NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Meltrain » Vr 29 Jan 2016, 22:25

Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.

Waarom eigenlijk niet?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Geert » Vr 29 Jan 2016, 23:16

webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.

Mwah, ook een keer Basel - Utrecht gedaan met een overstap in Koln (rechtstreekse ICE ging op een ongunstig tijdstip) en ik vond het eerlijk gezegd wel prettig om halverwege even de benen te strekken.

Hoeveel doorgaande reizigers zouden die verbinding eigenlijk gebruiken? Sowieso is mijn ervaring met de ICE Nederland-Frankfurt dat die in Koln voor een groot deel leegstroomt. Zo'n ICE is natuurlijk wel mooi en prestigieus en zo, maar voor de snelheid maakt het weinig uit als je 'm door IC-materieel vervangt...

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Z2N » Za 30 Jan 2016, 02:49

Ik kom met enige regelmaat (vrijwel iedere zondag) in mijn 8825 (die in Utrecht aansluit op de 105 naar Basel) eizigers tegen die specifiek die trein moeten hebben, niet per sé allemaal naar Basel, maar juist ook naar plaatsen als Mannheim, Karlsruhe en Offenburg (Straatsburg). Persoonlijk ben ik zelf ook verwend gebruiker van de directe trein naar Basel, ik kom toch minstens twee weken per jaar in de Alpen, en ik neem dan altijd treinslag 105/104.

Maar al zou je de treindienst vervangen door goedkoper materieel, dan kan je nog steeds op enkele momenten de goedkopere treinen vervangen voor duurdere ICE 3-stellen voor de doorgaande treinen. Ik denk persoonlijk dat de eventuele extra kost goed opweegt tegen de winst van een directe trein voor veel (langeafstand-)reizigers. Zeker op lange afstanden willen reizigers vaak namelijk niet overstappen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Suus » Za 30 Jan 2016, 02:51

webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.

Er gaan geruchten dat de SBB al een paar jaar weer een EuroCity naar Amsterdam wil, omdat ze Nederland een interessante bestemming vinden dan Hamburg :)

Je kan vrij eenvoudig besluiten om het dagelijkse EuroCity-treinpaar Hamburg - Zurich in Köln te verbinden aan een trein van/naar Amsterdam. Die staan nu al naast elkaar aan het perron in Köln. Wellicht komen er dan ook weer Zwitserse rijtuigen in Nederland.

Richting Zwitserland:
Afbeelding
Richting Nederland:
Afbeelding
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Suus » Za 30 Jan 2016, 23:02

Meltrain schreef:
Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.

Waarom eigenlijk niet?

Een eis is dat treinen die op de Neubaustrecke rijden inductieremmen hebben. De nieuwe ICE 4 krijgt deze remmen niet. Er is een nog niet afgenomen optie waarbij de treinen het wel kunnen krijgen, maar dan is een ander nadeel weer dat de ICE 4 "slechts" 250 km/uur kan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Vinny » Zo 31 Jan 2016, 09:53

Dat is natuurlijk wel een gevalletje jammer. Het hele idee van de nieuwe IC treinen was toch dat het multi-inzetbaar materieel zou worden. Niet dus... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Ronald » Zo 31 Jan 2016, 13:38

Zou de komst van de Abellio-sprinter Arnhem-Düsseldorf iets met het vraagstuk van een betere IC-verbinding te maken hebben?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Suus » Zo 31 Jan 2016, 14:03

De RE19 die ergens in dienstregeling 2017 gaat rijden zal wel de drukte in de ICE op het grenstraject wat laten dalen, maar de reistijd zal met de vele stops toch wel een stuk langer zijn.

De ICE3 is een hele fijne trein, maar voor Amsterdam - Keulen een beetje overdreven, en het aantal doorgaande reizigers uit Nederland over Keulen zal dusdanig beperkt zijn dan een andere oplossing financieel interessanter is. Met de ICE's kan je dan diensten rijden waarvoor de treinen wel toegepast zijn, zoals Brussel - Frankfurt, dat gaat bijna volledig over trajecten van 200 km/uur of meer.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor baladid » Zo 31 Jan 2016, 15:47

Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.

Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Moshi » Zo 31 Jan 2016, 16:15

baladid schreef:Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.

Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.


Prachtige verbindingen, maar een heel beroerd alternatief voor de huidige trein. Binnenlandse IC's zouden dan nog sneller zijn voor de belangrijkste verbindingen (Amsterdam-Dusseldorf/Keulen) Het aantal reizigers Rotterdam-Luik is zo beperkt dat dat geen enorme omweg rechtvaardigt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor reisthijs » Zo 31 Jan 2016, 16:57

Amsterdam-Keulen kan inderdaad prima met een IC. Amsterdam-Luik trouwens ook, als je de IC naar Maastricht door laat rijden. Beiden net zo snel als met een ICE.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Bram » Ma 08 Feb 2016, 04:07

Mag er gezegd worden dat een snelle, directe verbinding vanuit Nederland naar Frankfurt, Deutschland Hbf, toch wel heel fijn is voor de toevallige langeafstandsreiziger?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor reisthijs » Ma 08 Feb 2016, 09:56

Dat is al gezegd. Maar voor die toevallige reizigers hoef je dus niet zo veel treinen te laten rijden.
En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor reisthijs » Di 09 Feb 2016, 17:11

http://www.ovmagazine.nl/2016/02/gewone ... -ice-1559/

Een nieuw bericht, met een iets genuanceerder verhaal: de ICE blijft waarschijnlijk bestaan, ook als er een IC gaat rijden.

Dan zie ik twee mogelijkheden:
- ICE blijft dezelfde ritten rijden als nu, IC gaat de gaten opvullen om een uurdienst tot Keulen te maken.
- IC rijdt een uurdienst, ICE rijdt een paar ritten per dag naar verdere bestemmingen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Feb 2016, 18:13

Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Moshi » Wo 10 Feb 2016, 19:39

Z2N schreef:Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).


Dat lijkt mij ook de beste optie. Maar in het nieuwsbericht staat dat het 'het reeds bestaande aanbod' van ICE's gehandhaafd wordt, niet dat er een ICE blijft rijden. Dat kan eigenlijk alleen betekenen dat de ICE's blijven rijden zoals nu.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 10 Feb 2016, 21:51

Omdat? LIjkt mij een aanname bij een compleet herzien netwerk...
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Zugführer » Wo 10 Feb 2016, 22:33

Het eerste nieuwsbericht zei ook iets anders (namelijk dat de ICE helemaal vervangen zou worden), dus ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Het lijkt mij ook waarschijnlijker dat er dagelijks wat minder ICE's gaan rijden - die kun je dan inzetten op de langere trajecten waar ze beter tot hun recht komen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Bram » Do 11 Feb 2016, 14:26

reisthijs schreef:En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.

De ICE-verbinding naar veel steden voorbij Frankfurt is concurrerend met het vliegtuig. Ik denk niet dat we de bestaande verbinding moeten vertragen, ofschoon de frequentie naar vraag bijgesteld kan worden. De genuanceerde uitleg ligt me dan ook goed in de oren.

starx
Berichten: 432
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor starx » Do 11 Feb 2016, 15:12

Ik denk dat de huidige ICE-verbinding verre van optimaal is. Waarschijnlijk is de voor de inzet van hogesnelheidstreinen gekozen vanwege de verwachting dat er ooit een HSL-Oost zou komen. Die kans lijkt nu minimaal, dus is het geen slecht idee om voor Amsterdam - Arnhem - Duitsland geschikter (goedkoper) materieel in te zetten.

Een normale IC kun je net als de IC-Berlijn integreren met een binnenlandse IC. De 5e en 6e trein tussen Arnhem en Utrecht lijken daar uitermate geschikt voor. Dat komt de bezetting op het Nederlandse deel ten goede en het scheelt kostbare capaciteit. Verder wordt de verbinding Keulen-Arnhem nauwelijks trager.

Kortom, het plan lijkt mij een uitstekend idee. Voor de langeafstandreiziger kan er altijd nog 1 of 2 keer per dag een ICE rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt

Berichtdoor Suus » Do 11 Feb 2016, 16:36

Een tussenoplossing waarbij de meeste treinen gewoon uit IC-rijtuigen + multicourante locomotief bestaan en alleen tussen Amsterdam en Köln Hbf rijden (met eventueel in Düsseldorf een overstap op een ICE naar Frankfurt) met daarbij 's ochtends een ICE naar Zwitserland en een trein naar München via Frankfurt Hbf zou volgens mij goed aan de verwachtingen voldoen. De ICE's uit München en Zwitserland komen dan 's avonds weer aan in Amsterdam. Eventueel zou je er dan nog 's ochtends een "korte rit" uit Frankfurt naar Amsterdam en 's avonds vanuit Amsterdam nog een "korte rit" naar Frankfurt kunnen rijden, zodat zakenreizigers een werkdag in Frankfurt of een werkdag in Amsterdam kunnen zijn zonder te moeten overstappen. Ook de dagelijkse verbinding naar Zwitserland blijft zo behouden en de nieuwe verbinding naar München is een alternatief voor de nachttreinverbinding die wegvalt.

Het aantal benodigde treinstellen van/naar Nederland daalt daardoor, waardoor je meer treinstellen kan inzetten voor de verbinding van Duitsland naar Brussel (en Londen), waar de treinstellen gewoon veel beter tot hun recht komen.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast