Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Het is een heel agressief business model: binnen heel korte tijd veel geld inzetten om een zo breed mogelijk netwerk uit te rollen, waarbij stoelen voor spotprijzen worden verkocht. Daarmee vergroot het bedrijf zijn bekendheid en in korte tijd het marktaandeel. Je zult zien dat naar verloop van tijd alle onrendabele lijnen zullen verdwijnen en dat de prijzen van de stoelen omhoog zullen gaan. Uiteindelijk blijft alleen het winstgevende deel van de uitrol over, waarbij het bedrijf een grote merkbekendheid heeft en de tevreden reiziger die in het begin voor een appel en een ei mee kon het bedrijf zal blijven gebruiken.
Dat kán heel lucratief zijn, wanneer het concept aanslaat, maar het kan ook ontzettend veel geld kosten en weinig opleveren, waarna het geheel stilletjes verdwijnt. Een investeerder zal er wel geloof in hebben, maar dat zie je vaker; veel reclame en spotprijzen en na een tijd hoor je er niks meer van. Wat het bij Flixbus op gaat leveren? Geen idee, dat zal de tijd ons leren.
Dat kán heel lucratief zijn, wanneer het concept aanslaat, maar het kan ook ontzettend veel geld kosten en weinig opleveren, waarna het geheel stilletjes verdwijnt. Een investeerder zal er wel geloof in hebben, maar dat zie je vaker; veel reclame en spotprijzen en na een tijd hoor je er niks meer van. Wat het bij Flixbus op gaat leveren? Geen idee, dat zal de tijd ons leren.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Besseling rijdt ook lijn N31 (misschien wel volledig), ritten op 802 en ook weleens op een rit van lijn 805 gezien.Statler Rail schreef:Besseling rijdt zover ik weet niet op de 804/N804 maar op de 803/N803 en deels op de 802.Lange_Dre schreef:Thnx! Ook enig idee met welk materieel ze vaak mee rijden?
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...Mdk schreef:ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Exact! Dat de kaartjes door FlixBus voor dumpprijzen worden aangeboden is iets wat je over het algemeen hoort van traditionele vervoersbedrijven die niet voor dergelijk lage prijzen kunnen werken, en dan denken dat andere bedrijven dat dús ook niet kunnen. Vervelende mededeling voor hen: die lage prijzen zijn de structurele prijzen. De toekomst zal eerder liggen in dat er extra diensten/comfort tegen betaling wordt aangeboden, dan dat de ritprijzen structureel gaan stijgen.Z2N schreef:Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.
FlixBus is het voorbeeld van de nieuwe economie: kapitaal van derden mobiliseren via een platform. Van de 1600 Flixbussen die in Europa rondrijden is geen enkele in het bezit van FlixBus, en geen enkele chauffeur staat op de loonlijst van FlixBus. Die werken bij de bedrijven die we hier vaak voorbij zien komen: Verhoef, Besseling, Lanting, Bakker, enzovoort. En let wel: een chauffeur die bij een Nederlands bedrijf werkt, valt gewoon onder de Nederlandse CAO.
Op de achterkant van een bierviltje kan je uitrekenen wat een bus ongeveer kost en oplevert.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
En dat is de keerzijde van de medaille van 'de nieuwe economie' die hierboven zo geprezen wordt. Als werknemer heb je totale onzekerheid, de directie en aandeelhouders hebben de maximale winst. Nou, wauw, wat een goede 'nieuwe economie'! Allemaal zo snel mogelijk naar de prijsbodem! :neg:dennistd schreef:En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Bus Amsterdam – Brussel: straks tot 40x per dag
Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.
Bron en rest van het artikel
Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.
Bron en rest van het artikel
Nieuwe Flixbus X75 Amsterdam - Bremen - Hamburg - Lübeck - Kiel
Vanaf maandag 4 december 2017 start Flixbus met lijn X75 een sneldienst tussen Amsterdam, Bremen en Hamburg.
Vanaf donderdag 26 april 2017 wordt deze lijn doorgetrokken naar Lübeck en Kiel,
mogelijk als vervanging van de huidige rit van lijn 075 tussen Amsterdam & Kiel.
Vanaf donderdag 26 april 2017 wordt deze lijn doorgetrokken naar Lübeck en Kiel,
mogelijk als vervanging van de huidige rit van lijn 075 tussen Amsterdam & Kiel.
Code: Selecteer alles
075 X75 075 075 075 075 075 X75 075 075
07:40 09:05 10:05 13:20 16:40 Amsterdam Sloterdijk 15:10 17:40 18:15 20:25 23:40
13:25 14:10 15:50 19:10 22:25 Bremen Hbf 09:45 12:15 13:30 15:00 18:15
15:00 16:00 17:45 20:45 23:59 Hamburg ZOB am Hbf 08:00 10:30 11:45 13:15 16:30
17:05* | Lübeck Hbf | 10:30*
18:15* 19:20 Kiel Interims-ZOB 06:00 09:15*
(*) Vanaf 27 april 2018
Nieuwe Flixbus 180 Düsseldorf - Maastricht - Luik
Vanaf donderdag 14 december 2017 start Flixbus met lijn 180 een busdienst tussen Düsseldorf, Maastricht en Luik
Code: Selecteer alles
Dinsdag t/m donderdag
08:45 13:15 Düsseldorf ZOB am Hbf 12:15 18:20
10:10 14:40 Maastricht Station 10:50 16:55
15:25 Liège Guillemins 16:10
Vrijdag t/m maandag
11:15 17:00 Düsseldorf ZOB am Hbf 16:00 20:15
12:40 18:25 Maastricht Station 14:35 18:50
13:25 Liège Guillemins 13:50
GESTOPT: Flixbus lijn 069 Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Emmerich - Münster - Bielefeld - Paderborn - Kassel
M.i.v. dinsdag 7 november is Flixbus gestopt met het aanbieden van lijn 069 tussen Amsterdam en Kassel.
Een deel van de bestemmingen wordt van do t/m ma bediend door de nachtdienst N69 tussen Amsterdam & Praag.
(Amsterdam, Münster, Warendorf, Beelen, Gütersloh, Bielefeld, Paderborn & Kassel)
Dienstregeling lijn N69 (Donderdag t/m maandag)
Een deel van de bestemmingen wordt van do t/m ma bediend door de nachtdienst N69 tussen Amsterdam & Praag.
(Amsterdam, Münster, Warendorf, Beelen, Gütersloh, Bielefeld, Paderborn & Kassel)
Dienstregeling lijn N69 (Donderdag t/m maandag)
Code: Selecteer alles
17:00 Amsterdam Sloterdijk 13:35
20:05 Münster Hbf 10:35
20:40 Warendorf Bahnhof B) 09:55
20:55 Beelen B) 09:40
21:25 Gütersloh Hbf (ZOB) 09:20
21:50 Bielefeld Bf 08:50
22:35 Paderborn ZOB 08:05
23:45 KASSEL Bf 06:55
02:20 Erfurt Hbf 04:20
03:15 Jena Göschwitz 03:25
04:45 Chemnitz 01:55
06:00 Dresden Hbf 00:50
08:00 Prag (ÚAN Florenc) 22:40
08:15 Prag Hbf 22:25
michiel71 schreef:M.i.v. donderdag 24 november 2016 stopt Flixbus lijn 069 óók in Utrecht & Arnhem.
Code: Selecteer alles
Don Vr+Za Zondag Vr+Za Zo Vr+Za Zo Vr+Za Zondag Maandag 13:00 12:00 14:00 18:00 19:00 Amsterdam Sloterdijk 10:45 12:45 16:15 17:45 16:20 13:50 12:50 14:50 | | Utrecht Centraal | | 15:30 17:00 15:35 14:50 13:50 15:50 | | Arnhem Centraal | | 14:35 16:05 14:40 15:35 | | 19:50 20:50 Emmerich Bahnhof B) 08:55 10:55 | | | 16:05 14:50 16:50 20:20 21:20 Bocholt Bahnhof B) 08:25 10:25 13:35 15:05 13:40 16:25 | | 20:40 21:40 Borken Bahnhof B) 08:05 10:05 | | | 17:00 15:35 17:35 21:15 22:15 Dülmen Bf (Hohe Straße) B) 07:30 09:30 12:50 14:20 12:55 17:40 16:15 18:15 21:45 22:45 Münster Hbf (Hafenstraße) 07:00 09:00 12:20 13:50 12:25 18:15 16:50 18:50 Warendorf Bahnhof B) 11:35 13:05 11:40 18:30 17:05 19:05 Beelen (Marktplatz) B) 11:20 12:50 11:25 18:40 17:15 19:15 Herzebrock (Bahnhof) B) 11:10 12:40 11:15 18:45 17:20 19:20 Rheda-Wiedenbrück 11:05 12:35 11:10 19:05 17:40 19:40 Gütersloh Hbf (ZOB) 10:50 12:20 10:55 19:30 18:05 20:05 Bielefeld Bf Brackwede 10:25 11:55 10:30 20:15 18:50 20:50 Paderborn (Maspernplatz-West) 09:40 11:10 09:45 21:20 19:55 21:55 Kassel Bf (Wilhelmshöhe) 08:30 10:00 08:35
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Maar Flixbus huurt de bussen/chauffeurs bij zo'n touringcarbedrijf. Die dus steeds op aanvraag rijden, waarbij Flixbus dus een van die aanvragers is. Dan lijkt mij dat Flixbus nog degene is die er enige structuur aanbrengt binnen die aanvraag, itt de ritjes naar de Huishoudbeurzen, Margriet Winterfairs en treinvervangende vervoer...Mikos schreef:En dat is de keerzijde van de medaille van 'de nieuwe economie' die hierboven zo geprezen wordt. Als werknemer heb je totale onzekerheid, de directie en aandeelhouders hebben de maximale winst. Nou, wauw, wat een goede 'nieuwe economie'! Allemaal zo snel mogelijk naar de prijsbodem! :neg:dennistd schreef:En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Flixbus behoudt het recht om contracten met onderaannemers op te zeggen, als ze een goedkopere vervoerder kunnen vinden of als lijnen onrendabel blijken. In tegenstelling tot het Stads- en Streekvervoer, waarbij personeel verplicht met de vervoerderwissel mee gaat, kan het dan zijn dat een bedrijf mensen moet gaan ontslaan. De onderaannemer zit bij een verloren contract namelijk met de afschrijvingskosten van de bus, en het teveel aan personeel. Succes dan. :pos:
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Het lijkt mij logisch dat als een touringcarbedrijf voor een paar ton aan investeringen moet doen in bussen, er ook contractueel een bepaalde mate van zekerheid wordt afgesproken. Dus garanties en/of een zeer lange opzegtermijn. Geen enkele ondernemer doet anders grote investeringen.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Nieuwe Flixbus 180 Düsseldorf - Maastricht - Luik
De dienstregeling komt dichtbij de dienstregeling van de DB IC Bus die hetzelfde traject rijdt. Is er een overname van die lijn of gaan deze twee lijnen naast elkaar rijden?michiel71 schreef:Vanaf donderdag 14 december 2017 start Flixbus met lijn 180 een busdienst tussen Düsseldorf, Maastricht en Luik
Code: Selecteer alles
Dinsdag t/m donderdag 08:45 13:15 Düsseldorf ZOB am Hbf 12:15 18:20 10:10 14:40 Maastricht Station 10:50 16:55 15:25 Liège Guillemins 16:10 Vrijdag t/m maandag 11:15 17:00 Düsseldorf ZOB am Hbf 16:00 20:15 12:40 18:25 Maastricht Station 14:35 18:50 13:25 Liège Guillemins 13:50
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Dat laatste natuurlijk. FlixBus en Deutsche Bahn zijn elkaars rivalen.
De IC-bus Amsterdam - Hamburg die deze zomer gestart is werd op 5 minuten afstand van een FlixBus op hetzelfde traject gelegd. Allemaal iets té toevallig...
De IC-bus Amsterdam - Hamburg die deze zomer gestart is werd op 5 minuten afstand van een FlixBus op hetzelfde traject gelegd. Allemaal iets té toevallig...
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
IC Bus rijdt overdag met 2 chauffeurs over hetzelfde traject 45 minuten sneller dan Flixbus 075Statler Rail schreef: De IC-bus Amsterdam - Hamburg die deze zomer gestart is werd op 5 minuten afstand van een FlixBus op hetzelfde traject gelegd. Allemaal iets té toevallig...
Komt dat omdat Flixbus met maar 1 chauffeur rijdt en er een rustpauze van 45 minuten is ingepland?
Code: Selecteer alles
FBX75 FB075 ICBus FB075 ICBus FBX75
09:05 10:05 10:30 Amsterdam Sloterdijk 17:40 17:30 18:15
| 12:40 12:50 Groningen CS 15:20 15:15 |
| 13:45 13:50 Leer (Ostfriesl) ZOB 14:25 14:15 |
| 14:50 14:45 Oldenburg ZOB 13:15 13:20 |
14:10 15:50 15:35 Bremen station (ZOB) 12:15 12:30 13:30
16:00 17:30 17:10 Hamburg ZOB 10:30 10:50 11:45
Code: Selecteer alles
FBN44 FBN844 FBN67 FBN75 ICBus NACHTBUS ICBus FBN75 FBN67 FBN844 FBN44
19:20 21:15 21:45 23:15 23:55 Amsterdam Sloterdijk 05:40 07:15 07:15 09:20 11:30
| | | | 00:30 Utrecht CS 05:10 | | | |
21:50 | | 01:30 | Groningen | 04:55 | | 09:05
01:00 | | 04:00 | Bremen | 02:50 | | 06:05
| | 02:40 | 05:05 Hannover (ZOB) 00:40 | 02:30 | |
02:30 02:50 05:30 07:05 Hamburg ZOB 22:30 01:15 03:45 04:25
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Gisteren heb ik even gekeken bij de nieuwe touringcar halte op het Piarcoplein te Sloterdijk. Het viel me op dat het alles behalve klaar was terwijl Flixbus meld vanaf 1 December vanaf het Piarcoplein te vertrekken. Ook zag ik dat er maar 3 halte's waren.. lijkt me toch wel een beetje weinig als je ziet hoeveel bussen er soms tegelijk aankomen en vertrekken.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Gisteren weer een ritje Flixbus gemaakt en vertrokken vanaf de nieuwe halte in Sloterdijk. Het is nog niet helemaal klaar waardoor slechts 2 haltes in gebruik zijn. Toch wel erg krapjes daar...
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Toevallig zag ik hier laatst ook een artikel voorbij komen over een ongeval met een Flixbus.. valt me op dat de bus die vast zit onder de spoorbrug van dezelfde onderaannemer is
Eerlijk is eerlijk dit kan natuurlijk ook net zo goed met andere bussen gebeuren... ik vind ook dat er relatief weinig van dit soort dingen gebeuren met flixbussen als je ziet hoeveel er per dag rijden.
Eerlijk is eerlijk dit kan natuurlijk ook net zo goed met andere bussen gebeuren... ik vind ook dat er relatief weinig van dit soort dingen gebeuren met flixbussen als je ziet hoeveel er per dag rijden.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Ik vind dat er in vergelijking met lijnbussen wel heel erg veel ongelukken gebeuren. Om nog maar niet te spreken van het verschil met de trein. Van die twee rijden er nog veel en veel meer rond en daar gebeurt zelden wat mee.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Met een trein is het ook wat moeilijker om een bocht te missen. En stadsbussen rijden natuurlijk in heel andere omstandigheden, die rijden vaak langzamer en zitten dan vaak ook onder de kleine schades.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
Beide schadegevallen Flixbus komen doordat de bussen op een plek komen waar ze eigenlijk niet zouden moeten (kunnen) komen. Alleen daar al iets tegen te vinden is iets wat qua techniek echt niet zo ver gaat als ETCS. Beide gevalletjes zijn zonder meer te wijten aan het gebrek aan competentie bij de onderaannemers.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 05 dec 2017, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen
En heeft dat laatste er weer niet mee te maken dat de onderaannemers zo goedkoop mogelijk moeten werken? Volgens mij zijn de enige eisen die gesteld worden eisen aan de bus.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten