Antieke treinen sporen naar Schaarbeek

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Antieke treinen sporen naar Schaarbeek

Berichtdoor Daniel » Zo 07 Sep 2008, 21:17

Antieke treinen sporen naar Schaarbeek
Groen! vraagt om toch één locomotief te mogen houden


Inge Bosschaerts en Stef Telen

Afbeelding
Antieke treinen zoals deze zullen binnenkort niet meer in Leuven te bewonderen zijn. Foto: Johan Van Cutsem
KESSEL-LO - De museumbewaarplaats van de NMBS wordt leeggehaald. Het waardevolle spoorwegmateriaal verhuist naar Schaarbeek. De verhuizing maakt de baan vrij voor de aanleg van een pendelaarsparking op Leuven-Noord. Groen!-gemeenteraadslid Frans Dumont hoopt dat de NMBS Leuven één locomotief laat houden.

De loodsen en de terreinen van de zogenaamde museumbewaarplaats van de NMBS op Leuven-Noord is al jaren bedreigd. De gigantische hallen bieden onderdak aan waardevolle voorbeelden van het Belgische spoorverleden. Het gaat om diesel- en stoomlocomotieven, goederenwagons, kranen, koelwagens en zelfs de wagons waarop de koetsen van koning Leopold II werden vervoerd.

Het stadsbestuur en de NMBS willen koste wat kost een pendelaarsparking voor 2.500 wagens bouwen op de site. Die zou er moeten staan tegen 2012. De plannen zijn niet naar de zin van de Werkgroep Spoorwegmuseum, die er al dertig jaar voor ijvert dat de museumbewaarplaats gewoon blijft waar ze is. Lange tijd leek die hoop gerechtvaardigd, want de NMBS slaagde er maar niet in om een definitieve vestigingsplaats te vinden voor haar rijke spoorwegpatrimonium in de vorm van een nationaal spoorwegmuseum. Nu is de knoop toch doorgehakt.

'Het Nationaal Spoorwegmuseum komt in Schaarbeek', zegt Lieven De Pauw van de NMBS Holding. 'Bedoeling is om ten laatste in 2010 met de bouw te starten. Wanneer het museum klaar zal zijn, is voorlopig nog niet duidelijk.'

Frans Dumont, gemeenteraadslid voor Groen!, betreurt dat het Leuvense stadsbestuur niet meer inspanningen heeft gedaan om het spoorwegmateriaal in Leuven te verankeren. Volgens hem is niet alleen de collectie, maar ook de site, met een werkende draaischijf voor treinen, een waterzuil in perfecte staat en een bunker waarin het spoorwegpersoneel tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilde, bijzonder waardevol.

'Maar het stadsbestuur is de rijke verzameling liever kwijt dan rijk door haar obsessie voor die parking', zegt hij zuchtend. Als 'troostprijs' vraagt Dumont aan de NMBS dat een antieke industriële locomotief van het merk Deutz, die in 1986 door de fabrieken Rémy in Wijgmaal aan de NMBS werd geschonken, in Leuven kan blijven. 'Het zou een mooi gebaar van de NMBS zijn als deze locomotief in Leuven kon blijven als een herinnering aan de vele jaren dat Leuven de rijke verzameling aan locomotieven, rijtuigen, wagons en machines van de NMBS mocht herbergen. Deze locomotief kan als blikvanger opgesteld worden in het kleine geklasseerde gebouwtje van de Schenck-weegbrug op de voormalige site van de Centrale Werkplaatsen Leuven', zegt hij.

De Leuvense cultuurschepen Denise Vandevoort (SP.A) noemt het voorstel van Dumont 'erg constructief'. 'Daarom zullen onze diensten zeker bekijken wat de mogelijkheden zijn', zegt ze. Ook het voorstel van Dumont om aan de gevel van Hal 9 van de Centrale Werkplaatsen een grote foto van de vroegere spoorweggebonden activiteiten in de hal te hangen, kan ook bijval van het stadsbestuur rekenen.

Bij de NMBS Holding hebben ze nog geen officiële vraag ontvangen. 'Maar als die vraag binnenkort gesteld wordt, kan daar zeker en vast over gepraat worden', besluit Lieven De Pauw.

Bron: Het Nieuwsblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten