‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3294
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Aking » Zo 06 Dec 2015, 06:29

De Duitse spoorwegen lijden zwaar verlies en daarom zijn drastische maatregelen nodig. Een van die maatregelen is het schrappen van alle slaaptreinen. In 2017 zou het gedaan moeten zijn met alle diensten.

Dat schrijft de Stuttgarter Zeitung die zich baseert op interne stukken van DB. De Duitse spoorwegen stevenen af op een recordverlies van bijna 1,3 miljard euro. Een taskforce stelde daarom een toekomstplan op om de spoorwegen weer gezond te maken.

Een van die plannen is het uitfaseren van alle klassieke slaaptreinen en autotreinen in 2016 en 2017. In plaats daarvan wil DB de passagiers vervoeren met nacht-ICE’s en nachtbussen. Het zou ook het einde betekenen voor de laatste geregelde slaaptreinen in Nederland, de CityNightLine. Volgens DB is een herinvestering in nieuw materieel economisch niet meer verantwoord. Nachtbussen en goedkope vluchten zouden een te grote concurrentie zijn. DB hakt 16 december de knoop definitief door.

Meer bij OVmagazine
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor SvMp » Zo 06 Dec 2015, 12:09

Het verbaast mij niets dat DB verlies lijdt. Ik vraag mij al geruime tijd af hoe al die belachelijke moderniseringsprojecten in Duitsland worden betaald. Station Münster compleet op de schop, terwijl het een prima station was. Hetzelfde geldt voor Leer en Coesfeld. En dan zijn er nog vele kleintjes. Zelfs een klein station kost al een paar miljoen. Die kosten worden uiteraard doorgerekend aan de vervoerders, en daarvan is DB de belangrijkste.

Het meest treurige aan dit verhaal: Voor al deze moderniseringen ontbrak de noodzaak volledig. Ze hadden het sober en goedkoop moeten houden, met focus op voorzieningen (verwarmde wachtruimtes, bemensing, loketten). De prijzen niet laten stijgen. Meer passagiers is meer rendabele treinen. Mensen blijven echt niet weg omdat het perron 15 cm lager is, mensen blijven weg omdat ze moeten wachten in de vrieskou en omdat de prijs te hoog is.

Daarnaast de nachttreinen zelf: Zijn de couchettes nog wel van deze tijd? Zijn slaap coupées waar je als individuele reiziger met 3 onbekenden slaapt nog wel van deze tijd? Ik denk het niet. Als je een privé slaapplek wil in de trein betaal je daar enorm veel voor. Zo veel dat de auto pakken veel goedkoper is. Zelfs een tweepersoons is heel duur.

Een backpacker vindt slapen met wildvreemden op een krap bed prima, maar de nachttreinen moeten het niet hebben van Interrailers. De zakelijke reiziger wil privacy, rust en WiFi. Dit bieden nachttreinen niet. DB zou eens met een heel nieuw ontwerp moeten komen. Nachttreinen met uitsluitend 1- en 2-persoons slaapcoupées. Door met een verdieping te werken, oftewel een dubbeldekker, wordt de ruimte optimaal gebruikt. Er kunnen weliswaar veel minder reizigers mee met zo'n nieuw type slaaptrein, maar de kans is wel veel groter dat de trein goed gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11933
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Geert » Zo 06 Dec 2015, 12:38

Nou ja, en het feit dat zo'n modernisering veel geld kost (wat DB er niet voor over heeft) is dus de reden dat de nachttreinen waarschijnlijk over een jaar zullen stoppen. Wel jammer... Een van de meest romantische manieren van reizen. Volgend jaar maar een laatste keer met de nachttrein dan :(

SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor SvMp » Zo 06 Dec 2015, 13:42

Geert schreef:Nou ja, en het feit dat zo'n modernisering veel geld kost (wat DB er niet voor over heeft) is dus de reden dat de nachttreinen waarschijnlijk over een jaar zullen stoppen. Wel jammer... Een van de meest romantische manieren van reizen. Volgend jaar maar een laatste keer met de nachttrein dan :(

Dan bedoel je denk ik modernisering van de treinen.
Ik doelde op modernisering van stations die m.i. overbodig is. De treinen kunnen misschien wel een moderniseringsbeurt gebruiken, maar dan kunnen ze gelijk aan de behoeftes van deze tijd aangepast worden (weg met die 4-persoons coupées).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Suus » Zo 06 Dec 2015, 14:38

De modernisering van Duitse treinstations wordt voornamelijk betaalt door de Duitse opdrachtgevers voor regionaal spoorvervoer, gemeentes en Kreisen. En ook zonder die moderniseringen zouden de loketten wel gesloten worden, alleen loketten op stations waar de verkoop per uur meer opbrengt dan het kost (wat op veel kleine stations gewoon niet het geval is) of waar de vervoerder een verplichting opgelegd heeft gekregen van de opdrachtgever voor een informatieloket blijven behouden. En perrons zijn toch echt het belangrijkste deel van een treinstation, reizigers hebben het liefste een egaal perron waarmee ze zonder veel moeite in de trein kunnen komen, in plaats van een perron waar je struikelt en je neus breekt en een touwladder nodig hebt om in de trein te klauteren. Toegankelijke treinen en perrons zijn ook belangrijk voor mindervaliden, ouderen en reizigers met bagage of fietsen.

En wat betreft de nachttreinen: de dubbeldeks-slaaprijtuigen die DB heeft zijn ook geen doorslaand succes gebleken en worden deels volgend weekend al aan de kant geschoven. Het probleem is dat reizen met de nachttrein te lang duurt, het comfort ondermaats is en vaak duurder is dan 's ochtends vroeg een vliegtuig nemen. Dan slapen mensen liever wat korter maar in hun eigen bed en zijn ze daarna in 2-3 uur op hun bestemming voor de vergadering van 9 uur 's ochtends. En van toeristisch verkeer hoef je het buiten het hoogseizoen niet te hebben.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9263
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Ardan » Zo 06 Dec 2015, 15:02

Ik ken anders genoeg grote Duitse stations waar in de hal alles glimt en blinkt en met hippe 'WC-Centers' en marmeren vloeren en een miljoen schermen met informatie en nieuwtjes, maar waar de perrons gewoon één gare grote treurige bende zijn..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Vinny » Ma 07 Dec 2015, 07:29

Ik zie hier Leer staan in de opsomming. Weet iemand waarom de verbouwing van dat station zo belachelijk lang duurt en waarom het ook nog steeds niet op een verbetering lijkt (geen hellingbanen, roltrappen enzo)?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Suus » Ma 07 Dec 2015, 09:15

Bij de bouw van de nieuwe tunnel in Leer is er schade ontstaan in de naastgelegen snackbar, waardoor de werkzaamheden aan deze tunnel al anderhalf jaar stilliggen. DB heeft aangegeven voor 2017 de tunnel en de liften in gebruik te willen nemen.

Bij de perronoverkappingen is ontdekt dat de constructie te licht is om het nieuwe dak te dragen, maar de constructie mag ook niet afgebroken worden omdat dit een monumentale status heeft. Daar zou in het voorjaar van 2016 een oplossing voor moeten zijn.
Rame à l'approche

groningen
Berichten: 886
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor groningen » Ma 07 Dec 2015, 11:48

Er mag in Leer niet te veel water vallen, want anders komt de tunnelpassage onder water te staan.

Artikel van 3 weken geleden met foto van de tunnel. > http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... hen-weiter
Oktober 2015 met foto's van het perron > http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... -oben-ohne

Met de titel van deze topic heeft het echter niets te maken.

Jay20
Berichten: 31
Lid geworden op: Za 08 Okt 2011, 23:11
Locatie: Den Haag HS - Praha hl.n.

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Jay20 » Wo 09 Dec 2015, 19:10

Daarnaast de nachttreinen zelf: Zijn de couchettes nog wel van deze tijd? Zijn slaap coupées waar je als individuele reiziger met 3 onbekenden slaapt nog wel van deze tijd? Ik denk het niet. Als je een privé slaapplek wil in de trein betaal je daar enorm veel voor. Zo veel dat de auto pakken veel goedkoper is. Zelfs een tweepersoons is heel duur.

Een backpacker vindt slapen met wildvreemden op een krap bed prima, maar de nachttreinen moeten het niet hebben van Interrailers. De zakelijke reiziger wil privacy, rust en WiFi. Dit bieden nachttreinen niet. DB zou eens met een heel nieuw ontwerp moeten komen. Nachttreinen met uitsluitend 1- en 2-persoons slaapcoupées. Door met een verdieping te werken, oftewel een dubbeldekker, wordt de ruimte optimaal gebruikt. Er kunnen weliswaar veel minder reizigers mee met zo'n nieuw type slaaptrein, maar de kans is wel veel groter dat de trein goed gebruikt wordt.


Slaap en couchette rijtuigen worden zeker niet alleen door Interrailers gebruikt. In centraal en oost Europa zijn ze erg populair. De OeBB begrijpt het tenminste wel en er is zeker wel een toekomst voor slaaptreinen. Ikzelf vond het een voortreffelijke manier om tussen Praag en Nederland te reizen. Zodat ik bijvoorbeeld s'middags kon gaan werken als ik in de ochtend arriveerde in Praag. Nu blijft de enige manier om s'nachts te reizen met flixbus, student agency en eurolines daar pak je niet echt je nachtrust.

SvMp
Berichten: 21
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 20:10

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor SvMp » Vr 11 Dec 2015, 20:59

Ze noodzaak om wat aan station Leer te doen ontbreekt volledig. Het was een prima station. Nu wordt het een kille plek van metaal, glas en een overmaat aan verlichting.

En die ene rolstoelgebruiker kan gewoon het spoor over via een spoorwegovergang. Er was namelijk altijd permanent bemensing op het eilandperron om daarbij te begeleiden. Maar zelfs een lift had nog wel gebouwd kunnen worden zonder al te veel ingrepen. Al zou mijn voorkeur de Oost-Europese optie zijn: Een spoorwegovergang aan de uiteinden van de perrons, eventueel met slagbomen.

Jay20 schreef:Slaap en couchette rijtuigen worden zeker niet alleen door Interrailers gebruikt. In centraal en oost Europa zijn ze erg populair. De OeBB begrijpt het tenminste wel en er is zeker wel een toekomst voor slaaptreinen. Ikzelf vond het een voortreffelijke manier om tussen Praag en Nederland te reizen. Zodat ik bijvoorbeeld s'middags kon gaan werken als ik in de ochtend arriveerde in Praag. Nu blijft de enige manier om s'nachts te reizen met flixbus, student agency en eurolines daar pak je niet echt je nachtrust.

Klopt. Maar het probleem dat ik signaleer is dat nachttreinen niet voldoen aan de vraag van mensen die iets meer comfort willen dan een Interrailer tegen een redelijke prijs.
In Centraal- en Oost-Europa zijn de nachttreinen wel een stuk goedkoper. Maar ook daar zijn lowcost-vluchten. Ik denk dat DB er goed aan doet om goed te onderzoeken waarom nachttreinen onderbezet zijn en wat mensen willen voordat ze maar lijnen gaan schrappen.


Afgelopen herfstvakantie heb ik zelf een keer een nachttrein geprobeerd. Voor weinig geld kon ik een ticket kopen van Keulen naar Zürich voor een weekje fietsen in Zwitserland en Italië. Ik had een privé coupée. Desondanks is het mij tegengevallen. Slapen ging moeilijker dan ik dacht. En 's ochtends om 6 uur werd ik wakker van kinderen in de coupée naast mij. Niet omdat die kinderen zo extreem druk waren, maar omdat ertussen mijn coupée en de coupée naast mij een deur zit! Deze was weliswaar vergrendeld, maar je hoort er alles door heen. Zelfs als ze iets uit een plastic tasje pakken.. Ik ga in het vervolg dus weer overdag reizen en onderweg een hotel in duiken. Voor de prijs maakt het niet zoveel uit, het kost alleen wat meer tijd. Jammer, want dit soort ongemakken zijn technisch heel gemakkelijk op te lossen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Suus » Vr 18 Dec 2015, 18:12

De nachttreinen gaat waarschijnlijk al halverwege 2016 naar de ÖBB. DB zal zelf meer nacht-ICE's gaan rijden. De exacte details voor de plannen zijn er nog niet. De nachttreinen leveren DB 100 miljoen euro aan omzet op waarover 40 miljoen euro verlies wordt gemaakt. Bron: http://www.wiwo.de/unternehmen/dienstle ... ooga=klick
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3294
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Aking » Ma 21 Dec 2015, 13:35

Helaas is de kogel door de kerk: per 15 december 2016 is het gedaan met de nachttreinen van de DB/Citynightline :(

http://www.railjournal.com/index.php/ma ... rains.html
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Accelerat
Berichten: 43
Lid geworden op: Ma 23 Nov 2015, 22:01

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Accelerat » Ma 21 Dec 2015, 20:22

De SNCF is ook al jaren bezig met het afbouwen van z'n nachttreinnetwerk, grote kans dat het gelijk zal vallen met de DB dus. Heeft iemand de ÖBB nachttrein cijfers eigenlijk gezien? In het geval van Oostenrijk speelt het denk ik ook wel mee dat er niet zoveel ultra-lowcost vluchten zijn op ÖBB-nachttreintrajecten.
Να πάμε, върви, живей!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Suus » Ma 21 Dec 2015, 20:25

Ik heb nog goede hoop voor de treinen van München naar Italië. Amsterdam blijft vermoedelijk alleen bediend als de ÖBB stopt met autovervoer, dan kan de trein Düsseldorf - Wenen doorgetrokken worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3294
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Aking » Di 22 Dec 2015, 00:46

Ze kunnen toch ook gewoon in Ht laden? 8-)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Z2N » Di 22 Dec 2015, 01:16

Het punt is echter dat het auto laden erg arbeidsintensief is en daarom erg duur, dat is ook het gene wat de nachttreinen nekt, veel personeel op lange diensten, en dus veel personeelskosten.

Overigens heb ik het idee dat het netwerk dat er nu is veel efficiënter zou kunnen, als er bijvoorbeeld één of twee nachtknopen zouden zijn waar rijtuigen uit de verschillende richtingen gerangeerd worden op een centraal punt, en waarbij het personeel keert op de trein terug naar de beginplaats. Op die manier voorkom je overnachtingskosten tussen twee diensten op een locatie ver weg, wat natuurlijk ook niet gratis is. Als tijdens een nachtknoop dan ook de treinen alvast bevoorraad worden met nieuw beddengoed (en het oude eruit gehaald wordt), hoef je dat bovendien ook niet meer te doen op de uiteindelijke bestemming, dat brengt natuurlijk schaalvoordelen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 27 Dec 2015, 00:40

Daar zit wat in. Verder kun je je ook afvragen of elke couchettewagen een eigen conducteur nodig heeft, de gehele nacht.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3294
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Aking » Zo 27 Dec 2015, 01:04

Dat hebben ze al jaaaaaaren niet meer. In het begin zat er inderdaad op elk rijtuig een personeelslid en dan nog een man of 3 in de restauratie, alleen zijn beide al lang verleden tijd helaas... :(
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 27 Dec 2015, 21:59

Nou ja, op kerstavond was in München toch wel degelijk elk servicehokje (aanwezig in elk slaap- of ligrijtuig) bezet.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3294
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Aking » Ma 28 Dec 2015, 01:12

Dat is dan toeval geweest, kan me niet voorstellen dat ze dat aan de vooravond van de opheffing van de nachttreinen weer terug hebben gedraaid...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 28 Dec 2015, 14:07

Als ze er gewoon hoe dan ook vanaf willen misschien wel, dan lijken de cijfers nog minder rooskleurig.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor webguy » Ma 28 Dec 2015, 17:42

Maken ze misschien een voorspelling van aantal boekingen per trein om zo personeel wel/niet in te roosteren?
Reisinformatie/nerd

groningen
Berichten: 886
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor groningen » Ma 04 Jan 2016, 05:10

Hoeveel nachttreinen heeft Spanje nog? Volgens mij alleen die van Irun naar Lissabon. Portugal heeft niets meer; Italie nog wel wat naar Lecce en naar Palermo. De introductie van de HSL heeft de nachttrein niet veel goeds gedaan. Denk dus ook dat bussen in de ontstane gat gaan duiken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Berichtdoor Suus » Ma 04 Jan 2016, 06:54

Renfe heeft nog drie binnenlandse nachttreinen en een internationale (Google Renfe Trenhotel).

In Italië heb je ook nog Thello, die een dagelijkse nachttrein Parijs - Venetië rijdt.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten