daar samen een (schuine) uurdienst vormen.

Dat is dan wel met de jaren veranderd. Ik heb het een aantal keer zelf gedaan en ik was niet de enige. Het is alleen een wat geestdodend station, maar goed. Daar zijn er ook wel meer van.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Di 26 Jan 2016, 21:04

De RE naar Braunschweig start toch al sinds 2000 niet meer in Bad Bentheim maar in Rheine :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Do 04 Feb 2016, 09:53

De invoering van de IC2 op de IC-dienst Köln - Hannover - Leipzig - Dresden die was voorzien voor 14 februari is voor onbekende tijd uitgesteld. Het nieuwe cateringconcept wordt wel die dag ingevoerd, nu is er op die treinen geen catering aanwezig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Z2N » Di 01 Mar 2016, 17:37

De testen op de tweede fase van de LGV Est tussen Baudrecourt en Vendenheim zijn gisteren hervat, na de ontsporing van een testtrein op 14 november 2015. De opening staat nu gepland voor het Franse wijzigingsblad van 3 juli, waarbij de boog waar het mis ging nog steeds buiten dienst zal blijven totdat het openbaar ministerie zijn verzegeling erop loslaat. Vooralsnog is er geen nieuws over de uitwerking van de tijdelijke dienstregeling tussen april en juni tussen Luxemburg en Basel, het ziet er naar uit dat de Eurocity opgeheven wordt en gedurende drie maanden niet vervangen gaat worden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Berichtdoor Suus » Wo 02 Mar 2016, 22:43

Het einde van de Eurocity Brussel - Basel wordt wel bijzonder afgesloten, want op 2 april rijdt de trein een heel bijzondere route :wink:

Les trains 91 Bruxelles – Luxembourg – Bâle, 90 Bâle – Luxembourg – Bruxelles et 96 Bâle – Luxembourg – Bruxelles sont détournés via Athus et Rodange le 02 avril 2016, sans arrêts intermédiaires.


De trein rijdt tussen Arlon en Luxemburg via Athus en Rodange. :P
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast