Pagina 23 van 45

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 13:07
door Mikos
Het is een heel agressief business model: binnen heel korte tijd veel geld inzetten om een zo breed mogelijk netwerk uit te rollen, waarbij stoelen voor spotprijzen worden verkocht. Daarmee vergroot het bedrijf zijn bekendheid en in korte tijd het marktaandeel. Je zult zien dat naar verloop van tijd alle onrendabele lijnen zullen verdwijnen en dat de prijzen van de stoelen omhoog zullen gaan. Uiteindelijk blijft alleen het winstgevende deel van de uitrol over, waarbij het bedrijf een grote merkbekendheid heeft en de tevreden reiziger die in het begin voor een appel en een ei mee kon het bedrijf zal blijven gebruiken.

Dat kán heel lucratief zijn, wanneer het concept aanslaat, maar het kan ook ontzettend veel geld kosten en weinig opleveren, waarna het geheel stilletjes verdwijnt. Een investeerder zal er wel geloof in hebben, maar dat zie je vaker; veel reclame en spotprijzen en na een tijd hoor je er niks meer van. Wat het bij Flixbus op gaat leveren? Geen idee, dat zal de tijd ons leren.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 14:55
door Z2N
Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 18:20
door Mdk
ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 21:24
door Globetrotter
Statler Rail schreef:
Lange_Dre schreef:Thnx! Ook enig idee met welk materieel ze vaak mee rijden?
Besseling rijdt zover ik weet niet op de 804/N804 maar op de 803/N803 en deels op de 802.
Besseling rijdt ook lijn N31 (misschien wel volledig), ritten op 802 en ook weleens op een rit van lijn 805 gezien.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 23:16
door dennistd
Mdk schreef:ik heb het inderdaad net ook gelezen. flixbus beheert het "netwerk", aka het merk en alle ondersteunende diensten, planning, website, kaartverkoop etc. het daadwerkelijke product wordt door de onderaannemers geleverd.
En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 18:05
door Statler Rail
Z2N schreef:Flixbus heeft bovendien een briljant concept, waarbij de investeringen veelal door derden gedragen kunnen worden, de onderaannemers bestellen de bussen en regelen personeel, Flixbus zelf regelt eigenlijk alleen de planning en de verkoop van de kaartjes.
Exact! Dat de kaartjes door FlixBus voor dumpprijzen worden aangeboden is iets wat je over het algemeen hoort van traditionele vervoersbedrijven die niet voor dergelijk lage prijzen kunnen werken, en dan denken dat andere bedrijven dat dús ook niet kunnen. Vervelende mededeling voor hen: die lage prijzen zijn de structurele prijzen. De toekomst zal eerder liggen in dat er extra diensten/comfort tegen betaling wordt aangeboden, dan dat de ritprijzen structureel gaan stijgen.

FlixBus is het voorbeeld van de nieuwe economie: kapitaal van derden mobiliseren via een platform. Van de 1600 Flixbussen die in Europa rondrijden is geen enkele in het bezit van FlixBus, en geen enkele chauffeur staat op de loonlijst van FlixBus. Die werken bij de bedrijven die we hier vaak voorbij zien komen: Verhoef, Besseling, Lanting, Bakker, enzovoort. En let wel: een chauffeur die bij een Nederlands bedrijf werkt, valt gewoon onder de Nederlandse CAO.

Op de achterkant van een bierviltje kan je uitrekenen wat een bus ongeveer kost en oplevert.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 18:34
door Mikos
dennistd schreef:En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...
En dat is de keerzijde van de medaille van 'de nieuwe economie' die hierboven zo geprezen wordt. Als werknemer heb je totale onzekerheid, de directie en aandeelhouders hebben de maximale winst. Nou, wauw, wat een goede 'nieuwe economie'! Allemaal zo snel mogelijk naar de prijsbodem! :neg:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 18:36
door Statler Rail
Bus Amsterdam – Brussel: straks tot 40x per dag

Het Duitse Flixbus wil het aanbod tussen Amsterdam en Brussel fors uitbreiden. Nu rijdt het bedrijf nog tot 15 maal per dag tussen beide hoofdsteden, straks wordt dat uitgebreid tot 25 bussen per dag. Daarnaast verzorgen ook Eurolines en Ouibus een busdienst Amsterdam – Brussel. Daardoor gaan er straks tot ruim 40 bussen per dag rijden tussen beide steden.

Bron en rest van het artikel

Nieuwe Flixbus X75 Amsterdam - Bremen - Hamburg - Lübeck - Kiel

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 02:08
door michiel71
Vanaf maandag 4 december 2017 start Flixbus met lijn X75 een sneldienst tussen Amsterdam, Bremen en Hamburg.
Vanaf donderdag 26 april 2017 wordt deze lijn doorgetrokken naar Lübeck en Kiel,
mogelijk als vervanging van de huidige rit van lijn 075 tussen Amsterdam & Kiel.

Code: Selecteer alles

075     X75     075     075     075                           075     075     X75     075     075
07:40   09:05   10:05   13:20   16:40   Amsterdam Sloterdijk 15:10   17:40   18:15   20:25   23:40
13:25   14:10   15:50   19:10   22:25   Bremen Hbf           09:45   12:15   13:30   15:00   18:15
15:00   16:00   17:45   20:45   23:59   Hamburg ZOB am Hbf   08:00   10:30   11:45   13:15   16:30
        17:05*    |                     Lübeck Hbf             |     10:30*
        18:15*  19:20                   Kiel Interims-ZOB    06:00   09:15*
        (*) Vanaf 27 april 2018 

Nieuwe Flixbus 180 Düsseldorf - Maastricht - Luik

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 02:29
door michiel71
Vanaf donderdag 14 december 2017 start Flixbus met lijn 180 een busdienst tussen Düsseldorf, Maastricht en Luik

Code: Selecteer alles

Dinsdag t/m donderdag 
08:45   13:15   Düsseldorf ZOB am Hbf 12:15   18:20
10:10   14:40   Maastricht Station    10:50   16:55
        15:25   Liège Guillemins              16:10

Vrijdag t/m maandag
11:15   17:00   Düsseldorf ZOB am Hbf 16:00   20:15
12:40   18:25   Maastricht Station    14:35   18:50
13:25                Liège Guillemins 13:50             

GESTOPT: Flixbus lijn 069 Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Emmerich - Münster - Bielefeld - Paderborn - Kassel

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 02:59
door michiel71
M.i.v. dinsdag 7 november is Flixbus gestopt met het aanbieden van lijn 069 tussen Amsterdam en Kassel.
Een deel van de bestemmingen wordt van do t/m ma bediend door de nachtdienst N69 tussen Amsterdam & Praag.
(Amsterdam, Münster, Warendorf, Beelen, Gütersloh, Bielefeld, Paderborn & Kassel)

Dienstregeling lijn N69 (Donderdag t/m maandag)

Code: Selecteer alles

17:00   Amsterdam Sloterdijk  13:35
20:05   Münster Hbf           10:35
20:40   Warendorf Bahnhof B)  09:55
20:55   Beelen  B)            09:40
21:25   Gütersloh Hbf (ZOB)   09:20
21:50   Bielefeld Bf          08:50
22:35   Paderborn ZOB         08:05
23:45   KASSEL Bf             06:55
02:20   Erfurt Hbf            04:20
03:15   Jena Göschwitz        03:25
04:45   Chemnitz              01:55
06:00   Dresden Hbf           00:50
08:00   Prag (ÚAN Florenc)    22:40
08:15   Prag Hbf              22:25
michiel71 schreef:M.i.v. donderdag 24 november 2016 stopt Flixbus lijn 069 óók in Utrecht & Arnhem.

Code: Selecteer alles

Don     Vr+Za   Zondag  Vr+Za   Zo                                    Vr+Za   Zo      Vr+Za   Zondag  Maandag
13:00   12:00   14:00   18:00   19:00   Amsterdam Sloterdijk          10:45   12:45   16:15   17:45   16:20
13:50   12:50   14:50     |       |     Utrecht Centraal                |       |     15:30   17:00   15:35
14:50   13:50   15:50     |       |     Arnhem Centraal                 |       |     14:35   16:05   14:40
15:35     |       |     19:50   20:50   Emmerich Bahnhof B)           08:55   10:55     |       |       | 
16:05   14:50   16:50   20:20   21:20   Bocholt Bahnhof B)            08:25   10:25   13:35   15:05   13:40
16:25     |       |     20:40   21:40   Borken Bahnhof B)             08:05   10:05     |       |       |     
17:00   15:35   17:35   21:15   22:15   Dülmen Bf (Hohe Straße) B)    07:30   09:30   12:50   14:20   12:55
17:40   16:15   18:15   21:45   22:45   Münster Hbf (Hafenstraße)     07:00   09:00   12:20   13:50   12:25
18:15   16:50   18:50                   Warendorf Bahnhof B)                          11:35   13:05   11:40 
18:30   17:05   19:05                   Beelen (Marktplatz) B)                        11:20   12:50   11:25   
18:40   17:15   19:15                   Herzebrock (Bahnhof) B)                       11:10   12:40   11:15
18:45   17:20   19:20                   Rheda-Wiedenbrück                             11:05   12:35   11:10   
19:05   17:40   19:40                   Gütersloh Hbf (ZOB)                           10:50   12:20   10:55
19:30   18:05   20:05                   Bielefeld Bf Brackwede                        10:25   11:55   10:30
20:15   18:50   20:50                   Paderborn (Maspernplatz-West)                 09:40   11:10   09:45
21:20   19:55   21:55                   Kassel Bf (Wilhelmshöhe)                      08:30   10:00   08:35


Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 07:48
door MdJ
Mikos schreef:
dennistd schreef:En met het steeds wijzigen van het lijnennet en de onderaannemers wordt het daarmee onmogelijk voor een chauffeur om een vast contract te krijgen. Sterker nog: een chauffeur weet niet eens of hij over twee maanden nog werk heeft...
En dat is de keerzijde van de medaille van 'de nieuwe economie' die hierboven zo geprezen wordt. Als werknemer heb je totale onzekerheid, de directie en aandeelhouders hebben de maximale winst. Nou, wauw, wat een goede 'nieuwe economie'! Allemaal zo snel mogelijk naar de prijsbodem! :neg:
Maar Flixbus huurt de bussen/chauffeurs bij zo'n touringcarbedrijf. Die dus steeds op aanvraag rijden, waarbij Flixbus dus een van die aanvragers is. Dan lijkt mij dat Flixbus nog degene is die er enige structuur aanbrengt binnen die aanvraag, itt de ritjes naar de Huishoudbeurzen, Margriet Winterfairs en treinvervangende vervoer...

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 10:54
door Z2N
Flixbus behoudt het recht om contracten met onderaannemers op te zeggen, als ze een goedkopere vervoerder kunnen vinden of als lijnen onrendabel blijken. In tegenstelling tot het Stads- en Streekvervoer, waarbij personeel verplicht met de vervoerderwissel mee gaat, kan het dan zijn dat een bedrijf mensen moet gaan ontslaan. De onderaannemer zit bij een verloren contract namelijk met de afschrijvingskosten van de bus, en het teveel aan personeel. Succes dan. :pos:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 12:24
door Statler Rail
Het lijkt mij logisch dat als een touringcarbedrijf voor een paar ton aan investeringen moet doen in bussen, er ook contractueel een bepaalde mate van zekerheid wordt afgesproken. Dus garanties en/of een zeer lange opzegtermijn. Geen enkele ondernemer doet anders grote investeringen.

Re: Nieuwe Flixbus 180 Düsseldorf - Maastricht - Luik

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 21:05
door Globetrotter
michiel71 schreef:Vanaf donderdag 14 december 2017 start Flixbus met lijn 180 een busdienst tussen Düsseldorf, Maastricht en Luik

Code: Selecteer alles

Dinsdag t/m donderdag 
08:45   13:15   Düsseldorf ZOB am Hbf 12:15   18:20
10:10   14:40   Maastricht Station    10:50   16:55
        15:25   Liège Guillemins              16:10

Vrijdag t/m maandag
11:15   17:00   Düsseldorf ZOB am Hbf 16:00   20:15
12:40   18:25   Maastricht Station    14:35   18:50
13:25                Liège Guillemins 13:50             
De dienstregeling komt dichtbij de dienstregeling van de DB IC Bus die hetzelfde traject rijdt. Is er een overname van die lijn of gaan deze twee lijnen naast elkaar rijden?

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 22:06
door Statler Rail
Dat laatste natuurlijk. FlixBus en Deutsche Bahn zijn elkaars rivalen.

De IC-bus Amsterdam - Hamburg die deze zomer gestart is werd op 5 minuten afstand van een FlixBus op hetzelfde traject gelegd. Allemaal iets té toevallig... :lol:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 23 nov 2017, 01:56
door michiel71
Statler Rail schreef: De IC-bus Amsterdam - Hamburg die deze zomer gestart is werd op 5 minuten afstand van een FlixBus op hetzelfde traject gelegd. Allemaal iets té toevallig... :lol:
IC Bus rijdt overdag met 2 chauffeurs over hetzelfde traject 45 minuten sneller dan Flixbus 075
Komt dat omdat Flixbus met maar 1 chauffeur rijdt en er een rustpauze van 45 minuten is ingepland?

Code: Selecteer alles

FBX75   FB075   ICBus                        FB075   ICBus   FBX75
09:05   10:05   10:30   Amsterdam Sloterdijk 17:40   17:30   18:15
  |     12:40   12:50   Groningen CS         15:20   15:15     |   
  |     13:45   13:50   Leer (Ostfriesl) ZOB 14:25   14:15     |
  |     14:50   14:45   Oldenburg ZOB        13:15   13:20     |
14:10   15:50   15:35   Bremen station (ZOB) 12:15   12:30   13:30
16:00   17:30   17:10   Hamburg ZOB          10:30   10:50   11:45

Code: Selecteer alles

FBN44  FBN844 FBN67  FBN75  ICBus  NACHTBUS             ICBus  FBN75  FBN67  FBN844 FBN44 
19:20  21:15  21:45  23:15  23:55  Amsterdam Sloterdijk 05:40  07:15  07:15  09:20  11:30
  |      |      |      |    00:30  Utrecht CS           05:10    |      |      |      |  
21:50    |      |    01:30    |    Groningen              |    04:55    |      |    09:05
01:00    |      |    04:00    |    Bremen                 |    02:50    |      |    06:05
  |      |    02:40    |    05:05  Hannover (ZOB)       00:40    |    02:30    |       |   
02:30  02:50         05:30  07:05  Hamburg ZOB          22:30  01:15         03:45  04:25 
 

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 11:53
door theicmm
Gisteren heb ik even gekeken bij de nieuwe touringcar halte op het Piarcoplein te Sloterdijk. Het viel me op dat het alles behalve klaar was terwijl Flixbus meld vanaf 1 December vanaf het Piarcoplein te vertrekken. Ook zag ik dat er maar 3 halte's waren.. lijkt me toch wel een beetje weinig als je ziet hoeveel bussen er soms tegelijk aankomen en vertrekken.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 23:51
door theicmm
Gisteren weer een ritje Flixbus gemaakt en vertrokken vanaf de nieuwe halte in Sloterdijk. Het is nog niet helemaal klaar waardoor slechts 2 haltes in gebruik zijn. Toch wel erg krapjes daar...

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 01:53
door dennistd

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 07:50
door theicmm
Toevallig zag ik hier laatst ook een artikel voorbij komen over een ongeval met een Flixbus.. valt me op dat de bus die vast zit onder de spoorbrug van dezelfde onderaannemer is :|

Eerlijk is eerlijk dit kan natuurlijk ook net zo goed met andere bussen gebeuren... ik vind ook dat er relatief weinig van dit soort dingen gebeuren met flixbussen als je ziet hoeveel er per dag rijden.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 09:19
door dennistd
Ik vind dat er in vergelijking met lijnbussen wel heel erg veel ongelukken gebeuren. Om nog maar niet te spreken van het verschil met de trein. Van die twee rijden er nog veel en veel meer rond en daar gebeurt zelden wat mee.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 12:58
door Post
Met een trein is het ook wat moeilijker om een bocht te missen. En stadsbussen rijden natuurlijk in heel andere omstandigheden, die rijden vaak langzamer en zitten dan vaak ook onder de kleine schades.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 14:01
door Dennenboom
Beide schadegevallen Flixbus komen doordat de bussen op een plek komen waar ze eigenlijk niet zouden moeten (kunnen) komen. Alleen daar al iets tegen te vinden is iets wat qua techniek echt niet zo ver gaat als ETCS. Beide gevalletjes zijn zonder meer te wijten aan het gebrek aan competentie bij de onderaannemers.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: di 05 dec 2017, 14:26
door dennistd
En heeft dat laatste er weer niet mee te maken dat de onderaannemers zo goedkoop mogelijk moeten werken? Volgens mij zijn de enige eisen die gesteld worden eisen aan de bus.