Pagina 1 van 1

Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: di 15 dec 2015, 21:21
door Suus
Sinds december 2007 rijdt Abellio Rail NRW de concessie Ruhr-Sieg, dit zijn de treindiensten RB 40 Essen - Hagen, RE 16 Hagen - Siegen/Iserlohn en RB 91 Hagen - Siegen/Iserlohn. Deze concessie loopt nog tot december 2019. De RB Essen - Hagen gaat daarna naar de nieuwe S-Bahn-concessie, voor de overige lijnen moet er een nieuwe concessie komen.

Nu heeft DB Fernverkehr eerder dit jaar een plan voorgesteld om vanaf 2019 een IC Frankfurt - Gießen - Siegen - Hagen - Dortmund/Münster te rijden in tweeuursdienst, maar DB wil deze intercity echter alleen rijden als de parallel lopende treindiensten aan DB Regio worden gegund. De aanbestedingsautoriteit Nahverkehr Westfalen-Lippe is nu van plan daarmee akkoord te gaan. Het zal inhouden dat de RE16 nog maar 1x/2 uur gaat rijden, en op het andere uur de intercity waarin tickets voor regionale treinen ook geldig zijn.

Abellio, dat altijd in de bovenste regionen van de kwaliteitsbarometer staat, zag deze situatie reeds in oktober aankomen en accepteert dit gedrag van DB niet, mocht in 2016 definitief besloten worden dat de onderhandse gunning doorgaat, dan gaan er zeker rechtszaken volgen. Abellio wil de concessie op een eerlijke manier verdedigen en niet kansloos verliezen. Wordt dus vervolgd.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: di 06 dec 2016, 07:44
door Suus
Abellio mag ook de komende vijftien jaar blijven rijden.
Vergabeentscheidung Ruhr-Sieg-Netz
Der Nahverkehr Westfalen-Lippe und der Verkehrsverbund Rhein-Ruhr beabsichtigen dem Bestandsbetreiber des Ruhr-Sieg-Netzes den Zuschlag auch für den Folgevertrag zu erteilen. Damit wird die Abellio Rail NRW GmbH auch ab Dezember 2019 für weitere 15 Jahre die Linien RE 16 (Ruhr-Sieg-Express) und RB 91 (Ruhr-Sieg-Bahn) sowie die Linie RB 46 (Glückauf-Bahn) betreiben. Zum Einsatz werden im Wesentlichen die bekannten elektrisch betriebenen Fahrzeuge des Typs FLIRT kommen. Das Betriebskonzept sieht weiterhin einen Flügelzugbetrieb der Linien RE 16 und RB 91 vor, der ein umsteigefreies Reisen zwischen Siegen/Iserlohn und Essen über Hagen und Bochum ermöglicht. Zusätzliche Anpassungen des Fahrplans betreffen einzelne Leistungen in Tagesrandlagen, die das Bedienungskonzept abrunden.
https://www.nvr.de/aktuelles-presse/pre ... ews%5D=915

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: di 06 dec 2016, 12:51
door Z2N
Grote vraag dan natuurlijk: hoe zit het met de geplande Fernverkehrslijn?

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: di 06 dec 2016, 12:54
door Suus
Dat is nog niet duidelijk. DB Fernverkehr probeert nog steeds subsidie los te krabbelen bij Nahverkehr Westfalen-Lippe, de VRR gelooft er niet zo in.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: di 06 dec 2016, 22:24
door starx
Ben ik trouwens heel flauw als ik zeg dat dit gewoon ordinaire chantage van DB is. In ieder geval heeft het niet gewerkt.

Als NS dit in Nederland zou doen om een concessie bij Arriva proberen weg te kapen, dan zou Anne Hettinga volgens mij moord en brand schreeuwen.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: do 08 dec 2016, 09:16
door PHS
-

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: do 08 dec 2016, 09:35
door Suus
De echte geldkoe voor DB is het regionale verkeer, daarvoor krijgen ze subsidie van de deelstaten. Fernverkehr moeten ze zelf doen, de uitbreidingsstrategie is er dan ook op gebrand om subsidiëring van het Fernverkehr te krijgen, het liefste in een onderhandse concessie waarin ook het regionale treinverkeer op dezelfde lijn is inbegrepen.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: do 08 dec 2016, 11:30
door Dennenboom
Fernverkehr zit in Duitsland ook in het hoge BTW tarief. Voor regionaal vervoer (< 50 km) betaal je het lage tarief.
In Nederland valt alles onder het lage tarief. Voor zover ik weet zit op Internationaal treinvervoer weer geen BTW.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: do 08 dec 2016, 11:52
door mijack1985
Trouwens nooit geweten dat je als spoorvervoerder in Duitsland kan wisselen van stroomleverancier. Zie Dit persbericht.

Re: Concessie Ruhr-Sieg (nu Abellio) onderhands aan DB?

Geplaatst: do 08 dec 2016, 15:23
door Suus
Dennenboom schreef:Fernverkehr zit in Duitsland ook in het hoge BTW tarief. Voor regionaal vervoer (< 50 km) betaal je het lage tarief.
In Nederland valt alles onder het lage tarief. Voor zover ik weet zit op Internationaal treinvervoer weer geen BTW.
Voor internationale treinkaartjes betaal je alleen BTW over het Nederlandse traject. NS International vermeldt dat bedrag in de bestellingsbevestiging, hoewel voor de verkoop van treinkaartjes er geen plicht is om de 6% BTW te vermelden op een aanschafbewijs.