‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Italie heeft nog een flink aantal nachttreinen. Zelfs vanaf Milano/Torino kan jij naar Sicilie. En er ik ook Thello en OBB (Venetie/Wien).
Het feit dat het nachttrein tussen Irun en Lisboa nog bestaat is een kleine mirakel trouwens :D.
Afgelopen zomer heb ik deze trein tussen Lisboa en Hendaye genomen...Bezetting was goed. In tegenstelling tot SNCF maakt CP wel reclame voor deze trein, dat helpt.
https://www.cp.pt/passageiros/en/how-to ... d-expresso
Het feit dat het nachttrein tussen Irun en Lisboa nog bestaat is een kleine mirakel trouwens :D.
Afgelopen zomer heb ik deze trein tussen Lisboa en Hendaye genomen...Bezetting was goed. In tegenstelling tot SNCF maakt CP wel reclame voor deze trein, dat helpt.
https://www.cp.pt/passageiros/en/how-to ... d-expresso
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
RENFE biedt trouwens nog 4 andere routes aan:
-Lusitania: Madrid - Lissabon
-Alhambra: Barcelona - Granada
-Galicia: Barcelona - A Coruña
-Rias Gallegas: Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol
Als ze volgens Zabe een goede bezetting hadden wil dat zeggen dat er ook in een land met lowcostvluchten een markt voor nachttreinen is want in Spanje heb je op deze routes toch aardig wat vluchten van o.a. Ryanair en Vueling.com.
-Lusitania: Madrid - Lissabon
-Alhambra: Barcelona - Granada
-Galicia: Barcelona - A Coruña
-Rias Gallegas: Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol
Als ze volgens Zabe een goede bezetting hadden wil dat zeggen dat er ook in een land met lowcostvluchten een markt voor nachttreinen is want in Spanje heb je op deze routes toch aardig wat vluchten van o.a. Ryanair en Vueling.com.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
CD, de Tsjechische spoorwegen, lijken niet geïnteresseerd te zijn in de overname van de nachttrein Keulen - Praag v.v.. Deze trein lijkt dus half december opgeheven te worden. De toekomst van Praag - Zürich wordt nog onderzocht, een mogelijkheid is dat deze trein via Wenen omgelegd wordt. Daarnaast ziet de CD wel uitbreidingsmogelijkheden voor nachttreinen richting Zuidoost-Europa, zolang de veiligheidssituatie (vluchtelingen) stabiel blijft.
Hoe het zit met de trein Keulen - Warschau v.v. is nog niet duidelijk, maar aangezien de PKP de afgelopen jaren zeer weinig interesse in deze trein heeft getoond mag aangenomen worden dat ook deze trein verdwijnt in december.
Hoe het zit met de trein Keulen - Warschau v.v. is nog niet duidelijk, maar aangezien de PKP de afgelopen jaren zeer weinig interesse in deze trein heeft getoond mag aangenomen worden dat ook deze trein verdwijnt in december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
De ÖBB neemt het over *O*
http://www.werkstattatlas.info/news/bet ... -bahn.html
Beter laten ze dan de Donau Kurier (Amsterdam - Wenen) ook weer herleven *hoopvol* :Y
http://www.werkstattatlas.info/news/bet ... -bahn.html
Beter laten ze dan de Donau Kurier (Amsterdam - Wenen) ook weer herleven *hoopvol* :Y
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
ÖBB neemt niet het volledige CNL net over, ÖBB gaat niet naar NL rijden. Wel wil men de huidige Düsseldorf-Wenen EuroNight een vleugel deel geven naar München en Innsbruck.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Hoe weet je dat? Het door Aking gelinkte artikel suggereert enkel dat ÖBB "alles" wat Deutsche Bahn nu nog rijdt overneemt.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
http://derstandard.at/2000035468645/OeB ... aufruesten
In deze bron wordt wat nadrukkelijker over verbindingen tussen Duitsland, Oostenrijk, Italie en Zwitserland gesproken. Ook wordt geschreven dat nog niet vast staat of direct naar Brussel gereden wordt. Over Amsterdam (/Nederland) wordt met geen woord gerept.
In deze bron wordt wat nadrukkelijker over verbindingen tussen Duitsland, Oostenrijk, Italie en Zwitserland gesproken. Ook wordt geschreven dat nog niet vast staat of direct naar Brussel gereden wordt. Over Amsterdam (/Nederland) wordt met geen woord gerept.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Ik ben op de hoogte van de resultaten van gesprekken tussen ÖBB, DB en NS.Zugführer schreef:Hoe weet je dat? Het door Aking gelinkte artikel suggereert enkel dat ÖBB "alles" wat Deutsche Bahn nu nog rijdt overneemt.
ÖBB heeft naar mijn mening legitieme argumenten voor dit besluit:
1 doortrekken van de Wenen/Innsbruck-Düsseldorf trein naar Amsterdam is de meest efficiente oplossing. Echter dan ben je rond 12:00 in Amsterdam en mag je daar 18:00 weer weg, dat is niet aantrekkelijk voor een nachttrein verbinding
2 rijden tussen Nederland en Duitsland is duur door het ETCS/25 kV eiland Emmerich-Zevenaar. Meersysteem locomotieven zijn kostbaar, zeker als je ze alleen voor 1 trein per dag gebruikt.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Maar volgens mij is er ook nog een derde reden, en dat is dat de nachttrein Wien -> Düsseldorf ook autotransportwagens meevoert, dat is de belangrijkste reden geweest waarom de trein niet al te lang geleden van Köln naar Düsseldorf is verlengd. ÖBB zal die dienst niet direct weer willen afschaffen.
Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen er nu aan de ICE-dienstregeling komen, juist dit jaar zijn de CNL-treinen in de dienstregeling geïntegreerd om deze efficiënter te maken.
Maar volgens mij is er ook nog een derde reden, en dat is dat de nachttrein Wien -> Düsseldorf ook autotransportwagens meevoert, dat is de belangrijkste reden geweest waarom de trein niet al te lang geleden van Köln naar Düsseldorf is verlengd. ÖBB zal die dienst niet direct weer willen afschaffen.
Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen er nu aan de ICE-dienstregeling komen, juist dit jaar zijn de CNL-treinen in de dienstregeling geïntegreerd om deze efficiënter te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Volgens mij heeft het Locov daar een advies over uitgebracht (en heeft NS dus een adviesaanvraag gedaan waarin de plannen stonden) maar de site van het Locov is bij mij stuk...
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Klikken voor de brief van NS, en het commentaar op het oorspronkelijke plan van het Locov.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Voor een budgetreiziger met alleen handbagage en de premium-passagiers zal vliegen vaak de beste optie zijn, voor een budgetreiziger met bagage de FlixBus. In welke markt de nachttrein voorziet is mij niet duidelijk. En dat is volgens mij ook precies de reden waarom nachttreinen massaal worden opgeheven: ze hebben de afgelopen decennia totaal niet aan innovatie gedaan waardoor ze het nu afleggen tegen relatieve nieuwkomers als budget-airlines en lange-afstandsbussen. De meerwaarde die een nachttrein nog biedt is mij niet duidelijk.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Wel zuur dat de laatste trein naar Duitsland dus al om 18:37 uit Amsterdam vertrekt, je bent daardoor niet echt meer flexibel.Z2N schreef:Klikken voor de brief van NS, en het commentaar op het oorspronkelijke plan van het Locov.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
En vertrek om respectievelijk 14:10 of 17:55. De nachttrein vertrekt om 21:27 in Wenen. Qua reistijd is het dus echt lood om oud ijzer. :')Statler Rail schreef:Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Duidelijk meer comfort dan een nachtbus, je kunt als backpacker of budgetreiziger een couchette boeken of als je iets meer te besteden hebt een slaaprijtuig. Waarom lukt het de Oostenrijkers en de Tsjechen om de nachttreinen wel rendabel te krijgen? Het bespaart ook op een hotelovernachting, de Duitsers zijn gewoon heel slecht omgegaan met het concept nachttrein, iets wat de Oostenrijkers en Tsjechen tenminste wel snappen met nieuwe en of gerenoveerde rijtuigen.Statler Rail schreef:Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Voor een budgetreiziger met alleen handbagage en de premium-passagiers zal vliegen vaak de beste optie zijn, voor een budgetreiziger met bagage de FlixBus. In welke markt de nachttrein voorziet is mij niet duidelijk. En dat is volgens mij ook precies de reden waarom nachttreinen massaal worden opgeheven: ze hebben de afgelopen decennia totaal niet aan innovatie gedaan waardoor ze het nu afleggen tegen relatieve nieuwkomers als budget-airlines en lange-afstandsbussen. De meerwaarde die een nachttrein nog biedt is mij niet duidelijk.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Kan de NS de nachttreinen vanauit Nederland niet overnemen?
Als de ÖBB brood ziet in sommige verbindingen, zou dat voor NS toch niet veel anders moeten zijn?
Als de ÖBB brood ziet in sommige verbindingen, zou dat voor NS toch niet veel anders moeten zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Voor NS zal dat wel anders zijn wegens gebrek aan materieel, personeel en ervaring met nachttreinen.
De verbindingen die ÖBB zegt te willen overnemen kunnen ze relatief eenvoudig aanbieden omdat het een uitbreiding is van de nachttrein die ze nu al rijden.
De verbindingen die ÖBB zegt te willen overnemen kunnen ze relatief eenvoudig aanbieden omdat het een uitbreiding is van de nachttrein die ze nu al rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
ÖBB ziet in sommige treinen heil ja, niet in de hele zwik die DB nu van de hand doet. Plus dat NS inderdaad geen enkele ervaring meer heeft met het rijden van zulke treinen, geen mat heeft (en het CNL-materieel opgeknapt moet worden). Het lijkt me sterk dat er voor NS een positieve business case uit komt.Meltrain schreef:Kan de NS de nachttreinen vanauit Nederland niet overnemen?
Als de ÖBB brood ziet in sommige verbindingen, zou dat voor NS toch niet veel anders moeten zijn?
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
De NS had ook geen enkele ervaring met de exploitatie van hogesnelheidstreinen en het buisnessmodel voor de exploitatie van die dingen kwam ook niet door mijn bierviltjestoetsberekening heen, en toch heeft ze dat ook niet weerhouden om het te proberen... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Niet alleen DB haalt de bezem door haar nachtprogramma:
http://www.theguardian.com/travel/2016/ ... per-trains
http://www.theguardian.com/travel/2016/ ... per-trains
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Dat was helaas al wat langer bekend, maar daar was het echt al jaren zo dat de SNCF er geen enkele moeite mwer in stak, ondanks de nog steeds aardig volle treinen. Overigens blijven de verbindingen naar Briançon (Alpen), Rodez (Centraal Massief) en Toulouse/Latour de Carol (Pyreneeën) wel behouden, hiervoor gaat de SNCF nachtrijtuigen huren bij de Russische spoorwegen.
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
Mogen ze dat wel met al die sancties tegen Rusland?Z2N schreef:hiervoor gaat de SNCF nachtrijtuigen huren bij de Russische spoorwegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’
ÖBB heeft in Duitsland treinpaden aangevraagd voor een nachttrein Basel - Frankfurt - Erfurt - Berlijn - Hamburg (vermoedelijk van/naar Zürich), München - Salzburg (vermoedelijk van/naar Italië, die lopen nu nog via Kufstein) en voor koerswagens Nürnberg - München - Innsbrück behorende bij de nachttrein Hamburg/Düsseldorf - Nürnberg - Passau - Wien.
Daarnaast zou er een nieuwe nachttrein Zürich - Wien - Praha komen, ter vervanging van de oude verbinding via Dresden. Die zou ook naar Berlin kunnen gaan, maar daarover zijn geen duidelijke details.
Bron: http://www.badische-zeitung.de/wirtscha ... 84837.html en internet-geruchten.
In ander nieuws: de nachttreinen in Frankrijk zijn nog steeds niet opgeheven, terwijl op 1 juli de meeste treinen geschrapt zouden worden.
Daarnaast zou er een nieuwe nachttrein Zürich - Wien - Praha komen, ter vervanging van de oude verbinding via Dresden. Die zou ook naar Berlin kunnen gaan, maar daarover zijn geen duidelijke details.
Bron: http://www.badische-zeitung.de/wirtscha ... 84837.html en internet-geruchten.
In ander nieuws: de nachttreinen in Frankrijk zijn nog steeds niet opgeheven, terwijl op 1 juli de meeste treinen geschrapt zouden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten