NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.
Waarom eigenlijk niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Geert »

webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.
Mwah, ook een keer Basel - Utrecht gedaan met een overstap in Koln (rechtstreekse ICE ging op een ongunstig tijdstip) en ik vond het eerlijk gezegd wel prettig om halverwege even de benen te strekken.

Hoeveel doorgaande reizigers zouden die verbinding eigenlijk gebruiken? Sowieso is mijn ervaring met de ICE Nederland-Frankfurt dat die in Koln voor een groot deel leegstroomt. Zo'n ICE is natuurlijk wel mooi en prestigieus en zo, maar voor de snelheid maakt het weinig uit als je 'm door IC-materieel vervangt...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Z2N »

Ik kom met enige regelmaat (vrijwel iedere zondag) in mijn 8825 (die in Utrecht aansluit op de 105 naar Basel) eizigers tegen die specifiek die trein moeten hebben, niet per sé allemaal naar Basel, maar juist ook naar plaatsen als Mannheim, Karlsruhe en Offenburg (Straatsburg). Persoonlijk ben ik zelf ook verwend gebruiker van de directe trein naar Basel, ik kom toch minstens twee weken per jaar in de Alpen, en ik neem dan altijd treinslag 105/104.

Maar al zou je de treindienst vervangen door goedkoper materieel, dan kan je nog steeds op enkele momenten de goedkopere treinen vervangen voor duurdere ICE 3-stellen voor de doorgaande treinen. Ik denk persoonlijk dat de eventuele extra kost goed opweegt tegen de winst van een directe trein voor veel (langeafstand-)reizigers. Zeker op lange afstanden willen reizigers vaak namelijk niet overstappen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Suus »

webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.
Er gaan geruchten dat de SBB al een paar jaar weer een EuroCity naar Amsterdam wil, omdat ze Nederland een interessante bestemming vinden dan Hamburg :)

Je kan vrij eenvoudig besluiten om het dagelijkse EuroCity-treinpaar Hamburg - Zurich in Köln te verbinden aan een trein van/naar Amsterdam. Die staan nu al naast elkaar aan het perron in Köln. Wellicht komen er dan ook weer Zwitserse rijtuigen in Nederland.

Richting Zwitserland:
Afbeelding
Richting Nederland:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.
Waarom eigenlijk niet?
Een eis is dat treinen die op de Neubaustrecke rijden inductieremmen hebben. De nieuwe ICE 4 krijgt deze remmen niet. Er is een nog niet afgenomen optie waarbij de treinen het wel kunnen krijgen, maar dan is een ander nadeel weer dat de ICE 4 "slechts" 250 km/uur kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk wel een gevalletje jammer. Het hele idee van de nieuwe IC treinen was toch dat het multi-inzetbaar materieel zou worden. Niet dus... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Ronald »

Zou de komst van de Abellio-sprinter Arnhem-Düsseldorf iets met het vraagstuk van een betere IC-verbinding te maken hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Suus »

De RE19 die ergens in dienstregeling 2017 gaat rijden zal wel de drukte in de ICE op het grenstraject wat laten dalen, maar de reistijd zal met de vele stops toch wel een stuk langer zijn.

De ICE3 is een hele fijne trein, maar voor Amsterdam - Keulen een beetje overdreven, en het aantal doorgaande reizigers uit Nederland over Keulen zal dusdanig beperkt zijn dan een andere oplossing financieel interessanter is. Met de ICE's kan je dan diensten rijden waarvoor de treinen wel toegepast zijn, zoals Brussel - Frankfurt, dat gaat bijna volledig over trajecten van 200 km/uur of meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door baladid »

Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.

Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Moshi »

baladid schreef:Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.

Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
Prachtige verbindingen, maar een heel beroerd alternatief voor de huidige trein. Binnenlandse IC's zouden dan nog sneller zijn voor de belangrijkste verbindingen (Amsterdam-Dusseldorf/Keulen) Het aantal reizigers Rotterdam-Luik is zo beperkt dat dat geen enorme omweg rechtvaardigt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door reisthijs »

Amsterdam-Keulen kan inderdaad prima met een IC. Amsterdam-Luik trouwens ook, als je de IC naar Maastricht door laat rijden. Beiden net zo snel als met een ICE.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Bram »

Mag er gezegd worden dat een snelle, directe verbinding vanuit Nederland naar Frankfurt, Deutschland Hbf, toch wel heel fijn is voor de toevallige langeafstandsreiziger?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door reisthijs »

Dat is al gezegd. Maar voor die toevallige reizigers hoef je dus niet zo veel treinen te laten rijden.
En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door reisthijs »

http://www.ovmagazine.nl/2016/02/gewone ... -ice-1559/

Een nieuw bericht, met een iets genuanceerder verhaal: de ICE blijft waarschijnlijk bestaan, ook als er een IC gaat rijden.

Dan zie ik twee mogelijkheden:
- ICE blijft dezelfde ritten rijden als nu, IC gaat de gaten opvullen om een uurdienst tot Keulen te maken.
- IC rijdt een uurdienst, ICE rijdt een paar ritten per dag naar verdere bestemmingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Z2N »

Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Moshi »

Z2N schreef:Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).
Dat lijkt mij ook de beste optie. Maar in het nieuwsbericht staat dat het 'het reeds bestaande aanbod' van ICE's gehandhaafd wordt, niet dat er een ICE blijft rijden. Dat kan eigenlijk alleen betekenen dat de ICE's blijven rijden zoals nu.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Jef400 »

Omdat? LIjkt mij een aanname bij een compleet herzien netwerk...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Zugführer »

Het eerste nieuwsbericht zei ook iets anders (namelijk dat de ICE helemaal vervangen zou worden), dus ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Het lijkt mij ook waarschijnlijker dat er dagelijks wat minder ICE's gaan rijden - die kun je dan inzetten op de langere trajecten waar ze beter tot hun recht komen.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Bram »

reisthijs schreef:En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
De ICE-verbinding naar veel steden voorbij Frankfurt is concurrerend met het vliegtuig. Ik denk niet dat we de bestaande verbinding moeten vertragen, ofschoon de frequentie naar vraag bijgesteld kan worden. De genuanceerde uitleg ligt me dan ook goed in de oren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door starx »

Ik denk dat de huidige ICE-verbinding verre van optimaal is. Waarschijnlijk is de voor de inzet van hogesnelheidstreinen gekozen vanwege de verwachting dat er ooit een HSL-Oost zou komen. Die kans lijkt nu minimaal, dus is het geen slecht idee om voor Amsterdam - Arnhem - Duitsland geschikter (goedkoper) materieel in te zetten.

Een normale IC kun je net als de IC-Berlijn integreren met een binnenlandse IC. De 5e en 6e trein tussen Arnhem en Utrecht lijken daar uitermate geschikt voor. Dat komt de bezetting op het Nederlandse deel ten goede en het scheelt kostbare capaciteit. Verder wordt de verbinding Keulen-Arnhem nauwelijks trager.

Kortom, het plan lijkt mij een uitstekend idee. Voor de langeafstandreiziger kan er altijd nog 1 of 2 keer per dag een ICE rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Suus »

Een tussenoplossing waarbij de meeste treinen gewoon uit IC-rijtuigen + multicourante locomotief bestaan en alleen tussen Amsterdam en Köln Hbf rijden (met eventueel in Düsseldorf een overstap op een ICE naar Frankfurt) met daarbij 's ochtends een ICE naar Zwitserland en een trein naar München via Frankfurt Hbf zou volgens mij goed aan de verwachtingen voldoen. De ICE's uit München en Zwitserland komen dan 's avonds weer aan in Amsterdam. Eventueel zou je er dan nog 's ochtends een "korte rit" uit Frankfurt naar Amsterdam en 's avonds vanuit Amsterdam nog een "korte rit" naar Frankfurt kunnen rijden, zodat zakenreizigers een werkdag in Frankfurt of een werkdag in Amsterdam kunnen zijn zonder te moeten overstappen. Ook de dagelijkse verbinding naar Zwitserland blijft zo behouden en de nieuwe verbinding naar München is een alternatief voor de nachttreinverbinding die wegvalt.

Het aantal benodigde treinstellen van/naar Nederland daalt daardoor, waardoor je meer treinstellen kan inzetten voor de verbinding van Duitsland naar Brussel (en Londen), waar de treinstellen gewoon veel beter tot hun recht komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door henrivanderweijden »

Zijn er dan los die EN 200 km/u kunnen rijden EN geschikt zijn voor NL? Die 200 km/u is namelijk de maximum snelheid tussen Duisburg en Keulen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Z2N »

Goedemorgen wat een topickick! :')

Op dit ogenblik niet, maar dat is een kwestie van toelating krijgen zodra er besteld is. Het is in ieder geval mogelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Nitein-Repart »

Ik weet niet of 200 km/h per uur veel nut heeft tussen Duisburg en Köln, de afstanden zijn vrij kort te noemen en mij lijken stops in Düsseldorf Flughagen en Köln Messe/Deutz nuttiger. Misschien is de IC-Dosto tussen Köln en Amsterdam een mogelijkheid, de reistijd tussen Köln en Amsterdam is nog niet dermate groot dat er echt zeer comfortabel materieel moet rijden.

Mij lijkt 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln met stops in Düsseldorf Flughagen en Köln Messe/Deutz aangevuld met enkele ICE's Amsterdam-Frankfurt-Basel/München het beste alternatief voor de huidige ICE-verbinding.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Bericht door Z2N »

De bedoeling is dat de baanvaksnelheid tussen Oberhausen en Emmerich verhoogt wordt naar 200 km/h met de nu in aanleg zijnde driesporigheid. Dan heeft het meer nut om 200 km/h-toelating te hebben, de reistijdwinst tegenover 160 km/h gaat dan naar de 15-20 minuten.

Trouwens, de bedoeling van dit hele hersenspinsel was dat de frequentie tussen Amsterdam en Keulen verhoogt wordt naar een uursdienst. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten