Pagina 1 van 1

Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: za 14 mei 2016, 22:17
door Suus
Vanwege een nationale staking op 17 mei, een vervolgstaking op 18 mei en nog een nationale staking op 19 mei rijden gedurende deze drie dagen mogelijk niet alle treinen in Frankrijk. Er wordt gestaakt omdat de Franse regering het parlement buiten spel heeft gezet voor wetgeving waarmee wordt beoogd de arbeidsmarkt flexibeler te maken.

Bij eerdere stakingen in Frankrijk dit jaar bleef Thalys vaak buiten schot, maar deze keer is het bij Thalys ook bal: https://www.thalys.com/be/nl/verkeersin ... news=10775

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: za 14 mei 2016, 22:46
door CamilleKreemers
Waarom rijdt dan juist het stuk tussen Koln en Brussel niet op deze dagen, maar wel het stuk tussen Brussel en Parijs?

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: za 14 mei 2016, 22:51
door Suus
Ik vermoed dat men heeft geschoven met het personeel, waardoor Belgisch personeel dat naar Duitsland zou gaan nu naar Frankrijk gaat, zodat de drukste verbinding (Parijs - Brussel) bijna volledig kan blijven rijden.

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: za 14 mei 2016, 23:06
door Z2N
Overigens verwacht ik nog wel wat meer stakingen, ook bij andere takken van de Franse Economie. De hervorming van de Franse arbeidswet, zoals voorzien in de zogeheten Loi El-Khomeri, zorgde al voor Occupy-taferelen in alle zelfrespecterende Franse steden alsmede stakingen in alle sectoren. Maar nu de regering artikel 49-3 gebruikt heeft om de wet zonder goedkeuring door het parlement te krijgen zullen het hoogstwaarschijnlijk ook de politieke tegenstanders zijn die het land plat gaan leggen... :X

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 15:58
door Meltrain
Bee schreef:Vanwege een nationale staking op 17 mei, een vervolgstaking op 18 mei en nog een nationale staking op 19 mei
Wacht, is de staking op 18 mei alleen maar bedoeld om de periode tussen twee stakingen te overbruggen? :lol: :lol:

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 16:26
door Vinny
De volgevreten wijnlurkers moeten een keer wakker worden en inzien dat er echt enorme sociale problemen zijn in Frankrijk, die mede veroorzaakt zijn door de verkalking van de samenleving doordat er teveel langharig werkschuw tuig bestaat dat noodzakelijke hervormingen tegenhoudt!


(Volgende aflevering ga ik weer genuanceerd doen en zo)

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 16:41
door Z2N
Eens! *O*

En nou klinkt dat misschien raar uit de oren van een Fransman, maar het is nou eenmaal zo dat Fransen 35 uur per week werken, te vroeg met pensioen gaan, te veel bonussen krijgen (de Ticket Restaurant is officieel niet eens verplicht, maar een werkgever die het in zijn hoofd haalt om de regeling af te schaffen krijgt een staking aan zijn broek), en bovendien stellen de Franse werknemers vrij hoge eisen. Dit zorgt voor afkeur bij bedrijven, die daarmee zo min mogelijk personeel aannemen in Frankrijk of het land helemaal vermijden.

Helaas is het zo dat in Frankrijk Melancholie de nationale identiteit vormt, Fransen hebben per definitie het gevoel slecht behandeld te worden door de bazen en de overheid. Tel daarbij op dat de Franse welvaart oneerlijker verdeeld is dan hier (rijkere rijken, armere armen), de gewone man het idee heeft niets in te kunnen brengen in de politiek omdat de werkgevers de grote partijen controleren, en er sowieso sprake is van wantrouwen naar alle partijen behalve populisten (die vervolgens ook niets kunnen veranderen), en het wordt duidelijk dat de Fransman in de straat niet zomaar voor zal zijn om meer te werken. Zelfs al zou je onomstotelijk bewijs voorleggen dat 40 uur per weken meer banen creëert en het land uit de problemen helpt zal dat opzij geschoven worden, het excuus komt later wel.

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 11:41
door waldo79
Zo te zien ben je al lang weg uit Frankrijk, Z2N (A)

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 12:03
door Z2N
Ik blijf Frankrijk zo goed als ik kan volgen, maar er heeft duidelijk wel een cultuuromslag plaatsgevonden... :@

Re: Staking SNCF 17-18-19 mei (en 25-26 mei)

Geplaatst: di 24 mei 2016, 15:51
door Suus
Deze staking is nooit meer echt afgelopen. De komende twee dagen, op 25 en 26 mei, wordt de staking weer geïntensiveerd. Ook Thalys zal opnieuw beperkte hinder ondervinden van deze stakingen.

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 21:02
door Suus
De vakbond CGT heeft nog steeds haar zin niet gekregen en heeft aangekondigd een staking voor onbeperkte duur te houden vanaf 31 mei 19:00.

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 21:22
door huibf
Wanneer werken Fransen wel.
Tijd dat de bezem eens flik door de vakbonden gaan.

Mooi land, jammer dat er Fransen wonen.

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 22:03
door Mikos

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 25 mei 2016, 23:22
door Z2N
Ach, zie het positief: door al die stakingen heeft Frankrijk ineens een enorme vraag naar Grafisch designers: :mrgreen: Afbeelding

Maargoed, die kunnen morgen dan weer lastiger werken, want de Nucleaire centrales gaan morgen plat. :')

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: za 28 mei 2016, 21:17
door Suus
Op 1 en 2 juni zal IZY vanwege de stakingen niet rijden. Reizigers worden vanwege de uitzonderlijke situatie gratis omgeboekt naar Thalys.

Thalys rijdt beide dagen niet tussen Brussel en Lille. Reizigers naar Lille mogen hun ticket gebruiken op de treinen van de NMBS (Antwerpen - Lille of Tournai - Lille).

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 01 jun 2016, 21:20
door Z2N
Vandaag werd er gestaakt door de SNCF, en dit zal ook morgen en overmorgen nog het geval zijn. Wel zijn er nu berichten dat het na vrijdag 3 juni tijdelijk afgelopen is. Een officiële reden is hier niet voor, maar het kan goed te maken hebben met de belabberde staat van het Franse spoor na een aantal dagen van zware regenval. Zo is onder andere het verkeer van en naar station Paris Montparnasse stilgelegd (muv TGV) doordat de klassieke spoorlijn dreigt bedolven te worden door een verzakkende straat in Meudon. Ook rijden er spoorlijnen gesloten door hoge waterstanden, onder andere in Parijs, in de vallei van de Seine rond Melun, op de spoorlijn Luxemburg - Bettembourg - Metz en op de lijn Parijs - Tours.

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 01 jun 2016, 21:40
door baladid
Luxemburg-Bettemburg-Diedenhoven/Thionville is (nagenoeg) dicht omdat het seinhuis te Bettemburg verzopen is... http://www.wort.lu/fr/luxembourg/le-tra ... f4e7f613d2

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: wo 01 jun 2016, 22:00
door Z2N
De problemen in Meudon (92) zitten dan weer meer in de hoogte:

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: do 02 jun 2016, 17:15
door Z2N
De weerssituatie is aan het verslechteren, en het spoorverkeer dus ook. Sinds 16:00 rijden er geen treinen meer op het centrale deel van de RER C, vanwege de hoge waterstand van de naastliggende Seine dreigt het complete cemtrumtraject te overstromen. Als dit zo zou zijn zal de lijn gesloten zijn tot de Castor-werkzaamheden beginnen, en dus pas weer aan het einde van de zomer open gaan.

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 21:48
door Zabe
Het is nu het geval. Overstroming op rer c.

http://www.lefigaro.fr/actualites/2016/ ... php#743678

Kijk op het foto om 20:44 vanavond.
Helaas is het bekend dat deze spoortunnel niet geisoleerd zijn...

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 22:03
door Aking
Zabe schreef:Helaas is het bekend dat deze spoortunnel niet geisoleerd zijn...
( Geisoleerd *is* (A) )

Wat bedoel je daar precies mee? Geïsoleerd in welk opzicht? Qua Elektriciteit, staat het in directe verbinding met de beroemde catacombe's, met andere spoorlijnen? de metro?

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 23:06
door Suus
Delen van de metro zijn inderdaad gesloten, maar die hebben niet direct verband met de overstroming van de spoortunnel van RER C. De spoortunnel van RER C is in de kade verwerkt van de Seine en heeft op een aantal stations openingen waardoor het water nu binnenstroomt.

Bij de metro zijn gisteren al Cluny La Sorbonne (M10) en Saint Michel gesloten (M4).

Zal het waterpeil in de Seine een stand van 6,6 meter bereiken, dan worden de volgende stations/lijnen gesloten:
M6 -– Dugommier, Bercy, Quai de la Gare, Chevaleret, Nationale
M10 –- Michel Ange Auteuil, Eglise d'Auteuil, Javel, Charles Michels, Avenue Emile Zola, Cluny La Sorbonne
M13 - Vanaf Marie de Clichy tot het eindpunt van deze zijtak volledig gesloten.
M14 - Volledige lijn gesloten
RER A - Charles de Gaulle-Etoile, Auber, Châtelet-les-Halles et Gare de Lyon
RER B - Châtelet-les-Halles, Saint-Michel

Re: Staking SNCF 17-18-19, 25-26 en vanaf 31 mei

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 08:01
door Zabe
Aking schreef:
Zabe schreef:Helaas is het bekend dat deze spoortunnel niet geisoleerd zijn...
( Geisoleerd *is* (A) )

Wat bedoel je daar precies mee? Geïsoleerd in welk opzicht? Qua Elektriciteit, staat het in directe verbinding met de beroemde catacombe's, met andere spoorlijnen? de metro?
Het water komt vanaf verschillende bronnen; ventilatie enz..

Het lijkt erop dat het schade beperkt is. Bedankt "travaux castor" :)
Nauwelijk schade op elekrische installaties. RER C gaat weer rijden vanaf aanstaande zondag (althans, als we stakingen zijn :D)

Een paar fotos (bron sncf):

Afbeelding
Afbeelding