Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 798
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Ma 14 Mei 2018, 11:25

theicmm schreef:A 13.00 N836 onbekent Futura 1-UDH-005 ( B)
V 16.15 N836 onbekent Futura 1-UDH-005 (B)

Deze onbekende is Toussaint uit Belgie.

theicmm
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 26 Mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor theicmm » Ma 14 Mei 2018, 11:50

Bedankt. Is die Irizar van dezelfde firma? Zie bericht van 05-05-2018

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 798
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Ma 14 Mei 2018, 16:35

Correct. Beide bussen op de N836 zijn van dezelfde firma.

Ezra
Berichten: 1339
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Ezra » Ma 21 Mei 2018, 11:08

Vanaf afgelopen donderdag is Flixbus gestart met lijn N770 tussen Parijs en Kopenhagen. De ritten stoppen tussendoor alleen in Brussel en Fredericia. Onder hetzelfde lijnnummer worden aparte ritten tussen Brussel en Parijs en tussen Parijs en Dijon aangeboden.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de lijnen N116 en 299? Beide lijnen komen wel terug in de actuele vertrektijden van de haltes waar ze stoppen, maar als ik op de lijnen in het lijnenoverzicht van meinfernbus klik, krijg ik geen dienstregeling te zien.

michiel71
Berichten: 488
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Di 22 Mei 2018, 03:36

Ezra schreef:Vanaf afgelopen donderdag is Flixbus gestart met lijn N770 tussen Parijs en Kopenhagen. De ritten stoppen tussendoor alleen in Brussel en Fredericia. Onder hetzelfde lijnnummer worden aparte ritten tussen Brussel en Parijs en tussen Parijs en Dijon aangeboden.


Dit noem ik nog eens een efficiënte inzet van bus en arbeid bij Flixbus lijn N770.
's Ochtends om 10:00u rijdt 1 chauffeur in 4 uur van Brussel naar Parijs (320km/4u= 80km/u).
Daar rijdt 's middags dezelfde bus na 1,5 uur pauze om 15:45u weer in 4 uur terug naar Brussel.
Na_een wissel van 15 minuten rijdt rijdt deze bus om 20:00u met 2 nieuwe chauffeurs in 13 uur naar Kopenhagen.
Na_een rusttijd van 12 uur keert deze bus weer in 13 uur terug naar Brussel, aankomst 09:45u. (910 km/13u=70km/u)

henrivanderweijden
Berichten: 40
Lid geworden op: Do 02 Jul 2009, 10:41

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor henrivanderweijden » Di 22 Mei 2018, 06:24

Zijn er echt mensen die 17 uur lang in een bus gaan zitten?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1153
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor SLToilet » Di 22 Mei 2018, 07:17

Er zijn genoeg redenen te bedenken, maar geld is wel het voornaamlijkste vermoed ik (als je bijvoorbeeld in minder dan een week wil boeken scheelt het nogal of je vliegt of bust). En het komt wel vaker voor met zon-, zee-, zuipvakanties van tieners: ook wederom het geld, je hebt toch nog een week over alles te doen wat God zelfs in Lloret de Mar verboden heeft. Als je er tijd voor over hebt dan is het helemaal niet zo'n gek idee. Trouwens, niet iedereen heeft een inkomen dat elk gewenste reismethode toestaat, en dan hebben we het niet eens over mensen met vliegangst en evenwichtsstoornissen. Dit afgezien van alle treinen natuurlijk.

en-es
Berichten: 570
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor en-es » Di 22 Mei 2018, 08:42

henrivanderweijden schreef:Zijn er echt mensen die 17 uur lang in een bus gaan zitten?

Jazekers! In de greyhound bussen in Amerika zelfs dagenlang.

Stefan
Berichten: 3520
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Stefan » Di 22 Mei 2018, 09:25

En bovendien hoef je niet persé de rit van begin tot eind uit te zitten.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

michiel71
Berichten: 488
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Do 24 Mei 2018, 00:45

henrivanderweijden schreef:Zijn er echt mensen die 17 uur lang in een bus gaan zitten?

Genoeg pendels van Nederland naar Spanje die door 2 chauffeurs worden gereden in 24 uur,
al vanaf €147,50 inclusief 7 nachten logies (heenreis ma, 28 mei 2018, terugreis di, 5 juni 2018)

Code: Selecteer alles

Ma 06:30  Groningen
Ma 11:00  Maarheeze
Ma 12:00  Maarheeze
Di 07:00  Benidorm
Di 19:00  Benidorm
Wo 14:00  Maarheeze
Wo 15:00  Maarheeze
Wo 19:30  Groningen

michiel71
Berichten: 488
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor michiel71 » Do 24 Mei 2018, 01:19

Ezra schreef:Ik verwacht trouwens ook dat er op lijn 804 vanaf 27 juni wat gaat veranderen. De lijn wordt nu in het lijnenoverzicht weergegeven als Leeuwarden - Lens met (naast de huidige haltes) stops in Harlingen - Den Oever - Wieringerwerf - Schiphol - Rotterdam - Gent - Kortrijk en Lille.

Vanaf woensdag 4 juli 2018 zal lijn 804 gaan starten vanaf Leeuwarden naar Lens.
Aangezien de bus wordt gereden door 1 chauffeur, zal er tussen Rotterdam en Gent 45 minuten worden gepauzeerd.

Dienstregeling lijn 804

Code: Selecteer alles

09:30  Leeuwarden              14:45
10:00  Harlingen Station       14:20     
10:35  Den Oever Busstation B) 13:40    
10:45  Wieringerwerf  B)       13:30
11:40  Amsterdam Sloterdijk    12:45
12:05  Schiphol Airport        12:15
13:00  Rotterdam CS            11:20
16:05  Gent (Dampoort)         08:15
16:45  Kortrijk (Kinepolis XPO)07:30
17:30  Lille                   06:55
18:10  Lens Busstation         06:05
Laatst gewijzigd door michiel71 op Do 21 Jun 2018, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

theicmm
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 26 Mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor theicmm » Wo 20 Jun 2018, 21:16

De rit naar Praag van lijn X68 zag ik afgelopen zondag in Praag arriveren met een witte VDL Futura van Verhoef

michiel71
Berichten: 488
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Nieuwe Flixbus 804 / N804 Amsterdam - Utrecht - Breda - Brussel - Parijs Charles de Gaulle - Parijs (Megabus)

Berichtdoor michiel71 » Do 21 Jun 2018, 16:44

michiel71 schreef:Vanaf donderdag 6 april 2017 start Flixbus met lijn 804 en lijn N804 een lijndienst verbinding tussen Amsterdam & Parijs

Code: Selecteer alles

12:00   23:50   Amsterdam Sloterdijk     18:30   06:10
12:50     |     Utrecht Centraal         17:45     | 
13:55     |     Breda (Centraal Station) 16:40     | 
15:45   02:50   Bruxelles Gare du Nord   14:55   03:25
  |     06:25   Paris CDG (Terminal 3)     |     23:45
20:10   07:00   Paris (Porte Maillot)    10:15   23:00


Vanaf dinsdag 26 juni 2018 zal Flixbus stoppen met lijn 804 en lijn N804.

De rit van Lijn 804 die om 12:00 vertrekt vanaf Amsterdam Sloterdijk zal vanaf woensdag 27 juni gaan rijden
onder Lijn 800 en vertrekt al een uur eerder vanaf Alkmaar (met een chauffeursstop tussen Antwerpen en Parijs)

De Nachtbus onder lijn N804 zal vanaf woensdag 27 juni worden ingezet op Lijn N800 met een extra stop op
Amsterdam Bijlmer Arena en rijdt daarna rechtstreeks door naar Parijs CDG, Bercy, Créteil en Orly.

Vanaf woensdag 4 juli 2018 zal onder nummer 804 een bus tussen Leeuwarden en Lens gaan rijden.

michiel71
Berichten: 488
Lid geworden op: Do 19 Jul 2012, 11:28

Re: Flixbus 805 Schiphol - Amsterdam - Brussel/Lille - Parijs

Berichtdoor michiel71 » Do 21 Jun 2018, 17:21

michiel71 schreef:Vanaf vrijdag 9 februari 2018 reactiveert Flixbus met lijn 805 weer een busdienst tussen Schiphol /Amsterdam via Brussel en Parijs.
Hierdoor ontstaat er ook een extra vroege verbinding tussen Amsterdam (V 06:45) en Brussel (A 09:30).

Dienstregeling Flixbus Lijn 805 (geldig t/m 4 maart 2018)

Code: Selecteer alles

06:10   Amsterdam Schiphol Airport  22:55
06:45   Amsterdam Sloterdijk        22:25
09:45   Bruxelles Gare du Nord        |
  |     Lille                       18:40
13:45   Paris (Bercy Seine)         15:30


Vanaf dinsdag 26 juni 2018 stopt Flixbus met lijn 805 tussen Amsterdam en Parijs.
De vroege rit naar Parijs zal vaanaf woensdag 27 juni worden overgenomen door lijn 800

Ik weet niet of de avondrit vanuit Parijs naar Amsterdam door dezelfde chauffeur wordt uitgevoerd.
Misschien dat Flixbus een constructie heeft bedacht zodat deze chauffeur de volgende ochtend pas teruggaat.

Code: Selecteer alles

06:30   Amsterdam Sloterdijk 23:59
08:50   Antwerpen            21:55
13:20   Paris (Bercy Seine)  17:15

theicmm
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 26 Mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor theicmm » Zo 24 Jun 2018, 20:59

211 reed vandaag met een Futura van Stafcars 1-UCX-043
N116 reed met een S516Hd van Busworld international Gmbh met kenteken HG-OW-7 lijkt dus een (voormalig) bus te zijn van de firma Ohly en Weber
Ben ook wel beniewd waar lijn N131 mee rijd... iemand die meer weet?

robinvv07
Berichten: 7
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 10:58
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor robinvv07 » Ma 25 Jun 2018, 15:03

De N131 kwam vanmorgen aan op Sloterdijk met een Neoplan Skyliner van de firma Schröder. Compleet witte bus alleen met groene Flixbus wieldoppen. Kenteken helaas geen idee.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36902
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Suus » Ma 25 Jun 2018, 15:41

Er stonden vandaag twee Ouibussen op de coachparking aan de Basisweg onder de A5. Wat mij opviel is dat de bussen in twee verschillende departementen geregistreerd waren: 77 en 94. Heeft Ouibus ook onderaannemers?
Rame à l'approche

theicmm
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 26 Mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor theicmm » Ma 25 Jun 2018, 16:07

Jazeker! Ook Belgische en Nederlandse(Oostenrijk)


Weet iemand wat ze aan het doen zijn onder spoor 9 en 10 te sloterdijk? Daar stonden eerst altijd wat touringcars geparkeerd waaronder flixbussen etc. Is nu een grote zandvlakte. Zou trouwens wel een mooie locatie zijn voor een mooi groot langeafstandsbusstation :D
Laatst gewijzigd door Ardan op Di 17 Jul 2018, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!

Ezra
Berichten: 1339
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Ezra » Ma 25 Jun 2018, 19:11

Welke Belgische onderaannemer rijdt er dan voor Ouibus?
Er rijden trouwens ook Franse onderaannemers voor Ouibus.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 798
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Di 26 Jun 2018, 00:09

theicmm schreef:Weet iemand wat ze aan het doen zijn onder spoor 9 en 10 te sloterdijk? Daar stonden eerst altijd wat touringcars geparkeerd waaronder flixbussen etc. Is nu een grote zandvlakte. Zou trouwens wel een mooie locatie zijn voor een mooi groot langeafstandsbusstation :D
Helaas, dit terrein (de "O-kavel") gaat bebouwd worden. Daarom is dat parkeerterreintje langs de Basisweg onder de A5 aangelegd, als vervangende parkeeplaats. Maar ja, dat is natuurlijk veel te ver weg en er zijn totaal geen faciliteiten. Een chauffeur moet vanaf daar een half uur lopen om naar toilet te gaan of een broodje te halen op station Sloterdijk.

Wel wordt er gekeken of er op een andere manier ruimte gecreeerd kan worden, want Sloterdijk barst nu echt uit zijn voegen. Vooral nu deze week de hoogzomerdienstregeling van FlixBus ingaat is het topdrukte. Alle vervoerders bij elkaar zijn er deze zomer zo´n 300 halteringen per dag op de internationale bushaltes op Sloterdijk. :shock:

dennistd
Berichten: 2610
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor dennistd » Di 26 Jun 2018, 05:08

En hoeveel betaalt zo'n bus nou eigenlijk voor het gebruik van de faciliteiten? Ik zou zeggen: pak voor elke bus een tientje of twintig euro, en je kunt zorgen voor veel betere faciliteiten.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

theicmm
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 26 Mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor theicmm » Wo 27 Jun 2018, 08:38

Ezra schreef:Welke Belgische onderaannemer rijdt er dan voor Ouibus?
Er rijden trouwens ook Franse onderaannemers voor Ouibus.


Keolis met Lion’s coach

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36902
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Suus » Wo 27 Jun 2018, 09:12

Gisteren even naar de langeafstandsbushalte gekeken op Sloterdijk. Het is er druk maar er zijn amper wachtvoorzieningen, het is er buitengewoon smerig (tegen alles wordt wildgeplast, er wordt veel wiet gerookt en het ligt er bezaaid met afval), slecht verlicht en de NS-borden zijn in vuilniszakken ingepakt.

Afbeelding
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8228
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor webguy » Wo 27 Jun 2018, 09:36

Hey dat klinkt bekend. Eurolines in de jaren 90 iemand?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 798
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Berichtdoor Statler Rail » Do 28 Jun 2018, 00:27

dennistd schreef:En hoeveel betaalt zo'n bus nou eigenlijk voor het gebruik van de faciliteiten? Ik zou zeggen: pak voor elke bus een tientje of twintig euro, en je kunt zorgen voor veel betere faciliteiten.

Een logische gedachte, maar het ligt wat gecompliceerd:

Waar gehalteerd wordt op de openbare weg kan/mag een gemeente daar geen geld voor vragen. Het volgt namelijk uit de landelijke verkeersregels dat een bus bij een bushalte mag halteren. Voor parkeren kan je eventueel geld vragen (als je een parkeerkaartje koopt betaal je formeel een "parkeerbelasting", wat geregeld is in de wet), maar halteren is juridisch geen parkeren, maar valt meer onder stilstaan. Er is geen wettelijke grondslag om voor halteren op de weg geld te vragen.

Het wordt anders als de haltelocatie géén onderdeel is van de openbare weg. Maar dan moet er wel een slagboom, hek of een andere afsluiting staan, anders is het nog steeds openbare weg. Verreweg de meeste busstation in Nederland zijn dus openbare weg, er staat hooguit een geslotenverklaring dat je er niet in mag rijden uitgezonderd lijnbussen. Maar ook al kan je dan wél geld vragen, dan moet je dus wel regelen dat er een organisatie is die de uitgifte van toegangskaarten regelt en een systeem dat bijhoudt hoe vaak door wie van de faciliteiten gebruik is gemaakt. Je zal dan een procedure moeten hebben waar nieuwe vervoerders en lijnen aangemeld kunnen worden, net als wijzigingen en versterkingsritten. Kortom, een hoop gedoe en vooralsnog heeft geen enkele gemeente dáár zin in.

Overigens is het voor vervoerders ook niet makkelijk om faciliteiten dan zélf te realiseren, want je hebt daarvoor natuurlijk diverse contracten en vergunningen nodig, wat bepaald niet eenvoudig is. Zeker in stationsgebieden heb je vaak te maken met een enorme versnippering en bureaucratie. Een deel van de grond is van de gemeente, een ander deel van ProRail, het station zelf is dan weer van NS Vastgoed, de commerciele exploitatie wordt gedaan door NS Stations, het stationspersoneel is in dienst bij NS Reizigers, de gemeente laat z´n vastgoed dan weer door een extern vastgoedbureau exploiteren, dan heb je nog weer verkeerscommissies, stadsdelen, handhaving, gebiedsbeheerders, wegbeheerders, parkeerbeheer, enzovoort, enzovoort. En dan hebben we alleen nog de stakeholders aan de overheidskant (incl NS) gehad, maar je hebt natuurlijk ook nog allerlei private stakeholders (andere vervoerders, andere gebruikers, bevoorradingsverkeer, omwonenden, omliggende bedrijven, etc.) die als belanghebbende ook rechten hebben. Het is dus ook niet gek dat in Nederland de meeste ruimtelijke projecten een doorlooptijd hebben van meerdere jaren.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten