Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Mr-W »

OV-bedrijven kunnen zich mengen in de race voor busvervoer op de lange afstand in Frankrijk. Vanaf deze week heeft de Franse overheid de markt voor deze vorm van openbaar vervoer opengesteld. Met de maatregel wil de regering de economie een impuls geven en een alternatief bieden voor de dure hogesnelheidstrein TGV.

Vertegenwoordigers van diverse busmaatschappijen zijn echter al wekenlang in de weer om concessies binnen te slepen. Kleinere busmaatschappijen worden overgehaald om onder de vlag van commerciële partners te gaan rijden. Dat meldt het Financieele Dagblad. VVD-kamerlid Betty de Boer heeft naar aanleiding van de berichtgeving al kamervragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Ze wil weten of de markt voor dergelijk busvervoer over de lange afstand ook in Nederland kan worden vrijgegeven.
OVpro.nl
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door CamilleKreemers »

Is Nederland niet te klein hiervoor?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door deadlock »

Lekker in de bus van Maastricht naar Groningen? :D Zou me trouwens niet verbazen als dat met de bus sneller is dan met de trein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Thom91 »

Snelste NS is 4:07, comfortabelste 4:16 en een vrachtwagen 20T doet het in 4:28 aldus Routenet. Niet eens dus :o
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Karl »

Maar een T100-bus mag, nouja, 100 km/h en een vrachtwagen 80km/h?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Suus »

Duitsers kiezen de langeafstandsbus voornamelijk omdat het goedkoper is dan last-minute treinkaartjes. Daar zie je dat DB de strijd heeft aangebonden met nu al veel meer goedkope treinkaartjes en met grootste plannen om meer treinen door het gehele land te gaan rijden. Dat laatste duurt overigens voor veel steden nog best lang omdat men eerst met deelstaten wil onderhandelen hoe deze treinen in het regionale treinverkeer geïntegreerd kan worden inclusief acceptatie van (goedkope) regionale vervoersbewijzen.

De SNCF heeft bij deze situatie wel een betere uitgangspositie dan de DB om de markt te behouden. De SNCF heeft al een (nu nog internationale) langeafstandsbusdienst uitgebouwd en kan dat vrij snel in Frankrijk introduceren. Ook zijn de reistijden van de TGV velen malen interessanter dan bij de Duitse ICE door minder stops en meer HSL-lijnen voor 300+ km/u. Een grote zwakte van de SNCF zijn echter de dwarsverbindingen in Frankrijk, ik denk dat daar de langeafstandsbussen een laatste push zijn voor noodlijdende spoorlijntjes waar nog maar een paar doorgaande treinen per dag over rijden. Dat is in Duitsland nog niet aan de hand.

Ik zie het in Nederland nog niet helemaal zitten eerlijk gezegd, maar ik ben misschien bevooroordeeld over de bus :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door waldo79 »

Mits je een beetje beenruimte hebt en beperkte catering (koffie, fris en eventueel soep) is een touringcar best te doen. Met T100 zou Mt - Gn binnen de 4 uur moeten kunnen; dat is 332 km (Vgem is 83 km/h).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Ik zie het in Nederland nog niet helemaal zitten eerlijk gezegd, maar ik ben misschien bevooroordeeld over de bus :)
In Nederland is de situatie ook anders, bijna elke grote stad heeft wel een goede intercity verbinding dus daar legt de lange afstandsbus het waarschijnlijk tegen af. Alhoewel ik steeds vaker bussen van KLM zie van Arnhem en Nijmegen naar Schiphol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door zone5324bericht... »

we hebben het eigenlijk al een beetje gehad met het Interliner-netwerk.
alleen is dat door de aanbestedingen helemaal op de schop gegaan.
een paar verbindingen zijn er nog, maar de meeste zijn weg en je kunt er al helemaal niet meer snel het hele land mee door.

maar als de markt ook hier ervoor open gaat, zullen er vast wel een paar interessante verbindingen gecreëerd worden, want er zijn genoeg touringcarbedrijven die tijd en bussen genoeg hebben om zo'n verbinding aan te bieden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Vinny »

Ik zit wel eens in de Q-liner Leeuwarden-Alkmaar of Groningen-Emmeloord. Daar reizen voornamelijk schlolieren en studenten mee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door CamilleKreemers »

Nu zijn dat ook niet de meest frequente verbindingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door Vinny »

Het zijn geen forenzen-verbindingen. Dat gaat zich in Frankrijk en Duitsland ook wreken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door michiel71 »

De liberalisering van de busmarkt in Frankrijk zal, net als in Duitsland, leiden tot een vergroting van het aanbod en een groei van de werkgelegenheid met enkele tienduizenden banen. Dat is de analyse van vergelijkingssite GoEuro.

De wet Macron die binnenlands intercitybusvervoer grotendeels vrijgeeft, werd vorig jaar ingediend en in juli aangenomen door het Franse parlement. Intercitybussen mogen nu ook de binnenlandse markt bedienen, mits de haltes maar minstens 100 kilometer uit elkaar liggen. Frankrijk is daarmee na Groot-Brittannië, Spanje en Duitsland het vierde grote Europese land dat de markt voor langeafstandsbussen grotendeels vrijgeeft; de ervaring leert inmiddels dat dat niet zonder gevolgen is.

GoEuro legde de ervaringen in de andere drie grote Europese landen naast de Franse situatie en analyseerde ook wat er sinds de aanname van de wet ‘ al gaande is. In 2013 waren er nog 175 buslijnen voor lange afstanden; voor volgend jaar verwacht GoEuro dat dat er 275 tot 300 zullen zijn. Bestaande, succesvolle lijnen – zoals bijvoorbeeld tussen Parijs en Lille- zullen worden geïntensiveerd, maar er zullen ook nieuwe dwarsverbindingen door het land komen die Parijs zullen mijden. Veel intercityreizigers per spoor zijn wel op de Franse hoofdstad aangewezen om van de ene naar het andere kant van het land te komen.

Lees hier verder.

Het huidige intercitybusnetwerk in Frankrijk:

Afbeelding
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door groningen »

Zal het net zo als in Duisland gaan. Veel aanbieders die over 2 a 3 jaar niet meer zullen bestaan. In Frankrijk is veel geld in het TGV netwerk gestoken en de rest (de normale lijnen) heeft men gewoon genegeerd. Het autosnelwegnetwerk is in Frankrijk ook sterk op Parijs gericht. En die beperking dat haltes minstens 100 kilometer uit elkaar moeten liggen. Tja; ze echt niet overal stoppen en het liefst op een parkeerterrein van de autosnelweg, want naar het station rijden kost tijd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit echt aan zal slaan, de reizigers met een beetje budget kiezen vaak voor de trein, waar de SNCF veel opties biedt voor goedkope tarieven, en anders is er nog carsharing, wat erg populair is in Frankrijk. Alleen op de routes door het centraal massief is er potentie, maar daar is de markt niet erg groot, doordat niet alleen het spoorwegnet maar heel Frankrijk op Parijs gecentreerd is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Statler Rail »

Reken maar dat er een flinke explosie aan buslijnen komt. Vooral op de verbindingen zonder (rechtstreekse) treinverbinding verwacht ik veel potentie. Interessant is dat in tegenstelling tot Duitsland in Frankrijk geen vergunning nodig is om een bepaalde route te rijden. Dat vergroot de flexibiliteit enorm, aangezien je voor een vergunningsaanvraag zoals die elders geldt al snel 2 á 3 maanden doorlooptijd hebt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Z2N »

De vraag is echter: is de vervoersvraag dan wel groot genoeg om naast de trein (erg snel, kan duur en goedkoop zijn), de auto (flexibel), carsharing (goedkoop) en het vliegtuig (in Frankrijk op de interregionale verbindingen niet te verwaarlozen) nog ruimte voor de bus? Frankrijk is een land met grote concentraties van bebouwing, waartussen al een goed vervoersnetwerk bestaat. Daarbuiten bestaat het land uit kleine provinciestadjes en verwaarloosbare gehuchtjes, waar de vraag onmogelijk groot genoeg kan zijn voor een busdienst. Daarnaast zit je nog met de 100 km-regel, waardoor tussen twee grote steden een stop maken in een provinciestad al erg lastig wordt. Zoals gezegd, zie ik alleen potentie bij verbindingen over het centraal massief heen, maar dat is gewoonweg geen grote markt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Vinny »

Ik verwacht eigenlijk dat dit de doodsteek is voor sommige regionale treinverbindingen. Hopelijk wordt het mes echt in het subsidieslurpende monster dat SNCF heet gezet en wordt het vervoersbedrijf omgebogen tot moderne organisatie dat met beide benen in de 21e eeuw staat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom moet er minimaal 100 km tussen elke halte zitten?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Vinny »

Zoiets heet nu marktbescherming. Totaal onzinnige beperkingen opleggen om het de concurrentie moeilijker te maken dan strikt genomen logisch is. Overigens kan het wel leiden tot bijzondere omwegen. Bussen die planmatig drie keer de rotonde nemen omdat ze dan net op 100,1 kilometer halteafstand komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Statler Rail »

Ik snap ook niet waarom de grens op 100 km is gelegd. In Duitsland hebben we te maken met een ondergrens van 50 km, en dat is bedoeld om het regionale openbaar vervoer (Nahverkehr) te beschermen.

Wij starten volgende week donderdag (3-9) onze eerste volledig binnenlandse lijn in Frankrijk, lijn 727 Paris - Bourges - Clermont-Ferrand. Maar dat zijn niet onze eerste binnenlandse passagiers in Frankrijk. Vandaag start bijvoorbeeld de verbinding Amsterdam-Gent-Lille-Paris, waarbij men ook binnenlands tussen Lille en Paris kan reizen. En zo zijn er vast meer lijnen waar dit al gebeurt. De vrijgave van de Franse markt boven de 100 km biedt dus ook mogelijkheden voor cabbotage op internationale verbindingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Meltrain »

Toevallig zag ik gisteravond al een bus die in elk geval de verbinding Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Gent - Lille bood. Omdat de bus richting Amsterdam ging, kon ik helaas niet zien waar hij vandaan kwam. Ook de operator weet ik niet meer.

Maar wie is "wij"? Ik dacht dat jij als jurist werkte?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door starx »

Hoe geldt die 100-kilometerregel precies. Gaat het dan om hemelsbrede afstand, of om (kortst mogelijke) afstand over de weg. In dat laatste geval denk ik dat er al gauw mazen in de wet worden gevonden door de bus op papier een omweg te laten maken. Wie gaat dat immers ooit controleren.

Ik denk dat de SNCF met dit concept best wel wat concurrentie kan krijgen. Vaak wordt de reiziger daar wel beter van. Ik denk trouwens niet de het de regionale treinverbindingen gaat raken. Die hebben toch over het algemeen geen haltes die 100 km uit elkaar liggen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Explosie in Frans busaanbod verwacht

Bericht door Z2N »

starx schreef:Hoe geldt die 100-kilometerregel precies. Gaat het dan om hemelsbrede afstand, of om (kortst mogelijke) afstand over de weg. In dat laatste geval denk ik dat er al gauw mazen in de wet worden gevonden door de bus op papier een omweg te laten maken. Wie gaat dat immers ooit controleren.
Bij de 100 km-regel gaat het om de kortst mogelijke route over de weg inderdaad, maar maak je geen zorgen: een beetje Franse vakbond ontdekt dat in no time en dan heb je de poppen aan het dansen. :Y
starx schreef:Ik denk dat de SNCF met dit concept best wel wat concurrentie kan krijgen. Vaak wordt de reiziger daar wel beter van. Ik denk trouwens niet de het de regionale treinverbindingen gaat raken. Die hebben toch over het algemeen geen haltes die 100 km uit elkaar liggen.
Frankrijk is een erg dunbevolkt land, en daardoor vervagen de grenzen tussen regionaal en interregionaal vervoer al snel. Een voorbeeldje: Pontorson (bekend van de overstap op de pendel naar de Mont Saint Michel) is buiten het toeristenseizoen een suffig dorpje van 4000 inwoners. De enige reden dat hier een station is is omdat de interregionale treinen tussen Caen/Granville en Rennes hier langskomen, en het voor het toeristenseizoen wel handig is. Deze verbindingen kunnen onder de nieuwe regels ook per bus uitgevoerd worden, maar de bus zal door diezelfde regels niet in Pontorson kunnen stoppen. Wat dus mogelijk is, is dat er een kaalslag ontstaat op de verbinding naar Pontorson, en met vier treinen per dag is dat al niet veel soeps. Het enige voordeel dat de trein heeft in Frankrijk is dat deze flink gesubsidieerd wordt, dat is in landen als Duitsland al minder (waar Fernverkehr het zonder moet doen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld

Bericht door zone5324bericht... »

Meinfernbus-Flixbus rijdt dagelijks 2x per dag de verbinding Amsterdam-Antwerpen-Gent-Lille-Parijs.
En mijn ervaring in de afgelopen weken, is dat de meeste reizigers juist reizen tussen Parijs en Lille v.v.

Waarbij op die verbinding de HSL naast de A1 ligt en de HSL-treinen vaak genoeg met hoge snelheid voorbij komen.

maar normale prijs voor deze bus is 9 euro (meestal nog tot een dag van te voren voor die prijs te boeken).
met de trein kost het minimaal 15 euro en dat is meestal maar weinig beschikbaar of langere tijd van te voren.

alleen doet de bus er 3 uur over en de trein hooguit 1 uur.
dus het is maar wat je wilt.

maar als ik vandaag nog mee zou willen moet ik voor de bus 15 euro betalen, terwijl de trein minimaal 34 euro kost.

heb net nog even gekeken op meinfernbus.de en daar staat zelfs, dat je Parijs-Lille al vanaf 1 euro kunt boeken.
daar kan geen trein tegenop en voor dat bedrag zou ik die 2 uur langere reistijd ook wel voor lief nemen.

het is net zoiets als met Rotterdam-Antwerpen.
trein, minimaal 20 euro enkele reis, bus meestal 5 euro enkele reis en de bus doet over deze verbinding maar een half uur langer dan de IC Brussel.

Amsterdam-Parijs is 19 euro enkele reis, tegenover minimaal 35 euro voor de Thalys.
dat is dus zowat half geld, maar dan inderdaad wel dubbel zo lang in de bus.

dus mensen met tijd, gaan voor goedkoop en mensen met haast, betalen voor de HSL-verbinding.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten