2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
michiel71
Berichten: 389
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor michiel71 » Di 09 Feb 2016, 21:28

Deutsche Bahn telde in 2015 meer dan 2,3 miljoen reizigers op de twee internationale treinverbindingen naar Nederland (ICE naar Frankfurt en Intercity Berlijn), zeven procent méér dan in 2014. Dit is een vierde reizigersrecord op rij. Sinds de start van ICE in november 2000 zijn daarmee totaal bijna 17 miljoen reizigers vervoerd. NS International en Deutsche Bahn tellen hier altijd het aantal grenspassages, dus reizigers die ook echt de grens overgaan. Vooral de Intercity naar Berlijn is in beide landen ook een belangrijke binnenlandse trein, deze reizigers tellen we hier nog niet eens mee.

Bron: NS en Deutsche Bahn

Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor SLToilet » Di 09 Feb 2016, 22:54

michiel71 schreef:Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.


Dat lijkt behoorlijk wat, 210 per rit. Maar wat is dan de bezettingsgraad? 30-40%?

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 474
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Lijn65 » Di 09 Feb 2016, 23:00

michiel71 schreef:Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bezetting op van 210 reizigers per rit.


Nee, dat betekend dat er gemiddeld 210 mensen in de trein zitten op het moment dat de trein de grens passeert. Het artikel zegt dat de treinen ook een binnenlandse rol spelen en alleen de passagiers die de grens over gaan worden geteld, dus de gemiddelde bezetting per rit ligt hoger.

NS International en Deutsche Bahn tellen hier altijd het aantal grenspassages, dus reizigers die ook echt de grens overgaan. Vooral de Intercity naar Berlijn is in beide landen ook een belangrijke binnenlandse trein, deze reizigers tellen we hier nog niet eens mee.
Groningen - Zoutkamp

dennistd
Berichten: 1374
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor dennistd » Wo 10 Feb 2016, 01:30

SLToilet schreef:
michiel71 schreef:Met 8 ICE retourritten Amsterdam - Keulen en 7 IC retourritten Amsterdam - Berlijn
levert dat bij 30 treinen per dag een gemiddelde bedezetting op van 210 reizigers per rit.


Dat lijkt behoorlijk wat, 210 per rit. Maar wat is dan de bezettingsgraad? 30-40%?

De ICE heeft 425 zitplaatsen (91/334)
Een IC heeft 578 zitplaatsen (72/506)
Gemiddeld dus 500 zitplaatsen, wat neerkomt op een bezetting van 42%. Lijkt me niet slecht voor een grenspassage.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor VIRM » Zo 14 Feb 2016, 18:07

Wat zijn de plannen m.b.t. materieel voor de IC Berlijn? Wanneer en mat wat wordt het vervangen? :)
Beul van de blindegeleidelijn

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Moshi » Zo 14 Feb 2016, 18:10

VIRM schreef:Wat zijn de plannen m.b.t. materieel voor de IC Berlijn? Wanneer en mat wat wordt het vervangen? :)


Geen -o-

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Z2N » Zo 14 Feb 2016, 18:45

Niet zo ongegrond pessimistisch! :X

Er zijn serieuze plannen op 770 nieuwe rijtuigen aan te schaffen, onder andere voor de IC Berlijn. Deze krijgen dan het comfort van de nieuwe ICE4 (ex-ICx), maar behoren tot het IC/EC-tarief. Zie voor een eerder topic hierover hier.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Moshi » Zo 14 Feb 2016, 19:34

Serieuze plannen misschien, al is de bron wat vaag. Lijkt nog geen aanbesteding of bestelling voor te zijn. Hier staat niet voor 2023, en waarschijnlijk nog veel later: http://evn2016.ems-vechte-news.de/keine ... -vor-2023/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Z2N » Zo 14 Feb 2016, 19:43

Dat artikel gaat over de ICE4, en is dus al achterhaald. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 2,3 miljoen IC & ICE reizigers (+7%) in 2015 tussen Duitsland en Nederland

Berichtdoor Suus » Zo 14 Feb 2016, 20:01

Nee, dat artikel klopt. Met nieuw materieel is niet voor 2023 te rekenen.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast