Spoordienstregeling Duitsland 2017

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Ook dit jaar weer een topic met daarin de wijzigingen in de spoordienstregeling in Duitsland. Dit bericht is een "levend" document, en wordt de komende tijd steeds bijgewerkt als er nieuwe informatie beschikbaar wordt.

Langeafstandsverkeer
Nachttreinen
  • CityNightLine stopt al haar nog bestaande treindiensten. De volgende nachttreinverbindingen vervallen, mogelijkerwijs worden deze geheel of gedeeltelijk overgenomen door andere spoorvervoerders:
    • Amsterdam - München
    • Amsterdam - Zürich
    • Hamburg - Zürich
    • Hamburg - München
    • Berlijn - Zürich
    • Praag - Zürich
    • Praag - Keulen
    • München - Rome
    • München - Venetië
    • München - Milaan
    • Warschau - Keulen
  • ÖBB zal een aantal nieuwe nachttreindiensten gaan rijden, die ook in Duitsland komen. ÖBB introduceert voor deze trein globaalprijzen, kortingskaarten zijn niet geldig en kinderen mogen niet meer gratis mogen meegenomen. De bestaande diensten Hamburg - Wenen en Düsseldorf - Wenen blijven bestaan, er blijft gerangeerd worden in Nürnberg. De intercityrijtuigen die tussen Hamburg en Wenen meereden worden afgeschaft. Wel komen er nieuwe koersrijtuigen vanaf Nürnberg via München naar Innsbruck. Daarnaast worden de volgende twee voor ÖBB nieuwe diensten geïntroduceerd:
    • München - Salzburg - Villach - Venetië - Rome/Milaan
    • Zürich - Basel - Frankfurt - Erfurt - Berlijn - Hamburg
Overig langeafstandsverkeer
  • Ter vervanging van de opgeheven CityNightLine worden een aantal nieuwe treinparen geïntroduceerd:
    • IC 208/209 tussen Kiel en Basel. IC 208 Kiel Hbf 18:32 -> Basel SSB 6:22. IC 209 Basel SSB 22:13 -> Kiel Hbf 11:21.
    • EC 258/259 tussen Leipzig en Praag. EC 258 Praha hl.n. 18:22 -> Leipzig Hbf 22:03. EC 259 Leipzig Hbf 5:55 -> Praha hl.n. 9:28.
    • IC 2090/2095 (alleen in de zomer) tussen München en Berlijn via Stuttgart, Frankfurt en Leipzig. IC 2090 München Hbf 21:51 -> Berlin Hbf 9:10. IC 2095 Berlin Hbf 20:31 -> München Hbf 7:48.
    • IC 446/447 tussen Berlijn en Keulen via Magdeburg, Hannover en Essen. IC 446 Berlin Ostbhf 23:43 -> Köln Hbf 6:57. IC 447 Köln Hbf 23:12 -> Berlin Ostbfh 5:44. Er is geen catering in deze trein aanwezig.
  • Het aantal ICE's tussen Ostseebad Binz en Berlijn wordt drastisch beperkt. Alles verdwijnt, behalve 1536 van Binz naar Frankfurt en de nieuwe 1712 van B-Südkreuz naar Binz. Op zaterdag rijdt daarnaast de 1713 van Eisenach naar Binz en op zondag de nieuwe 1715 van Binz naar Berlin Hbf. Ter compensatie rijdt van ma t/m do IC-paar 2428/2429 ('s ochtends van Stralsund naar Berlin, 's middags van Berlin naar Stralsund).
  • Alle treinen tussen Hamburg en Arhus rijden voortaan met IC3 in plaats van ICE-TD. Alle verlengingen naar Aalborg worden geschrapt.
  • Alle treinen tussen Hamburg en Kopenhagen rijden voortaan met IC3 in plaats van ICE-TD. Uitzonderingen zijn de treinen 30, 32 en 33. Deze worden omgenummerd naar 1230, 1232 en 1233 en rijden tot 1 oktober 2017 nog wel met ICE-TD.
  • Nieuw is ICE 222 van Frankfurt Hbf naar Amsterdam. Op maandag t/m vrijdag vertrekt om 4:56 uit Frankfurt Hbf, za/zo is het beginpunt Köln Hbf.
  • Tussen Frankfurt en Brussel wordt het aantal treinparen van vier naar maximaal zeven uitgebreid. Nieuw zijn vertrekken uit Frankfurt en Brussel rond 8:30 (dagelijks), 12:30 (vrijdag en zondag) en 16:30 (dagelijks behalve zaterdag).
  • IC 1920 Frankfurt -> Köln -> Berlijn (alleen op zondag) rijdt niet meer via Bielefeld maar via Münster.
  • IC 1922 Köln - Berlijn rijdt niet meer op donderdag, maar wel op zondag. Vrijdag blijft gelijk.
  • De ritten van de ICE Berlijn - Düsseldorf rijden niet meer van/naar Köln/Bonn Flughafen. De verlengingen van de ICE Berlijn - Köln blijven wel intact.
  • De intercity's Dresden - Köln rijden voortaan als IC2. De stop in Bad Oeynhausen vervalt omdat de treinen niet harder dan 160 km/uur kunnen rijden. Het treinpaar Leipzig/Magdeburg/Hannover - Köln - Stuttgart - Oberstdorf blijft wel met de oude intercityrijtuigen rijden. Richting Köln stoppen deze treinen voortaan weer in Leipzig/Halle Flughafen.
  • De intercity's Emden - Leipzig stoppen richting Leipzig voortaan weer in Leizig/Halle Flughafen.
  • De intercity's Hamburg - Köln - Stuttgart stoppen niet meer in Bochum Hbf om de punctualiteit te verbeteren.
  • De Urlaubexpress Mecklenburg-Vorpommern kunnen in 2017 helaas niet rijden.
  • De ICE's die van/naar Innsbruck rijden worden ingekort tot München. Tussen München en Innsbruck rijdt voor de vervallen treinen extra Eurocity's. Deze rijden richting Innsbruck een half uur later dan de huidige ICE's.
  • Eurocity-treinpaar 110/111 München - Klagenfurt rijden voortaan als Railjet.
  • De intercity's die via Gießen rijden stoppen voortaan afwisselend in Wabern of Stadtallendorf. In de spitsuren stopt de intercity in beide stations.
  • Twee ICE's Frankfurt - Straatsburg - Parijs worden sneller, de reistijd Frankfurt - Parijs neemt daardoor af naar 3uur 40 minuten.
Regionaal treinverkeer
Nordrhein-Westfalen
  • De RE1 zal niet meer 1x/2 uur vanaf Hamm doorrijden naar Paderborn. De verbinding naar Paderborn wordt overgenomen door de RE11, die voortaan 1x/2 uur vanaf Hamm zal doorrijden naar Paderborn, Warburg en Kassel. De RE11 krijgt ook een nieuw westelijk eindpunt, voortaan wordt vanaf Duisburg verder gereden naar Düsseldorf Hbf. De RE17, die nu nog 1x/2 uur rijdt tussen Warburg en Kassel, zal nog maar 4x/dag rijden tussen Warburg en Kassel. Op deze momenten zal er tussen Warburg en Kassel een uurdienst gereden worden. De RB89, die nu nog 1x/2 uur naar Warburg rijdt en heel soms naar Kassel, wordt ingekort tot Paderborn en zal nog maar 4x/dag naar Warburg rijden en helemaal niet meer naar Kassel. Op de momenten dat de RB89 doorrijdt ontstaat een uurdienst tussen Paderborn en Warburg.
  • De verlegging van de RE11 heeft als gevolg dat een andere RE-dienst tussen Duisburg en Mönchengladbach gaat rijden. Dit wordt gedaan door de nieuwe RE42. Deze vervangt de bestaande RB42 en rijdt vanaf Essen door naar Mönchengladbach.
  • De RE6a Düsseldorf - Köln/Bonn Flughafen en de RE6 Düsseldorf - Minden worden samengevoegd tot een RE6 Köln/Bonn Flughafen - Minden.
  • Een nieuwe treindienst is de RE19 Düsseldorf - Emmerich, ter vervanging van de RB35. Abellio wordt de nieuwe exploitant van deze treindienst, die vanaf de zomer van 2017 worden doorgetrokken naar Arnhem. Tussen Wesel en Oberhausen zal niet meer op alle stations gestopt worden. Een gevolg van deze nieuwe treindienst is dat de RE5 wordt ingekort tot Wesel - Koblenz.
  • De RB32 Wesel - Bocholt wordt overgenomen door Abellio, die deze tijdelijk zal rijden met LINT totdat de lijn is geëlektrificeerd. Het noordelijke gedeelte van de RB33 tussen Mönchengladbach en Wesel wordt ook overgenomen door Abellio en wordt omgenummerd tot RB35. De RB33, die feitelijk altijd al uit twee overlappende treindienstenbestond wordt hiermee definitief opgesplitst. Abellio zal al op maandag 1 augustus enkele treindiensten overnemen in aanloop naar december.
  • DB Regio gaat van start op het nieuwe Sauerland-Netz. Hiervoor worden treinstellen van het type PESA LINK ingezet. De RB43, die vorig jaar al overging, zal als eerste aan de beurt zijn. Daarna volgen de andere lijnen, maar vanwege de vertraagde indienststelling niet direct met ingang van de nieuwe dienstregeling. De RB52 Dortmund - Lüdenscheid, RB53 Dortmund - Iserlohn en RE17 Hagen - Warburg blijven zo goed als ongewijzigd. Bij de laatste wijzigt wel de bediening van Warburg - Kassel. De RB54 Unna - Neuenrade blijft opgedeeld in twee delen, Unna - Menden en Fröndenberg - Neuenrade, maar de dienstregeling wordt 30 minuten omgedraaid, zodat er betere aansluitingen komen in Fröndenberg. De RE57 ondergaat de grootste verandering, de tijden worden iets verschoven zodat alle dagen van de week een halfuursdienst ontstaat tussen Fröndenberg en Bestwig. Op werkdagen zal voortaan elk uur naar Winterberg worden gereden, en 1x/2 uur naar Brilon Stadt. In het weekend rijdt de gehele trein Winterberg - Dortmund, Bestwig - Brilon wordt dan 1x/2 uur gereden als pendeltrein in aansluiting op de R42 Bestwig - Marburg.
  • Op de noordtak van de RB21 Düren - Linnich komen nieuwe LINT54 te rijden, die de oude oncomfortabele RegioSprinters zullen vervangen.
  • De RE82 gaat weer de hele dag 1x/2 uur rijden tussen Detmold en Altenbeken. Dit was in het verleden vervallen omdat het aantal IC-treinen via Altenbeken was afgenomen.
Rheinland-Pfalz en Saarland
  • Het dienstenpakket van VLEXX wordt aangevuld met een nieuwe RE17 Koblenz - Bingen - Kaiserslautern.
  • In de periode 1 mei tot eind oktober zullen er in het weekend vier door de SNCF gereden doorgaande treinen Straatsburg - Wörth am Rhein komen. Nu moet daarvoor worden overgestapt in Lauterbourg, waar de aansluitingen vaak niet goed zijn. De SNCF zal gekoppelde walvissen inschakelen, omdat het enige regionale materieel is wat in Duitsland is toegelaten.
  • De nu al bestaande doorgaande stoptreindienst Köln - Koblenz - Mainz krijgt voortaan over de gehele route het nummer RB26. Het nummer RB32 wat nu nog werd gebruikt tussen Koblenz en Mainz vervalt.
Baden-Württemberg
  • De IRE Stuttgart - Ulm - Lindau wordt verbeterd. De dubbeldekstreinen van DB worden uitgebreid tot 500 zitplaatsen, de frequentie wordt voortaan elk uur en vanaf december 2017 komen er ook nieuwe diesellocomotieven die de BR218 zullen vervangen. Esslingen wordt op enkele uitzonderingen na een nieuwe stop voor deze IRE.
  • De RE Stuttgart - Ulm wordt opgeheven. Voortaan rijdt de RB Stuttgart - Ulm elk uur. Vanaf december zal dat met Dosto's gebeuren die de huidige N-wagens vervangen. Op werkdagen zal overdag tussen Stuttgart en Plochingen een tweede RB rijden, waardoor daar een halfuursdienst ontstaat.
  • Een pakket met RE/IRE-diensten in het zuiden van de deelstaat is opnieuw aanbesteed en gewonnen door een dochterbedrijf van DB. De diensten blijven gereden worden met kantelbaktreinen, maar voortaan van het type 612. De treinstellen type 611 worden uitgefaseerd. Alle treinen zullen de geel-zwart-witte huisstijl van de deelstaat krijgen. De betrokken treindiensten zijn Rottweil - Neustadt, Ulm - Friedrichshafen - Basel, Ulm - Sigmaringen - Neustadt, Ulm - Aalen, Stuttgart - Tübingen - Aulendorf en Stuttgart - Tübingen - Rottenburg.
  • Vanaf 1 oktober 2016 gaat een nieuw tijdelijk overgangscontract in tussen DB Regio en de deelstaat. DB heeft daarvoor in het gehele land restantjes dubbeldekkers bij elkaar geschraapt. Deze Dosto's worden geleidelijk opgeknapt en indien nodig van airco voorzien. De Dosto's gaan de N-wagens vervangen. Dit heeft een hele reeks wijzigingen in de materieelinzet tot gevolg:
    • De RE-treinen tussen Stuttgart en Würzburg die nu nog met N-wagens worden gereden, worden vanaf december gereden met dubbeldekkers. In het voorjaar van 2017 moeten alle N-wagens op deze verbinding verdwenen zijn.
    • De N-wagens tussen Stuttgart en Aalen verdwijnen daar al op 1 oktober 2016. Ze worden vervangen door Dosto's.
    • De N-wagens tussen Stuttgart en Singen worden in december allemaal vervangen door Dosto's. De RE's Stuttgart - Freudenstadt/Rottweil blijft met 425 gereden worden.
    • De N-wagens tussen Stuttgart, Crailsheim en Nürnberg worden vanaf december tot voorjaar 2017 geleidelijk vervangen door Dosto's.
    • De N-wagens tussen Karlsruhe en Basel verdwijnen in de zomer van 2017. Ze worden vervangen door Dosto's.
    • De 628's die tussen Heilbronn en Crailsheim rijden worden voorzien van een rolstoelplank.
    • In de zomer van 2017 worden de 628's tussen Ulm en Ellwangen en Ulm en Munderkingen vervangen door (in andere delen van Duitsland niet meer benodigde) Talent-treinstellen.
    • Op Ulm - Crailsheim worden vanaf 1 oktober Talent-treinstellen ingezet.
    • Tussen Basel en Weizen en Basel en Erzingen gaat een gemengd park van Walvissen en Talenten rijden. Op Erzingen - Singen gaan naast de treinen van de SBB treinstellen type 426 rijden (dat zijn baby-425's)
    • De N-wagens tussen Mannheim en Frankfurt en Heidelberg en Frankfurt worden pas in december 2017 uit de dienstregeling gehaald.
    • De 628's van de Westfrankenbahn worden voorzien van een rolstoelplank.
  • AVG past de lijnnummers van de Stadtbahn Karlsruhe aan ten zuiden van Karlsruhe. De lijnnummers ten noorden van Karlsruhe blijven ongewijzigd. De wijzigingen zijn als volgt:
    • Het gedeelte van de S4, traject Karlsruhe Tullastraße - Durmersheim - Rastatt - Achern, wordt de S7.
    • Het gedeelte van de S32, traject Karlsruhe Hbf - Ettlingen West - Rastatt - Achern, wordt de S71.
    • Het gedeelte van de S41, traject Karlsruhe Tullastraße - Durmersheim - Rastatt - Freudenstadt - Eutingen im Gäu, wordt de S8.
    • Het gedeelte van de S31, traject Karlsruhe Hbf - Ettlingen West - Rastatt - Freudenstadt, wordt de S81.
Niedersachsen
  • De dienstregeling op de RB38 tussen Buchholz, Soltau en Hannover wordt duidelijk versneld. In vergelijking met 2008 is de reistijd van begin tot eind met 34 minuten afgenomen. Een nadeel is wel dat de aansluitingen in Buchholz voortaan altijd op de langzamere treinen van Metronom zal zijn. Soltau - Buchholz wordt voortaan ook in het weekend 1x/uur gereden. In Soltau ontstaat een volledige overstapknoop.
Zuidoost (Sachsen, Sachsen-Anhalt en Thüringen)
  • Station Lutherstadt Wittenberg wordt hernoemd naar Lutherstadt Wittenberg Hbf. Op 28 mei stoppen er geen reguliere treinen op dit station, al het regionale verkeer wordt vervangen door busdiensten zodat er speciale treinen kunnen rijden. Dit in verband met de Duitse Evangelische Kerkdag.
  • Lijn S1 van de S-Bahn Mitteldeutschland wordt opgesplitst in twee lijnen: S1 Miltitzer Allee - Stötteritz en S11 Messe - Stötteritz. Omdat station Leipzig Messe niet aan de route van de S1 ligt zorgde dit eindpunt voorheen voor verwarring. Na 20:00 blijft de S1 elk half uur rijden tot 21:30, de S11 valt dan wegens werkzaamheden weg. Na 21:30 rijdt ook de S1 nog maar 1x/uur. Vanaf 23 september 2017 kan lijn S11 helemaal niet meer rijden door de werkzaamheden.
  • Lijn S2 stopt tot 23 september weer op Leipzig-Messe. Na 23 september alleen nog slechts in de richting Dessau en slechts om de rit.
  • Lijn S4 moet door werkzaamheden 's avonds tussen Stötteritz en Taucha omrijden via de goederenspoorlijn. Tussengelegen stations krijgen een busdienst.
  • Lijn S5 kan tot 23 september 's avonds soms niet stoppen in Flughafen Leipzig-Halle. Als alternatief stopt de trein in Schkeuditz.
  • De RE3 Lutherstadt Wittenberg Hbf / Falkenberg - Berlijn kan nog steeds niet in Bülzig en Zörnigall stoppen. Daarom worden treinen van de RB51 naar deze stations verlengd.
  • Van 27 december 2016 t/m 17 april 2017 kunnen de RE9 en RB59 wegens werkzaamheden niet rijden tussen Halle en Bitterfeld. Ook de versterkingen naar Dessau rijden niet.
  • De laatste avondrit uit Cottbus van de RE10 rijdt vanaf Thekla over de goederenlijn naar Leipzig-Stötteritz, en dan met een extra stop op Leipzig Markt via Leipzig Hbf Tief terug naar Cottbus.
  • Er komt een extra rit 's avonds van de RE13 van Magdeburg (v. 19:04) naar Leipzig.
  • Van 11 september t/m 22 november 2017 rijdt de RE17 wegens werkzaamheden niet buiten de spits. De SE15 kan in dezelfde periode van 21:00 t/m 5:00 niet tussen Großlehna en Großkorbetha rijden. Er worden pendeltreinen Leipzig - Markranstädt ingelegd.
  • Wegens bouwvalligheid bediend RB20 station Schkopau vanaf 11 december 2016 tot nader order niet. Reizigers kunnen met de bus van/naar station Halle-Ammendorf. Van 26 maart t/m 20 mei 2017 rijdt RB20 een omleiding tussen Halle en Merseburg via de sinds december 2007 voor reizigers gesloten spoorlijn Merseburg - Angersdorf.
  • Wegens werkzaamheden rijdt de RE30 Magdeburg - Naumburg van 26 maart t/m 20 mei 2017 niet tussen Halle-Ammendorf en Naumburg
Berlijn
  • De nieuwe dienstregeling van de S-Bahn gaat in op 21 augustus 2017.
  • Lijn S3 wordt op bovengenoemde datum verlengd van Ostkreuz naar Westkreuz. Het materieel daarvoor moet echter uit een aantal andere besparingen komen. Daarom wordt lijn S75 ingekort van Westkreuz tot Ostkreuz. De extra spitstreinen van de S75 worden ingekort tot Lichtenberg. Ook de spitstreinen van de S5 van/naar Mahlsdorf worden ingekort tot Lichtenberg.
Schleswig-Holstein
  • De RE Hamburg - Westerland (Sylt) gaat van de NOB over naar DB Regio. Het materieel van de NOB, Maried-Pair-Wagen met D-TRAXX, is overgenomen door de deelstaat en wordt in de groene huisstijl gebracht.
Hessen
  • Het Rhein-Main-Verkehrsverbund voert een flink aantal hernummeringen door:
    • De SE10 Neuwied - Koblenz - Wiesbaden - Frankfurt wordt de RB10.
    • De RB13 Bad Söben - F-Höchst wordt de RB11.
    • De SE12 Königstein - Frankfurt wordt de RB12.
    • De ritten van de SE15 Brandoberndorf - Frankfurt worden opgenomen in de al bestaande RB15.
    • De SE20 Frankfurt - Limburg wordt de RB22.
    • De ritten van de SE34 Glauburg-Stockheim - Frankfurt worden opgenomen in de al bestaande RB34.
    • De SE40 Dillenburg - Frankfurt wordt de RB40.
    • De SE30 Treysa - Frankfurt wordt de RB41.
    • De doorgaande treindienst Fulda - Gießen - Limburg, nu nog gereden onder de nummers RB25 en RB35 worden samengevoegd tot de RB45.
    • De RB36 Gießen - Gelnhausen wordt de RB46.
    • De RB31 Wölfersheim-Södel - Friedberg wordt de RB47.
    • De RB32 Nidda - Friedberg wordt de RB48.
    • De RB30 Gießen - Friedberg - Hanau wordt de RB49.
    • De SE50 Wächtersbach - Frankfurt wordt de RB51.
    • De ritten van de RE55 die via Maintal rijden, voeren voortaan het nummer RE54. De ritten via Offenbach houden wel hun oude nummer.
    • De ritten van de RB55 Aschaffenburg - Maintal - Frankfurt Hbf voeren voortaan het nummer RB58. De ritten Aschaffenburg - Maintal - Frankfurt Flughafen rijden dan weer met het nummer RB59.
    • De ritten van de SE61 Dieburg - Frankfurt worden opgenomen in de al bestaande RB61.
    • De ritten van de SE60 Frankfurt - Mannheim worden voortaan de RB67. De ritten van de SE60 Frankfurt - Heidelberg worden dan weer gereden onder het nummer RB68.
    • De RE65 Erbach - Groß-Umstadt Wiebelsbach - Darmstadt wordt voortaan de RE80.
    • De RB65 Eberbach - Erbach - Groß-Umstadt Wiebelsbach - Darmstadt wordt voortaan de RB81.
    • De SE65 Eberbach - Erbach - Groß-Umstadt Wiebelsbach - Frankfurt wordt voortaan de RB82.
    • De RE64 Erbach - Groß-Umstadt Wiebelsbach - Hanau - Frankfurt wordt voortaan de RB85.
    • De RB65 Groß-Umstadt Wiebelsbach - Hanau wordt de RB86.
  • Op zaterdag wordt de kwartierdienst van de S5 verlengd van Frankfurt Süd naar Bad Homburg.
  • De uurdienst van de S9 verdwijnt, voortaan wordt altijd minstens een halfuursdienst gereden.
  • De RB47 gaat op werkdagen elk uur rijden, en in het weekend minstens een keer per twee uur. De alternatieve busdiensten verdwijnen.
  • De RB 34, RB 46, RB 52, RB 56 en RB 66 gaan op zaterdag elk uur rijden.
  • De RB 49 gaat voortaan op weekendavonden 1x/uur rijden.
*Meer volgt...*
Laatst gewijzigd door Suus op ma 28 nov 2016, 22:07, 13 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Ik kijk echt uit wanneer ze de nieuwe RE19 van Emmerich naar Arnhem verlengen. Dan kan ik mooi snel naar het Ruhrgebied.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

Ja, daar verheug ik me ook op :) Zijn ze naar Bocholt al bezig met elektrificeren? Ik kom er niet meer zo vaak :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Ik denk het niet, er wordt op dit moment verwacht dat pas in december 2018 elektrische treinen naar Bocholt gaan rijden. De RE19 gaat dan splitsen en combineren in Wesel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Ardan »

Nah met dat tergend langzame bouwtempo in Duitsland mogen ze dan onderhand wel een keer beginnen :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Kan heel snel gaan. De bovenleiding op de Nahetalbahn tussen Turkismühle en Neubrücke is in 5 weken gebouwd (28 juli t/m 4 september 2014).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ik denk het niet, er wordt op dit moment verwacht dat pas in december 2018 elektrische treinen naar Bocholt gaan rijden. De RE19 gaat dan splitsen en combineren in Wesel.
Apart. Het leek me logischer om de "nieuwe" RB35 naar Bocholt te verlengen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Kan heel snel gaan. De bovenleiding op de Nahetalbahn tussen Turkismühle en Neubrücke is in 5 weken gebouwd (28 juli t/m 4 september 2014).
Het kan altijd snel gaan, maar bij de verbouwing van station Leer doen ze gemiddeld één stoeptegel per kwartaal... :evil:
(kortom, het kan in Duitsland ook heeeeeeel eeeerg langzaaaaaam)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door cassie127 »

Ligt er in Leer nog steeds puin op het perron? :lol:
Was daar 2 jaar geleden en toen was dat ook al zo :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Er is opnieuw een bouwstop in Leer. Dit keer is grondwater het probleem. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Laten we eerlijk zijn, dat is een probleem dat bij Nederlandse stationsverbouwingen ook speelt. Hoe lang is men in Naarden-Bussum bezig geweest met de lift op het eilandperron?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door cassie127 »

Ik vraag me trouwens af hoe ze die treinen wissel in Bad Bentheim (IC Amsterdam C - Berlin Hbf) is verlopen... De lift op dat station is ook al een behoorlijke tijd buiten gebruik.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Aking »

Euh? Welke treinenwissel precies?

En je kunt in Bentheim trouwens prima twee treinen tegenover elkaar op het perron zetten...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door MdJ »

[serie=Internationale trein|2016|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] is geknipt in Bentheim: 3x composities met ICM en een lok+DBrijtuigen+lok binnen NL, ersatzmaterieel Bentheim-Berlin.

Omdat spoor 3 te Bentheim wordt verhoogd, keerde het NL materieel op spoor 2, DB materieel op 1. Door de verbouwing en de lift stuk was, duurt de overstap een eeuwigheid.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Daniel »

Inmiddels is dat al ergens eind vorige week weer aangepast en stond de Duitse trein op spoor 2 en de Nederlandse op spoor 3, zag ik nog wat foto's van langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Een kleine aanvulling over de ÖBB-nachttreinen: De treinen krijgen nieuwe globaalprijzen, kortingskaarten etc worden na een korte overgangsfase niet meer geaccepteerd. Vanaf 15 augustus zijn de prijzen in te zien bij de ÖBB, vanaf 15 september kunnen de treinen geboekt worden.

De nu al bestaande nachttrein Hamburg - Wenen heeft nog IC-rijtuigen in de trein zitten. Deze rijtuigen worden in december geschrapt. DB rijdt in de plaats daarvan een eigen nacht-IC of ICE, waarvan de details nog niet bekend zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Bram »

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat de nachttrein Amsterdam-Zürich/München wordt geschrapt. Zijn er al gegadigden om 'm over te nemen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Nee. Je kan de ICE nemen naar Düsseldorf Hbf voor de nachttrein naar Wenen (die rijdt niet via München) of de nacht-ICE (trein 619) naar München.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door reisthijs »

Of vanaf Düsseldorf de nachttrein naar Innsbruck, die rijdt wel via München. Nadeel is wel dat je dan twee uur eerder uit Düsseldorf vertrekt, dan nu het geval is.

Overzichtje van alle ÖBB nachttreinen (van/naar Duitsland) in 2017:
◾EN 490/491: Hamburg – Nürnberg – Passau – Wien
◾EN 40490/40421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien
◾EN 420/421: Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Augsburg – München – Kufstein – Innsbruck
◾EN 40420/40491: Hamburg – Nürnberg – Augsburg – München – Kufstein – Innsbruck
◾EN 470/471: Zürich – Basel Bad – Frankfurt – Erfurt – Berlin – Hamburg
◾EN 294/295, EN 40463/40236, EN 40295/40235: München – Salzburg – Rome/Venetië/Milaan
bron: zugreiseblog.de
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Eerste stuk over het Fernverkehr toegevoegd, voornamelijk buitenlands verkeer en nieuwe nacht-IC's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Nitein-Repart »

http://www.abellio.de/de/deutschland-no ... t-sich-auf
6 april 2017 wordt er doorgereden naar Arnhem. *O*
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Jef400 »

Word dat NRW ticket dan ook geldig totaan Arnhem? In dat geval word het ruhrgebied goedkoop bereikbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Mag hopen van wel, anders zie je mij niet zovaak in die trein. :) Moet er wel een Duitse kaartenautomaat in Arnhem komen, maar dan heb je weer gezeur met poortjes...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door Suus »

Of het NRW-ticket geldig wordt weet ik (nog) niet, een VRR-dagkaart preisstufe D wordt wel geldig tot Arnhem.
Bron: http://busse-und-bahnen.nrw.de/news-dow ... 17-im-vrr/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2017

Bericht door regenmaker »

Je kan tussen Zevenaar en Arnhem reizen door in en uit te checken bij breng/arriva. Abbelio krijgt dus geen opbrengsten van dat traject. Verder wordt het station Emmerich-Elten voor 2023 geopend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten