‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Zabe »

Italie heeft nog een flink aantal nachttreinen. Zelfs vanaf Milano/Torino kan jij naar Sicilie. En er ik ook Thello en OBB (Venetie/Wien).

Het feit dat het nachttrein tussen Irun en Lisboa nog bestaat is een kleine mirakel trouwens :D.
Afgelopen zomer heb ik deze trein tussen Lisboa en Hendaye genomen...Bezetting was goed. In tegenstelling tot SNCF maakt CP wel reclame voor deze trein, dat helpt.
https://www.cp.pt/passageiros/en/how-to ... d-expresso
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Stéphane »

RENFE biedt trouwens nog 4 andere routes aan:
-Lusitania: Madrid - Lissabon
-Alhambra: Barcelona - Granada
-Galicia: Barcelona - A Coruña
-Rias Gallegas: Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol

Als ze volgens Zabe een goede bezetting hadden wil dat zeggen dat er ook in een land met lowcostvluchten een markt voor nachttreinen is want in Spanje heb je op deze routes toch aardig wat vluchten van o.a. Ryanair en Vueling.com.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

CD, de Tsjechische spoorwegen, lijken niet geïnteresseerd te zijn in de overname van de nachttrein Keulen - Praag v.v.. Deze trein lijkt dus half december opgeheven te worden. De toekomst van Praag - Zürich wordt nog onderzocht, een mogelijkheid is dat deze trein via Wenen omgelegd wordt. Daarnaast ziet de CD wel uitbreidingsmogelijkheden voor nachttreinen richting Zuidoost-Europa, zolang de veiligheidssituatie (vluchtelingen) stabiel blijft.

Hoe het zit met de trein Keulen - Warschau v.v. is nog niet duidelijk, maar aangezien de PKP de afgelopen jaren zeer weinig interesse in deze trein heeft getoond mag aangenomen worden dat ook deze trein verdwijnt in december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Aking »

De ÖBB neemt het over *O*

http://www.werkstattatlas.info/news/bet ... -bahn.html

Beter laten ze dan de Donau Kurier (Amsterdam - Wenen) ook weer herleven *hoopvol* :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Z2N »

MOOI! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door ICE105 »

ÖBB neemt niet het volledige CNL net over, ÖBB gaat niet naar NL rijden. Wel wil men de huidige Düsseldorf-Wenen EuroNight een vleugel deel geven naar München en Innsbruck.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Zugführer »

Hoe weet je dat? Het door Aking gelinkte artikel suggereert enkel dat ÖBB "alles" wat Deutsche Bahn nu nog rijdt overneemt.
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Libra »

http://derstandard.at/2000035468645/OeB ... aufruesten

In deze bron wordt wat nadrukkelijker over verbindingen tussen Duitsland, Oostenrijk, Italie en Zwitserland gesproken. Ook wordt geschreven dat nog niet vast staat of direct naar Brussel gereden wordt. Over Amsterdam (/Nederland) wordt met geen woord gerept.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door ICE105 »

Zugführer schreef:Hoe weet je dat? Het door Aking gelinkte artikel suggereert enkel dat ÖBB "alles" wat Deutsche Bahn nu nog rijdt overneemt.
Ik ben op de hoogte van de resultaten van gesprekken tussen ÖBB, DB en NS.

ÖBB heeft naar mijn mening legitieme argumenten voor dit besluit:
1 doortrekken van de Wenen/Innsbruck-Düsseldorf trein naar Amsterdam is de meest efficiente oplossing. Echter dan ben je rond 12:00 in Amsterdam en mag je daar 18:00 weer weg, dat is niet aantrekkelijk voor een nachttrein verbinding
2 rijden tussen Nederland en Duitsland is duur door het ETCS/25 kV eiland Emmerich-Zevenaar. Meersysteem locomotieven zijn kostbaar, zeker als je ze alleen voor 1 trein per dag gebruikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.

Maar volgens mij is er ook nog een derde reden, en dat is dat de nachttrein Wien -> Düsseldorf ook autotransportwagens meevoert, dat is de belangrijkste reden geweest waarom de trein niet al te lang geleden van Köln naar Düsseldorf is verlengd. ÖBB zal die dienst niet direct weer willen afschaffen.

Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen er nu aan de ICE-dienstregeling komen, juist dit jaar zijn de CNL-treinen in de dienstregeling geïntegreerd om deze efficiënter te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Wubbo »

Volgens mij heeft het Locov daar een advies over uitgebracht (en heeft NS dus een adviesaanvraag gedaan waarin de plannen stonden) maar de site van het Locov is bij mij stuk...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Hainje »

Bij mij doet de site het wel gewoon (23:30u)
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Z2N »

Klikken voor de brief van NS, en het commentaar op het oorspronkelijke plan van het Locov.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Statler Rail »

Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.

Voor een budgetreiziger met alleen handbagage en de premium-passagiers zal vliegen vaak de beste optie zijn, voor een budgetreiziger met bagage de FlixBus. In welke markt de nachttrein voorziet is mij niet duidelijk. En dat is volgens mij ook precies de reden waarom nachttreinen massaal worden opgeheven: ze hebben de afgelopen decennia totaal niet aan innovatie gedaan waardoor ze het nu afleggen tegen relatieve nieuwkomers als budget-airlines en lange-afstandsbussen. De meerwaarde die een nachttrein nog biedt is mij niet duidelijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door webguy »

Z2N schreef:Klikken voor de brief van NS, en het commentaar op het oorspronkelijke plan van het Locov.
Wel zuur dat de laatste trein naar Duitsland dus al om 18:37 uit Amsterdam vertrekt, je bent daardoor niet echt meer flexibel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:
Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.
En vertrek om respectievelijk 14:10 of 17:55. De nachttrein vertrekt om 21:27 in Wenen. Qua reistijd is het dus echt lood om oud ijzer. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Jay20 »

Statler Rail schreef:
Bee schreef:Als ik naar de bestaande tijden kijk zou een doorgetrokken nachttrein Wien -> Düsseldorf rond 11:30 op Amsterdam Centraal aankomen. Dat is inderdaad volstrekt niet interessant, dan ben je als reiziger al teveel van je dag kwijt en kan je net zo goed 's ochtends gaan vliegen.
Of de FlixBus nemen. Er rijden zelfs 2 FlixBus-nachtbussen per dag op lijn N61 tussen Wenen en Amsterdam: een vroege nachtbus met aankomst om 05:45, en een late nachtbus met aankomst om 10:25. Prijs: 39 euro, inclusief 2 koffers.

Voor een budgetreiziger met alleen handbagage en de premium-passagiers zal vliegen vaak de beste optie zijn, voor een budgetreiziger met bagage de FlixBus. In welke markt de nachttrein voorziet is mij niet duidelijk. En dat is volgens mij ook precies de reden waarom nachttreinen massaal worden opgeheven: ze hebben de afgelopen decennia totaal niet aan innovatie gedaan waardoor ze het nu afleggen tegen relatieve nieuwkomers als budget-airlines en lange-afstandsbussen. De meerwaarde die een nachttrein nog biedt is mij niet duidelijk.
Duidelijk meer comfort dan een nachtbus, je kunt als backpacker of budgetreiziger een couchette boeken of als je iets meer te besteden hebt een slaaprijtuig. Waarom lukt het de Oostenrijkers en de Tsjechen om de nachttreinen wel rendabel te krijgen? Het bespaart ook op een hotelovernachting, de Duitsers zijn gewoon heel slecht omgegaan met het concept nachttrein, iets wat de Oostenrijkers en Tsjechen tenminste wel snappen met nieuwe en of gerenoveerde rijtuigen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Meltrain »

Kan de NS de nachttreinen vanauit Nederland niet overnemen?
Als de ÖBB brood ziet in sommige verbindingen, zou dat voor NS toch niet veel anders moeten zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door reisthijs »

Voor NS zal dat wel anders zijn wegens gebrek aan materieel, personeel en ervaring met nachttreinen.

De verbindingen die ÖBB zegt te willen overnemen kunnen ze relatief eenvoudig aanbieden omdat het een uitbreiding is van de nachttrein die ze nu al rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Kan de NS de nachttreinen vanauit Nederland niet overnemen?
Als de ÖBB brood ziet in sommige verbindingen, zou dat voor NS toch niet veel anders moeten zijn?
ÖBB ziet in sommige treinen heil ja, niet in de hele zwik die DB nu van de hand doet. Plus dat NS inderdaad geen enkele ervaring meer heeft met het rijden van zulke treinen, geen mat heeft (en het CNL-materieel opgeknapt moet worden). Het lijkt me sterk dat er voor NS een positieve business case uit komt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Vinny »

De NS had ook geen enkele ervaring met de exploitatie van hogesnelheidstreinen en het buisnessmodel voor de exploitatie van die dingen kwam ook niet door mijn bierviltjestoetsberekening heen, en toch heeft ze dat ook niet weerhouden om het te proberen... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door isadora »

Niet alleen DB haalt de bezem door haar nachtprogramma:
http://www.theguardian.com/travel/2016/ ... per-trains
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Z2N »

Dat was helaas al wat langer bekend, maar daar was het echt al jaren zo dat de SNCF er geen enkele moeite mwer in stak, ondanks de nog steeds aardig volle treinen. Overigens blijven de verbindingen naar Briançon (Alpen), Rodez (Centraal Massief) en Toulouse/Latour de Carol (Pyreneeën) wel behouden, hiervoor gaat de SNCF nachtrijtuigen huren bij de Russische spoorwegen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef:hiervoor gaat de SNCF nachtrijtuigen huren bij de Russische spoorwegen.
Mogen ze dat wel met al die sancties tegen Rusland?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘DB schrapt alle nacht- en autotreinen’

Bericht door Suus »

ÖBB heeft in Duitsland treinpaden aangevraagd voor een nachttrein Basel - Frankfurt - Erfurt - Berlijn - Hamburg (vermoedelijk van/naar Zürich), München - Salzburg (vermoedelijk van/naar Italië, die lopen nu nog via Kufstein) en voor koerswagens Nürnberg - München - Innsbrück behorende bij de nachttrein Hamburg/Düsseldorf - Nürnberg - Passau - Wien.

Daarnaast zou er een nieuwe nachttrein Zürich - Wien - Praha komen, ter vervanging van de oude verbinding via Dresden. Die zou ook naar Berlin kunnen gaan, maar daarover zijn geen duidelijke details.

Bron: http://www.badische-zeitung.de/wirtscha ... 84837.html en internet-geruchten.

In ander nieuws: de nachttreinen in Frankrijk zijn nog steeds niet opgeheven, terwijl op 1 juli de meeste treinen geschrapt zouden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten