Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
De Nederlandse bedrijven Boskalis, Van Oord en BAM zijn dicht bij het binnenhalen van een klus voor het aanleggen van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland.
De tunnel van achttien kilometer lang wordt volgens de bedrijven de langste gecombineerde tunnel ter wereld. Naast de dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De aanleg kost in totaal zo'n 6 miljard.
De Nederlandse bedrijven maken deel uit van consortia die de aanbesteding voor de aanleg hebben gewonnen.
Aan het baggerwerk werken verder naast de Nederlandse bedrijven ook Hochtief en Ed Züblin mee. In het consortium voor de bouw van de tunnel heeft BAM een aandeel van ongeveer 25 procent. Daarnaast werken ook bedrijven uit Denemarken, Frankrijk, België en Duitsland mee.
De consortia hebben de aanbesteding gewonnen, maar de contracten zijn wel voorwaardelijk. Zo moeten ze nog wachten op Duitse bouwvergunningen en de definitieve goedkeuring van het Deense ministerie van Infrastructuur.
De tunnel verbindt het Deense eiland Lolland met het Duitse Fehmarn.
Bron: http://nos.nl/artikel/2090672-nederland ... sland.html
~~~~~~
Lijkt mij een mooie maar tijdrovende opdracht. Over een jaar of 15 een snellere treinverbinding met Denemarken en verder?
De tunnel van achttien kilometer lang wordt volgens de bedrijven de langste gecombineerde tunnel ter wereld. Naast de dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De aanleg kost in totaal zo'n 6 miljard.
De Nederlandse bedrijven maken deel uit van consortia die de aanbesteding voor de aanleg hebben gewonnen.
Aan het baggerwerk werken verder naast de Nederlandse bedrijven ook Hochtief en Ed Züblin mee. In het consortium voor de bouw van de tunnel heeft BAM een aandeel van ongeveer 25 procent. Daarnaast werken ook bedrijven uit Denemarken, Frankrijk, België en Duitsland mee.
De consortia hebben de aanbesteding gewonnen, maar de contracten zijn wel voorwaardelijk. Zo moeten ze nog wachten op Duitse bouwvergunningen en de definitieve goedkeuring van het Deense ministerie van Infrastructuur.
De tunnel verbindt het Deense eiland Lolland met het Duitse Fehmarn.
Bron: http://nos.nl/artikel/2090672-nederland ... sland.html
~~~~~~
Lijkt mij een mooie maar tijdrovende opdracht. Over een jaar of 15 een snellere treinverbinding met Denemarken en verder?
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Er wordt op dit moment uitgegaan van een openingsdatum in 2024.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Oh, da's best rap. 8 jaar...
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Ik verwacht dat er nog wel een jaartje bijkomt, bij de vergunningprocedure in Duitsland is men behoorlijk verstrikt geraakt in allerhande rechtszaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Met een beetje mazzel is de brug bij Weener tegelijkertijd klaar. :X
🍉
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Denk het niet. Daar zijn ze voorlopig nog niet aan de aanbesteding toe :NHainje schreef:Met een beetje mazzel is de brug bij Weener tegelijkertijd klaar. :X
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Bespottelijk eigenlijk hé? Zo'n tunnel lukt prima in zo'n tien jaar, maar een duf bruggetje lijkt een onmogelijke opgave.
🍉
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Noh, ze zijn al vreselijk lang bezig met die tunnel. Ofja, het voorwerk.
Ik doe ook maar wat
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Jammer, dat betekent vrijwel zeker het einde van de veerdiensten. Die veerboten vind ik nu juist een aangename onderbreking van het autorijden wanneer ik naar Scandinavië rijdt. Maar uit economisch oogpunt snap ik het wel.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Tussen het Italiaanse vaste land en Sicilië is ook nog een veertrein. Als daar ook een brug komt bestaan die dingen nergens meer volgens mij...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Ok, dat valt dan weer mee.Ardan schreef:Noh, ze zijn al vreselijk lang bezig met die tunnel. Ofja, het voorwerk.
🍉
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Aan de Deense kant ging de besluitvorming vrij vlotjes maar ja, aan Duitse zijde.. het boekwerk dat erbij hoort is wel tien keer zo dik las ik bij de concurrent :D
Ik doe ook maar wat
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Ik verwacht dat veerdiensten als Kiel - Göteborg of Fredrikshavn - Oslo nog gewoon blijven varen. Ook in Denemarken zelf zijn er nog binnenlandse veerdiensten blijven varen ondanks de bruggen, zoals vanaf Sjaellands Odde.Ronaldussen schreef:Jammer, dat betekent vrijwel zeker het einde van de veerdiensten. Die veerboten vind ik nu juist een aangename onderbreking van het autorijden wanneer ik naar Scandinavië rijdt. Maar uit economisch oogpunt snap ik het wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Sowieso is Kiel - Göteborg ook nog 'n stukje omrijden via die nieuwe tunnel in vergelijking met de route die de veerdienst neemt. Die tunnel is meer een alternatief voor een veerverbinding als Travemünde - Malmö en andere veerdiensten tussen Duitsland en de zuidelijke punt van Zweden danwel naar Denemarken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
De veerdiensten in het kanaal tussen Engeland en het Europese vaste land zijn ook nog steeds in bedrijf..
Weliswaar in gewijzigde vorm.. maar toch..
Denk dat de tunnel voor auto/vrachtverkeer wel niet tolvrij zal zijn.. Zeker als de landengrens relatief ver van DLD af ligt.. heb je meer 'maut' kilometers dan met een veerboot (wat ook geld kost)..
Weliswaar in gewijzigde vorm.. maar toch..
Denk dat de tunnel voor auto/vrachtverkeer wel niet tolvrij zal zijn.. Zeker als de landengrens relatief ver van DLD af ligt.. heb je meer 'maut' kilometers dan met een veerboot (wat ook geld kost)..
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Deze tunnel is vooral een Deens project en de kosten worden grotendeels gedekt door tolgelden. Tol zal volgensmij ongeveer 80 euro kosten.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Op de Grote Beltbrug (die toch een kleinere afstand overbrugt dan de Fehmarnbelt-tunnel) is de tol ook 34 euro per passage voor een auto, dus ik denk dat die 80 euro vrij realistisch is. (A)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Waarom is die brug aangelegd? Zo jaag je auto's weg lijkt me.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Gezien het gebruik van die brug valt dat wel mee, heel veel alternatieven heb je namelijk niet.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Het is ongeveer de zelfde prijs, maar sneller dan de boot, dan zou ik het wel weten.
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
Ja en dat bruggetje bij Leer doet er 10 jaar over...Durashift schreef:Oh, da's best rap. 8 jaar...
Re: Tunnel spoor/weg tussen Denemarken en Duitsland in aanbesteding.
De Deense bestuurders moeten zich toch wel flink verbijten over de Duitse traagheid. Ik begrijp best dat Denemarken het project belangrijker vind dan Duitsland, maar van die laatste heeft in deze eigenlijk sowieso weinig om handen. Denemarken legt de hele tunnel voor eigen rekening aan. Van Duitsland wordt alleen een verbetering in de toeleidende infra gevraagd.
Wel positief dat het spoor ook profiteert van dit infrastructuurproject zoals ook bij de Grote Beltbrug en de Öresundbrug. Dat zal de bereikbaarheid van Kopenhagen per trein zeker helpen.
Wel positief dat het spoor ook profiteert van dit infrastructuurproject zoals ook bij de Grote Beltbrug en de Öresundbrug. Dat zal de bereikbaarheid van Kopenhagen per trein zeker helpen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten