DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor Suus » Vr 20 Nov 2015, 14:50

Het lijkt erop dat in de nabije toekomst DB een nieuwe bestelling enkeldeks intercityrijtuigen gaat plaatsen, aldus bronnen aan het Duitse hobbymagazine Drehschreibe. De rijtuigen moeten geschikt worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur en zullen voor reizigers dezelfde comfortabele uitrusting krijgen als de ICE4-treinstellen. Onduidelijk is ook nog hoeveel rijtuigen het gaat worden, de bestelling zou kunnen oplopen tot 770 stuks maar het worden er waarschijnlijk minder.

Voorzien is dat er slechts één type eersteklasrijtuig komt met gemengd coupé's en een open opstelling, twee soorten tweedeklasrijtuigen, alleen als open opstelling met of zonder stuurstand en fietsafdeling en twee soorten servicerijtuigen, waar voor internationale treinen een bemande bistro aanwezig is en voor binnenlandse treinen verkoopautomaten.

De inzet van deze rijtuigen is beoogd op minder drukke binnenlandse verbindingen en op een aantal internationale verbindingen:
IC26 Karlsruhe - Frankfurt - Gießen - Hannover - Hamburg - (Westerland)
EC27 (Westerland-) Hamburg - Berlin - Dresden - Praag
IC55 Köln - Dortmund - Hannover - Magdeburg - Leipzig
IC61 Karlsruhe - Stuttgart - Nürnberg
EC62 Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg (- Klagenfurt/Graz)
EC75 Hamburg - Lübeck - Kopenhagen
IC77 Amsterdam - Osnabrück - Hannover - Berlin
EC89 München - Kufstein - Brenner - Verona
EC95 Berlin - Warschau
Naar andere mogelijkheden wordt nog gekeken, bijvoorbeeld naar een aantal toeristische treinparen zoals de Allgäu, Königssee, Nordfriesland en Rügen.
Rame à l'approche

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor Moshi » Vr 20 Nov 2015, 15:05

Kijkend naar die lijst met verbindingen komt er dus geen voor NL geschikte versie van de IC4, zoals eerder wel gepland. Jammer!

candelaer
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 18 Dec 2011, 14:02

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor candelaer » Vr 20 Nov 2015, 17:34

Zou je een linkje naar de bron erbij kunnen zetten? Ben op Drehscheibe aan het zoeken maar kan niks vinden

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor Suus » Vr 20 Nov 2015, 18:33

Het tijdschrift Drehschreibe. Wordt o.a. hier en hier besproken
Rame à l'approche

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor IC140 » Do 03 Dec 2015, 20:21

Moshi schreef:Kijkend naar die lijst met verbindingen komt er dus geen voor NL geschikte versie van de IC4, zoals eerder wel gepland. Jammer!

IC77 staat er toch gewoon tussen?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor Z2N » Do 03 Dec 2015, 20:32

Dat is de lijst waarop de nieuwe IC-rijtuigen komen. :wink:

Overigens zou ik niet klagen: de rijtuigen krijgen hetzelfde comfort als de nieuwe ICE 4, en doordat het een IC blijft valt deze ook nog steeds onder het IC/EC-tarief. :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: DB gaat tot 770 IC-rijtuigen aanschaffen

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Dec 2015, 11:09

Deze rijtuigen zijn waarschijnlijk vooral bedoelt voor verbindingen waar de Dosto's niet voldoen (geen bistro) maar waar ICE-materieel in gebruik wat duur is. In combinatie met een BR 101 of een meerspanningsloc is dit spul goed inzetbaar op langeafstandsverbindingen waar maar op relatief korte stukjes harder dan 200 km/h gereden zou kunnen worden.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast