Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
michiel71
Berichten: 390
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor michiel71 » Zo 06 Dec 2015, 05:06

Nu de reistijd tussen Groningen en Bremen wegens een kapotte spoorbrug toeneemt van 2¾ naar 3¾ uur, zal het aanbod
van reizigers die per internationale bus tussen Groningen en Bremen willen rijden (reistijd 3 uur), flink kunnen toenemen.
Hoewel Public Express gestopt is met het rijden van bussen, is de busvergunning nog steeds geldig.
Even de kentekens doorgeven en een bestaand busbedrijf kan zó gebruik maken van deze vergunning.

Voor zondag 6 december zijn op dit moment 362 stoelen verkocht (396-93). Het bezettingspercentage is 91%
Berekening: Inzet 7 bussen (52+49+48+46+46+78+77= 396 stoelen), daarvan zijn nog 93 stoelen vrij (12+2+7+12+18+8+34)

Bezetting zondag 06/12/2015 (93 stoelen vrij)
https://goo.gl/i9BwVJ

Capaciteit zondag 13/03/2016 (396 stoelen vrij)
https://goo.gl/CmU75W
Laatst gewijzigd door michiel71 op Ma 07 Dec 2015, 03:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Ezra
Berichten: 923
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Ezra » Zo 06 Dec 2015, 22:27

Vraagje: Hoe tover je die bezettingen of nog te vergeven plaatsen op je scherm?

Inderdaad kan Public Express in principe de kentekens doorgeven en rijden maar. Echter is Public Express destijds onder andere gestopt met rijden vanwege de concurrentie van Meinfernbus op hetzelfde traject. Daarnaast is Public Express een van de buspartners van ditzelfde bedrijf. Het kan natuurlijk zijn dat Meinfernbus het aantal ritten tussen Groningen en Bremen wegens de defecte spoorbrug en de daardoor toenemende vraag gaat verhogen en dat deze extra ritten toevalligerwijs door Public Express gereden gaan worden.

michiel71
Berichten: 390
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor michiel71 » Ma 07 Dec 2015, 03:31

Ezra schreef:Vraagje: Hoe tover je die bezettingen of nog te vergeven plaatsen op je scherm?

De capaciteit van de bus kun je bekijken door aan het einde van de boekbare periode
een boeking te doen, bijvoorbeeld voor maandag 14 maart 2016. ;)

Voor maandag 7 december zijn op dit moment 143 stoelen verkocht (426-283). Het bezettingspercentage is 33%
Berekening: Inzet 7 bussen (78+49+49+78+48+48+76= 426 stoelen), daarvan nog 283 stoelen vrij (35+26+26+61+34+53+48)

Bezetting maandag 07/12/2015 (283 stoelen nog vrij)
https://goo.gl/ekVWC6

Capaciteit maandag 14/03/2016 (426 stoelen)
https://goo.gl/z5pK7c

michiel71
Berichten: 390
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor michiel71 » Di 08 Dec 2015, 03:42

Voor dinsdag 8 december zijn op dit moment 87 stoelen á €11 verkocht (352-265). Het bezettingspercentage is 25%
Berekening: Inzet 6 bussen (49+49+49+49+78+78= 352 stoelen), daarvan nog 265 stoelen vrij (25+26+65+31+61+57)

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Statler Rail » Di 08 Dec 2015, 16:16

Je moet het aantal doorgaande treinreizigers ook niet overschatten. Er zijn volgens mij iets van 400-500 grensoverschrijdende treinreizigers per dag. Een groot deel daarvan is "kort" grensverkeer, bijvoorbeeld Leer-Winschoten. Deze reizigers hebben niets aan een bus die tussen Groningen en Leer niet stopt. Het aantal reizigers dat je netto overhoudt zijn dus niet zoveel, misschien de helft? Daarvan zal een groot deel alsnog de treinvervangende Arriva-bus nemen, en een ander deel overstappen naar de bestaande 7 ritten van FlixBus. Zolang die nog niet vol zitten zie ik niet echt veel potentie om meer ritten te rijden...

Jay20
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 08 Okt 2011, 23:11
Locatie: Den Haag HS - Praha hl.n.

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Jay20 » Wo 09 Dec 2015, 19:25

Dan kan flixbus of de vervanger van Public Express ook gemakkelijk in Winschoten stoppen op deze passagiers op te pikken.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Z2N » Wo 09 Dec 2015, 20:29

Dat mag alleen niet zomaar, daar moet een vergunning voor zijn.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Karl » Do 10 Dec 2015, 22:04

In het eerste bericht staat: "Hoewel Public Express gestopt is met het rijden van bussen, is de busvergunning nog steeds geldig.", maar waarom heb je een vergunning nodig om te rijden tussen Groningen en Bremen?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

gliderfighter
Berichten: 374
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor gliderfighter » Do 10 Dec 2015, 22:27

De communautaire vergunning is benodigd voor commercieel personenvervoer binnen de EU. Als je geld wil verdienen moet je deze dus hebben en hij is vanaf afgifte 5 jaar geldig, ze hebben hem dus minder dan 5 jaar terug laten verlengen.
Daarnaast is natuurlijk Groningen-Bremen een internationale rit, waardoor er ook een vergunning internationaal geregeld vervoer benodigd is om de lijndienst te mogen uitvoeren. Hierin staan dus ook de haltes en daar kun je niet zomaar even een stopje tussen plakken, omdat dit niet in de vergunning staat.
Chauffeur Arriva Brabant

Ezra
Berichten: 923
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Ezra » Vr 11 Dec 2015, 19:21

gliderfighter schreef:De communautaire vergunning is benodigd voor commercieel personenvervoer binnen de EU. Als je geld wil verdienen moet je deze dus hebben en hij is vanaf afgifte 5 jaar geldig, ze hebben hem dus minder dan 5 jaar terug laten verlengen.
Daarnaast is natuurlijk Groningen-Bremen een internationale rit, waardoor er ook een vergunning internationaal geregeld vervoer benodigd is om de lijndienst te mogen uitvoeren. Hierin staan dus ook de haltes en daar kun je niet zomaar even een stopje tussen plakken, omdat dit niet in de vergunning staat.

Als je als vervoerder duidelijk aangeeft op welke haltes je wilt stoppen en gezien het feit dat er vrij verkeer van personen en goederen is, dan is die vergunning toch een formaliteit?

gliderfighter
Berichten: 374
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor gliderfighter » Za 12 Dec 2015, 22:20

Het is en blijft commercieel personenvervoer. Ik weet niet wat de toetsingseisen zijn, maar aan het einde van de rit zal de vergunning eerst binnen moeten zijn. Maar zonder communitaire kom je iig nergens.
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 608
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe kansen voor Vergunning Public Express buslijn Groningen - Bremen

Berichtdoor Statler Rail » Zo 13 Dec 2015, 13:57

Ezra schreef:Als je als vervoerder duidelijk aangeeft op welke haltes je wilt stoppen en gezien het feit dat er vrij verkeer van personen en goederen is, dan is die vergunning toch een formaliteit?

Er is nog nooit een vergunning voor internationaal vervoer in Nederland geweigerd. Dus ja, het is een formaliteit. Maar die formaliteit duurt wel drie maanden! En zonder die vergunning mag je niet rijden. Voordat de vergunning wordt verleend krijgen de autoriteiten van de andere betrokken landen namelijk eerst twee maanden de tijd om te reageren. Als je in Nederland zo´n vergunning aanvraagd, dat stuurt de Nederlandse instantie (KIWA) die eerst door naar het Eisenbahn Bundesamt, die het dan weer verdeelt naar de Bezirksamten van de halteplaatsen.

Hoeveel bureaucratie wil je hebben? Daarom is het "belangrijk" dat de vergunning van Public Express nog geldig is, want dan hoef je die bureaucratische molen niet meer door. Maar zodra je ook maar iets wil wijzigen, bijvoorbeeld 5 minuten later wil vertrekken of een extra halte wil toevoegen, dan moet je weer eerst een wijzigingsaanvraag doen. En dat duurt weer 3 maanden. Kortom, op korte termijn hoef je niets te verwachten tussen Groningen en Leer/Bremen.

NB: de communautaire vergunning is iets anders, dat is de Europese vergunning om überhaupt busvervoer te mogen verrichten. Maar iedere busboer heeft zo´n vergunning, want het is ook in Nederland een eis om überhaupt besloten vervoer of openbaar vervoer te mogen verrichten.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten