Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door starx »

Wel opvallend dat de schuldenberg van 20 miljard wordt genoemd als reden om Arriva te verkopen. Het lijkt een hoog bedrag (en dat is het ook zeker wel), maar het is minder dan de helft van Duitse begrotingsoverschot. En bovendien kan de aandeelhouden van DB, de Bondsrepubliek Duitsland, bijna gratis geld lenen.
Daarom heb ik eerder het idee dat het een politieke keuze is. Dat gaat dan verder dan in Nederland, want NS mag Abellio wel gewoon houden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Suus »

Ik kan in het artikel nergens iets over schulden terugvinden. Maar aangezien DB de komende jaren eindelijk lijkt te willen investeren is het verkopen van een bedrijfsonderdeel dat weinig synergie toont met de rest van het bedrijf een goede manier zijn om geld op te halen voor die investeringen zonder de schulden nog verder op te laten lopen.

Het busvervoer in Friesland of Stockholm heeft nu eenmaal weinig te maken met het oorspronkelijke doel van de onderneming: goederen- en reizigerslogistiek in, van en naar Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Vinny »

Kapitalisme voor beginners :wink:

Wel belangrijk om goed in de gaten te houden, hedgefondsen zijn vaak niet de beste partijen om mee te werken. Ze werken vaak volgens het 'sprinkhaanmodel' ze zuigen de winstgevende delen van het bedrijf op, en laten de achtergebleven bedrijfsonderdelen verdrinken in schulden, of verkopen het weer door.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Suus »

Ja, dat is het Hema-model. Waar in tien jaar ploeteren misschien een kwartaal winst is gemaakt en de rest is verdwenen in rentebetalingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Statler Rail »

De bedrijfscultuur van Arriva (zeer marktgericht, Brits) past totaal niet bij DB (aartsconservatief staatsbedrijf, Duits). Je kan echter ook zeggen dat Arriva daarom DB optimaal aanvult. :lol:

Ik ben benieuwd wie Arriva gaat overnemen. Ik hoop in ieder geval geen staatsbedrijf, want DB heeft naar mijn idee wel een remmende werking gehad op Arriva. Tot 2010 waren ze een warm pleitbezorger van marktwerking, onder DB zat Arriva toch meer in een ongemakkelijke spagaat.

Arriva is op zich een Brits bedrijf, met nu nog een Duitse aandeelhouder. Met het oog op de Brexit lijkt het riskant om een Brits bedrijf te kopen dat 40% van haar omzet van het continent haalt. Het splitsen in een Arriva UK en een Arriva Europe zou mij niet gek voorkomen, omdat wellicht andere partijen geinteresseerd zijn in respectievelijk de Britse en Europese tak.

Ik snap jullie afkeer van hedgefondsen. Grote vraag is of er schaalvoordelen of schaalnadelen zijn. In dat laatste geval kan je beter de rendabele concessies verkopen aan de hoogste bieder en de onrendabele concessies in een sterfhuis onderbrengen en failliet laten gaan. Maar misschien ben ik nu te cynisch...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Vinny »

Zonder subsidie is vrijwel al het OV verlieslatend. Een sterfhuisconstructie voor bepaalde concessies komt neer op de overheid onder druk zetten om toch met de portemonnee te zwaaien. Dat is de Veolia-methode :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Cas »

Wellicht toch beursgang voor Arriva

Arriva-moeder Deutsche Bahn zou alsnog overwegen om de dochtermaatschappij naar de beurs te brengen. Dat melden ingewijden aan het persbureau Bloomberg. Dit is een alternatief in het geval dat de verkoop te weinig oplevert. Daarvoor zou het bedrijf momenteel een zogenaamde IPO, de eerste uitgifte van aandelen of obligaties op een effectenbeurs, voorbereiden.


Lees verder...

Ik zou een beursgang persoonlijk in ieder geval een stuk beter vinden dan verkoop aan een concurrent, meer consolidatie hebben we echt niet nodig.
請勿靠近車門
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Durashift »

^^^ zijn 'grillige' en veeleisende aandeelhouders nou zo goed voor de dagelijkse operatie? Focus op cijfertjes ipv de reiziger, lijkt mij.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Klaasje »

Dan gaat het vanzelf een keer mis...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Suus »

Durashift schreef:^^^ zijn 'grillige' en veeleisende aandeelhouders nou zo goed voor de dagelijkse operatie? Focus op cijfertjes ipv de reiziger, lijkt mij.
Er is eigenlijk niet zo iets als één Arriva, elk land heeft zijn eigen organisatie die eigenlijk alles regelt. Vooral het logo lijkt internationaal gecoördineerd. Maar door de internationale holding naar de beurs te brengen kan het bedrijf de cijfers aantrekkelijk maken door een geconsolideerd jaarverslag uit te geven waar verliezen van het ene land weggestreept worden met de winsten uit een ander land.

Met het gedeeltelijk verkopen van onderdelen (feitelijk gewoon individuele landen) voorkomt DB dat er allemaal gezeur ontstaat met mededingingsautoriteiten die bepaalde fusies niet zien zitten of dat je landen overhoudt omdat die op het moment niet rendabel zijn. Ik denk bijvoorbeeld dat in Nederland hooguit een overname door EBS probleemloos door de ACM komt. Andere combinaties krijgen waarschijnlijk een te hoog marktaandeel. Ook in andere landen speelt dat, ik denk meteen aan Denemarken waar Arriva nu 50% van al het OV per bus verzorgt en de grootste spoorvervoerder is na DSB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Durashift »

Volgens mij kijkt de EU (mededinging) bij een holdingverkoop toch ook naar de uitkomst van marktmacht per land waarin entiteiten van de holding actief zijn?
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Statler Rail »

Typisch dat men voor Amsterdam kiest. Arriva is Brits met een Duitse aandeelhouder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door trolly »

Nederland is een mooie plek om een brievenbus te planten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Durashift »

^^ daar komt men toch langzaam maar zeker wat van terug..?? :mrgreen:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat Amsterdam mede ingegeven is vanwege de Brexit. Nu in Londen naar de beurs gaan is vragen om moeilijkheden in het geval van een no-deal-Brexit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door trolly »

De minister-president daar zegt anders dat dat helemaal geen probleem is, hoor :6
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Frank93 »

Ruim tien mogelijke kopers voor Arriva

Meer dan tien partijen hebben interesse getoond om vervoerder Arriva over te kopen van het Duitse moederbedrijf Deutsche Bahn. Naast verschillende private investeerders, hebben ook de Transdev Group, Go-Ahead Group PlC en Stagecoach Group Plc een bod gedaan. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.
Hele artikel:
https://www.ovpro.nl/bus/2019/08/12/rui ... or-arriva/
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Deutsche Bahn denkt aan gedeeltelijke verkoop van Arriva

Bericht door Dennenboom »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten