Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Suus »

Sinds december 2007 rijdt Abellio Rail NRW de concessie Ruhr-Sieg, dit zijn de treindiensten RB 40 Essen - Hagen, RE 16 Hagen - Siegen/Iserlohn en RB 91 Hagen - Siegen/Iserlohn. Deze concessie loopt nog tot december 2019. De RB Essen - Hagen gaat daarna naar de nieuwe S-Bahn-concessie, voor de overige lijnen moet er een nieuwe concessie komen.

Nu heeft DB Fernverkehr eerder dit jaar een plan voorgesteld om vanaf 2019 een IC Frankfurt - Gießen - Siegen - Hagen - Dortmund/Münster te rijden in tweeuursdienst, maar DB wil deze intercity echter alleen rijden als de parallel lopende treindiensten aan DB Regio worden gegund. De aanbestedingsautoriteit Nahverkehr Westfalen-Lippe is nu van plan daarmee akkoord te gaan. Het zal inhouden dat de RE16 nog maar 1x/2 uur gaat rijden, en op het andere uur de intercity waarin tickets voor regionale treinen ook geldig zijn.

Abellio, dat altijd in de bovenste regionen van de kwaliteitsbarometer staat, zag deze situatie reeds in oktober aankomen en accepteert dit gedrag van DB niet, mocht in 2016 definitief besloten worden dat de onderhandse gunning doorgaat, dan gaan er zeker rechtszaken volgen. Abellio wil de concessie op een eerlijke manier verdedigen en niet kansloos verliezen. Wordt dus vervolgd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Suus »

Abellio mag ook de komende vijftien jaar blijven rijden.
Vergabeentscheidung Ruhr-Sieg-Netz
Der Nahverkehr Westfalen-Lippe und der Verkehrsverbund Rhein-Ruhr beabsichtigen dem Bestandsbetreiber des Ruhr-Sieg-Netzes den Zuschlag auch für den Folgevertrag zu erteilen. Damit wird die Abellio Rail NRW GmbH auch ab Dezember 2019 für weitere 15 Jahre die Linien RE 16 (Ruhr-Sieg-Express) und RB 91 (Ruhr-Sieg-Bahn) sowie die Linie RB 46 (Glückauf-Bahn) betreiben. Zum Einsatz werden im Wesentlichen die bekannten elektrisch betriebenen Fahrzeuge des Typs FLIRT kommen. Das Betriebskonzept sieht weiterhin einen Flügelzugbetrieb der Linien RE 16 und RB 91 vor, der ein umsteigefreies Reisen zwischen Siegen/Iserlohn und Essen über Hagen und Bochum ermöglicht. Zusätzliche Anpassungen des Fahrplans betreffen einzelne Leistungen in Tagesrandlagen, die das Bedienungskonzept abrunden.
https://www.nvr.de/aktuelles-presse/pre ... ews%5D=915
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Z2N »

Grote vraag dan natuurlijk: hoe zit het met de geplande Fernverkehrslijn?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Suus »

Dat is nog niet duidelijk. DB Fernverkehr probeert nog steeds subsidie los te krabbelen bij Nahverkehr Westfalen-Lippe, de VRR gelooft er niet zo in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door starx »

Ben ik trouwens heel flauw als ik zeg dat dit gewoon ordinaire chantage van DB is. In ieder geval heeft het niet gewerkt.

Als NS dit in Nederland zou doen om een concessie bij Arriva proberen weg te kapen, dan zou Anne Hettinga volgens mij moord en brand schreeuwen.
PHS

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Suus »

De echte geldkoe voor DB is het regionale verkeer, daarvoor krijgen ze subsidie van de deelstaten. Fernverkehr moeten ze zelf doen, de uitbreidingsstrategie is er dan ook op gebrand om subsidiëring van het Fernverkehr te krijgen, het liefste in een onderhandse concessie waarin ook het regionale treinverkeer op dezelfde lijn is inbegrepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Dennenboom »

Fernverkehr zit in Duitsland ook in het hoge BTW tarief. Voor regionaal vervoer (< 50 km) betaal je het lage tarief.
In Nederland valt alles onder het lage tarief. Voor zover ik weet zit op Internationaal treinvervoer weer geen BTW.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door mijack1985 »

Trouwens nooit geweten dat je als spoorvervoerder in Duitsland kan wisselen van stroomleverancier. Zie Dit persbericht.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Bericht door Suus »

Dennenboom schreef:Fernverkehr zit in Duitsland ook in het hoge BTW tarief. Voor regionaal vervoer (< 50 km) betaal je het lage tarief.
In Nederland valt alles onder het lage tarief. Voor zover ik weet zit op Internationaal treinvervoer weer geen BTW.
Voor internationale treinkaartjes betaal je alleen BTW over het Nederlandse traject. NS International vermeldt dat bedrag in de bestellingsbevestiging, hoewel voor de verkoop van treinkaartjes er geen plicht is om de 6% BTW te vermelden op een aanschafbewijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten