The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Geert » Za 16 Jan 2016, 18:43

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators
It’s British lore: on escalators, you stand on the right and walk on the left. So why did the London Underground ask grumpy commuters to stand on both sides? And could it help avert a looming congestion crisis?

Uit The Guardian: http://www.theguardian.com/uk-news/2016 ... escalators

Korte samenvatting: Transport for London (TfL), de ov-autoriteit van Londen, experimenteerde drie weken lang op station Holborn om reizigers zowel links als rechts op de roltrap stil te laten staan. In Londen is het gebruiker dat je rechts stilstaat en links loopt. Bij lange roltrappen staan de meeste reizigers echter stil, waardoor er in de linkerrij veel ruimte ongebruikt wordt en de totale capaciteit van de roltrap flink afneemt. Bij de proef in Holborn bleken er 28% meer reizigers met de roltrap vervoerd te kunnen worden wanneer er zowel links als rechts stil gestaan wordt.

Leuk artikel, het beschrijft het experiment en de resultaten zelf, maar ook hoe lastig het is om een vastgeroeste gewoonte te veranderen bij de Londense forensen.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Raymond » Zo 17 Jan 2016, 13:42

Hoe vertaalt zich dat naar de Nederlandse situatie? NS is immers een paar jaar geleden juist begonnen om mensen aan te leren om rechts te staan en links te lopen in plaats van standaard stil te gaan staan. Of zat daar een andere gedachte achter dan het bevorderen van de doorstroming?

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor marvinkok » Zo 17 Jan 2016, 13:45

Dit artikel doelt voornamelijk op lange roltrappen, die lijken me inderdaad wel voor te komen om onder de grond te komen. De meeste roltrappen op Nederlandse stations zijn niet zo heel lang waardoor het effect van links staan, rechts gaan juist wel nut heeft.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Suus » Zo 17 Jan 2016, 14:07

Het lijkt mij wel interessant om te onderzoeken bij welke lengte het omslagpunt zit en of het effect ook optreedt bij geschakelde roltrappen.

Met geschakelde roltrappen bedoel ik dat een overgrote meerderheid twee roltrappen achter elkaar omhoog moet nemen, bijvoorbeeld op station Rotterdam Blaak vanaf de perrons voor de treinen op -2 via de poortjes op -1 naar de straat op niveau 0.
Rame à l'approche

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor verfmeer » Zo 17 Jan 2016, 21:26

marvinkok schreef:Dit artikel doelt voornamelijk op lange roltrappen, die lijken me inderdaad wel voor te komen om onder de grond te komen. De meeste roltrappen op Nederlandse stations zijn niet zo heel lang waardoor het effect van links staan, rechts gaan juist wel nut heeft.


Naast de Nederlandse roltrappen zit vaak nog een bredere gewone trap, die in Londense metrostations ontbreekt. Als het druk is kan je in Nederland de trap nemen, wat vaak zo'n 80 tot 90% ook inderdaad doet. Stel dat links staan, rechts gaan de capaciteit van een roltrap met zo'n 25% vermindert. In Nederland is de roltrap verantwoordelijk voor 10% tot 20% van de capaciteit, dus is het capaciteitsverlies maar 2,5% tot 5%. In Londen is dat wel de volle 25%. In Nederland is zo'n links staan, rechts gaan beleid dan vooral een service naar de gehaaste reiziger, omdat het qua capaciteit toch bijna geen gevolgen heeft. In Londen worden iedere dag stationsingangen afgesloten omdat het te druk is op de perrons, en dan is dat capaciteitsverlies niet te verantwoorden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Daniel » Zo 17 Jan 2016, 21:54

verfmeer schreef:Naast de Nederlandse roltrappen zit vaak nog een bredere gewone trap, die in Londense metrostations ontbreekt. Als het druk is kan je in Nederland de trap nemen, wat vaak zo'n 80 tot 90% ook inderdaad doet.

Nouja, dit gebeurt nog vaak zat anders...
Afbeelding

'tis inderdaad ook weer niet zo erg dat je stationsingangen moet gaan afsluiten wegens de grote drukte op de perrons zoals jij beschrijft, maar voor de capaciteit helpt het toch wel degelijk. Dat uiteraard vooral doordat de meeste stations relatief korte roltrappen hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor JWM » Zo 17 Jan 2016, 22:08

De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Suus » Zo 17 Jan 2016, 22:10

JWM schreef:De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.

Sommige roltrappen op metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam zijn ook behoorlijk lang, zeker die bij de achteruitgang :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor JWM » Zo 17 Jan 2016, 22:12

De Noord/Zuidlijn gaat ze in iedergeval ruimschoots verslaan :)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Geert » Zo 17 Jan 2016, 22:25

Bee schreef:
JWM schreef:De langste roltrappen in het Nederlandse OV zijn denk ik op station Bijlmer? Al zijn Kraaiennest en Ganzenhoef ook behoorlijk lang.

Sommige roltrappen op metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam zijn ook behoorlijk lang, zeker die bij de achteruitgang :)

Blijdorp heeft ook lange roltrappen, maar die zijn opgesplitst in meerder delen (en verder is dat niet zo'n druk station, Wilhelminaplein is een stuk drukker).

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor KM46 » Zo 17 Jan 2016, 22:27

@Geert: Je bent me net voor :wink: . Ik was het ook aan het typen toen je het plaatste.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Suus » Zo 17 Jan 2016, 22:28

Dat soort gesplitste roltrappen komen wel op meer plekken voor, zeker als die kort achter elkaar volgen ben ik wel benieuwd wat het effect is op lopers. Een roltrap die 10 meter omhoog gaat is misschien nog te doen om ophoog te lopen, maar wat er nog een roltrap van nog eens 10 meter omhoog er direct achteraan volgt, dan vallen er een hoop lopers af vermoed ik. Ik noemde eerder al Blaak als voorbeeld, maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere voorbeelden te vinden :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor JWM » Ma 18 Jan 2016, 12:21

Ik heb het idee dat in Nederland het zowel links als rechts staan allang wordt toegepast...

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor baladid » Ma 18 Jan 2016, 13:31

Ik sta wel eens uit onplettendheid en links, en zoweil in Nederland als ook in Duitsland heb ik dan bijna altijd iemand achter me die langs wil. Al blijft de Nederlander stil achter je staan, de Duitser zegt vaak wat of kruipt met z'n neus in m'n schouderblad...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor IC140 » Ma 18 Jan 2016, 20:57

Dat het in Londen een 'probleem' is komt vooral door de Britse hoffelijkheid (die in Nederland totaal ontbreekt). Ik heb in Londen regelmatig een rij voor de rechterkant van de roltrap zien staan, terwijl de linkerkant vrijwel niet werd gebruikt. Nederlanders zouden dan gewoon links gaan staan.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor avl » Di 19 Jan 2016, 00:20

De dieper gelegen stations van de Amsterdamse NZ-lijn krijgen ook lange roltrappen; zoals hier Vijzelgracht.

De Maastunnel heeft roltrappen van 43 meter; die bij de Vijzelgracht worden 47 meter en zijn dan volgens dit bericht de langste van Nederland.

Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Ardan » Di 19 Jan 2016, 02:24

avl schreef:Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.

Er zal sowieso een verschil zijn in roltrappen richting perron en roltrappen richting uitgang. Bij het begin van de roltrap richting perron kunnen er schermen geplaatst worden waarop staat hoe lang het nog duurt voor de volgende trein komt. Ik meen dat zulke schermen in Rotterdam een minuut vooruit lopen. Komt de volgende metro over één minuut, dan gaan mensen zich haasten en ze denderen als een malle de trap af om hem nog te kunnen halen. Maar een metro die binnen een minuut vertrekt ga je niet meer halen, ook al ga je nog rennen en vliegen, iets dat mensen toch nog gaan proberen. Die metro's worden volgens mij vanaf één minuut voor vertrektijd niet eens meer weergegeven om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Worden alleen de metro's weergegeven die over meer dan een minuut vertrekken, dan zullen mensen eerder geneigd zijn rustig aan te doen en te gaan staan op de roltrap.
Op roltrappen richting uitgang zullen mensen sowieso niet snel gaan rennen lijkt me.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Suus » Di 19 Jan 2016, 07:27

Als je op een ondergronds metrostation bent onder een treinstation kan er best een reden zijn dat op je de roltrap naar boven gaat lopen ipv staan :)
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor huibf » Di 19 Jan 2016, 07:46

IC140 schreef:Dat het in Londen een 'probleem' is komt vooral door de Britse hoffelijkheid (die in Nederland totaal ontbreekt). Ik heb in Londen regelmatig een rij voor de rechterkant van de roltrap zien staan, terwijl de linkerkant vrijwel niet werd gebruikt. Nederlanders zouden dan gewoon links gaan staan.


De vraag is of dat dan hoffelijkheid is, of gewoon dom en de dus capaciteitsverlies...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor reisthijs » Di 19 Jan 2016, 09:37

Het Britse gedrag is hoffelijkheid, het Nederlandse gedrag is gewoon dom.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Bram » Di 19 Jan 2016, 13:24

De ingeburgerde regel in London is er volgens mij vooral om leisure te schijden van commuter/business, maar ik kan me voorstellen dat dit er in de spits minder toe doet.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor huibf » Di 19 Jan 2016, 17:13

reisthijs schreef:Het Britse gedrag is hoffelijkheid, het Nederlandse gedrag is gewoon dom.


Das jouw mening. Maar de Britse hoffelijkheid kan ook dom zijn in de vorm van efficency.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor reisthijs » Di 19 Jan 2016, 17:38

Dat het misschien niet in alle gevallen het efficiëntst blijkt te zijn wil niet zeggen dat het dom gedrag is.

Als je rechts staat omdat je er rekening mee houdt dat er ook wel mensen zijn die willen lopen, dan denk je in elk geval na bij wat je doet. Iets wat veel Nederlandse forensen niet lijken te doen, die doen maar wat en dat noem ik dus dom.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor Geert » Di 19 Jan 2016, 22:53

... en toevallig blijkt dat nog efficiënt ook.

avl schreef:Ik ben benieuwd of er nog verschil is tussen roltrappen in opgaande en in neergaande richting.

Wat in ieder geval in neergaande richting scheelt is dat je daar vaak minder grote pieken aan reizigers hebt. De drukte voor de roltrap omhoog wordt gedicteerd door aankomende metro's waarvan de reizigers allemaal tegelijk uitstappen. Richting perron gaat dat wat geleidelijker. (Alhoewel ik eigenlijk denk dat voor drukke stations in de Londonse spits het verschil niet zo groot zal zijn.)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: The tube at a standstill: why TfL stopped people walking up the escalators

Berichtdoor reisthijs » Wo 20 Jan 2016, 08:21

Geert schreef:... en toevallig blijkt dat nog efficiënt ook.
Dat blijkt nog helemaal niet. Er is alleen een proef gedaan met lange roltrappen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten