Pagina 1 van 1

Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 16:54
door j7927
Bij Eckwersheim in bij Strasbourg is een TGV van een brug gereden. Gaat om een testrit (LGV Est fase 2) met mogelijk snelheden rond de 320 kmh. Onbekend aantal slachtoffers, eerste geruchten zeggen vijf doden en 60 gewonden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mogelijk doden bij proefrit met TGV bij Straatsburg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 16:55
door Suus
Mogelijk doden bij proefrit met TGV bij Straatsburg

Zaterdag zijn bij een ongeluk tijdens een testrit met een TGV, een Franse hogesnelheidstrein, mogelijk vijf mensen omgekomen. De trein ontspoorde bij Straatsburg en is in brand gevlogen.
De melden meerdere media.

De locomotief van de TGV is in het Marne-Rijnkanaal beland.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/4164999/mog ... t-tgv.html

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 16:58
door Z2N
Als het 320 km/h was dan is het logisch dat het mis is gegaan, Eckwersheim ligt op een kilometer van het einde van de HSL in Vendenheim, en daar ligt de maximumsnelheid op 160 km/h.

Overigens moest dit er nog even bijkomen vandaag. :N

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 17:03
door j7927
Is een gerucht wat ik op twitter heb gelezen in het Frans, dus dat is niet compleet zeker.
Trein is ook in brand gevlogen na het ongeluk, maar dat lijkt al te zijn gedoofd.
Afbeelding

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 17:15
door Z2N
DNA meldt dat er 46 mensen aan boord waren, daarvan zijn er vijf overleden. De directe reden hiervoor is een excessieve snelheid, aldus de prefect van de Elzas.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 18:24
door Daniel
Inmiddels 7 doden volgens de bron van Z2N. Maar wat een ravage zeg, klein wonder dat er niet meer doden gevallen zijn.
Gezien de media het over een testrit hadden: wat wilde men hier eigenlijk testen? De spoorlijn zelf, gezien de brug er vrij nieuw uit ziet op de foto's, of de trein?

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 18:29
door Suus
De spoorlijn moet in april openen voor het algemene verkeer, dus ik ga er uit dat men de spoorlijn nu aan het testen is.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 18:41
door ArrivaBas
Ze hebben het zwaar te verduren vandaag in Frankrijk... :(

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 19:09
door Z2N
France 3 Alsace meldt 10 doden, 5 vermisten en 37 gewonden, waarvan 12 zwaargewond.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:07
door Vinny
Wat is de ontwerpsnelheid van de spoorboog dan? Je gaat me toch niet vertellen dat die ontworpen is voor 160 km/h terwijl er treinen met 320 overheen moeten rijden... :shock:

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:20
door Z2N
Dat hoeft dus ook niet, die boog zit aan het absolute einde van de HSL, direct na de boog zit je op de spoorlijn Straatsburg - Haguenau.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:28
door Suus
Even voor de goede orde trouwens, dit is het eerste dodelijke ongeluk op een Franse HSL sinds september 1981 en eveneens voor het eerst sinds september 1981 dat er doden vallen bij een ontsporing van een TGV. Tot nu toe zijn er alleen doden gevallen bij de TGV door aanrijdingen op het klassieke net of door bomaanslagen.

De TGV heeft tot op heden een extreem goede reputatie als het gaat om ontsporingen. In 1992 ontspoorde een TGV met 270 km/uur, toen waren er alleen gewonden buiten de trein (opspattend grind dat reizigers op een treinstation raakte) en in 1993 ontspoorde een TGV met 300 km/uur, toen was er slechts één lichtgewonde. In 2000 ontspoorde een Eurostar met 250 km/u en waren er 12 lichtgewonden. Een verschil is wel dat in al deze gevallen de trein ook op een spoorlijn reed die ontworpen was voor de snelheid waarop de trein ontspoorde, dat lijkt hier niet het geval te zijn geweest.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:33
door Daniel
Voor de beeldvorming: dan is het dus deze boog die op de satelietbeelden nog in aanbouw is. Hopelijk is de uitkomst van de test nu niet dat er een snelheidsverlagingsbord ontbrak. Dit zou immers wel een heel trieste manier zijn om achter zoiets te komen.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:39
door Z2N
Als het goed is ontbreekt dat bord, langs Franse LGV's staan alleen borden bij de blokgrenzen en bij de spanningsgrenzen, de rest wordt gedaan door het TVM-beveiligingssysteem. Nou valt niet te hopen dat het daarmee mis is gegaan, maar aan het einde van de HSL moet er worden teruggeschakeld naar de KVB-beveiliging die gebruikt wordt op het klassieke spoorwegnet.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 22:31
door Geert
Doet een beetje terugdenken aan het ongeluk paar jaar geleden met een Spaanse AVE, die remde ook (veel) te laat af bij de overgang tussen HSL en klassieke spoorlijn.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 14 nov 2015, 23:02
door Z2N
Een bron binnen het onderzoek heeft ondertussen aan Le Figaro verklaard dat de trein zo'n 350 km/h zou hebben gereden, wat de testsnelheid is bij een maximumsnelheid van 320 km/h. Dit verklaart wel waarom de ongelukslocatie er zo heftig uitzag. :N

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: zo 15 nov 2015, 16:57
door Z2N
Een dag later, en helaas is het dodenaantal gestegen naar 11. Mogelijk zijn er nog meer doden, nog vijf mensen worden vermist, en de kopbak is pas om 15:45 uit het Canal du Marne au Rhin getakeld. In Parijs heeft de president van de SNCF verklaard dat dit ongeluk nooit zou kunnen zijn gebeurd in de commerciële dienst, omdat het beveiligingssysteem nu uitgeschakeld was en dat in de gewone dienst direct tot stillegging van het verkeer zou leiden.

Overigens is door het ongeval het testbedrijf tot nader orde stilgelegd, dit betekent waarschijnlijk dat de indienststellingsdatum van 3 april volgend jaar niet gehaald zal worden. Dit heeft dan weer grote gevolgen voor de dienstregeling.

Edit: foto van Les Dernières Nouvelles d'Alsace (DNA).
Afbeelding

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: ma 16 nov 2015, 15:16
door bobo17
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... nel-147301
Interessant, de machinist zegt dat hij 176 kmh reed, das dus precies de 160 + 10%

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 00:22
door Z2N
Uit onderzoek van de SNCF is gebleken dat de trein ontspoort is op 243 km/h, terwijl hij een noodremming uitvoerde (aan het begin van de bocht reed hij nog 265 km/h). Dit is gekomen doordat de trein te laat geremd heeft, en dit kan komen doordat er te veel mensen in de cabine waren (zeven personen). De twee machinisten en de tractiecontroleur (die bij dit soort testen aanwezig is) zijn dan ook aangehouden.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: do 26 nov 2015, 05:22
door Bram
Er was een tractiecontroleur, en als nog is het foutgegaan? Jemig...

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: do 26 nov 2015, 21:50
door Vinny
Karma is a bitch :twisted:

Ik heb wel het idee dat als je testritten uitvoert en het interlockingsysteem uitschakelt je met fysiek zichtbare bakens moet werken en van de machinist uiterste voorzichtigheid moet vragen. Het lijkt er op dat men veel te nonchalant is geweest.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 11:47
door Klaasje
De interlocking zet men niet uit hoor.. slechts de treinbeïnvloeding van de trein gaat uit.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 21:36
door Vinny
Dat heb ik dan verkeerd begrepen uit de media, maar alsnog als je wat bouwstenen uit je veiligheidsborging weghaalt moet je dus zorgen dat de mens die borging overneemt. Ik kan niet anders concluderen dan dat in dit geval het volkomen misgegaan is.

Re: Groot ongeluk met TGV bij Strasbourg

Geplaatst: za 28 nov 2015, 19:05
door Jef400
Tja, dat is altijd zo met een ongeluk in een testfase :roll: