Pagina 6 van 6

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: do 21 jan 2016, 21:19
door Z2N
Nieuws vanuit Frankrijk: de opening van de tweede fase van de LGV Est Européenne zal worden uitgesteld tot 3 juli, na de ontsporing van een testtrein in Eckwersheim op 14 november. Dit betekent dat de nieuwe dienstregeling, met een half uur tijdwinst naar Parijs, en daarmee de omleiding van veel TGV- en ICE-treinen via Straatsburg, ook drie maanden uitgesteld wordt.

Bij de opening zal (aldus mijn Franse bronnen) de lijn nog niet compleet open gaan, een gedeelte rond de aansluiting bij Straatsburg blijft enkelsporig in gebruik totdat het openbaar ministerie toestemming geeft om dat deel open te stellen. Voordat dit deel open kan moet er eerst gedurende zeven maanden opnieuw opgebouwd worden, er moet voor tientallen miljoenen aan herstelwerkzaamheden uitgevoerd worden. De beoogde tijdwinst zal dan ook niet compleet gehaald worden bij de opening, en mede hierdoor zal de opzet van de dienstregeling ook herzien moeten worden totdat de lijn definitief geopend kan worden.

Ook moet er nu op een rap tempo een nieuwe testtrein voor TGV-trajecten gebouwd worden, want anders komt de indienststelling van drie andere HSL-projecten (Tours-Bordeaux, Le Mans - Rennes, Nîmes-Montpellier), die voorzien stonden in de loop van 2017, in gevaar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 22:27
door Suus
Arriva RP, een Poolse dochteronderneming van DB en de Niederbarnimer Eisenbahn starten een samenwerking die ergens in april of mei van start gaat. Samen gaan ze een dagelijkse doorgaande trein verzorgen tussen Berlin-Lichtenberg en Toruń die onder meer zal stoppen in Kostrzyn, Gorzów Wielkopolski en Bydgoszcz. De trein komt 's ochtends om half elf aan in Berlijn en vertrekt rond half zeven 's avonds weer uit Berlijn. Arriva RP stelt een treinstel type Baureihe 628 beschikbaar die ze tweedehands van DB Regio heeft overgenomen. Tussen Berlin en Kostrzyn levert de NEB het personeel.

Daarnaast rijdt er van 30 april tot 1 september elk weekend een "Kulturzug" tussen Berlijn en Wrocław. De trein rijdt op zaterdag en zondag en vertrekt tussen 8 en 8:30 uit Berlijn en zaterdag rond 19:00 en op zondag tussen 16:00 en 17:00 uit Wrocław. De rit duurt ongeveer vier uur en kost 19 euro per enkele reis. Tijdens de rit wordt er gezorgd voor cultureel entertainment en ook deze treindienst wordt met een losse BR628 gereden. Als er groepen reserveren wordt er mogelijk in dubbeltractie gereden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: za 23 jan 2016, 11:55
door Jef400
Dus als ik het goed begrijp een BR 628 op Fernverkehr? Duitsland wordt steeds leuker.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: za 23 jan 2016, 15:13
door Meltrain
Dat gebeurt sinds kort al hoor :wink: :
Het enige verschil is dat er in de door Bee genoemde treinen waarschijnlijk wel reizigers zullen zitten. :lol:

(Uitleg: De "Sylt Shuttle plus" is een trucje van DB. De BR 628 wordt in Niebüll achter de autotrein gehangen waardoor een verbinding (Hamburg-Altona -) Bredstedt - Niebüll - Westerland (Sylt) ontstaat. Dit zorgt ervoor dat er een langere doorgaande verbinding ontstaat, waardoor DB voorrang krijgt bij de toewijzing van de (zeer gewilde) treinpaden tussen Niebüll en Westerland. In werkelijkheid rijden de treinen tussen Bredstedst en Niebüll praktisch leeg.)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: za 23 jan 2016, 16:31
door Suus
Het gedoe met de treinen naar Sylt is behoorlijk ridicuul inderdaad.
JeffreyMeijer schreef:Dus als ik het goed begrijp een BR 628 op Fernverkehr? Duitsland wordt steeds leuker.
Beide treindiensten worden gekwalificeerd als regionale treindiensten, ondanks dat ze behoorlijk lange afstanden afleggen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: za 23 jan 2016, 17:37
door Timon91
Ik lees nu dat een retourtje Bad Bentheim met 100% korting NL uit de automaat tegenwoordig €12,00 kost in plaats van €4,80 door een prijswijziging bij de DB. Het goedkoopste Fernverkehrtarief is namelijk nu €6,00. Opmerkelijk, want vorig jaar was dit bij de DB (en bij NS Int'l online) ook al zo, maar bij de NS automaat nog niet. Schijnbaar is het nu allemaal gelijk getrokken door afspraken tussen de NS en de DB. Voortaan koop ik wel een kaartje tot de grens en dan weer vanaf Bad Bentheim, maar €6,00 voor een enkeltje Bentheim(Gr)-Bentheim kunnen ze op een plek steken waar de zon niet schijnt :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: za 23 jan 2016, 18:58
door Meltrain
Maar geldt dat alleen voor een retourtje Bad Bentheim (Gr.) - Bad Bentheim of zijn ook de kaartjes verder dan Bad Bentheim duurder geworden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 12:36
door Timon91
Dat weet ik niet precies, de tariefwijziging is schijnbaar al een tijdje geleden in Duitsland doorgevoerd. Wat NS International op Facebook als reden voor de verandering aangaf is dat er afspraken zijn gemaakt tussen de NS en de DB om de tarieven gelijk te trekken, vandaar dat het hier uit de automaat nu ook een stuk duurder geworden is. Als ik andere korte IC-trajecten in Duitsland bekijk lijkt het inderdaad te kloppen dat voor korte stukjes die kaartjes extreem duur zijn. Wanne Eickel Hbf-Gelsenkirchen Hbf en Oberhausen Hbf-Duisburg Hbf kosten met de IC bij de DB respectievelijk €6,50 en €7,00. Gelukkig zijn er op die trajecten nog genoeg alternatieven en dat is op het stuk Bentheim(Gr)-Bentheim nou juist het probleem. Het is te hopen dat er goedkopere kaartjes komen zodra de RB Hengelo-Bielefeld gaat rijden.

Zonder korting kost een enkele reis Enschede-Bad Bentheim nu dus €14,20 - voor €5 meer kun je al een busticket Enschede-Berlin krijgen :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 13:19
door webguy
is het ook niet een beetje als het NS tariefstelsel waar korte afstanden ontmoedigd worden? Als je dus een langere reis per IC maakt merk je er dus in de prijs weinig tot niks van.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 13:26
door Z2N
Dan is dit wel natuurlijk erg overdreven, om voor een stukje van 8 km 6 euro enkele reis te vragen is zelfs in het tariefstelsel van NS zo'n 3x te duur.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 13:29
door Timon91
@webguy: ik denk het niet. Enschede-Bad Bentheim is 34 km, even ver als Enschede-Rijssen. Laatstgenoemde reis kost 2e klas vol tarief €6,80, minder dan de helft dus.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 26 jan 2016, 08:39
door Vinny
Ik denk dat het een bezuiniging bij de DB geweest is. Veel reizigers rijden verder vanaf Bentheim met bijv. het Schones Wochenende ticket.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 26 jan 2016, 14:51
door Suus
Bad Bentheim is vanuit Nederland geen interessant punt om een SWT-reis te starten, dan kan je beter naar Rheine doorrijden. Als je richting Hannover en verder wil met een SWT zijn ook Rheine en Osnabrück niet interessant, omdat je daar dan een overstap van ruim een uur hebt omdat IC en RE daar samen een (schuine) uurdienst vormen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 26 jan 2016, 15:40
door Timon91
Ik denk sowieso dat meer mensen hun SWT-reisje vanuit Enschede (-Gronau) starten, daar gaan meer treinen én heb je geen grenskaartje nodig. Bad Bentheim is vooral interessant voor reizen met een IC-ticket. De DB heeft de laatste tijd nogal wat acties gehad met goedkope tickets tussen twee Fernverkehrstations, dan ligt Bad Bentheim toch wel gemakkelijk dicht bij de grens :) Ook een Europa Spezial vanaf Bad Bentheim is vaak een stuk makkelijker te krijgen dan vanaf Gronau. Een enkele reis Bad Bentheim-Warszawa is redelijk makkelijk voor €39 te krijgen, vanaf Gronau is dat al een stuk lastiger en vanaf Hengelo kun je online alleen maar een vol tarief tickets krijgen (bij NS Int, bij de DB gaat het vaak überhaupt niet) voor €136,60.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 26 jan 2016, 19:21
door Vinny
Bee schreef:Bad Bentheim is vanuit Nederland geen interessant punt om een SWT-reis te starten, dan kan je beter naar Rheine doorrijden. Als je richting Hannover en verder wil met een SWT zijn ook Rheine en Osnabrück niet interessant, omdat je daar dan een overstap van ruim een uur hebt omdat IC en RE daar samen een (schuine) uurdienst vormen.
Dat is dan wel met de jaren veranderd. Ik heb het een aantal keer zelf gedaan en ik was niet de enige. Het is alleen een wat geestdodend station, maar goed. Daar zijn er ook wel meer van.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 26 jan 2016, 21:04
door Suus
De RE naar Braunschweig start toch al sinds 2000 niet meer in Bad Bentheim maar in Rheine :)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: do 04 feb 2016, 09:53
door Suus
De invoering van de IC2 op de IC-dienst Köln - Hannover - Leipzig - Dresden die was voorzien voor 14 februari is voor onbekende tijd uitgesteld. Het nieuwe cateringconcept wordt wel die dag ingevoerd, nu is er op die treinen geen catering aanwezig.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: di 01 mar 2016, 17:37
door Z2N
De testen op de tweede fase van de LGV Est tussen Baudrecourt en Vendenheim zijn gisteren hervat, na de ontsporing van een testtrein op 14 november 2015. De opening staat nu gepland voor het Franse wijzigingsblad van 3 juli, waarbij de boog waar het mis ging nog steeds buiten dienst zal blijven totdat het openbaar ministerie zijn verzegeling erop loslaat. Vooralsnog is er geen nieuws over de uitwerking van de tijdelijke dienstregeling tussen april en juni tussen Luxemburg en Basel, het ziet er naar uit dat de Eurocity opgeheven wordt en gedurende drie maanden niet vervangen gaat worden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:43
door Suus
Het einde van de Eurocity Brussel - Basel wordt wel bijzonder afgesloten, want op 2 april rijdt de trein een heel bijzondere route :wink:
Les trains 91 Bruxelles – Luxembourg – Bâle, 90 Bâle – Luxembourg – Bruxelles et 96 Bâle – Luxembourg – Bruxelles sont détournés via Athus et Rodange le 02 avril 2016, sans arrêts intermédiaires.
De trein rijdt tussen Arlon en Luxemburg via Athus en Rodange. :P