Pagina 1 van 1

Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: zo 13 dec 2015, 23:37
door Suus
Volgend jaar zal de aanbesteding plaatsvinden van drie treindiensten in Nordrhein-Westfalen. Het gaat om de lijnen:
RE8: Mönchengladbach - Köln - Koblenz
RB27: Mönchengladbach - Köln - Koblenz
RB33: Aachen - Heinsberg/Duisburg

De concessie zal in twee deelnetten worden aanbesteed:
Deelnet 1: RE8/RB33. Ingangsdatum voor de RE8 is december 2019, ingangsdatum voor de RB33 is december 2020. Einddatum is december 2034.
Deelnet 2: RB27. Ingangsdatum voor de RB27 is december 2019, einddatum is december 2026. De opdrachtgever mag vanaf december 2023 beslissen de concessie vroegtijdig te beëindigen, maar de concessie mag ook maximaal twee keer met een jaar verlengd worden tot december 2028.

Bijzonderheden concessie RE8/RB33:
Nieuwe treinen zijn verplicht. De RE8 zal met ingaan van de concessie via Urmitz gereden worden in plaats van via Ehrenbreitstein en ook niet meer via Köln/Bonn Flughafen rijden. De RE8 kan optioneel vanaf december 2025 naar Venlo verlengd worden, bij het beëindigen van de huidige concessie Maas-Rhein-Lippe. Dit is nog niet definitief besloten.

Bijzonderheden concessie RB27:
Gebruikte treinen zijn toegestaan, dubbeldekstreinen zijn niet mogelijk wegens hoogtebeperkingen bij Köln/Bonn Flughafen, wat aan de route wordt toegevoegd. Ook zal er voortaan via Ehrenbreitstein ipv Urmitz gereden worden. De besparingen op de treindienst waardoor slechts tot Köln of Rommerskirchen wordt gereden worden teruggedraaid, in de daluren en in het weekend wordt voortaan de gehele route Mönchengladbach - Köln - Koblenz gereden. De concessie voor de RB27 kan vroegtijdig worden opgezegd of de route kan worden ingekort door aanpassingen aan het S-Bahn-netwerk. Naar verwachting zal de noordtak Köln - Mönchengladbach in 2023 door de S6 vervangen worden, en de zuidtak Köln - Koblenz in 2028 door de S13.

Bron: Nahverkehr Rheinland

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 12:08
door Meltrain
Wel raar dat de RE8 en RB27 niet in hetzelfde pakket zitten: die twee lijnen rijden (in elk geval in NRW) praktisch hetzelfde traject. :?
Maar als ik de wijzigingen zie wordt de RB27 dus omgedoopt in RE8 en wordt de RE8 omgedoopt in RB27? :')

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: ma 14 dec 2015, 19:49
door Raymond
Ik neem aan dat de keuze voor RE 8 of RE 13 naar Venlo ook deels afhangt van de komst van de IC Eindhoven - Düsseldorf. Dan is het doortrekken van de RE 8 een mooie manier om grensoverschrijdend zowel rechtstreeks naar Düsseldorf als naar Keulen te kunnen.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: di 15 dec 2015, 01:47
door Suus
Meltrain schreef:Wel raar dat de RE8 en RB27 niet in hetzelfde pakket zitten: die twee lijnen rijden (in elk geval in NRW) praktisch hetzelfde traject. :?
Maar als ik de wijzigingen zie wordt de RB27 dus omgedoopt in RE8 en wordt de RE8 omgedoopt in RB27? :')
Dat de RE8 en de RB27 zijn gescheiden heeft vooral te maken met de uitbreidingsplannen voor de S-Bahn. Daarom zijn gebruikte treinstellen ook toegestaan op de RB27 en bij de RE8 niet.
Raymond schreef:Ik neem aan dat de keuze voor RE 8 of RE 13 naar Venlo ook deels afhangt van de komst van de IC Eindhoven - Düsseldorf. Dan is het doortrekken van de RE 8 een mooie manier om grensoverschrijdend zowel rechtstreeks naar Düsseldorf als naar Keulen te kunnen.
Er zijn ook nog plannen om de treinen die nu in Kaarster See eindigen via Viersen 1x/uur naar Venlo te laten rijden. Die hele reutel is samen met dubbelspoor tussen Viersen en Kaldenkirchen als een pakket naar de EU gestuurd voor subsidie. Zou dat doorgaan dan heb je zowel een trein naar Düsseldorf en een trein naar Köln in Venlo in ongeveer een halfuursdienst.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: wo 20 apr 2016, 22:59
door Suus
Men heeft de aanbesteding aangepast.

De RE8 en de RB27 zijn nu samen een pakket geworden, met afbesteloptie voor de RB27 wegens uitbreiding van de S-Bahn. Dit pakket gaat in december 2019 in voor 15 jaar.

De RB33 is nu een tweede pakket geworden. Deze lijn wordt nu blijkbaar in 2020 verlengd van Duisburg Hbf naar Essen Hbf. Dit pakket gaat in december 2020 in voor 14 jaar.

Vervoerders mogen nu hun aanbod indienen, de inschrijving sluit op 19 september 2016.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: di 06 dec 2016, 07:42
door Suus
En de winnaar is... DB Regio. Met nieuwe treinstellen type Coradia Continental, zowel driedelige als vijfdelige.
Vergabeentscheidung RE 8/RB 33
Der Nahverkehr Rheinland (NVR) als Federführer dieses europaweiten SPNV-Vergabeverfahrens wird die Betriebsleistungen der beiden Linien RE 8 und RB 33 auch in den kommenden Jahren von DB Regio durchführen lassen. Dies beschloss der Vergabeausschuss des Zweckverbandes NVR in seiner jüngsten Sitzung, ebenso wie die Gremien in VRR und SPNV-Nord.

Gegenstand dieser Vergabe sind SPNV-Leistungen im Zuständigkeitsbereich der SPNV-Aufgabenträger Zweckverband Nahverkehr Rheinland, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) und Zweckverband Schienenpersonennahverkehr Rheinland-Pfalz Nord (SPNV-Nord) für den RE 8 sowie im Zuständigkeitsbereich von NVR und VRR für die RB 33. Für die Strecke des RE 8 von Mönchengladbach über Köln und Bonn-Beuel nach Koblenz beträgt die Vertragslaufzeit 15 Jahre, vom 15. Dezember 2019 bis 10. Dezember 2034. Das ausgeschriebene Leistungsvolumen liegt bei rund 1,9 Millionen Zugkilometern pro Jahr. Für die Strecke der RB 33 von Aachen über Lindern (Flügelung) nach Heinsberg bzw. nach Mönchengladbach und weiter über Duisburg und Mülheim nach Essen beträgt die Vertragslaufzeit 14 Jahre, vom 13. Dezember 2020 bis 10. Dezember 2034. Das ausgeschriebene Leistungsvolumen liegt hier bei rund 2 Millionen Zugkilometern pro Jahr. Die DB Regio setzte sich in beiden Losen mit dem jeweils wirtschaftlichsten Angebot durch. In diesem sogenannten Offenen Verfahren gab es während der Angebotsphase einen intensiven Wettbewerb und eine rege Teilnahme auf Seiten der Eisenbahnverkehrsunternehmen und der Bahnindustrie, was auf einen funktionierenden Markt im SPNV schließen lässt. Auf beiden Strecken wird es zum Einsatz von Neufahrzeugen kommen. Vorgesehen sind drei- und fünfteilige elektrische Triebzüge des Typs Coradia Continental (BR 440) des Herstellers Alstom. Sie sind geeignet für Bahnsteighöhen zwischen 38 und 96 Zentimetern. Die eingesetzten Triebzüge erfüllen die neusten europäischen Normen, beispielsweise beim Brandschutz, der Barrierefreiheit und den Emissionswerten. In den mit breiten Gängen ausgestatteten Zügen wird es zwischen der ersten und letzten Tür keine Stufen im Zug geben. Die dreiteiligen Triebzüge verkehren mit 155 Sitzplätzen, die fünfteiligen Triebzüge werden mit 266 Sitzplätzen unterwegs sein.
Bron: https://www.nvr.de/aktuelles-presse/pre ... ews%5D=915

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: di 06 dec 2016, 08:30
door Meltrain
Maar over de RB 27 wordt in dat artikel met geen woord gerept. Die zat toch in één pakket met de RE 8? :?
Wel saai hoor: bij alle drie de in dat artikel genoemde aanbestedingen heeft de huidige vervoerder gewonnen. :P

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: di 06 dec 2016, 08:51
door Suus
De RB27 is in een aparte aanbesteding gestopt. De winnaar daarvan is nog niet bekend.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: di 06 dec 2016, 09:49
door Meltrain
Het is dus weer veranderd?! :?
Eerst zaten de RE8 en RB33 in hetzelfde pakket en de RB27 los, toen kwamen juist de RE8 en RB27 in hetzelfde pakket met de RB33 los (zie bericht van 20 april) en uiteindelijk is toch weer teruggegaan naar het oorspronkelijke plan.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 21:54
door Suus
DB Regio heeft voor de RE8 en RB33 26 treinstellen besteld bij Alstom. Onduidelijk is nog hoe de verdeling tussen driedelige en vijfdelige stellen wordt.

Re: Aanbesteding NRW RE8/RB27/RB33

Geplaatst: do 06 jul 2017, 20:59
door Meltrain
DB Regio retains re-routed RB27 contract
GERMANY: Following a European tender, the Rheinland, Rhein-Ruhr and Rheinland-Pfalz Nord transport authorities announced on June 30 that they had selected incumbent DB Regio NRW for the next contract to operate passenger service RB27 from Mönchengladbach to Köln and Koblenz.

The contract runs for seven years from December 2019 and covers the operation of around 2·4 million train-km/year using ET425 electric multiple-units which will be refurbished with new seat covers, power sockets, passenger information systems, CCTV and passenger counting equipment.

Bron:Railway Gazette


DB behoudt de RB27 en zal de dienst uitvoeren met (opgeknapte) stellen Baureihe 425.
De concessie loopt voor 7 jaar vanaf december 2019 (met maximaal twee keer een jaar verlenging), maar de aanbestedende overheden mogen vanaf december 2023 elk jaar het traject Mönchengladbach - Köln afbestellen.